Gå til innhold

Det vanskelige laptop valget, trenger råd!

Anbefalte innlegg

Ser det finnes endel innlegg av denne typen, men jeg spør likevel .. :)

Er det noen som kan anbefale en laptop som:

* er mest mulig stillegående

* har god batteri kapasitet

* har gode muligheter for å koble til trådløse nettverk og internett

* har et godt tastatur, helst så nær normalstørrelse som mulig

* maks 3 kg (den må være grei å ta med seg på forelesninger)

* maks pris 13000

* og som selges fra http://www.komplett.no

Den vil brukes til å skrive dokumenter i word (mye!), surfe på internett, og enkel bilderedigering. Dersom det er mulig å spille sims på den er det en bonus, men ikke nødvendig dersom grafikk går utover støynivå?

Jeg leser spesifikasjoner, men skjønner ikke så mye - vet ikke hvor mye som trengs for å få en tilfredsstillende student laptop. Skjerm f.eks, hvilken størrelse er mest komfortabel og praktisk (når man gjerne blir sittende i timesvis å jobbe?)

På forhånd tusen takk for eventuelle tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da kjøper du deg en sliken :yes:

Jeg har en sånn selv, og bruker den på skolen i forelesninger og til programmering i java/c++/openGL osv. Også brukt den til litt bildebehandling. Min er på 2.0ghz og blir skjelden så varm at vifta starter.

Veier kun 1.8kg. Anbefaller at du tar med det ekstra 8-cellers batteriet. Det varer for meg rundt 4,5timer. Det standard batteriet varer i rundt 2 timer. Skulle holde i massevis.

Det kommer garantert til å komme mange innlegg etter meg som sier "kjøp deg en dell", med link og greier. Men som vi hører i alle reklamene på tv: "Du får ikke en PC. Du får en Dell". Det skulle vel si sitt.. Kjøp deg en PC

Lenke til kommentar
Unødvendig å bruke mer enn kr. 8 000,- til ditt bruk.

Ukens tilbud hos Komplett synes å være svært bra.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=323260

Du kan gjerne kjøpe 512kb ekstra RAM. Antar at denne også vil takle Windows Vista.

6488586[/snapback]

Den der var jo faktisk ikke så dum :thumbup:

6488598[/snapback]

Dårlig skjerm "15 XGA" :cry:

Vil ikke anbefale denne til en som skal skrive "mye" i Word jeg syntes du skal satse på en maskin med 15,4 skjerm som helt klart er mer fremtidsrettet samt mer behagelig for dine øyne...

"fose" har rett i en ting og det er at du ikke har behov for en dyr maskin til 13,000,- men syntes hans tips ikke er noe godt med tanke på skjermen.

Jeg hadde heller kjøpt denne http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=322540 rimligere,bedre skjerm,støysvak prosessor,4,5 batteritid, og skjermkortet takler også Sims glatt :) (synd at den var på tilbud forrige uke til 5990) men snakk med Komplett så ordner de sikkert den prisen til deg ;)

PS-Du kan godt slenge på en ekstra rambrikke på denne også, men strengt tatt ikke nødvendig spør du meg...

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Nå har jeg kommet meg på jobb så nå har jeg litt bedre tid til å kikke litt på den maskina :p

Det som først slår meg er at disken er ufattelig treg :( Kun 4200rpm. Dette tror jeg er noe du kommer til å irritere deg over etterhvert som du blir vant til maskina. På s270 kan du velge om du vil ha 5400rpm eller 7200.

For det andre er det kun 512mb minne på den, og de kommer nok sikkert i 2 x 256, så om du skal oppgradere så kommer det til å koste litt ekstra, i og med at du må ta ut de brikkene.

Og så er det oppløsningen på skjermen. 1024 x 768 på en 15" er helt håpløst :cry: Får jo nesten ikke plass til noe som helst på den skjermen. Skal du ha 15" burde du ha 1400 x 1050. Ellers er 1280 x 800 på en 12.1" (s270) veldig bra. Passer mye bedre til skjermen.

Lenke til kommentar
Nå har jeg kommet meg på jobb så nå har jeg litt bedre tid til å kikke litt på den maskina  :p

Det som først slår meg er at disken er ufattelig treg  :(  Kun 4200rpm. Dette tror jeg er noe du kommer til å irritere deg over etterhvert som du blir vant til maskina. På s270 kan du velge om du vil ha 5400rpm eller 7200.

For det andre er det kun 512mb minne på den, og de kommer nok sikkert i 2 x 256, så om du skal oppgradere så kommer det til å koste litt ekstra, i og med at du må ta ut de brikkene.

Og så er det oppløsningen på skjermen. 1024 x 768 på en 15" er helt håpløst  :cry: Får jo nesten ikke plass til noe som helst på den skjermen. Skal du ha 15" burde du ha 1400 x 1050. Ellers er 1280 x 800 på en 12.1" (s270) veldig bra. Passer mye bedre til skjermen.

6488964[/snapback]

I praksis er forskjellen mellom f.eks 4200rpm-disker og 5400 rpm-disker liten, se tester om du ikke tror meg, noe større forskjell på 4200 og 7200-disker dog, men prisen gjør det ofte ikke verdt det. Om du skal ha rask disk til bærbar vil uansett veien å gå være ekstern firewire disk.

Av forslagene som har kommet så langt så er jeg enig med Jada-jada, den toshibaen gir mest for pengene av de tre såfremt en ikke vil ha en 12" :)

Lenke til kommentar

Jeg er også enig med Jada-jada, men påpeker bare at Toshibaen har GMA 900, mens LG`n har GMA 950. GMA 900 vil neppe støtte den beste grafikken i Vista. LG`n har dessuten innebygd Bluetooth og fingeravtrykksleser. Vet ikke om trådstarter vil ha nytte av dette.

Lenke til kommentar
Nå har jeg kommet meg på jobb så nå har jeg litt bedre tid til å kikke litt på den maskina  :p

Det som først slår meg er at disken er ufattelig treg  :(  Kun 4200rpm. Dette tror jeg er noe du kommer til å irritere deg over etterhvert som du blir vant til maskina. På s270 kan du velge om du vil ha 5400rpm eller 7200.

Og så er det oppløsningen på skjermen. 1024 x 768 på en 15" er helt håpløst  :cry: Får jo nesten ikke plass til noe som helst på den skjermen. Skal du ha 15" burde du ha 1400 x 1050. Ellers er 1280 x 800 på en 12.1" (s270) veldig bra. Passer mye bedre til skjermen.

6488964[/snapback]

I praksis er forskjellen mellom f.eks 4200rpm-disker og 5400 rpm-disker liten, se tester om du ikke tror meg, noe større forskjell på 4200 og 7200-disker dog, men prisen gjør det ofte ikke verdt det. Om du skal ha rask disk til bærbar vil uansett veien å gå være ekstern firewire disk.

Av forslagene som har kommet så langt så er jeg enig med Jada-jada, den toshibaen gir mest for pengene av de tre såfremt en ikke vil ha en 12" :)

6488977[/snapback]

Ekstern firewire disk når en idag kan få tak i expresscard med esata port ? Mye bedre å kjøre sata enn firewire/usb idag da :w00t:

Expresscard

Krever at en har expresscard slot i bærbare enten 54 eller 34 mm bred (på link er det 54 mm, finnes 34 med esata port og men ikke listet opp på prisguiden enda)

En fin ting med expresscard esata er at disse støtter multiplier port. Det vil si at en kan skaffe hard disk kabinett med 5 hard disker og har multiplier port. så kan en kjøre 5 hard disker på en esata port. :love:

Lenke til kommentar
Jeg hadde heller kjøpt denne http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=322540 rimligere,bedre skjerm,støysvak prosessor,4,5 batteritid, og skjermkortet takler også Sims glatt :) 

Vurderer veldig å kjøpe denne, men kom på et spørsmål til... jeg glemte å spesifisere at det er sims 2 jeg tenker på. Vil det også fungere ok? :)

6505093[/snapback]

Det vil gå veldig fint :)

6505438[/snapback]

Yay! :D Da er det drømme-laptopen. Tusen takk for at du tipset meg om den, og for hjelpen!

*happy happy Eveline* :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...