GDSL Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Heisan ! Jeg driver og forbereder innkjøp av digitalkamera, og har studert litt erfaringer, artikler og annen informasjon da jeg er ganske grønn på kamera selv. Har funnet dette kameraet, JVC GR-D360. Beslutningen falt på miniDV siden miniDVD har så liten lagringskapasitet og harddisk-kamera får kritikk for billedkvalitet, ihvertfall de kameraene i min prisklasse. https://prisguiden.no/product.php?product...=specifications Har noen erfaringer eller noe å meddele om dette kameraet ? Er det et greit ferie-kamera med god kvalitet og gode funksjoner ? Har også noen spørsmål om kameraet : 1) Det står at det har SD kort, er dette et innebygget eller kan man bytte det ut ? Og kan man sette inn et 2GB SD kort og lagre film tilsvarende 1 time eller noe sånt rett på kortet istedet for på miniDV tapen ? 2) Hvordan overføres miniDV tapen til data med dette kameraet, er det kun via SD kortleser ? Takknemmelig for alle svar Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Dette er et videokamera, ikke et kompakt digitalkamera. Du bør stille dette spørsmålet i riktig kategori, Videokamera: https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=81 Selv leser jeg aldri trådene under den kategorien. Det er fordi video ikke interesserer meg, og har ikke peiling på noe annet pro-video. Det finnes garantert mange spesialister på video som er akurat som meg. De leser ikke kategorien for digitale kompaktkameraer, eller andre stillkameraer i det hele tatt. Lag derfor heller en ny tråd der. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Er det ikke litt slemt å kapre en annens tråd? Det har forøvrig absolutt ingenting om det opprinnelige å tråden å gjøre, så jeg skriver et svar til deg, og splitter det ut til en ny tråd som flyttes til riktig kategori. Neste gang, bør du lage en egen tråd, og i riktig kategori, for neste gang er jeg ikke så snill Har noen erfaringer eller noe å meddele om dette kameraet ? Er det et greit ferie-kamera med god kvalitet og gode funksjoner ? Kamera i denne prisklassen sliter hovedsaklig med to ting, bildekvalitet innendørs og motorstøy/støy fra drivverket. Utendørs, og der det er litt lyd skal ikke dette kameraet være noe dumt valg, men husk at du får 3CCD kamera fra Panasonic til under 5000 kroner om du vil legge litt ekstra i investeringen din. Personlig mener jeg du får mye mer for en liten sum ekstra når du ligger i denne prisklassen, for det er et ganske stort skille i kvalitet, både driftsmessig og bildekvalitetsmessig, akkurat her.Har også noen spørsmål om kameraet : 1) Det står at det har SD kort, er dette et innebygget eller kan man bytte det ut ? Og kan man sette inn et 2GB SD kort og lagre film tilsvarende 1 time eller noe sånt rett på kortet istedet for på miniDV tapen ? SD kortet kan byttes ut. hvis det i det hele tatt følger med noe så er det så lite at det ikke egner seg til spesielt mye. Men uansett blir bildekvalitet på både stillbilder og video dårlig når du skal lagre på SD kort. Bare tenk på at en mini-DV tape bruker 13GB på en time, så kan du tenke deg at en time på et 1GB SD kort ikke kan være spesielt mye å skryte av.2) Hvordan overføres miniDV tapen til data med dette kameraet, er det kun via SD kortleser ? Og hvordan skal du få en mini-DV tape inn i en SD kortleser? For å overføre video, må du bruke kameraets dv/firewire-utgang. Du må også ha dv/firewire-inngang på datamaskinen din, og en kabel for overføring. Programvare for å ta i mot video og redigere må du også ha. Det følger med et enkelt program i Windows, men både av bildekvalitetsmessige og funksjonsmessige grunner bør du vurdere et annet program. Gode forslag er Adobe Premiere Elements, eller Pinnacle Studio. Overføring skjer i real-time. Lenke til kommentar
GDSL Skrevet 13. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2006 (endret) Er det ikke litt slemt å kapre en annens tråd? Det har forøvrig absolutt ingenting om det opprinnelige å tråden å gjøre, så jeg skriver et svar til deg, og splitter det ut til en ny tråd som flyttes til riktig kategori. Neste gang, bør du lage en egen tråd, og i riktig kategori, for neste gang er jeg ikke så snill Har noen erfaringer eller noe å meddele om dette kameraet ? Er det et greit ferie-kamera med god kvalitet og gode funksjoner ? Kamera i denne prisklassen sliter hovedsaklig med to ting, bildekvalitet innendørs og motorstøy/støy fra drivverket. Utendørs, og der det er litt lyd skal ikke dette kameraet være noe dumt valg, men husk at du får 3CCD kamera fra Panasonic til under 5000 kroner om du vil legge litt ekstra i investeringen din. Personlig mener jeg du får mye mer for en liten sum ekstra når du ligger i denne prisklassen, for det er et ganske stort skille i kvalitet, både driftsmessig og bildekvalitetsmessig, akkurat her.Har også noen spørsmål om kameraet : 1) Det står at det har SD kort, er dette et innebygget eller kan man bytte det ut ? Og kan man sette inn et 2GB SD kort og lagre film tilsvarende 1 time eller noe sånt rett på kortet istedet for på miniDV tapen ? SD kortet kan byttes ut. hvis det i det hele tatt følger med noe så er det så lite at det ikke egner seg til spesielt mye. Men uansett blir bildekvalitet på både stillbilder og video dårlig når du skal lagre på SD kort. Bare tenk på at en mini-DV tape bruker 13GB på en time, så kan du tenke deg at en time på et 1GB SD kort ikke kan være spesielt mye å skryte av.2) Hvordan overføres miniDV tapen til data med dette kameraet, er det kun via SD kortleser ? Og hvordan skal du få en mini-DV tape inn i en SD kortleser? For å overføre video, må du bruke kameraets dv/firewire-utgang. Du må også ha dv/firewire-inngang på datamaskinen din, og en kabel for overføring. Programvare for å ta i mot video og redigere må du også ha. Det følger med et enkelt program i Windows, men både av bildekvalitetsmessige og funksjonsmessige grunner bør du vurdere et annet program. Gode forslag er Adobe Premiere Elements, eller Pinnacle Studio. Overføring skjer i real-time. 6486496[/snapback] Takk for svar, og beklager at den kom i feil innlegg. Det skyldes at kamera ikke er min spesialitet, og jeg har nok mye å lære. Derfor jeg la et innlegg her også, for å få verdifulle innspill på kjøp av videokamera. Angående SD kort, spørsmålet ble stilt for jeg så ikke poenget med å ha både miniDV og SD kort i samme kamera, tenkte at SD kortet var alternativ til miniDV tapen, og at jeg dermed kunne ta ut SD kortet og overføre til PC eller printer. Når jeg ser at kapasiteten er så begrenset til videolagring så er nok SD kort lagring uaktuelt virker det som. Har du et kamera (spesifikt) å anbefale i 3CCD kategorien til rundt 4000 kroner, som ser fint ut, er lett og hendig med gode funksjoner og bra kvalitet ? Når det gjelder å låne et eksisterende innlegg så er jeg vant med den filosofien fra andre forum, for å spare en hel haug med overflødige tråder om samme emne. Lager ny tråd neste gang jeg lurer på noe Endret 13. juli 2006 av GDSL Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 SD kort bør kun brukes til lagring av stillbilder, som uansett ikke blir så bra pga. oppløsning og at videokamera ikke egner seg til stillbilder uansett. Men kan være greit å ha muligheten, så kan du jo prøve og se hvordan det blir. Panasonic har de billigste 3CCD kameraene. De har faktisk 4 modeller under 10.000, mens alle andre merker har 3CCD kamera kun over 10.000 kroner. Det billigste, GS180, koster under 5000, kanskje ned mot 4000 hvis du er heldig. Det er uansett verdt å gå opp til dette kameraet. Søk litt etter det her i videokameraforumet, så finner du masse informasjon og skryt. Vinner mye tester, og av egen erfaring (selger både stillbilde og videokamera der jeg jobber) så er det mest kamera for pengene av alle i den prisklassen. Ja, det er bra det ikke blir tråder om spørsmål som er stilt mange ganger før. Søk og se om du finner en tråd som omhandler det samme, evt. samme kamera som du har sett på. Gjør det det, så kan du skrive et innlegg der. Hvis ikke, så er det fritt frem til å lage en ny tråd. Tråden du skrev i til å begynne med omhandlet noe helt annet Lenke til kommentar
Michael JVC Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Heisann GR-D360 kom meget godt ut i en test i siste nr av Digital World. Når det gjelder minnesporet på kamera er denne til å lagre stillbilder som du tar på kamera, som Afseth her nevner. Samtidig kan du ta opp video i Mpeg4 i redusert kvalitet, for publisering på nettet o.l- Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Dette er kanskje litt off-topic, men er litt artig. Det finnes et kamera på markedet som utelukkende lagrer video på minnekort i ekte tv-kvalitet. Det kan til og med ta opp i HD, men det er tre ulemper: 1. Kameraet, et Panasonic V200 eller noe sånt, koster en formue. Tror vi snakker minst 50-60.000. 2. Minnekortene til kameraet, som er i PC-Card format (PCMCIA) koster også en formue. 3. Hvert minnekort av største type (8GB) tar bare en 16 minutter i beste HD kvalitet. Skal du ha minnekort tilsvarende 1 time HD kvalitet, koster det deg 60.000 kroner... Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Jepp, når den kvaliteten kjem til konsumentpris (eller deromkring) kan me kanskje leggje bort DV-tapen. Litt meir info: Kameraet heiter AG-HVX200 og koster no 53 125kr frå Videoutstyr.no. Det kan og bruke DV-tape, men då berre i SD. HDV er ikkje inkludert. NRK er blant dei som har kjøpt ei rekkje av desse kameraa. PC-korta inneheld ei rekkje SD-minnekort. Pris er eg ikkje sikker på, men på Videoutstyr kan ein kjøpe pakkar med kamera og minnekort. Til dømes kamera pluss to minnekort på 8GB til 78 625kr. Det vil seie 12 950kr for kvart minnekort. Om eg hugser rett klarer det berre 8min på eit 8GB-kort. Større minnekort er under utvikling, og prisane vil nok gå ned litt. Panasonic har i dette kameraet implementert ein funksjon frå VariCam, nemleg variabel framerate ved opptak. Det kan ta opp i HD med framerates mellom 4fps og 60fps eller noko slikt. Til sist linkar til eit par artiklar som kan vere interessante: http://www.dvxuser.com/articles/HVX200/ http://www.dvxuser.com/articles/p2store/ http://www.hdforindies.com/2006/01/hd-for-...abs-report-luis Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 Vi solgte faktisk et slikt Panasonic HVX200 kamera til en kunde for et par dager siden (ikke jeg som gjennomførte handelen, så jeg husker ikke priser helt nøyaktig). Tror det var et sykehus som skulle bruke det til et eller annet. De kjøpte kamera, og tok med minnekort til 60.000 kroner i samme slengen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå