Jarbra Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 (endret) Hei! Det hele startet med at jeg la motorsykkelen min ut for salg på AutoDB.no. Litt senere mottok jeg en mail jeg syntes var svært mistenkelig. Først og fremst fordi den var på engelsk, men også fordi denne personen sa han representerte en annen person. Alikevel nevnte han aldri hvilket selskap han jobbet for. Mailen lyder som følger: I am Barry smith, and i have a client who isinterested in your classified advert listed for sale,pls email me back at your earliest conviniece your last asking price,the area for the pick up immediately the payment has been made and lastly the reason for offering it for sale. I will wait to hear from you soonest. regards Ettersom denne er sendt gjennom autoDB sin egne mail-tjeneste, er spam utelukket. Jeg svarte som følger: Good evening, Mr. Smith. I am sorry, but I am not interested in shipping the motorcycle at this time. It can be delivered anywhere in the eastern parts of Norway, but I will not ship it out of the country. I am offering it for sale because I need the money for a new car. The price is 25 000 NOK, or about 4000$. Non negotionable. I am looking forward to hear from you. Best regards Jarle Dette er svaret jeg fikk: Thanks for the fast email response. It's my pleasure hearing from you soonest. My client that is interested in buying it said that the price is okay by me and that i will be making the payment to you hereafter by Cheque Or International Money Order So all i need to get the payment made to you is your name,address and contact phone number so that the payment could be made to you by post as soon as possible. Like wise i will want you to remove the item from the advert page and get back me to with the word ot trust assuring me that it will be removed and it will be sold to my client. Assumed it has been sold to me cos the payment will be made to you hereafter i receive the information requested for the payment. As regards the shippment,I will have to make arrangrement for the shippment from your location. Thereafter the shipper will be coming for the pick up in person in your location. Pls reply to this message only if you accept the terms and condition for the payment and if you did not accept the terms,pls do not reply at all I will wait to hear from you soonest. Dette virker svært mistenkelig for meg. Dersom jeg gir ut adresse, frykter jeg det står 3-4 blodbiffe polakker utenfor her i morgen tidlig. Eller at denne "shipper" er med på hele greia, og drar av gårde med sykkelen min, uten at jeg får noen penger. Bør jeg bare la vær å svare? På en annen side så står fullt navn og telefonnummer allerede i annonsen, så det burde ikke være så vanskelig å finne ut adressen min? Hva bør jeg gjøre? Noen som har vært borti noe lignende? MvH Jarbra Endret 14. juli 2006 av Jarbra Lenke til kommentar
veos Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Send en e-post tilbake og si at den ikke er tilsalgs lengre. Vedkommende skriver da dårlig engelsk og klarer ikke å skrive Smith med stor S i den første e-posten. Jeg vil tro dette er bullshit. Jeg har selv erfart at folk har så lite å bedrive tiden med. Oppgi hvertfall ikke adressen din eller lignende. Og for Guds skyld, gå ikke med på noe "få sykkelen nå - vi betaler om en uke"-avtale. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Hoho, spam. Glem hele greia Lenke til kommentar
Jarbra Skrevet 14. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2006 Har sendt en mail tilbake om at sykkelen er solgt. Får se hva som skjer videre. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Hvorfor ikke bare oppgi at sykkelen står på et lager, og at de må komme innom på jobb til deg(siden du jobber som blalblalbla og er mye på jobb) for å hente nøklene til lageret ? Lenke til kommentar
Rikkely Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 (endret) *glem det* ..... Endret 14. juli 2006 av Rikkely Lenke til kommentar
Nichlas Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 (endret) Bare svindel. Se her (der finner du blant annet noe som er 100% identisk til det "Smith" skriver til deg). Endret 14. juli 2006 av Nichlas Lenke til kommentar
b-real Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Spam spam spam og atter spam. Aldri svar på slike mailer. Lenke til kommentar
Tore Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Spam de luxe... Eventuelt Økonomisk svindel om du hadde vært dum nok til å gjennomføre en "handel" med de.... Lenke til kommentar
Jarbra Skrevet 14. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2006 Hei, og takk for alle svar! Jeg hadde selvfølgelig aldri gjennomført en handel med en kjøper jeg ikke er hundre prosent sikker på. Likeså hadde jeg aldri gitt fra meg sykkelen før jeg står med pengene i hånda. Har ikke fått noen mail tilbake etter at jeg skrev den var solgt, så problemet er nok løst. Lenke til kommentar
shizz kebab Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Fine greier. Svar aldri på sånne mailer. Lenke til kommentar
abrj Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Hva du bør gjøre? Du kan starte med å skrike høyt hele tiden, vaske deg i Klorin tre ganger om dagen, gro langt skjegg og sette deg under bordet å kaste møkk etter de som kommer inn i stuen din... For å være mer seriøs; dette er også kjent som Nigeria-svindel, det er kjent at de forsøker seg på folk på nettauksjoner og annonsesider. De sier at de vil kjøpe av deg, men du må gi de kontonummeret, fødselsnummeret ditt osv for at de skal kunne gi deg penger; så tar de å tapper kontoen din... Du kan bare droppe hele dritten... Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Du bør printe den ut fortest mulig og rive i filler arket. Om du har en makuleringsmaskin er det å anbefale. Da kan du være helt trygg. Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Haha, nigerianske forretningsmenn, anyone? Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Flytt, bytt telefon nummer, bytt lås, e-mail, navn, bil, hund, kone, kaffetrakter, undertøy, pizzaleverandør. Deretter kjøper du deg en hagle og gjemmer deg i kottet. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Tror vi kan avslutte dette emnet med at det er svindel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg