Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spørsmål om automatgir


Anbefalte innlegg

Jeg mente ihvertfall at dersom girvelgeren står i posisjon '2', så er det kun 2.gir som blir brukt. Samme for posisjon '1' der kun 1.gir virker.

6510029[/snapback]

Jepp, sånn er det hos meg og (og på de to foregående bilene jeg har hatt med automat...). Står den i '2' så starter den også i andre gir. Det er jo noe av poenget hvis det er veldig glatt f.eks. Og på samme måte så girer den ikke ned til første når man har fått opp farten. Det skulle tatt seg ut på vinterglatta; gires det brått ned fra 2. til 1. i isglatte bratte småbakker så spinner man garantert.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg mente ihvertfall at dersom girvelgeren står i posisjon '2', så er det kun 2.gir som blir brukt. Samme for posisjon '1' der kun 1.gir virker.

6510029[/snapback]

Jepp, sånn er det hos meg og (og på de to foregående bilene jeg har hatt med automat...). Står den i '2' så starter den også i andre gir. Det er jo noe av poenget hvis det er veldig glatt f.eks. Og på samme måte så girer den ikke ned til første når man har fått opp farten. Det skulle tatt seg ut på vinterglatta; gires det brått ned fra 2. til 1. i isglatte bratte småbakker så spinner man garantert.

6510075[/snapback]

 

Vel, dere tar feil. Jeg er enig i ulempen på glatt føre. Det er vel også den viktigste ulempen med automatkasser i Norge. Men det er ikke norske vinterveier automatkassene er lagd for.... Jeg har prøvd et par raske søk på nettet, men det er ikke lett å finne en god beskrivelse. Siden Internett er "mest" amerikansk, og siden automatkasser har vært det vanlige i USA siden 50-tallet, er vel funksjonen ansett som så selvsagt at de ikke skriver om det. Jeg fant imidlertid noe på Wikipedia: Se link til siden her

 

"...Most automatic transmissions offer the driver a certain amount of manual control over the transmission's shifts (beyond the obvious selection of forward, reverse, or neutral). Those controls take several forms:....Low gear ranges: Many transmissions have switches or selector positions that allow the driver to limit the maximum ratio that the transmission may engage. .....The transmission can still upshift and downshift automatically between the remaining ratios: for example, in the 3 range, a transmission could shift from first to second to third, but not into fourth or higher ratios."

 

Jeg tok også en kikk i intruksjonsboka til min egen bil (hadde scanneren virket, skulle jeg lagt det inn her). Der står det f.eks.: "Gearvalg 3: Automatisk gearing mellom de tre første girene." Jeg regner med dere finner noe lignende i egne instruksjonsbøker?

Endret av perjohan
Lenke til kommentar

Jeg tar det som en selvfølge at når girvelgeren står i '1' eller '2' så virker kun det respektive giret.

 

For resten av posisjonene er det slik du beskriver, for ærlig talt ser jeg ingen grunn til at noen skulle ønske å låse kassa i 3.gir og starte fra stillestående slik

 

Bor du i Trondheim er jeg fristet til å sette inn A4LD'n inn i bilen igjen og la deg prøve en tur. Man merker godt at kassa starter i 2.gir hvis man velger det. Og drar man spaken ned i '1' under pådrag merker man at kassa girer ned. Samme hvis man prøver å dytte den til posisjon '3', fra posisjon '2'.

 

'2' betyr fortsatt låst i 2.gir på alle automatene jeg har prøvd.

Lenke til kommentar

Herr Braseth har helt rett. Jeg vet ikke om mange andre merker har det slik, men enkelte av automatkassene Ford bruker, låses og starter i 2. gir om du setter spaken i posisjon "2".

 

Dette har jeg ikke opplevd hos andre merker, ikke engang på alle Fordene heller, men noen har absolutt denne funksjonen. Andre merker aktiverer dette med å aktivere vinterprogram. Det kan hindre kassa fra å gire lavere enn 2.gir eller bare gi bremsene i kassa mykere innslag.

 

 

Hilsen tidligere Ford-mekaniker :)

Lenke til kommentar

En annen ting kassene finne paa aa gjoere naar du velger 2/3/4 er at den ikke bruker overdrive og det kan gi en mer sportslig foelelse pga. mindre jaging etter gir. Tror jeg ihvertfall :-) Har en Rav4 som hele tida legger seg langt nede i rpm om den staar paa D (rundt 1200-1500rpm om jeg holder farta), mens med en gang jeg trenger litt mer fart ramler den ut av OD. Men om jeg setter den i 4 saa ligger den hele tida rett under 2000 eller over. Rakett er en god beskrivelse for den i 4, mens i D kreves det mer trykk paa pedalen for samme opplevelse.

 

Og er det er mulig at dem ikke anbefaler aa bruke automatgir som brems pga. at oljen i torque konverterern kan gaa varm?

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

Det er det mest vanlige jalejale, men du har kanskje en knapp som står "winter" på eller har et stjernesymbol som endrer oppførselen på kassa.

 

Flippo: Kan hende bilen din aktiverer sport-programmet når den ikke står i D. Sportprogramet er ofte best å bruke i byen siden motoren hele tiden brukes til akselerasjon og litt til brems. Det blir gjerne ferre giringer da også.

 

Det skal ikke være noe i veien for å bremse på girene med automat, men det anbefales ikke at du lar bilen stå på tomgang i gir. Står du i en oppoverbakke og har kassa i gir, slik at det holder bilen stille vil kassa kunne overopphete til slutt. Da jeg jobba med Ford var det en del taxier som ødela kassa slik. Etter en stund begynte vi å ettermontere oljekjølere på kassa på en del taxier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...