Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

16 mbit bredbånd fra start, router spørsmål!

Anbefalte innlegg

Hei..

Har tenkt å bestille ADSL 16 mbit fra START. (www.start.no). Noen som har denne linjen og som kunne dele erfaringene? :thumbup: En annen ting jeg lurte på var at jeg har for øyeblikket adsl fra telenor og har et speedtouch modem som er koblet sammen med en d-link trådløs router. Jeg har lest at start leverer et adsl modem med innebygd ruter med fire porter, men den er ikke trådløs.

Så det jeg lurte på er går det an at jeg kjører samme kobling som før selv om det nye modemet jeg får har router med 4 porter? Altså at d-link routeren min ringer opp som vanlig via adsl modemet eller går det ikke an å ha to routere koblet samtidig? Ellers vil ikke laptopen få internett trådløst og det er ikke noen ledig porter til å bruke kabel heller. (PÅ min nåværende router er alle fire portene opptatt + en bærbar laptop. )

Kan hende spørsmålet mitt virker litt rart, men jeg har ikke såå mye peiling :hmm:

Endret av look_at_me
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hmm, hva vil det si at den står som bridghet ? Hadde tenkt å deaktivere ruter og brannmur osv på speedtouchen å la d-linken ringe opp...

6486286[/snapback]

Det er nettop det som skjer når du setter den i bridge modus. Da må du "ringe opp" via ppoe på d-link routeren. Dette er nok den beste løsningen.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det så negativt da , Theboz?

6486493[/snapback]

a) Det skaper enda en mulighet for feil

b) Det tar ekstra tid å logge på

c) Det er totalt unødvendig og lager nettverket unødvendig komplisert

Endret av TheBoz
Lenke til kommentar
Start med PPPoE ?

6486475[/snapback]

Jepp, start kjører PPPoE og det er en GOD grunn til å styre unna.

6486486[/snapback]

Da er det liten tvil om at det er Telenor sitt produkt med Start sitt navn.

Jeg har mange dårlige erfaringer med Telenor sine videresolgte linjer. De som tror at Telenor yter service på disse linjene tar feil.

Ofte tar det 1-3 uker før Telenor gidder å effektuere en ordre som kommer fra Ventelo, Start, Bluecom etc. De prioritere sine egne kunder.

Noe så enkelt som å endre noen parameter på en litt ustabil linje, endre hastighet osv tar ofte ukesvis, og har man et problem kan de ikke hjelpe seg ettersom det kun er Telenor som har tilgang til DSLAM´ene i sentralen. Man får bare beskjed om at de skal melde feilen videre, selv om det kunne vært fikset på 10sek ved å ha den rette tilgangen.

Mitt råd: Bestill rett fra Telenor, eller enda bedre; Catch linje fra Ventelo eller Dataguard. Da slipper man og PPPoE og får en ren ethernet linje fri for tåpelige protokoller.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det så negativt da , Theboz?

6486493[/snapback]

a) Det skaper enda en mulighet for feil

b) Det tar ekstra tid å logge på

c) Det er totalt unødvendig og lager nettverket unødvendig komplisert

6486504[/snapback]

Hehe, åpenbart mange som tror det etter å ha vært borti Telenor sitt programvaresystem for det.

Routeren logger automatisk på og man forblir pålogget, enkelt og greit. Det gjør heller ikke nettverket mer komplisert da brukeren(e) ikke vil legge merke til det. Har brukt det i et år og det har vært 0 problemer med det.

Aldri hatt mer stabil linje enn den.

Lenke til kommentar
Hehe, åpenbart mange som tror det etter å ha vært borti Telenor sitt programvaresystem for det.

Routeren logger automatisk på og man forblir pålogget, enkelt og greit. Det gjør heller ikke nettverket mer komplisert da brukeren(e) ikke vil legge merke til det. Har brukt det i et år og det har vært 0 problemer med det.

Aldri hatt mer stabil linje enn den.

6486571[/snapback]

For å snu litt på det, ser du NOEN fordeler for kunden å kjøre pppoe?

Er fult klar over at det som oftest skjer i routeren i dag, men om du må restarte routeren tar det ekstra tid å få det opp sammenlignet med de som kjører kun med DHCP direkte på linja.

Endret av TheBoz
Lenke til kommentar

jeg ser ingen ulemper med det, det at det for meg tar rundt 5-10 sekunder å få IP når jeg rebooter routeren en gang i halvåret tror jeg at jeg fint skal klare å overleve ;)

Eller som 9X% av alle nettbrukerene tenker: Man bryr seg ingenting om hvordan ting funker, bare det funker bra. (If it aint broken, dont fix it etc)

Endret av Ueland
Lenke til kommentar

PPPoE fungerer ok så lenge Telenor legger det inn i modemet de sender ut. Og så lenge brukeren ikke merker forskjell så er det greit. Men problemet oppstår når luringene skal "fikse" på modemet og finner ut at de ikke trenger PPPoE lenger. Hurra for de som sitter på support og må høre på sutring fra kunder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...