Gjest Slettet+98128394 Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Jeg har kjøpt nytt kabinett med en 120 mm vifte i front, en 120 mm vifte bak og en 80 mm vifte på sidedøra. Så er spørsmålet mitt hvilke vifter skal til hvilke viftekontakter på hovedkortet? Jeg har 3 viftekontakter på hovedkortet (CPU-vifta har jeg ikke regnet med). Disse heter: SYSFAN1 (GND+12V+Sensor). Plassert helt til høyre på kortet. PWRFAN1 (GND+12V+Sensor) Plassert helt til høyre på kortet. NBFAN1 (GND+12V+NC) Plassert midt på kortet. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 hipp som happ hvilke vifter du har hvor så lenge hk har kapasitet til å gi viftee nok strøm, men ser du i manualen ser du hva forkortelsene står for. power er vel for psuvifta for å få rpm fra den sysfan er fra en i kabinettet eller cpu og nb for north bridge. Men dette er veilledene, er bare å bruke kontaktene. Evt kjøpe en viftekontroller Lenke til kommentar
Gjest Slettet+98128394 Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Det er den north bridge-kontakten jeg lurer mest på siden den ikke har sensor. NC vet jeg ikke hva betyr. Jeg sitter med manualen foran meg... Hvilke vifter er det viktigst å ha sensor på? Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 sensor er for å installere ett program som hyler og skriker fordi viften kjører for sakte eller er defekt (noe som aldri har skjedd meg, så du er god om du herper en vifte ved vanlig bruk) Plug and play man evt kjøp viftekontroll og bruk den om du er veldig bekymret Ang det ejg sa om effekt på kontaktene så tenkte jeg på sopphuer som setter i en deltavifte som gjør at maskinen letter med ett poff. Mao er viften noenlunde normal så er det ikke noe problem, men maks effekt skal være opplyst i manualen Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Kjør frontvifta (eller bak) på systemfan. Så setter du den i side døra til der Northbridge vifta ellers ville ha vært. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå