Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Diverse bilspørsmål fra en noob

Anbefalte innlegg

Topicen sier vel sitt..

Vel, her er det jeg lurer på:

Hva er Startssperre?

Hva er en lambda sonde?

Hva er boltsirkelen? og hvordan måler vi den?

Hva må vi vite for å kjøpe nye felger til en bil, og hvordan får vi vite det? (det skal godkjennes.)

Jeg har defa alarm på bilen min, går det an å koble den til sentrallåsen? og hvordan gjør jeg det?

Endret av mannjen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er Startssperre?

6488780[/snapback]

Fra google: I dag er startsperre standardutstyr i alle nye biler. Biler med elektronisk startsperre er svært vanskelige å "tjuvstarte", noe som har ført til at slike biler stort sett får stå i fred for biltyver.

Hva er en lambda sonde?

6488780[/snapback]

Fra wikipedia: är ett förhållandet mellan en stökiometrisk blandning och den faktiska proportionen mellan bränsle och syrgas. Den har gett namn åt lambdasonden, som är en givare som reagerar på avgasers syrehalt och som används för att reglera förbränningen i bilmotorer.

Lenke til kommentar
Topicen sier vel sitt..

Vel, her er det jeg lurer på:

Hva er Startssperre?

Hva er en lambda sonde?

Hva er boltsirkelen? og hvordan måler vi den?

Hva må vi vite for å kjøpe nye felger til en bil, og hvordan får vi vite det? (det skal godkjennes.)

Jeg har defa alarm på bilen min, går det an å koble den til sentrallåsen? og hvordan gjør jeg det?

6488780[/snapback]

Startsperra sørger for å kutte drivstofftilførsel hvis bilen tjuvkobles / startsperra ikke mottar et signal fra sender. Denne senderen kan være en egen enhet, eller være innebygget i tenningsnøkkel. På eldre biler er den ofte en egen sender, mens den nå til dags så vidt jeg vet uten unntak er innebygget i tenningsnøkkelen.

Lambdasonden måler blandingsforholdet mellom luft og bensin, og regulerer bensintilførselen i forhold til dette. Ved defekt lambdasonde vil ofte hjernen pøse på med ekstra bensin, da det er meget skadelig for motoren å kjøre på for mager blanding (for mye luft i forhold til bensin). Dette vil føre til økt drivstofforbruk.

Boltsirkelen er antallet bolter i felgene, og avstanden mellom disse. For eksempel vil en boltsirkel på 4x100 være 4 bolter, med 100 mm avstand mellom senter av étt hull til senter i neste hull. Om du skal ha nye felger til en bil må du vite boltsirkel, innpress og diameter på senterhullet (der felgen monteres mot navet). Så lenge felgene er innenfor lovlige rammer (Ikke mer enn 5% avvik fra orginal rulleomkrets, og ikke mer enn 15 mm endring i sporvidde) skal det ikke være noe problem å få godkjent felger.

Endret av spitz
Lenke til kommentar
Takker :thumbup:

Men innpress, hva er det?

6489218[/snapback]

Med positivt innpress "bygger" felgene mer innover ift midtlinja. Eks: felg med innpress 35 bygger 35 mm mer innover enn ut. Forhjulsdrevne biler har ofte høyt positivt innpress (Opel har ET49, for eksempel). Mange bilprodusenter lager akslinger hvor hjulfestet plasseres i hvert hjørne, men for at ikke hjulene skal stikke utenfor bruker man et høyt positivt innpress på felgen. (Senter av felg blir ofte litt "bulende".)

Jo lavere tallverdi det positive innpresset har, jo mer bygger den utover. En felg med ET0 vil bygge nøyaktig like mye ut som inn. Etterhvert vil man gå over til negativt innpress, som man finner på mange amerikanske biler. Bakhjulsdrevne biler har ofte et lavt positivt innpress, f.eks. BMW 5-serie.

Jeg har et bilde som forklarer det liggende et eller annet sted, men finner det ikke akkurat nå. Poster det senere om jeg kan finne det.

Endret av spitz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...