Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Oppkjøring og sensorer !


delahoya

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier så vil jeg gjerne dele mine erfaringer fra oppkjøringa. Det er desverre stor forskjell på disse sensorene og da mener jeg ikke som menesketyper, men som bedømmene. Skulle ikke være slik og alle skulle få en mer eller mindre samme behandling av dem. Jeg kjørte opp første gang for to mnd.siden og,unnskyld fikk ett rauhål til sensor. Jeg har begrensniger som skylde medisinsk (sykdom). Det første denne sensoren gjorde var å studere papirene og spørre meg om det var mulig å kjøre med min sykdom og med de medisinene jeg gikk på (på en frekk og stigmatiserende måte) Jeg svarte at ifølge det brevet fra fylkeslegen som var vedlagt så sto det at jeg var klarert,og at det var vel godt nok.

Dette hadde han ingenting med siden jeg allerede var klarert.Jeg fikk alerede da en sterk følelse at dette gikk fluksens til hel....te. Han spurte også før vi kjørte om jeg ville prate noe som jeg sa ja til. Turen begynte og jeg merket mer og mer at han ikke ville godkjenne meg.Jeg forsøkte en dialog om vær og vind med ham,men han gadd som regel ikke svare engang.

Siden jeg var drittnervøs før jeg startet ble dette bare verre og verre. Vet at jeg gjorde noen små feil,men "thats it" Etter ca.20 min.til en halvtime ba han meg kjøre inn til biltilsynet igjen.Jeg spurte da om det var vanlig med så kort tur og han svarte vi tar dette etterpå. Fikk da den endelige følelsen at dette ikke gikk.

 

Han spurte meg hvordan jeg syns det hadde godt og svarte med at noen feil var det men at jeg var god nok til å få lappen. da sa han strengt at han desverre måtte stryke meg pga. tre alvorlige feil. To brudd på vikeplikt og en feilkjøring i akselrasjonsfelt.(ble tvunget av den andre bilen å sette ned farten,eller å selv måtte bryte fartsgrensa og speede godt på.Valgte det første for det var tryggest. Dette ville han ikke høre på en gang og da jeg fortalte at alt.var å bryte speedgrensa svarte han ikke engang.

Da ble jeg temelig forbanna og bar gikk utav bile og sendte han ett stygt flir.

Hadde en dobbelttime rett før og kjørte eksemplarisk og læreren mente at kjørte jeg opp mot slik ville dette gå bra.Da jeg fortalte ham hvordan det gikk og på hvilke grunnlag jeg strøk,ristet han bare på hue og sa at dette var ufortjent.

 

Neste oppkj.var en helt annen og mye mer behagelig.Sensoren var hyggelig og rolig av vesen.Nevnet ingenting vedr.min sykdom. Var også nervøs før og da jeg startet men etter ett kvarter ble jeg svært rolig bl.annet pga.ham. Hyggelig og behagelig var ham.

Da vi var tilbake spurte han hvordan jeg følte det gikk.Svarte da det samme som med den første. Da gav han meg ett snillt smil og sa at det syns han også at jeg fortjente og gratulerte meg. På lappen jeg fikk var det bare posetivt.Med andre ord prikkfritt mer el.mindre.

Så folkens som skal ta lappen.Drit i hvem som sitter i bilen med dere og var så nøytrale som mulig og si minst mulig før start.Føl på ham og forhold dere til hvordan han er. Ikke ta en sjanse på at dere får en 100% fair bedømming.gi ett godt inntrykk og ikke si at dere er nevøse før han evt.spør. Mitt råd til dere.

Dette var ikke for å skremme men for å fortelle en sannhet så mange av oss desverre har opplevd.Lykke til dere som skal ta oppkjøring. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Han spurte meg hvordan jeg syns det hadde godt og svarte med at noen feil var det men at jeg var god nok til å få lappen. da sa han strengt at han desverre måtte stryke meg pga. tre alvorlige feil. To brudd på vikeplikt og en feilkjøring i akselrasjonsfelt.(ble tvunget av den andre bilen å sette ned farten,eller å selv måtte bryte fartsgrensa og speede godt på.

Han hørtes ikke spesielt hyggelig ut, men til hans forsvar er dette stryke-feil. Det er vikeplikt de fleste stryker på. Hvis det var fletting og tett trafikk har jeg forståelse for at du hadde problemer i akselerasjonsfeltet, men hvis det bare var en bil burde du satset på å legge deg bak i utgangspunktet. Man skal være ekstremt forsiktig med å prøve å legge skylden på andre på oppkjøring.

Lenke til kommentar

Nå er det jo selvfølgelig mulig at sensor #1 gjorde deg usikker og stresset pga væremåte, og du derfor kjørte dårligere enn du vanligvis ville gjort. Det skal dog ikke være en unnskyldning, det er mye som kan ta vekk oppmerksomheten og tankene dine når du kjører rundt selv.. du skal likevel kjøre feilfritt.

Lenke til kommentar
Nå er det jo selvfølgelig mulig at sensor #1 gjorde deg usikker og stresset pga væremåte, og du derfor kjørte dårligere enn du vanligvis ville gjort. Det skal dog ikke være en unnskyldning, det er mye som kan ta vekk oppmerksomheten og tankene dine når du kjører rundt selv.. du skal likevel kjøre feilfritt.

6488701[/snapback]

Hvis en sensor er på en slik måte som er "vanlig" god oppførsel og ikke dømmende fordi en er syk,på en arrogant måte,har du ikke samme utgangspunkt som alle andre. Dette er ikke en unskyldning for at jeg strøyk,men en ett godt grunnlag.Ikke vær så naive folkens at at dere tror at alle disse er rettferdige.

Jeg VET ! at det er sensorer som mer eller mindre har bestemt at de skal stryke deg på forhånd uansett kjøring. Husk at hvis du er uenig med sensoren i en feil han gir deg,og det er feil av ham å gi minus pga.det har du ingenting du skulle ha sagt.De vil bli trodd i 99% av tilfellene og du kommer ingen vei og blir rundlurt.

Det er drittsurt ! Stryker du på en fairt og real måte er det greit hvis du får en objektiv og rettferdig bedømming. Poenget mitt her er at det ikke er alltid slik,og det har jeg opplevd. Problemet her var ikke at jeg strøyk,men grunnlaget for stryken. Så igjen,det er desverre stor forskjell på dem så la dere ikke lure og vippe av pinnen.

Bare så det er sagt så la jeg meg naturlighvis bak denne bilen,men måtte senke farten for å komme bak den (hadde da ingen biler i feltet bak meg og ingen bak den andre. Alternativet var å akselrere til over 90 km/t og det er stryk grunn alene. Jeg sa dette til sensor at valget var å kjøre slik som meg,trygt og uten fare for andre,eller overskride fartsgrensen. Han svarte ikke på dette,og så lenge han ikke gjorde det ble jeg enda sikrere på at han hadde bestemt seg

Lenke til kommentar

Hvis du er så overbevist om at sensoren har avgjort om du består eller stryker før du har satt deg i bilen, så klager du til du blir blå i ansiktet. Forutinntatte mennesker som skal foreta en objektiv avgjørelse passer ikke godt sammen.

 

Kjører du godt, kan sensoren hate deg så mye han vil, du skal likevel få lappen. Hvis du derimot har gjort feil under oppkjøringen, så har de all rett til å stryke deg. Førerkort er tross alt ikke en rett.

 

Slik du forklarer situasjonen, gjorde du feil. Vikeplikt er noe av det mest grunnleggende i trafikken, der skal du ikke bomme.

Lenke til kommentar
Nå er det jo selvfølgelig mulig at sensor #1 gjorde deg usikker og stresset pga væremåte, og du derfor kjørte dårligere enn du vanligvis ville gjort. Det skal dog ikke være en unnskyldning, det er mye som kan ta vekk oppmerksomheten og tankene dine når du kjører rundt selv.. du skal likevel kjøre feilfritt.

6488701[/snapback]

Hvis en sensor er på en slik måte som er "vanlig" god oppførsel og ikke dømmende fordi en er syk,på en arrogant måte,har du ikke samme utgangspunkt som alle andre. Dette er ikke en unskyldning for at jeg strøyk,men en ett godt grunnlag.Ikke vær så naive folkens at at dere tror at alle disse er rettferdige.

Jeg VET ! at det er sensorer som mer eller mindre har bestemt at de skal stryke deg på forhånd uansett kjøring. Husk at hvis du er uenig med sensoren i en feil han gir deg,og det er feil av ham å gi minus pga.det har du ingenting du skulle ha sagt.De vil bli trodd i 99% av tilfellene og du kommer ingen vei og blir rundlurt.

Det er drittsurt ! Stryker du på en fairt og real måte er det greit hvis du får en objektiv og rettferdig bedømming. Poenget mitt her er at det ikke er alltid slik,og det har jeg opplevd. Problemet her var ikke at jeg strøyk,men grunnlaget for stryken. Så igjen,det er desverre stor forskjell på dem så la dere ikke lure og vippe av pinnen.

Bare så det er sagt så la jeg meg naturlighvis bak denne bilen,men måtte senke farten for å komme bak den (hadde da ingen biler i feltet bak meg og ingen bak den andre. Alternativet var å akselrere til over 90 km/t og det er stryk grunn alene. Jeg sa dette til sensor at valget var å kjøre slik som meg,trygt og uten fare for andre,eller overskride fartsgrensen. Han svarte ikke på dette,og så lenge han ikke gjorde det ble jeg enda sikrere på at han hadde bestemt seg

6489252[/snapback]

 

Takk for advarselen, skal ha oppkjøring om litt under 2uker. Tro hva kjørelærer sier om jeg klasker til et kamere i bilen :p tror han skulla ha fått store øyne.

 

Leif: trøttheten som tar innersvingen nå.

Endret av k_drey
Lenke til kommentar

Husker jeg skulle ta oppkjøringen for litt over ett år siden, cirka 3-4 mil å kjøre fra kjøreskole til Biltilsynet (eller hva det heter), på vei dit kjørte jeg selvsagt i 60 inn i en 50-sone, du kan tro jeg ikke fikk noe særlig lyse spådommer på oppkjøringen av kjørelæreren min da :!:

Lenke til kommentar

haha delahoya, første posten din var som å lese min egen dagbok fra oppkjøring.

kjørte da opp i arendal først og fikk sensoen som kalles "strykejernet" på folkemunne... alledere da skalv jeg.

det var ikke et smil eller vennlig ord som kom ut av han, og jeg sa også ja til å prate. det ble ikke mye prat, for han sa jo ikke en dritt...

 

jeg strøyk, selv om kjørelæreren min sa at jeg var veldig flink, og han ristet også bare på hue og sa at når han ventet på trafikkstasjonen samme med andre kjørelærere så diskuterte de hva de kunne gjøre for å bli kvitt "strykejernet".

 

neste gang jeg kjørte opp var det så lang kø i arendal for å kjøre opp, og det var rett før sommeren, så de hadde tatt inn en kjørelærer fra lillesand til å være sensor. han var en hyggelig kar han. gikk i skinnvest med en rufsete skjorte og var mer "menneske". snakket og var imøtekommende. og han hadde ikke kjørt i arendal noe særlig, så han kunne veien like dårlig som meg, men vi kom oss igjennom løypa og jeg fikk lappen som takk for den strålende turen.

Lenke til kommentar

Skulle blitt obligatorisk med kamera under oppkjøring, slik at skulle man stryke og er uenig så kan noen ta en rask titt over oppkjøringen som er filmet, da skal det vell fort bli lite tid igjen for den kjørelærern også :cool:

Lenke til kommentar

bilen jeg kjørte er det kamera i, som tar opp alle signaler som blinklys osv selvfølgelig.

kjørelæreren har brukte det i en sak der en dame kjørte på han og greier, men det stod ikke på... desverre, men skjermen var på da, det var jo så greit speedometer på den.

Lenke til kommentar

Jeg kjørte en nissan primera. Min sensor var en veldig grei fyr. Trekte lappen hvor jeg skulle forklare hva bremsekraftforsterker er, og spyleveske, altså en veldig lett en.

Under oppkjøringen klarte jeg å holde meg rolig pga. at han var så rolig. Kjørte smertefritt, og han glemte (tror jeg) lukeparkering og rygging, som da var mitt svakeste punkt. Jeg gjorde en feil, emn den var ubetydelig, så jeg fikk lappen med en gang! :) Bentes trafikksole er best!

Lenke til kommentar
bente er kul da!

 

er lukeparkering obligatorisk? hadde ikke jeg...

jeg fikk spørsmål om bremsekraftforsterker første gang.

og andre gang om slerk i rattet. (dødgang på rattet)

6529237[/snapback]

Vet du hvem bente er? :D Vet ikke om det er obligatorisk da men.. Parkering skal være det, samme med rygging..

Lenke til kommentar
hm.. jeg rygget inn på parkeringsplassen når vi kom til stasjonen igjen da, og da parkerte jeg jo også...

 

hakke peil på hvem bente er. har en kusine som heter bente da, men hun er frisør.

6529250[/snapback]

Hehehe, ok! :) Daså.. Jeg rygget ikke en eneste gang.. Når jeg tenker meg om så parkerte jeg jo bilen da vi var ferdig! :D Jeg slet ekstremt med teorien da.. aner ikke vhorfor, emn da jeg tok den muntlig gikk den strålende! 2 feil hadde jeg da.

Lenke til kommentar
haha delahoya, første posten din var som å lese min egen dagbok fra oppkjøring.

kjørte da opp i arendal først og fikk sensoen som kalles "strykejernet" på folkemunne... alledere da skalv jeg.

det var ikke et smil eller vennlig ord som kom ut av han, og jeg sa også ja til å prate. det ble ikke mye prat, for han sa jo ikke en dritt...

 

jeg strøyk, selv om kjørelæreren min sa at jeg var veldig flink, og han ristet også bare på hue og sa at når han ventet på trafikkstasjonen samme med andre kjørelærere så diskuterte de hva de kunne gjøre for å bli kvitt "strykejernet".

 

neste gang jeg kjørte opp var det så lang kø i arendal for å kjøre opp, og det var rett før sommeren, så de hadde tatt inn en kjørelærer fra lillesand til å være sensor. han var en hyggelig kar han. gikk i skinnvest med en rufsete skjorte og var mer "menneske". snakket og var imøtekommende. og han hadde ikke kjørt i arendal noe særlig, så han kunne veien like dårlig som meg, men vi kom oss igjennom løypa og jeg fikk lappen som takk for den strålende turen.

6528942[/snapback]

 

Morsomt å høre at det ikke var noe enestående tilfelle jeg hadde.Har hørt om strykejernet,men det var ikke han jeg hadde men en i samme kaliber,minst..he,he

Nei folk kan si hva de vil,den situasjonen en står i under oppkjøring er kunstig og sier ikke alltid så mye om hvor dyktig sjøfør du er.Uansett hvem du setter under ett vanvittig press,vil vedkommende ha store problemer med korrekt kjøring,garantert.Supermenn(og kvinner)vokser ikke på trær og er en mikroklasse ihertfall i trafikken. Å kunne kjøre bil etter fullført lapp er å overdrive.Målsettingen med å ta lappen er å kunne mestre trafikken slik på egenhånd at en kan forsette egentreningen uten anstand/kjørelærer.

Det er først da den egentlige "læringen" begynner og det er kun erfaring som legger grunnlaget for en dyktig skjøfør og ikke rappkjefta supermenn. :thumbup:

Lenke til kommentar
kjørte da opp i arendal først og fikk sensoen som kalles "strykejernet" på folkemunne... alledere da skalv jeg.

6528942[/snapback]

les her...

Edit: les også her. Interessant lesing for de som er interessert i hvorfor kjørelærere får slike navn...

Endret av bfisk
Lenke til kommentar

Nå har nervene startet, oppkjøring i morgentidlig kl.10, og vi har en her som alle mener stryker i hytt og pine. Men jeg er ikke så redd for å få han, kjenner han fra før av :p tidligere kollega av fattern på ambulansen, så blir vell litt snakk siden jeg kjenner han sånn nogen lunde.

Jeg er ikke sikker på hvorfor han er så "forhatt" her, en venn av meg skrøt bare av denne sensoren, pratet mye bare man som elev er på med å starte en samtale.

NERVERENE bygger seg opp :p (får håpe skifte av bremsebånd osv. på muttra sin bil får roet dem ned litt!)

Endret av k_drey
Lenke til kommentar
Nå har nervene startet, oppkjøring i morgentidlig kl.10, og vi har en her som alle mener stryker i hytt og pine. Men jeg er ikke så redd for å få han, kjenner han fra før av  :p  tidligere kollega av fattern på ambulansen, så blir vell litt snakk siden jeg kjenner han sånn nogen lunde.

Jeg er ikke sikker på hvorfor han er så "forhatt" her, en venn av meg skrøt bare av denne sensoren, pratet mye bare man som elev er på med å starte en samtale.

NERVERENE bygger seg opp  :p  (får håpe skifte av bremsebånd osv. på muttra sin bil får roet dem ned litt!)

6566830[/snapback]

 

Lykke til.. Føler med deg..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...