mkro Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Deltagere: Sapphire ATI Xpress 200 (Socket 939) hovedkort AMD Athlon 64 3200+ 2.0 GHZ Gigabyte GeForce 6600 GT PCI-E "TurboForce" Fanless Twinmos 1024 MB PC3200 DDR Nexus Breeze 400 kabinett (400W strømforsyning) Kort oppsummert: Det ser ikke ut til at Gigabyte Geforce-kortet mitt liker ENTEN Sapphire-hovedkortet eller strømforsyningen i Nexus Breeze. Tilfeldige frys ved bootup når Nvidia-driverne er installert, både under Windows og Linux. Lengre beskrivelse: Lørdag kjøpte jeg PC i deler fra Mamoz for ca. 7000 kroner, bl.a. et Gigabyte Geforce 6600 GT og Sapphire ATI Xpress-hovedkort. Alt funker fint, bortsett fra grafikkortet. - Først installerte jeg Suse 10.1, funket fint, flere reboots og alt var ok. Jeg installerte Nvidia-binær-drivere: Heng under oppstart. Jeg tenkte "greit nok, det er jo linux og ofte sært". - Installerte Windows 2000: Funket fint, helt til jeg installerte driverne fra Geforce-cd-en som fulgte med. "Windows må restartes", og like før Windows var ferdig oppstartet igjen var det total frys. Ikke engang caps-lock-LED reagerte. - Tok ut Nvidia-kort, installerte Windows 2000 på nytt: Funket fint. Installerte spillene som fulgte med, samt Return to Castle Wolfenstein. Satt i en halvtime med hvert av spillene på onboard-ATI-kortet, ingen problemer. Gjorde 8-9 reboots og cold boots for å se om jeg kunne framprovosere heng igjen. Neida, alt funket fint. - Satte inn Geforce-kort igjen. Bootet opp i standard VGA-modus, ignorerte "funnet ny maskinvare", rebootet noen ganger og fikk én heng på bios-skjermen, men reboot tok meg inn i Windows igjen. Installerte nyeste Nvidia-driverne fra websiden, og Windows ba om å bli restartet: Ved neste boot var det totalfrys før Windows var ferdig startet opp. Prøvde flere reboots: Skjermbildet frøs på ulike steder under oppstart av Windows hver gang. Jeg har IKKE oppdatert bios på hovedkortet ennå da jeg tenkte vente og høre om noen hadde hørt om lignende problem (og en bios-oppdatering kan påvirke angrefristen min). Har noen av dere prøvd dette grafikkortet sammen med enten dette hovedkortet eller strømforsyningen? På forhånd takk for eventuelle tips. Lenke til kommentar
mkro Skrevet 15. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2006 Update: Fikk forslag å kjøre en stress-test med Stress Prime 2004 fra noen på sapphiretech.com. Ingen CPU- eller RAM-feil i løpet av natta (8 timer). Kan kortet være defekt? Jeg håper det bare er en BIOS-instilling jeg har oversett. Håper også på svar fra Mamoz for øyeblikket, men de er visst litt underbemannet for tiden. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 15. juli 2006 Del Skrevet 15. juli 2006 Hei! Det virker som veil med skjermkortet ja. Går viften på kortet ordentlig rundt slik at kortet holder seg kjølig? Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
mkro Skrevet 17. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2006 Dette er et vifteløst skjermkort med fete kjøleribber, men en optional vifte er satt inn i nabosporet. http://images.amazon.com/images/P/B0009IZ0...SCLZZZZZZZ_.jpg Har vanskelig for å tro at dette er problemet, siden dette skjer så få sekunder fra boot, kassen er åpen, bra ventilasjon og ingenting bruker GPU-en til noe kraftig arbeid (Bare Windows-desktop). Få dager igjen av returfristen min, og fortsatt ikke svar fra Mamoz. Jeg tror jeg bør pakke hovedkort og grafikkort sammen og ta meg en tur opp til dem. Lenke til kommentar
mkro Skrevet 20. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2006 (endret) Problem løst. Jeg tok hovedkortet tilbake til Mamoz, og de ga meg et Gigabyte-hovedkort (GA-K8N-SLI). Suksess-boot på første forsøk :!: Jeg kunne med glede spille RTCW, se The Popular Demo og leke med Kororaa XGL. Lykke etter nesten to ukers frustrasjon (Har ikke internett hjemme, det gjør feilsøking tregere). Kyss og varme klemmer til Mamoz for at de ikke ga meg pes da jeg ville bytte inn Sapphire-hovedkortet. Jeg er også takknemlig for at de ikke pekte og lo (før etter jeg dro, muligens) da jeg med panikkangst fortalte hvordan CPU hang fast til kjøleribba da jeg skulle løsne den fra Sapphire-hovedkortet. Lykkelig nå Endret 20. juli 2006 av mkro Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå