Quintero Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Hvorfor mener du det vil være vanskelig for AMD å øke klokkefrekvensen fra 3,0GHz (orginal hastighet på 90nm) til 4,0GHz (luftoverklokket hastighet på 65nm)?Jeg synes også det hørtes vel mye ut. Ikke at jeg er noen spesialist på området, men jeg kan ikke huske at historien har vist oss eksempler på så store sprang. En 90nm K8 som kjører standard på 3.0 vil ikke ha mye rom for overklokking (med luftkjøling). 3.2 GHz er egentlig særdeles høyt, og om vi følger eksemplet ditt så blir det jo en økning på 800 MHz. I og med at 3.2 vil være ekstremt sjelden, vil jeg hevde at et tilsvarende tilfelle for 65nm (fortsatt ifølge eksemplet ditt) ville være 4.2 eller deromkring. Ingen kan påstå at overgangen fra 130 til 90nm ga noe i nærheten av det. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Jeg vet ikke om overgang til 65nm gjør det lett eller vanskelig å øke standard klokkefrekvens. Men historisk erfaring viser at det nødvendigvis ikke gir store effekten, uten også å endre på selve designet. Tja, nå har ikke jeg noen gode prosessorer å sammenligne med (På netbursts northwood->prescott endret de samtidig mye av designen og på overgangen mellom dothan og yonah så var det også en stor omlegging av designen.) AMDs raskeste 130nm gikk på 2,4GHz (A64 3400+ s754 og FX53) mens deres raskeste 90nm (også enkeltkjerne for god sammenligning) går på 3,0GHz (Opteron x56). Dersom overgangen til 65nm også tilbyr en økning i klokkefrekvensen på 25% så vil det si at at 3,75GHz (i praksis er nærmeste hastighet som går opp med multipliere og slikt 3,8GHz) er godt innen rekkevidde. Det tror jeg er nok for å konkurrere hardt med intel om ytelsetronen. Redigert: Quintero, man bør vel regne i prosent, ikke MHz, når det kommer til hastighetsøkninger. Men det som gjør meg mest betenkt er de økonomiske konsekvensene av Core Duo sin nåværende "overlegenhet". Noe aksjekursen til AMD også viser. Fra mars til i dag har den gått ned med 50 %, og nærmer seg kursen for et år siden. Håper de som hadde AMD aksjer solgte seg ut i mars/april. I samme periode har Intel sin sunket svært lite, selv med flere resultatvarsler.6506640[/snapback] Du tenker sikkert på Core 2 Duo og ikke Core Duo. Jepp, det blir spennende å se når K8L kommer og hvordan den klarer å ta opp konkurransen. Lenke til kommentar
Skrollan Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Kanskje litt ot men: vet dere om det finnes en barebone som støtter core 2 duo? Lenke til kommentar
SebRamsland Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 (endret) Kanskje litt ot men: vet dere om det finnes en barebone som støtter core 2 duo? 6507915[/snapback] Shuttle har allerede barebones med Core Duo 2 støtte. http://eu.shuttle.com/en/DesktopDefault.as...2/noblendout-1/ Shuttle har lansert en barebone for Socket AMD M2, så kommer sikkert til Socket 775 med Core Duo støtte snart og! Les mer her: http://eu.shuttle.com/en/DesktopDefault.as...140_read-13049/ Endret 17. juli 2006 av Seb.R Lenke til kommentar
Skrollan Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Kanskje litt ot men: vet dere om det finnes en barebone som støtter core 2 duo? 6507915[/snapback] Shuttle har allerede barebones med Core Duo 2 støtte. http://eu.shuttle.com/en/DesktopDefault.as...2/noblendout-1/ Shuttle har lansert en barebone for Socket AMD M2, så kommer sikkert til Socket 775 med Core Duo støtte snart og! Les mer her: http://eu.shuttle.com/en/DesktopDefault.as...140_read-13049/ 6508310[/snapback] hvem av shuttlene er det som støttet core 2 duo? Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 AMDs raskeste 130nm gikk på 2,4GHz (A64 3400+ s754 og FX53) mens deres raskeste 90nm (også enkeltkjerne for god sammenligning) går på 3,0GHz (Opteron x56). Dersom overgangen til 65nm også tilbyr en økning i klokkefrekvensen på 25% så vil det si at at 3,75GHz (i praksis er nærmeste hastighet som går opp med multipliere og slikt 3,8GHz) er godt innen rekkevidde. Det tror jeg er nok for å konkurrere hardt med intel om ytelsetronen. Redigert: Quintero, man bør vel regne i prosent, ikke MHz, når det kommer til hastighetsøkninger. 6507866[/snapback] Det du sier om å regne i prosent høres absolutt fornuftig ut. Mulig du har rett, det vil tiden vise Forresten, den raskeste 130nm-prosessoren til AMD opererte på 2.6 GHz. Husk at FX-55 finnes i både Clawhammer og San Diego-utgave Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Kan vel regne med ca 3.5GHz som max frekvens for 65nm K8 brikker. Det vil neppe være nok til å slå Core2 på ytelse. K8 har rett og slett for liten pipeline (3x12) mot Core2 (4x14) til å kunne nå opp, men den vil antagelig kunne nå en del bedre ytelse/watt nettopp pga en mindre pipeline. Bedre minnehierarki kan hjelpe på det også. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Aha.. det hadde jeg glemt. Da var økningen egentlig bare 15%. 3HGz + 15% = 3,46GHz. Hmm da gikk mye av lufta ut av regnestykket mitt Men vi får se hva som skjer når 65nm kommer. Kanskje jeg bommer mye? Shuttle har lansert en barebone for Socket AMD M2, så kommer sikkert til Socket 775 med Core Duo støtte snart og!6508310[/snapback] Litt flisespikking: Ingen av 32bit-prosessorene Core Duo støttes av sokkel LGA775. De bruker kun soklene µFCBGA479 og µFCPGA478. Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 (endret) Test av referansekort: nForce 590 SLI Intel Edition Edit: Erstattet link til fransk test med engelsk utgave. Endret 18. juli 2006 av Quintero Lenke til kommentar
O.J Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Ser at AMD planlegger L3 cache med K8L, hvor mye ytelsesforbedring kan man regne med å få da? hvor mye cache vil det være snakk om? Tester på AMD prosessorer viser at å øke L2 cachen fra 512kB til 1MB ikke gir noen særlig ytelsesforbedring. hvorfor vil ytelsen da øke med en porsjon L3 cache? som i tillegg er tregere enn L2 cache. Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 (endret) God speed vs timings-test: http://www.behardware.com/articles/623-10/...2-duo-test.html Endret 18. juli 2006 av Quintero Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 (endret) Ser at AMD planlegger L3 cache med K8L, hvor mye ytelsesforbedring kan man regne med å få da? hvor mye cache vil det være snakk om? Tester på AMD prosessorer viser at å øke L2 cachen fra 512kB til 1MB ikke gir noen særlig ytelsesforbedring. hvorfor vil ytelsen da øke med en porsjon L3 cache? som i tillegg er tregere enn L2 cache. 6510282[/snapback] Jeg er ikke sikker på hvor mye det blir, men meningen er at cachen skal deles mellom kjernene, som vi ser på Core-familien. Det spekuleres vel også i hvorvidt K8L vil få en rask SRAM-cache med moderat kapasitet, eller en større, tregere Z-RAM cache. Delt L3 vil vel bety mer effektiv kommunikasjon mellom kjernene også for AMD (crossbar-løsningen til AMD er visst ikke så effektiv som man skulle tro). X2 var inkludert i en test hvor dette var konklusjonen: Conclusion None of the processors with separate caches tested in this review can perform fast data transfers between the cores. Intel’s Core Duo (Yonah) and Conroe, each with a shared L2 cache, are the only processors that ensure fast processing of the same data block by two cores, yet their speed is limited too when the common data are modified. http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/displ...r-analysis.html Endret 18. juli 2006 av Quintero Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Ser at AMD planlegger L3 cache med K8L, hvor mye ytelsesforbedring kan man regne med å få da? hvor mye cache vil det være snakk om? Tester på AMD prosessorer viser at å øke L2 cachen fra 512kB til 1MB ikke gir noen særlig ytelsesforbedring. hvorfor vil ytelsen da øke med en porsjon L3 cache? som i tillegg er tregere enn L2 cache. 6510282[/snapback] Etter det jeg har lest er det rimelig sikkert at AMD vil ta i bruk den plassbesparende ZRAM-teknologien de lisensierte for en stund siden for en god slump penger. Det verserer en plansje der det står merket "2MB+". De fleste tror dette betyr 2MiB L3 delt på de 2 eller 4 kjernene, noe jeg fortsatt har misstanke til er feil, og at det betyr 2MiB eller mer per kjerne. (plansjen viser en quad-kjerne basert på K8L) 2MiB totalt tror jeg er alt for lite til å utgjøre noen ytelseforskjell, mens 8MiB totalt begynner å gi litt mening. Med tanke på at ZRAM-teknologien skal være ca 5-8 ganger mer kompakt enn L2 cache så ser det ut i fra arealbruken på bildet av kjernen at 8MiB er realistisk. Jeg tipper at det også vil dukke opp 16MiB-varianter ikke lenge etterpå. Merk at det trolig kun er Opteron og FX-serien som vil få L3 cache. For Opteron vil det gi god mening siden det er mange serverapplikasjoner som kan få store ytelseøkninger. For FX-serien gir det nok mindre mening målt i prosent spilleytelse, men med så høye priser og brukere som gjerne betaler fett for de siste små prosentene med ytelse så gir det også mening. X2-serien vil neppe få L3 med det første siden det har lite å si på mange desktop-brukermønstre. Men om det først kommer så tipper jeg størrelsen blir mer beskjeden, f.eks 2-4MiB. Lenke til kommentar
NoWiSee Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Jepp, blir nok en Core 2 Duo E6700 på meg i august... Må bare finne meg et bra hovedkort først... 6489260[/snapback] Hehe. Ja, jeg har brukt en del tid i sommer på å finne det beste AM2 hovedkortet. Kan bare glemme det nå. Nå er det bare å vente på at det kommer noen ok tester av LGA775 hovedkort med støtte for Core 2 Duo. Skal bli artig å se hva som blir favoritt kortet blandt overklokkere. Lenke til kommentar
eskarls Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Raptor,14/07-2006 : 12:24]Jepp, blir nok en Core 2 Duo E6700 på meg i august... Må bare finne meg et bra hovedkort først... 6489260[/snapback] Hehe. Ja, jeg har brukt en del tid i sommer på å finne det beste AM2 hovedkortet. Kan bare glemme det nå. Nå er det bare å vente på at det kommer noen ok tester av LGA775 hovedkort med støtte for Core 2 Duo. Skal bli artig å se hva som blir favoritt kortet blandt overklokkere. 6514331[/snapback] Mitt hjerte håper på et DFI kort, men hadde ikke gjort noe med et billigere Asrock kort egentlig, mistenker at DFI kortene vil koste en del. Lenke til kommentar
kvase Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Raptor,14/07-2006 : 12:24]Jepp, blir nok en Core 2 Duo E6700 på meg i august... Må bare finne meg et bra hovedkort først... 6489260[/snapback] Hehe. Ja, jeg har brukt en del tid i sommer på å finne det beste AM2 hovedkortet. Kan bare glemme det nå. Nå er det bare å vente på at det kommer noen ok tester av LGA775 hovedkort med støtte for Core 2 Duo. Skal bli artig å se hva som blir favoritt kortet blandt overklokkere. 6514331[/snapback] http://www.hardware.no/nyheter/hovedkort/g...oppmodell/26964 Lenke til kommentar
NoWiSee Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 (endret) Ja, jeg har tittet litt på Asus P5W DH Deluxe. Men jeg ønsker nforce 590 chipset. Og de er ikke i butikkene enda Kanskje dette blir hovedkortet jeg velger. Selv om jeg setter en liten knapp på at Asus klare å lage et vifteløst kort. Har ikke lyst å ha en masse vifter som bråker. Endret 18. juli 2006 av NoWiSee Lenke til kommentar
Din_Laban Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Å gudamei! Ja jeg er så fornøyd med et kortet jeg har at, ja, det der kjøper jeg. Ser skikkelig ut som den DFI nf4 SLI modden på nvidia brikkesettet som ble gjort på nettet foresten... Lenke til kommentar
NoWiSee Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Hvorfor har ikke hardware.no noen av de nye nForce 590 SLI Intel Edition kortene i lanseringsguiden? De kommer tross alt om ikke så altfor lenge. Har hørt rykter om at de kommer i august/september. Og jeg venter heller på de, så har jeg mulighet for SLI. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Hvorfor har ikke hardware.no noen av de nye nForce 590 SLI Intel Edition kortene i lanseringsguiden? De kommer tross alt om ikke så altfor lenge. Har hørt rykter om at de kommer i august/september. Og jeg venter heller på de, så har jeg mulighet for SLI. 6517330[/snapback] Vel... Hvis du sjekker på nVidia sin hjemmeside så har de allerede lagt ut WHQL-drivere til nForce 570 & 590 Intel-edition Det er vel opp til hovedkortprodusentene. Brikken er iallefall fra nVidia sin side i masseproduksjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå