zeltex Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Er jo ingen som vil høre på meg her, men jeg står for det jeg mener er rett, og det er at det er den som skifter retning som har vikeplikt. Her har da bil B først skiftet fil og holdt vikeplikten. Når da bil A skal krysse veien har han ikke gjort det da han ikke så forbikjørende bil. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 (endret) Skummelt dette her; var ute for en tilsvarende situasjon for litt siden (bare at jeg ikke kræsjet da...): Lå bak en bil som sakket av og svingte ut på høyre veiskulder. Brukte hverken blinklys til høyre eller venstre. Så jeg antok at vedkommende skulle stoppe av en eller annen grunn. Og da jeg svingte ut for å kjøre forbi vrenger han over veien for å kjøre inn en privat oppkjørsel, og jeg må nærmest stå på bremsene for ikke å dra rett inn i siden hans. ''Jeg trodde ikke det var noen bak meg så jeg brukte ikke blinklys...'' sa'n... Gudbedre for en idiot - moralen er: Bruk blinklys når du svinger - uansett. Det er ikke sååå mye jobb at det gjør noe og lar du det bli en vane så gjør du det også den ene gangen du ikke ser eventuelt andre biler... Seriøst; det var på nippet at jeg hoppet ut av bilen, hentet dekkspaken i bagasjerommet og grisebanka dusten. Endret 14. juli 2006 av Nonsens Lenke til kommentar
kremt Skrevet 15. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2006 Man får seg et støkk ja, jeg var hvertfall totalt uvitende om at bilen foran hadde tenkt seg til venstre, ingenting som tilsa det. Jeg ble skikkelig overrasket når hun kjørte inn i meg hvertfall, ikke noe moro Man kan jo ikke plutselig svinge over andre veibanen og håpe det beste, at det ikke er noen der? Hadde hu kjerringa sett i speil eller blindsone, noe hun UMULIG kan ha gjort, så hadde dette kunne vært unngått Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 15. juli 2006 Del Skrevet 15. juli 2006 Og da ender vi opp med et aldri så lite trafikalsk problem, blinklysolje er dyrt og brukes derfor kun når sjåføren føler det er strengt nødvendig. Det er sikkert mange sånne småpåkjørsler som kune ha vært unngått om prisen på blinklysolje hadde gått ned. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 15. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2006 Hva lærte dere andre når dere kjørte opp, lærte dere at hvis dere skulle bytte kjørefelt så var det bare å svinge rett over uten å tenke i hele tatt? Lenke til kommentar
automat Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 Du har lov til å kjøre forbi på forkjørsvei selv om det er utkjørsler/ kryss i nærheten. Hvis det ikke er en forkjørsvei har du kun lov til å kjøre forbi hvis det IKKE er kryss i umidelbar nærhet. Så i ditt tilfelle hadde du lov til å kjøre forbi. Spørsmålet er vel om du handlet uaktsomt. Brukte du blinklys i tilstrekkelig god tid før du skulle kjøre forbi ( slik at bilen foran kunne bli oppmersom på forbikjøringen) ? Har føreren av bilen som ble forbikjørt i tilstrekkelig grad forsikret seg om at det ikke er noen biler som kjører forbi ( sett i bakspeil før han setter på blinklys, satt på blinklys, sett etter før han svinger av)? Uansett, dette er ikke lett å bevise. Etter det jeg vet så blir det ofte skylddeling i slike tilfeller. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 Har nettopp lest trafikkreglene og kan klarere følgende: - Hvis bil A blinket til venstre FØR bil B gav tegn til forbikjøringen er det bil B sin skyld ettersom han ikke så etter. Forbikjøringen skal da foretas på HØYRE side hvis det er plass. Han skal da ligge nærmest mulig den gule stripen. - Hvis bil A ikke gav noe som helst tegn da bil B gav tegn til forbikjøringen er det bil A sin skyld. Bil B hadde fullt lov til å kjøre forbi ettersom det ikke var et kryss (forbikjøring i/foran vegkryss er ulovlig) og han ikke gav tegn til avkjøring. Da bil B har gitt tegn og begynt med forbikjøringen er det bil A som skal se seg i speilet og i blindsonen at det er klart før han legger seg nærme den gule stripen. Sannsynligvis var han ikke klar over at du var på siden før det smallt, altså han så seg ikke godt nok for. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 Se på tegningen trådstrater la ved i første innlegg. Dette viser (forutsatt at han har tegnet nogenlunde riktig) at han har startet forbikjøringen i en sving og ligget i bil A dødvinkel. Klar skyld til bil B. Ved forbikjøring må du vise ekstra aktpågivenhet. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 Se på tegningen trådstrater la ved i første innlegg. Dette viser (forutsatt at han har tegnet nogenlunde riktig) at han har startet forbikjøringen i en sving og ligget i bil A dødvinkel. Klar skyld til bil B. Ved forbikjøring må du vise ekstra aktpågivenhet. 6501592[/snapback] Det er godt mulig at han hadde full sikt lang vei framover der han startet forbikjøringen. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 16. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2006 Jeg hadde god sikt, og svingen på stedet er særdeles svak Jeg hadde ikke svingt til venstre hadde det ligget en bil der for å si det sånn Lenke til kommentar
k_drey Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 (endret) Men var det ikke i en spesiell periode rundt årtusenskifte at VAG hadde ulike problemer med audi og vw bilene sine? Det er vel betydelig forbedret med årene..(?) 6497833[/snapback] Uansett om det er en privat avkjørsel eller om det er et kryss skal man "alltid" sjekke speilet for å se om man kan være til fare om man skal svinge, dette er noe kjørelærern min ALLTID plinger inn i meg når jeg kommer til et kryss og det er flere biler bak, eller trailere. Tar du en sving og bremser opp med trailere eller mange biler bak deg i en 80 sone så stryker du med glans på oppkjøringen, for hvem vet om noe vil komme opp på siden til deg? Trenger ikke å bryte noen regler eller slik, du skal være oppmerksom om noe slikt skjer! Så her er nok bil A litt på villspor. Hadde en slik hendelse her mener jeg det var, tok dette opp med noen eldre, og de fortalte at det var en bil som fikk en traktor i siden på seg, lik din hendelse. Han med traktoren fikk all skylden på seg, fordi han som tok forbikjøring lå i 70-80 på speedo, og gav tengn slik man skal. Men håper ikke at du brøt fartsgrensen, og stod det "godt" skiltet at det var veg inn til venstre så kan du sitte litt i klem, men håper at det går fra for din del. Får ha lykke til videre i saken, og håper alt går bra for din del! Endret 17. juli 2006 av k_drey Lenke til kommentar
Waco Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 jeg har lest side 1 og jeg jeg gadd absolutt IKKE lese side 2 og side 3.! Se her nå, Den som skifter felt har vikeplikt, ALTSÅ! Bil B skifta felt, det var klart for bil B å legge seg ut å han var på vei til å kjøre forbi bil A, når han kom på sida på bil A så la bil A seg ut mot VENSTRE felt mens bil B låg på venstresiden! Når bil B her er på siden av A da er de slik at A har vikeplikt for bil B! Du kan umulig bli skyldig i denne saken fordi at du gjorde ingenting galt, de gjorde bil A som brøt vikeplikta si! ( Har opplevd akkurat samme greia selv i november fjor høst, vart "pressa" av veien å for inn i en murvegg, motparten brøt vikeplikta si akkurat som i denne saken, er ingen forskjell her! ) Om du her hadde godt sikt fremover som tegningen viser da er de jo soleklart at du ikke skal ha skylden for dette, du gjorde ingenting galt! Lenke til kommentar
kremt Skrevet 17. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2006 Jeg hadde god sikt og brøt ingen vikeplikt (side 2 og 3 er vel ikke så nyttig nei, bare OT der ) Lenke til kommentar
k_drey Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Riktig som Login sier. Bil A gav ikke noen form for tegn slik at du kunne bryte, og du kan ikke bryte når du ligger på siden og han begynner å blinke blir litt vanskelig. Så kremt har vell ikke noe å miste her Lenke til kommentar
kremt Skrevet 17. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2006 Time will show, kan aldri være for sikker, men blir det en avgjørelse jeg ikke er fornøyd med så kan jeg vel alltids klage på vedtaket? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Bortsett fra at det må bevises at ikke bil A ga signal, og det er vel her skoen kan komme til å klemme. Lenke til kommentar
k_drey Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Bortsett fra at det må bevises at ikke bil A ga signal, og det er vel her skoen kan komme til å klemme. 6508199[/snapback] Var det ikke snakk om defekte lyd? Eller er jeg på villspor? Da sliter bil A litt med å forklare dette. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 17. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2006 Men hvordan er det med klagemuligheter på slike vedtak? Lenke til kommentar
k_drey Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Ble litt feil i siste innleg, mente defekt lys. Tørr ikke å svare på hvordan det er med klagemuligheter, jeg har ingen erfaringer fra slikt Lenke til kommentar
nifty Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Da er du sikra skylddeling, har vist seg i andre saker at forsikringsserlskapet velger og gjøre det slik da de slipper å betale noe som helst. 6491945[/snapback] Dersom ikke begge parter har kasko da .......... _nifty_ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå