indigestion Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Fyrst av alt: Takk til alle dykk som bidreg med innlegg her på forumet. Dette er veldig nyttig for alle oss sauer som fylgjer etter Elkjøp-reklamen utfor stupet i god tru på at graset er grønare på den andre sida berre ein får seg eit DSLR... Etter råd mellom anna frå denne tråden, har eg etter ein del prøving enda opp på Nikon D70s. Men eg klarer ikkje heilt å slå meg til ro med kva slags objektiv eg skal ha. "Standard-kittet" som blir solgt på Japan Photo mfl. er med objektivet 18-70mm f/3,5-4,5G AF-S. Slik eg forstår er mange fornøgd med dette, og at det heller kan vera lurt å utvida med eit teleobjektiv etc seinare ved behov. fotovideo.no har eit kit med Sigma 18-50mm f/3,5-5,6 til omlag same prisen. Er dette eit betre objektiv/betre kjøp enn standard objektivet? Alternativ så har fotovideo.no også eit tredje alternativ: Sigma 18-200mm f/3,5-6,3 til ca 10k. Til mitt bruk (familie, dyr, fjellturar) kan det vera greit å ha eit slikt allroundobjektiv, men går det veldig på bekostning av mellom anna lyssensitiviteten (innebruk etc)? Er eit slikt allroundobjektiv ein dårleg mellomting? Eg har også eit analogt Nikon F65 m Nikkor 28-80mm f/3,3-5,6G AF. Kan eg bruka dette på D70s? I så fall kan eg jo kanskje heller kjøpa berre D70s hus og eit teleobjektiv i staden? Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 fotovideo.no har eit kit med Sigma 18-50mm f/3,5-5,6 til omlag same prisen. Er dette eit betre objektiv/betre kjøp enn standard objektivet? På ingen måte. Alternativ så har fotovideo.no også eit tredje alternativ: Sigma 18-200mm f/3,5-6,3 til ca 10k. Til mitt bruk (familie, dyr, fjellturar) kan det vera greit å ha eit slikt allroundobjektiv, men går det veldig på bekostning av mellom anna lyssensitiviteten (innebruk etc)? Er eit slikt allroundobjektiv ein dårleg mellomting? Jeg hadde aldri gått for en slik løsning. Med superzoomer betaler du prisen med tristere bildekvalitet og til tider kjempetrist lysstyrke. 200mm på f/6.3 kan du bare glemme å bruke i annet enn strålende solskinn. Et mulig unntak er Nikon AF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IF-ED VR som får mye skryt, men er i en annen prisklasse og fortsatt vrien å få tak i. Eg har også eit analogt Nikon F65 m Nikkor 28-80mm f/3,3-5,6G AF. Kan eg bruka dette på D70s? I så fall kan eg jo kanskje heller kjøpa berre D70s hus og eit teleobjektiv i staden? 6489365[/snapback] Du kan bruke den, men du kommer til å savne vidvinkelen som kitlinsen tlbyr. Jeg hadde også blitt meget overrasket om dette plastobjektivet kommer i nærheten av den optiske kvaliteten kitlinsen eller Nikons 18-200mm tilbyr. Jeg hadde noen eldre rimelige zoomer liggende når jeg kjøpte D70 kit for to år siden, og ble sjokkert over forskjellene i bildekvalitet. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Kitlinsa til d70s er knall bra! 18-200 linsa til Nikon er det ca 1 million som står i ventekø på, inkludert meg. Dog kjøpte jeg et polarfilter til min 18-70 linse i dag, og denne linsa dekker 90% av mitt bruk Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 (endret) jeg er nu fint tilfreds med mit sigma 18-200 til familie, fest og fjeldure. Jeg plejer at bruge det på f8 eller derover - men så det også fint til den slags billeder. til portræt og lign, eller betalte job ville jeg nok tage en anden - men til det du nævner tror jeg 18-200 er fint. Du kan jo altdi købe den og se om du er tilfreds - og ellers levere den tilbage. ellers køb med 18-70 og se om du behøver mere tele. Ingen af dem du nævner er desværre specielt lysstærke. De fleste af de lysstærke objektiver med fast blænde 2,8 koster 3000+ kr f.eks. tamron 28-75 f2,8 (som er supergod men desværre mangler vidvinkel - og derfor ikke går som eneste optik). Tamron har lige lavet en ny lysstærk tele på 18-50 eller 55 mm som også ligger lige over 3000 kr - den var måske værd at overveje, hvis du ved billeder ved svagt lys uden blitz er noget du vil dyrke. Nikon 50 mm f1,8 kunne du evt købe sammen med sigmaen eller kitobjektivet til billeder ved dårligt lys. Endret 14. juli 2006 av Kigulu Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Det ser ut til at du har bestemt deg for kamera men ikke kjøpt ennå. Som det er blitt nevnt i andre tråder kan det var et smart trekk å kjøpe kittet med 18-70mm f/3,5-4,5 både pga av at det er et meget godt kitobjektiv og at du høyst sansynlig vil få mere for kamera hvis du skulle finne på å selge det etter hvert med kitobjektivet enn uten. Det vil også fungere tilfredsstillende som reserveobjektiv, just in case. Videre er nok det beste rådet å prøve dette objektivet en stund før du svir av flere kroner på mere glass, kanskje du vil savne mere tele, kanskje du vil savne mere lyssterke objektiv. Men det hele kommer jo an på din økonomi selvsagt. Det perfekte turobjektivet må være det nevnte Nikkor 18-200mm VR, da du har alt i ett (slipper å ta med flere objektiver) og bildestabilisator, men hvis du bestiller nå, så ikke regn med å få det før langt utpå høsten en gang. For min egen del har jeg et D70s, men kjøpte kun hus pga at jeg neppe kommer til å selge det (blir heller 2./reserve kamerea etter hvert) og at jeg på forhånd visste at jeg måtte ha mere lyssterke objektiv enn kitet. Til slutt må jeg også nevne Nikkor 50mm f/1,8 som er et røverkjøp til prisen (rundt tusenlappen). Lenke til kommentar
myhken Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Enig i at Kit objektivet er en god start. Selv fant jeg ut at jeg ønsket litt mer tele, kjøpte derfor en sigma 18-125mm F3.5-5.6 Lyssterke fast objektiver som Nikon 50mm 1.8 er å anbefale, men det har du sikkert skjønt siden så og si alle anbefaler dette. Selv har jeg bestilt 18-200 VR objektivet nå, men er vel nr 1.000.001 i kø, så får det vel til jul om jeg er heldig. Tror det dekker tele zoom behovet. Så blir det vidvinkel (10-20, el 12-24) og et lyssterkt fastobjektiv til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå