SiRious Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 (endret) Jeg har som skrivende stund vurdert å bare bygge en PC i bilen, tenkte bare hvorfor ikke.. jeg bruker bare en gamel HK plate til et kabinett og Rack holder for HDD.. MEN, det er altid et Men.. Følgende maskin er: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=31024 og Bilen er en 1991 Ford Sierra 2.0i CLX (gammeldame kjørt) altså Mint condition! totalt med annlegg og konverter ble det på ca 15-16k. grunnen til at jeg velger å bygge maskin i bilen istedenfor bærbar, er generell plass, hurtighet, og ytelse per krone. og jeg ville gjøre noe nytt.. 19" skal festes i taket, skal selv bygge festemekanismen, vanlig nedflappbar ting med mulighet for 360grader snurr.. maskina skal enten bygges i hanske rommet eller i bagasjerommet. foretrekker sistnevnte, da jeg har muligens bruk for hanskerommet.. start og stoppknappen til maskina blir bare skjøtet fram til desjbordet samme gjelder skjermkabel, skal prøve å legge kablene under takplaten på bilen.. men, så er det det problemet med lyd, hvordan koble maskina opp mot en vanlig cd spiller. (er ikke så teknisk på det området) Og en måte å få maskina til å starte opp veldig fort og slå seg av enda fortere, muligens også iett med bilen. forslag til hvordan jeg skal gjøre det? extrautsyr jeg trenger? jeg trenger all hjelpen jeg kan få Endret 14. juli 2006 av SiRious Lenke til kommentar
SiRious Skrevet 14. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2006 var vel sent igår da jeg posted denne, så håper folk vil lese den idag ivertfall Lenke til kommentar
Skofus Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 har nok ikke no tips å komme med.. men syntes prosjektet ditt virker ganske interessant.. kan ikke lage worklogg a? Lenke til kommentar
SiRious Skrevet 14. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2006 jo, det var planen, men mangler digi cam :\ men jeg skal kjøpe et snart, men begynner vel ikke før ut i august.. men, jeg lover å komme med detaljer og bilder Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Skal ha noe lignende i bilen min, men grunnet det "skru av-raskt" problemet, går jeg for en laptop... Som selv om tenninga er av, skal klare å gå litt uten å bare kutte som du vil få med stasjonær om du kobler opp etter tenninga. Med laptop kan jeg sette maskinen i sparemodus som gjør at den slår seg av og på temmelig raskt... Skal du dette med stasjonær, kan du nesten regne med tomt batteri over natta. Vil også argumentere at det er mye mer arbeid, ikke nødvendigvis spart plass, penger eller bedre ytelse om du går for en stasjonær. Du får jo en helt grei laptop fra 8-10k, som egentlig bare er å lage et lite rom til, så kan du dra ut kablene, og ta med deg laptopen om du trenger den. Ang. koble opp mot spiller, kan du skaffe et kort med lyd-inn... Men da er du avhengig av at maskinen er på for at du skal høre på musikk, noe som kan være litt dritt om du bare skal til butikken. Slik jeg skal ha det, er å "samle" signalet som skal inn i forsterkern. Altså: CD-spiller________________(Y-splitt)______Forsterker Laptop/eksternt lydkort____/ Litt dårlig "tegna", men du skjønner vell pointet? Ellers har du www.carputer.no Der har du endel nyttig info til dette emnet, er jo også norsk side. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Bytte ut det trådløse nettverkskortet med noe som IKKE er d-link om du ikke allerede har kjøpt delene.. Lenke til kommentar
SiRious Skrevet 15. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2006 Forslag til et annet kort? tenker på en muligens USB trådløs, som jeg kan feste på bilen, med antenen utaffor bilen.. ved bagasjerommet så bilde av noe lignende på carputer.no Lenke til kommentar
Xpression Skrevet 15. juli 2006 Del Skrevet 15. juli 2006 Du burde vel kanskje droppe vanlig atx strømforsyning og inverter, og heller gå for en strømforsyning som er laget spesielt for bil. Disse kobles rett på batteriet, og har funksjoner som forhindrer at du ender opp med tomt batteri. Slike kan du finne på carputer.no. Er faktisk i planleggings fasen med et lignende prosjekt til min kommende bil, så kommer til å følge med. Lenke til kommentar
SiRious Skrevet 15. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2006 ja, det hadde jeg ikke tenkt på, driver enda å planlegger.. men undres på hvordan jeg skal få maskinen til å slå seg på og av ettersom bilen starter, og hvordan få den til å boote raskere.. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 15. juli 2006 Del Skrevet 15. juli 2006 (endret) Fyre på med DSL og kjøre det rett fra RAMen.. Vil tro den booter mye raskere da... [edit] Eventuelt kjøre fra et minnekort (CF brukes mye til sånt?) Endret 15. juli 2006 av sn0dig Lenke til kommentar
Xpression Skrevet 15. juli 2006 Del Skrevet 15. juli 2006 Til trådstarter: Les linken manualen til denne PSU'en, der står det forklart en del ting rimelig bra. PSU Jeg kan også nevne at Pc'n slås på når du vrir om tenningen, og slås av /går i dvale når du stopper bilen igjen. Lenke til kommentar
SiRious Skrevet 15. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2006 joa, den funker den azz.. men, så var det bootingen? forslag til hvilken minnetkort og hvordan? Lenke til kommentar
Achelous Skrevet 15. juli 2006 Del Skrevet 15. juli 2006 for å få den til å starte/stoppe med tenning vil vel bare være å koble ledning 14 og 15 ? (eller var det 13 og 14) på et rele, som igjen er koblet på tenningen... eller hva ? Lenke til kommentar
Xpression Skrevet 15. juli 2006 Del Skrevet 15. juli 2006 royboy: Med PSU jeg linket til slipper du noe som helst. det er lagt opp til denne funkjsonen allerede. Lenke til kommentar
SiRious Skrevet 15. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2006 ja, vi har dekket den delen, det jeg trenger er anbefalninger til å få rask boot Lenke til kommentar
Freeky2k Skrevet 15. juli 2006 Del Skrevet 15. juli 2006 ja, vi har dekket den delen, det jeg trenger er anbefalninger til å få rask boot 6496810[/snapback] Denne i kombinasjon med ett CF kort kanskje ? Dette på 8GB burde gjøre jobben bra. Lenke til kommentar
SiRious Skrevet 16. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2006 (endret) vel, når det kommer til minnekort o.l angående windows og booting, er det bare meninge å innstalere windows på minnekortet eller? har jeg misforstått? lit dyrt, men,men.. hva vil oppstarts tiden være? Endret 16. juli 2006 av SiRious Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 (endret) Er ikke sikker på om det går å innstallere windows på minnekort.. DSL (damn small linux) kan kjøres rett fra minnekort. Hvis det derimot går å kjøre windows fra minnekort vil jeg tro oppstatstiden vil være dobbelt så raskt som en 10k RPM hdd eller noe i den duren [edit] Litt raskere om du kjøper CF/S-ATA adapter vil jeg tro Endret 16. juli 2006 av sn0dig Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 Skjønner ikke helt hvorfor du vil gå for windows... I alle fall ikke som første OS. DSL eller knoppix på minnekort som første OS, bootloader med 1 sek. eller lignende valgtid i oppstarten, og windows som 2. OS, kjørt fra vanlig harddisk (med en egen partisjon til film / musikk for enkel tilgang fra både linuxog windows) til de gangene du skal gjøre annet enn å spille musikk / se film / surfe. Et Expresscard / PCMCIA-adapter og et 3G-kort er jo også kult å ha for enkel nettilgang overalt. Lenke til kommentar
SiRious Skrevet 16. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2006 ja, men har aldri burkt DSL eller Knoppix. hva er de for noen operativ system? og hvordan funker de egnetli? kort og enkelt forklart... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå