knutino Skrevet 17. oktober 2002 Del Skrevet 17. oktober 2002 Jeg er på utkikk etter et dedikert PCI TV-kort for å grabbe mine favorittprogrammer i mpg2 (og deretter DivX) Har nå All-In-Wonder i hovedmaskina, er ikke helt fornøyd med capturekvaliteten. Men det nye TV-kortet skal stå i en annen maskin i kjelleren. Er det noen som kan anbefale et kort? Legger vekt på kvalitet på tuneren, og mulighet til å forhåndprogrammere opptak. mvh Knut Inge Olsen Lenke til kommentar
baldrick-the-man Skrevet 17. oktober 2002 Del Skrevet 17. oktober 2002 Jeg har også knotet litt med ATI All In Wonder, og for den saks skyld - Radeon VIVO. Samtidig med begge disse kortene så har jeg hatt et godt gammelt Pinnacle PCTV Pro kort. Det har jeg hatt i flere år faktisk, og egentlig aldri fått til å fungere tilfredsstillende. Har heller aldri vært spesielt fornøyd med ATI-kortene mht capture. Dette er jo en kombinasjon av dårlig (ustabil software) og elendige drivere, det har jeg til gagns forstått i den senere tid. Undere over alle under, så klarte jo omsider Pinnacle å lage nye drivere til kortene sine, og det var det som skulle til!! Nå er jeg i den situasjon at jeg faktisk har et ATI Radeon VIVO i maskinen, samtidig med PCTV Pro kortet, hvilket gjør det enkelt for meg å sammenligne disse to kortene. La det være helt klart, jeg har rota med capture i flere år, og prøvd store mengder software i denne sammenheng. Hardwaremessig har jeg også holdt på i mange år. Først nå har jeg fått satt sammen en maskin hvor alt bare fungerer :wink: Ikke fordi jeg har en spesiell type prosessor, eller et eller annet spesielt hovedkort - men rett og slett fordi at nå spiller det meste i maskinen "på lag". Hva jeg prøver å si er at det som har med capture på PC å gjøre, det må settes i en sammenheng. Det nytter så lite med et godt capture-kort, hvis ikke resten henger på greip. Selvsagt går det et klart skille mellom dedikerte capture kort som f.eks lar deg kjøre opptaket direkte til høykvalitets MPEG-2 og vanlige TV-kort. Jeg vil anbefale Pinnacle PCTV Pro eller Rave, sammen med software som heter InterVideo WinDVR. Det er en helt topp kombinasjon, enkel - men likevel med veldig bra resultat. Timer funksjon fungerer utmerket, programmet kommer med ferdige pre-sets for VCD, SVCD, MPEG-2 i diverse utgaver ... i det hele tatt, det du har behov for. Programmet lar deg ta opp direkte til MPEG, noe som sparer deg for mange timer med behandling av filer etter opptak er ferdig. Ved capture direkte til MPEG i diverse format så trenger man heller ikke all den ledige harddisk kapasiteten man vanligvis trenger til AVI-filer :wink: Du sier ikke noe om hva slags maskin du har i kjelleren, og det er jo ikke uvesentlig hva slags maskin det handler om. Akkurat nå har jeg hekta PCTV Pro kortet til sat.tuneren oppe i stua, helt midlertidig med en ca 30 meters standard coax - som jeg har gjort om til en composite kabel. Med andre ord en altfor lang kabel, og i tillegg - hjemmesnekret. Likevel så funker det kjempebra. Får jo litt mer støy på bildet enn hvis jeg kobler til PC´n i stua, men dog :wink: det virker som bare det! Har en tilsvarende lang lydkabel fra tuner til lydkortet i PC´n - og har likevel feilfri synk på lyd/bilde på innspillingene. Hvis du har en relativt grei internett forbindelse kan du gå til http://home.online.no/~baldyxp/Various/ og sjekke et opptak jeg gjorde for noen dager siden med samme oppsett som beskrevet ovenfor her. Fila er på ca 16mb og i MPEG-2 format. Enkelte vil nok si at dette ikke er bra kvalitet, men det holder i massevis for meg, og i tillegg så er det såpass høy bitrate på et sånt opptak at det greit lar seg omarbeide til god VCD-kvalitet for å brenne til CD. SVCD-settingene i WinDVR fungerer også aldeles utmerket, og passer vel sånn sett best til brenning hvis man vil spare tid og arbeid. For ordens skyld - det opptaket ble gjort direkte til MPEG-2, jeg har ikke bearbeidet denne filen i det hele tatt. Sjekk selv ... tror du vil bli forbauset - med tanke på at jeg slettes ikke har gjort opptaket under optimale forhold - tenker da på kablingen osv. De nye driverne til PCTV Pro kortet sammen med WinDVR - DET er hva jeg har endt opp med, etter flere års frustrasjon og banning over dårlig bildekvalitet, elendig synk forhold osv :wink: Det utklasser iallfall både ATI All In Wonder og Radeon DDR VIVO på min maskin. Oppå det hele er det en billig løsning. [ Denne Melding var redigert av: baldrick-the-man på 2002-10-17 05:10 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå