Dieter01 Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Min to år gamle PC har prosessor på 3 GHz. Den nye jeg vurderer er på 2.4 GHz, men ligger likevel helt i tetsjiktet på tester... Regner selvfølgelig med at utviklingen ikke går bakover, hva er det jeg ikke har fått med meg? Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Det er ny arkitektur på prosessorene. Skal du ha ny kan du se på core 2 duo eller conroe. Nå om dagen er benchmark måten å skille prosessorene fra hverandre, samt om de er x2 eller mobile. (men man får en grei oversikt ved å se på prisene på de forskjellig, man pleier å få det man betaler for =) ) Lenke til kommentar
Garegaupa Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Det kjem heilt an på kva slags prosessor det er du har, og kva det er du vurderer? Intel og AMD har veldig forskjellige måtar å oppgje ytelse på. AMD sine prosessorar er generelt klokka lågare enn Intel sine, men dei kan yte like bra, og betre. Her må nokon rette på meg viss eg tek feil, men eg trur Intel og har begynt å prioritere andre ting enn berre høgare klokkefrekvens på dei nye Conroe-prosessorane? Lenke til kommentar
Dieter01 Skrevet 13. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2006 Maskinene jeg vurderer har jeg lagt inn spec sheet på her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=603224 Dersom jeg ønsker en maskin som vil være oppegående som spillmaskin også om to-tre år (sånn nogenlunde ihvertfall), er jeg da nødt for å velge desktopen? Lenke til kommentar
Pels Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Ghz er ikke en måleenhet for ytelse. Lenke til kommentar
Dieter01 Skrevet 13. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2006 (endret) Nei, men tidligere (og jeg regner med at det gjelder enda, om en med en "ny skala") så har frekvens og ytelse vært nærmest synonymt. Det er ihvertfall en sammenheng, når klokkefrekvens går opp betyr det vel også økt ytelse - så sant resten av systemet er likt... Det nevnes benchmark over. Betyr det at man må inn og lese tester og oppsett kjørt med benchmark programmer for å vurdere ytelse? Endret 13. juli 2006 av Dieter01 Lenke til kommentar
Pels Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Intel hadde og har enda en arkitektur som heter Netburst, og den var avhengig av høy klokkehastighet og cache. Det var enklere bare å sette opp hastigheten for å få bedre ytelse. men dette er mye vanskligere nå siden man har tilnærmet nådd grensen og spesielt varme er et problem mange Intel CPUer har. Den nye arkitekturen til Intel trenger ikke 4 GHz+ for å slå en gammel 3 GHz CPU med Netburst. Lenke til kommentar
Gambler FEX online Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Også hvor mange clock cycles det tar å utføre en operasjon. Den nye Core 2/Conroe kan gjøre endel (alle?) SIMD (SSE, MMX etc) instruksjoner ferdig på én sykkel, derfor er Core 2 helt vill i SSE benchmarks. Med GPU'er måler man hovedsakelig pixeloperasjoner per sekund. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå