Gå til innhold

Lepont - støysvak strømforsyning?

Anbefalte innlegg

Har følgende strømforsyning som skulle vere støysvak i følge annonsen.

Lepont strømforsyning, 320W, ATX12V/P4

SF320TSD

http://www.microplex.no/rubweb/handel.asp

Har PC-en ståande på bordet ved sida av meg, og eg synest på langt nær at denne er støysvak. Kjøpte Mist silent twin, men den blir overdøyvd alldeles av viftene i straumforsyninga.

Straumforsyninga på min gamle P233MHz (250W) høyrer eg ikkje i forhold til denne på 320W. Vifta er temperatur regulert, den speeder i hvertfall opp når eg slår bryteren til max.

Er det andre som har liknande erfaringer? Eg kan tippe at lufta ut av kabinettet er på ca 35degC. Ingen fleire kabinettvifter.

Mykje styr å skifte desse viftene? Nokon som har gjordt det?

La til straumforsynings type ved edit.

Windows XP

Asus A7V333

XP2000+

Mist Silent twin

512MB 2700 DDR Twinmos

HERCULES 3D PROPHET 7500

80GB WD SE

[ Denne Melding var redigert av: KristianS på 2002-10-17 09:07 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette med Lepont-PSUen og støy er nevnt tidligere i dette forumet.

Den temperaturregulerte sensoren som styrer hastigheten på viftene er plassert midt i en kjøleribbe - nettopp der det er varmt nesten hele tiden. Tager man og flytter denne sensoren slik at det er mer luft rundt den, vil støynivået gå ned betraktelig! Det skjedde iallefall med min Lepont 520W...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-17 20:13, skrev EviLEddiE:

Dette med Lepont-PSUen og støy er nevnt tidligere i dette forumet.

Den temperaturregulerte sensoren som styrer hastigheten på viftene er plassert midt i en kjøleribbe - nettopp der det er varmt nesten hele tiden. Tager man og flytter denne sensoren slik at det er mer luft rundt den, vil støynivået gå ned betraktelig! Det skjedde iallefall med min Lepont 520W...

Eg fann den linken ang. flytting av temp- sensoren, og stussa litt...

Den blir ikkje overoppheita kraftelektronikken no da? Har du nylig gjordt denne modifiseringa, eller kan du bekrefte at det er ei varig løysing?

Er ikkje redd for å lodde litt, men all garanti forsvinn no i samme sekund....

Lenke til kommentar

Det er en pen PSU, men den bråker kanskje litt ja.. personlig er jeg vært pissredd for å rote rundt i PSU'er, så jeg ville ikke tort å flytte noe som helst :/

Vet ikke helt hvor mye min bråker i forhold til resten av systemet, har 6 vifter montert på omtrent samme stedet... men når jeg monterer vannavkjølinga mi skal jeg se.. bråker Leponten da så hiver jeg dritten ut og kjøper meg noe jeg vet dundrende sikkert er støysvakt..

[ Denne Melding var redigert av: Blodhemn på 2002-10-18 00:05 ]

Lenke til kommentar

Ja... vi får sjå når eg får tid til litt modding...

Vist alternativet er å kjøpe ei straumforsyning til 1000- 1500kr, skal eg jammen prøve å bytte vifta. Skal studere kretsen litt, så kansje eg kan forandre på responskurva/ forsterkninga ved å endre nokre motstandsverdiar..... får sjå kva eg husker frå skuletida.... :smile:

Er det nokon som har eit koblingsskjema liggande til nevnte duppeditt?... nei skal vel noko til..

(Kansje eg monterer temp føler på for ei stund, har eit bil termometer liggande (ute/inne type).)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-17 23:10, skrev KristianS:

Eg fann den linken ang. flytting av temp- sensoren, og stussa litt...

Den blir ikkje overoppheita kraftelektronikken no da? Har du nylig gjordt denne modifiseringa, eller kan du bekrefte at det er ei varig løysing?

Er ikkje redd for å lodde litt, men all garanti forsvinn no i samme sekund....

Nei, jeg mener at flyttingen av denne sensoren ikke har noe å si på evt. overoppheting. Jeg har hatt denne PSUen i PCen min i snart 2 måneder og har ikke opplevd stabilitetsproblemer grunnet strømforsyningen. Det er jo 3 vifter som sitter og sviver der inne, for G*ds skyld! Dessuten sitter PCen min nær vinduet i rommet mitt, og akkurat nå er romtemperaturen på ca. 20-22 grader. Så PSUen burde være kald nok.

Er meget fornøyd med denne PSUen, fikk den til "innbruddspris" - kr 952 hos Obs! Mariero ved Stavanger. Den koster jo 100 kr mer hos Microplex, og da er ikke portoen lagt til..!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...