look_at_me Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 (endret) Hei.. Har tenkt å bestille ADSL 16 mbit fra START. (www.start.no). Noen som har denne linjen og som kunne dele erfaringene? En annen ting jeg lurte på var at jeg har for øyeblikket adsl fra telenor og har et speedtouch modem som er koblet sammen med en d-link trådløs router. Jeg har lest at start leverer et adsl modem med innebygd ruter med fire porter, men den er ikke trådløs. Så det jeg lurte på er går det an at jeg kjører samme kobling som før selv om det nye modemet jeg får har router med 4 porter? Altså at d-link routeren min ringer opp som vanlig via adsl modemet eller går det ikke an å ha to routere koblet samtidig? Ellers vil ikke laptopen få internett trådløst og det er ikke noen ledig porter til å bruke kabel heller. (PÅ min nåværende router er alle fire portene opptatt + en bærbar laptop. ) Kan hende spørsmålet mitt virker litt rart, men jeg har ikke såå mye peiling Endret 13. juli 2006 av look_at_me Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 er det slik at modemet har innebygget router og 4p switch så kan du koble en ledning fra switchen til switchen på routeren din. Det har jeg gjort med zyxel modemet og smcrotueren min og har nå trådløst + kabel i huset Lenke til kommentar
look_at_me Skrevet 13. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2006 Jeg tror det er en ruter med innebygd modem.. Typen er av merket speedtouch 546i... Har det noe å si? Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 neh så lenge du ikke bruker wanporten på gamlerouteren blir den som en high tech switch med aksesspunkt integrert Lenke til kommentar
NoWiSee Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Husk å skru av DHCP i den trådløse routeren.. Så blir den et rent aksesspunkt/switch.. da kobler du kabelen fra modemet rett i en av LAN portene på trådløsrouternen Lenke til kommentar
Locci Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Du kan også sette speedtouch modemet til og kjøre bridged så kan du fortsatt bruke d-inken som dialer. Lenke til kommentar
look_at_me Skrevet 13. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2006 (endret) Hmm, hva vil det si at den står som bridghet ? Hadde tenkt å deaktivere ruter og brannmur osv på speedtouchen å la d-linken ringe opp... Endret 13. juli 2006 av look_at_me Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Hmm, hva vil det si at den står som bridghet ? Hadde tenkt å deaktivere ruter og brannmur osv på speedtouchen å la d-linken ringe opp... 6486286[/snapback] Det er nettop det som skjer når du setter den i bridge modus. Da må du "ringe opp" via ppoe på d-link routeren. Dette er nok den beste løsningen. Lenke til kommentar
look_at_me Skrevet 13. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2006 Åja.. hehe.. takk for svar Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Start med PPPoE ? 6486475[/snapback] Jepp, start kjører PPPoE og det er en GOD grunn til å styre unna. Lenke til kommentar
look_at_me Skrevet 13. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2006 Hvorfor er det så negativt da , Theboz? Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 (endret) Hvorfor er det så negativt da , Theboz? 6486493[/snapback] a) Det skaper enda en mulighet for feil b) Det tar ekstra tid å logge på c) Det er totalt unødvendig og lager nettverket unødvendig komplisert Endret 13. juli 2006 av TheBoz Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 (endret) Ekstra tid å logge på? NGT ADSL2+ kjører også PPPoE, og der logges det bare på hver gang routeren restartes... For min del vil det si en eller to ganger i året Endret 13. juli 2006 av KriFos Lenke til kommentar
formann Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Start med PPPoE ? 6486475[/snapback] Jepp, start kjører PPPoE og det er en GOD grunn til å styre unna. 6486486[/snapback] Da er det liten tvil om at det er Telenor sitt produkt med Start sitt navn. Jeg har mange dårlige erfaringer med Telenor sine videresolgte linjer. De som tror at Telenor yter service på disse linjene tar feil. Ofte tar det 1-3 uker før Telenor gidder å effektuere en ordre som kommer fra Ventelo, Start, Bluecom etc. De prioritere sine egne kunder. Noe så enkelt som å endre noen parameter på en litt ustabil linje, endre hastighet osv tar ofte ukesvis, og har man et problem kan de ikke hjelpe seg ettersom det kun er Telenor som har tilgang til DSLAM´ene i sentralen. Man får bare beskjed om at de skal melde feilen videre, selv om det kunne vært fikset på 10sek ved å ha den rette tilgangen. Mitt råd: Bestill rett fra Telenor, eller enda bedre; Catch linje fra Ventelo eller Dataguard. Da slipper man og PPPoE og får en ren ethernet linje fri for tåpelige protokoller. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Hvorfor er det så negativt da , Theboz? 6486493[/snapback] a) Det skaper enda en mulighet for feil b) Det tar ekstra tid å logge på c) Det er totalt unødvendig og lager nettverket unødvendig komplisert 6486504[/snapback] Hehe, åpenbart mange som tror det etter å ha vært borti Telenor sitt programvaresystem for det. Routeren logger automatisk på og man forblir pålogget, enkelt og greit. Det gjør heller ikke nettverket mer komplisert da brukeren(e) ikke vil legge merke til det. Har brukt det i et år og det har vært 0 problemer med det. Aldri hatt mer stabil linje enn den. Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 (endret) Hehe, åpenbart mange som tror det etter å ha vært borti Telenor sitt programvaresystem for det. Routeren logger automatisk på og man forblir pålogget, enkelt og greit. Det gjør heller ikke nettverket mer komplisert da brukeren(e) ikke vil legge merke til det. Har brukt det i et år og det har vært 0 problemer med det. Aldri hatt mer stabil linje enn den. 6486571[/snapback] For å snu litt på det, ser du NOEN fordeler for kunden å kjøre pppoe? Er fult klar over at det som oftest skjer i routeren i dag, men om du må restarte routeren tar det ekstra tid å få det opp sammenlignet med de som kjører kun med DHCP direkte på linja. Endret 13. juli 2006 av TheBoz Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 (endret) jeg ser ingen ulemper med det, det at det for meg tar rundt 5-10 sekunder å få IP når jeg rebooter routeren en gang i halvåret tror jeg at jeg fint skal klare å overleve Eller som 9X% av alle nettbrukerene tenker: Man bryr seg ingenting om hvordan ting funker, bare det funker bra. (If it aint broken, dont fix it etc) Endret 13. juli 2006 av Ueland Lenke til kommentar
Kris R Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Jeg har også Start (4mbit) og det har aldri vært noen problemer her. Linjen funker kjempefint Lenke til kommentar
NoWiSee Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 PPPoE fungerer ok så lenge Telenor legger det inn i modemet de sender ut. Og så lenge brukeren ikke merker forskjell så er det greit. Men problemet oppstår når luringene skal "fikse" på modemet og finner ut at de ikke trenger PPPoE lenger. Hurra for de som sitter på support og må høre på sutring fra kunder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå