Tjofle Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Jeg har gått og småsikla litt på en '73 satellite med automatkasse (904 heter vistnok kassa) Etter det jeg har skjønt har 904 kasser disse girene; R N D 2 og 3 R brukes for å rygge N brukes når motoren sviver og hjula står i ro D brukes for å kjøre fremover Men når skal jeg bruke 2 og 3? Og må jeg holde inne bremsen eller noe lignende for å sette bilen i gir? Lenke til kommentar
Kim64 Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 når du har den i "2" så står den fast i andre gir (regnet med at du skjønte det) Er greit hvis du skal opp en bakke på vintern f.eks eller hvis du skal opp en lang bakke, så er det bedre eller no... jeg vet ikke om du må holde bremsen inn når du setter den i de girene. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 mye rare automatkombinasjoner. 2 og 3 er for å låse giret i 2. og 3. gir. Noen har også L for å kjøre på lavgir (bla toyota camry) ser du pil opp og ned pleier det å være trip tronic (dra girspaken til siden til pilene og dra den opp slipp opp slipp opp slipp osv for å gire opp og motsatt) For å kunne sette den i drive må du trykke ned fotbremsen ja (er eget symbol på dashbordet som pleier å lyse om du ikke har gjort det) Redd for å kjøre automat? ikke bekymr deg, det er utrolig lett. Det eneste er at du kan finne på å savne clutchen Lenke til kommentar
eab Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Er nok ikke no eget symbol i dashbordet som forteller deg at du må holde ned bremsen i en gammel plymouth. Man bør holde en fot på bremsen (bilen skal ikke være i bevegelse) når man velger mellom P R N eller D, men skifter man fra D til 2 trenger man ikke gjøre noe. Samme fra 2 til 3. Såklart går det greit om bilen triller forover og du dytter spaken fra D til N (eller omvendt). Men prøver då å dytte velgeren fra N til R mens bilen beveger seg forover er det lett at noe ødelegges 2 og 3 er for å låse kassen i disse girene. Lenke til kommentar
Tjofle Skrevet 13. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2006 Redd for å kjøre automat? ikke bekymr deg, det er utrolig lett. Det eneste er at du kan finne på å savne clutchen 6486175[/snapback] Jeg må nok ta meg en tur på en stooor tom parkeringsplass første gangen. Jeg vil helst ikke "clutche med bremsen" midt i trafikken Noen som vet når det er hensiktsmessig å låse den i tredje? Takk for svara forresten Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 (endret) drit i å lås den de første gangene og ikke finn på å bremse med venstrebenet eller sette den i p mens du er i fart! Edi: kanskje jeg ikke burde sagt det Endret 13. juli 2006 av Admin'c Lenke til kommentar
eab Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Det tar bare 2-3 lyskryss før du "glemmer" å clutche med venstrefoten. Det er hardere andre veien, det å huske å gire/clutche etter du har kjørt mye automat Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 2 giret i hvertfall brukes ofte når man skal ned en lang bakke. da kan man låse den i andregir og dermed bremse på giret, og slippe å bruke bremsene. Lenke til kommentar
Tjofle Skrevet 13. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2006 Så når er det lurte å låse den i tredje gir da? Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 her jeg bor er det i hvertfall en bakke ned mot byen, og der er det 50, da er det perfekt å låse den i 3. nå kan ikke jeg låse min i 3 men men... jeg har en mitsu colt med automat, er veldig deilig å kjøre med, spesielt i by. Lenke til kommentar
TAAB Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 (endret) Jeg har en 73 mod Dodge med 904 kasse. Den har ikke markering for 2. og 3. gir, men derimot for 1. og 2. Regner med det er det samme på den du har kikket på. I følge instruksjonsboka anbefales det ikke å låse bilen i lave gir ved nedstigninger osv, ihvertfall ikke over lengre perioder. 904 er forøvrig en silkemyk kasse når den er i god stand, og så lenge den girer ned som den skal ved hardt pådrag, så kan du nok kjøre hele sommeren med spaken i "D" Jeg har forøvrig rattgir, og da må spaken trekkes litt mot deg når du girer til og fra "P" *Edit* NM i skrivefeil Endret 14. juli 2006 av TAAB Lenke til kommentar
eab Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 syntes det var litt rart med 2 og 3 på en 3trinns jeg også, så det stemmer nok som TAAB sier Lenke til kommentar
Mr_Transam Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Er nok slik Taab sier. Det som også er litt digg med det (har 1,2 D på min) er at man kan velge litt mer selv når man vil gire. veldig praktisk i forbikjøringer. Ang klutsjbremsing... Gjør det enkelt og slik det skal gjøres: Bruk kun høyre foten! Da vender du det av det veldig fort. jeg gjorde det da jeg kjøpte amrik... Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Det som kan være hendig med å "låse" automatgiret i f.ex 3. gir er å hindre at den ikke klarer bestemme seg for hvilket gir den skal stå i. Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 Noen av svarene du har fått er tydeligvis fra folk som ikke har kjørt automat. Derfor skal jeg prøve å oppklare litt: Vanlig oppsett for en tretrinns automatkasse er: P (parkering) R (revers) N (nøytral - dvs fri) D ("drive" - kassen girer automatisk mellom de tre girene, dvs i praksis kan bruke D "hele sommeren", som en annen har sagt) 2 (låser kassen slik at den ikke girer opp i tredjegir, dvs at kun 1. og 2. er i bruk) 1 (låser kassen i 1.) 2 og 1 kan f.eks brukes for å oppnå motorbrems i nedoverbakker (1 kun i sakt fart, naturligvis) Som for manuelle kasser, er det ikke lurt å kjøre spaken i revers når bilen går framover..., eller i P når den ruller. Du behøver ikke å trykke på bremsen for å gire manuelt. Men hold foten på bremsen når du setter bilen i gir, for den ruller framover selv om du ikke gir gass. Men ikke vær redd for å kjøre med automat. Bare sett bilen i D, deretter er det bare å gasse og bremse gjennom hele byen Lenke til kommentar
Mr_Transam Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Kommer litt ann på kassa og. På min låser den seg 100% i 2 når jeg legger den i andre. og samme med første Lenke til kommentar
eab Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 slik har det vært på de aller fleste automatene jeg har prøvd også. Settes spaken i "2" er det kun 2.gir som virker. Hvis ikke er jo meningen borte, iallefall hvis man tenker på hvor praktisk dette er på vinteren når man ikke vil ha så mye moment ut til hjula Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 (endret) På den bilen jeg har nå (Audi), som har femtrinns kasse, der altså femte kun slår inn i D, er det absolutt ikke slik at bare 4. virker når jeg setter den i 4. Det er fullt mulig å starte kjøringa i alle gir, slik at man girer seg oppover fra 1. Slik har det også vært på de to bilene jeg har hatt før med automatkasse. Den ene var forøvrig en Dodge, trolig med samme tretrinns kasse som trådstarter nevner. Så jeg har altså kjørt både europeiske og amerikanse biler med automat, om det er noen som mener det er forskjell på det. Det er førvrig bare to-tre-fire produsenter av automatkasser for europeiske biler. Audi, Citroen, Peugeot, VW, mfl. bruker f.eks samme kassene. Så jeg tror dere tar feil. Gjør et lite forsøk før dere svarer: Sett bilen i det høyeste tallet før D, enten det er 2, 3, 4 eller 5, og se om ikke bilen girer seg oppover når du starter å kjøre. Dvs om du ikke uansett tar løs fra stillestående i første gir. Endret 17. juli 2006 av perjohan Lenke til kommentar
Vetlite Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Redd for å kjøre automat? ikke bekymr deg, det er utrolig lett. Det eneste er at du kan finne på å savne clutchen 6486175[/snapback] Jeg må nok ta meg en tur på en stooor tom parkeringsplass første gangen. Jeg vil helst ikke "clutche med bremsen" midt i trafikken Noen som vet når det er hensiktsmessig å låse den i tredje? Takk for svara forresten 6486251[/snapback] Det er bare å prøve venstrefoten på bremsen fra første stund, ikke bruk den til vanlig men bare føle hvordan det er. Tror du blir overrasket over hvor sterk venstre fot er. Lenke til kommentar
eab Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Så jeg tror dere tar feil. Gjør et lite forsøk før dere svarer: Sett bilen i det høyeste tallet før D, enten det er 2, 3, 4 eller 5, og se om ikke bilen girer seg oppover når du starter å kjøre. Dvs om du ikke uansett tar løs fra stillestående i første gir. 6509297[/snapback] Jeg mente ihvertfall at dersom girvelgeren står i posisjon '2', så er det kun 2.gir som blir brukt. Samme for posisjon '1' der kun 1.gir virker. I hodet nå har jeg to eksempler (biler jeg har kjørt mye) Scorpio med A4LD kasse: kun 2.gir virker med girvelgeren i posisjon '2'. Fra stillestående vil den da starte i 2.gir og gå helt til turtallssperra uten å gire. Buick Century med 4T60-E kasse (hvis jeg husker rett betegnelse): same story Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå