Gå til innhold

Er nordmenn ulykkelige?

Anbefalte innlegg

Norge på 115. plass over verdens lykkeligste

For noen år siden var endel dansker irritert over å komme på 15. plass da FN kåret Norge til verdens beste land å bo i. Danskene tapte stort fordi de lever i gjenomsnitt et par år kortere enn nordmenn. De slo tilbake at de i hvert fall hadde kvalitet fremfor kvantitet i sine leveår.

Er det noe sannhet i dette her? Er vi virkelig så misfornøyde - generelt sett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En kommentar til kilden her: The Happy Planet Index måler livslykke og -lengde i forhold til forbruk av naturressurser. Det er feil når Dagbladet i ingressen skriver:

Nordmenn på 115. plass over verdens lykkeligste. Da er miljøet trukket fra.

The Happy Planet Index viser slett ikke hvor lykkelige vi er når miljøet er trukket fra. Den viser hvor lykkelige vi er pr enhet av naturressurser vi forbruker. Og det er noe helt annet.

Formelen er forenklet: (Tilfredshet x livslengde)/Ressursbruk

Norge bruker mye ressurser, og havner dermed ned på listen uavhengig av hvor lykkelige vi er og hvor lenge vi lever.

The HPI reflects the average years of happy life produced by a given society, nation or group of nations, per unit of planetary resources consumed. Put another way, it represents the efficiency with which countries convert the earth’s finite resources into well-being experienced by their citizens.

Nøyaktig hva slag formel som brukes på de tre faktorene vites ikke, men det er tydelig at ressursbruken vektlegges mye. Derfor kan land som Sri Lanka, som har hatt borgerkrig i 20 år med titusenvis av døde komme nesten øverst på listen...

Edit: Norge får akkurat samme resultat for livslykke som vinnerne på Vanuatu, 7,4 poeng, og vi lever 11 år lenger. Men det hjelper sørgelig lite når vi forbruker 5-6 ganger så mye.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Meget mulig, salget av antidepresiva øker.

Tror mange ikke vil være noe dårligere enn naboen, hverken når det gjelder bokomfort eller utstyr ellers.

Dett må for noen bety økt forbruk av lånte midler, og dette skal så en gang betales.

Derfor mere jobb, mindre tid til sosial aktivitet med familie og andre.

Jeg for min del synes ikke at Norge er kjedelig, har tilgang til hav, øyer fjell, skog og vann.

Dette gjør at friluftssysler som fotografi, Hav / ferskvannsfiske, jakt, eller rett og slett bare vandring kan kombineres i ulike miljøer og biotoper.

Skulle dette bli kjedelig eller været forhindrer uteaktiviteter kan man redigere bilder, binde fiskefluer, organisere mynt/seddelsamlinger, surfe på dataen eller ta ett glass vin med en pen dame en kveld.

Men dermed ikke sagt at enhver dag er som dans på roser.

Tror derfor at mange ser problemer der det finnes muligheter, og at mange føler at de ikke strekker til, utfra det de tror samfunnet forventer av dem.

Om disse tanker er rett eller galt vet jeg ikke, sikkert en kombinasjon og avhengig av hvem som blir spurt.

Men folk har utvilsomt fått mindre tid til hverandre.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar

Dette var en utrolig fjollete måte å måle "lykke" på. Skjønner egentlig ikke hva de prøver på.

Nordmenn er kravstore siden vi (de fleste) lever i overflod. Vanskelig å bli lykkelig når man har det så bra (et merkelig paradoks). Mye vil ha mest.

Lenke til kommentar
Mitt inntrykk er at folk flest stort sett er ganske fornøyde og har det fint. Jeg tror ikke nordmenn generelt er spesielt ulykkelige.

6489899[/snapback]

Det er ikke mitt intrykk, jeg har lest en plass at Norge er på toppen over selvmordsstatestikker, forøvrig er det ganske naturlig, depresjon forekommer ofte i velstående, rike og bortskjemte land, slik som Norge.

Lenke til kommentar
Mitt inntrykk er at folk flest stort sett er ganske fornøyde og har det fint. Jeg tror ikke nordmenn generelt er spesielt ulykkelige.

6489899[/snapback]

Det er ikke mitt intrykk, jeg har lest en plass at Norge er på toppen over selvmordsstatestikker, forøvrig er det ganske naturlig, depresjon forekommer ofte i velstående, rike og bortskjemte land, slik som Norge.

6489919[/snapback]

Mitt inntrykk er basert på folk jeg ser rundt meg og snakker med. Sier ikke at det stemmer, men det er likevel inntrykket jeg sitter med.

Dersom det stemmer at Norge er på toppen i selvmordsstatistikker tror jeg heller det er fordi man mangler pålitelige statistikker fra hele verden.

Lenke til kommentar
Dersom det stemmer at Norge er på toppen i selvmordsstatistikker tror jeg heller det er fordi man mangler pålitelige statistikker fra hele verden.

6490086[/snapback]

Tja, det suger ekstra aa vaere ulykkelig, hvis du er alene om det...

Lenke til kommentar
Dette var en utrolig fjollete måte å måle "lykke" på. Skjønner egentlig ikke hva de prøver på.

6489820[/snapback]

Det er ganske enkelt en antimaterialistisk agenda der de ønsker å "bevise" at materielet forbruk ikke skaper lykke.

Og det gjør de ganske enekelt ved å lage en indeks der de deler på forbruk i definisjonen av lykke.

Det er idiotisk, men tabloidmediene kjøper sånt piss ukritisk. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Sist jeg leste noe om lykke og livskvalitet i media, viste det seg at man blir ulykkelig av å være fattig og/eller tenke på penger. Men det blir en digresjon.

Det er visstnok gjort masse forskning på livskvalitet de siste tiårene, men det virker ikke som det har nådd ut til massene enda. Og enda mindre til politikerne som maler videre på sine aksiomer og korollarer. :/

Lenke til kommentar

6490086[/snapback]

Det trenger slettes ikke å være tilfellet, når en snakker om mordstatistikker hadde det vært tilfellet, men en ser en klar indikasjon på at rike land skaper flest missfornøyde og depresive. For eksempel har Japan slitt med kolektive selvmord i en årrekke, og det er slettes ikke uvanlig at personer begår selvmord grunnet for stort forventningspress rundt skolen og resten av oppveksten. Nå skal det sies at barn og ungdom i Japan lever under helt andre kår enn barn og ungdom i Norge.

Jeg tror mye av grunnen er at barn i fattigere støk lærer seg å være glad for den i de er, og for alle småbragder en utfører, mens en i mye større grad lærer å prestere (i hvert fall så ønsker alle rundt en at man skal det) ut fra normer og forventninger i rike land. Og det er noe i det alle vet; lykke kan absolutt ikke kjøpes for penger.

Endret av warpig
Lenke til kommentar

"The HPI incorporates three separate indicators: ecological footprint, life-satisfaction and life expectancy"

Herreincognito, for en tåpelig, idiotisk og uvitenskapelig undersøkelse. Hva faen har økologisk fotspor med menneskelig lykke å gjøre?

Nei, denne "undersøkelsen" lukter propaganda og politisk agenda laaaang vei :thumbup:

Lenke til kommentar

stemmer helt tror jeg, har selv bodd i mexico og reist litt i sor amerika og mye lykkeligere der.... er nok ikke tilfeldig at skandinavia ogsaa topper paa lista over flest selvmord per folketall, var finland som vant den lista med norge paa andre plass... har provd aa finne link til den siden men husker ikke hvor jeg leste det

edit:

var egentlig ikke veldig mange av de typiske rike landene inne i top 40..

Endret av Fry
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...