Vikers88 Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Jeg har tenkt til å oppgradere hw'et mitt litt, og lurer på om en Raptor 10k rpm hdd gir bedre ytelse til Windows XP? Har også sett at den bråker en del; 39 dB Er dette tilfelle? Takker for svar på forhånd Lenke til kommentar
-Alex- Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Bruk heller pengene på noe annet, du kommer ikke til å merke noe spessielt ytelsefobedring! Lenke til kommentar
Dr.Pepper Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Helt enig! Bare sørg for unngå spyware, anti-virus og annet tull på PC´en din. Jeg reinstallerer hele OS fra et image hver 1-2 mnd, og tro meg det merkes veldig. Maskinen er lynkjapp! Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Hei! Jeg ville ikke kjøpt Raptor jeg heller. Ytelseforskjellen er ikke merkbar, men støyen og prisen er absolutt det. Image av systempartisjonen er veldig smart. Så snart pcen går tregt så gjenoppretter du den på få minutt og den er som nyformatért! Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
okidoki Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 (endret) Jeg har to gammle slitere i RAID 0 (36gb utgavene), funker egentlig fint som bare det. Men må si meg enig i at det er egentlig ikke verd kostanden. Er alltid først inne på samtlige spill tho. (ikke det at det hjelper på noe som helst ) :!: Dvs. css, q3, q4, wow osv... Edit: Syns ikke at diskene mine bråker så veldig mye, kan jo være bråket av resten av maskinen som gjør det? btw, ikke merkbar ytelsesøkning som noen skriver er vel ikke 100% sannt... Endret 13. juli 2006 av okidoki Lenke til kommentar
Tore Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Jeg har raptor 39Gb i pcn, og den har gått fra bråkete forsøk på systemdisk til en liten lagringsdisk for film og møkk... Kjøp heller en 350Gb normal disk, mye mere bruk for det i lengden... Jeg angrer rett og slett på kjøpet... (Ikke at det er en dårlig disk...) Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Jeg fatter ikke hvorfor folk mener at raptor ikke er verdt prisen. Har selv en 36giger og ble meget fornøyd med ytelsesøkningen. Jeg merket det spesielt etter en periode, da man som regel har lagt inn en del programmer. Lenke til kommentar
Goodall Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 (endret) Jeg angrer ikke på at jeg kjøpte raptor 36 giggern en gang i tiden, bruker den til winodws, programmer og spill. Synes den er så bra at jeg vurderer den nyeste i raptor serien, når neste hdd skal kjøpes Ikke bråker den heller ikke den jeg har i hvertfall. Hører ikke mye forskjell på min raptor og min vanlige 120 gigg (western digital s-ata). Husker første gang jeg satt i raptoren og innstalerte windows jeg det gikk EKSTREMT mye fortere enn jeg noen gang har drømt om at kunne gå ann. Allerede der skjønte jeg at det var verdt penga Eneste jeg angrer på var at jeg ikke kjøpte 76 giggern, for den skulle visst nok være bitte litt kjapere + at dobbel plass hadde ikke vert dumt Endret 13. juli 2006 av Goodall Lenke til kommentar
krolf Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Har et par 74GB, den ene til XP og den andre til Vista. Disse er helt lydløse, 36GB typen har jeg prøvd og de bråker en del. At man ikke merker ytelses øking er bare tull... Du merker lett forskjell med disse som systemdisk, selv uten raid. Det er ikke uten grunn at de er dyre og raske. Om det er verdt pengene derimot.... Det er en annen sak. Lenke til kommentar
Tore Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Da har vi kommentarer fra begge ytterSider av skalaen.... Bare å velge noen å tro på så er du i mål.. min disk skrapet allefall som en mus som vil ut av en boks men det ble lest og skrevet, som ble hele tiden som systemdisk... Jeg ville jo også ha en stille pc såklart, så jeg la kanskje mye mere merke til det en man vil gjøre på en pc med vanlig vistestøy... Om du har penger nok så prøv det ut, som du ser så er det mange av oss som har gjort akkurat det..... Lenke til kommentar
Vikers88 Skrevet 13. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2006 Hehe Gode innlegg fra begge parter Om det blir raptor eller ikke får tiden vise, har ikke akuratt på mye cash for tiden Men oppgradering til pcen må til merker jeg (med blå skjerm i hytt å pine ) Takk for svar Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Grunnen til at enkelte oppfatter pcen som raskere med Raptor-disk er fordi pcen er nyformatért og "ren", ikke på grunn av selve disken. Det er bare å formatére en "vanlig" disk så får dere samme effekten. Lenke til kommentar
arokh Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Helt enig! Bare sørg for unngå spyware, anti-virus og annet tull på PC´en din. Jeg reinstallerer hele OS fra et image hver 1-2 mnd, og tro meg det merkes veldig. Maskinen er lynkjapp! 6485908[/snapback] Så trist at noen gjør slikt, og i tillegg anbefaler andre å gjøre det samme. Lenke til kommentar
langballe7979 Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Hva med 2 Samsung SpinPoint P120 250GB i raid 0 noen som har no erfaring med det.? Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Helt enig! Bare sørg for unngå spyware, anti-virus og annet tull på PC´en din. Jeg reinstallerer hele OS fra et image hver 1-2 mnd, og tro meg det merkes veldig. Maskinen er lynkjapp! 6485908[/snapback] Så trist at noen gjør slikt, og i tillegg anbefaler andre å gjøre det samme. 6488908[/snapback] Kunne ikke vært mer enig! Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Grunnen til at enkelte oppfatter pcen som raskere med Raptor-disk er fordi pcen er nyformatért og "ren", ikke på grunn av selve disken. Det er bare å formatére en "vanlig" disk så får dere samme effekten. 6488854[/snapback] En fersk installasjon hjelper selvsagt på ytelsen, men selvfølgelig spiller ytelsen til harddisken inn en god del. Det er et faktum at harddisken er en flaskehals i visse situasjoner, som oppstart av applikasjoner, og mellom brettene i spill, osv. Det gir jo virkelig merkbare "pauser" når harddisken jobber mye, fordi den er et mekanisk komponent. Hele poenget med å kjøpe mye minne er jo å redusere harddiskaktiviteten, derfor vil jo både minnemengden og harddiskytelsen ha ganske stor betydning i gitte omgivelser. Raptor-serien mener jeg er et meget bra alternativ til SCSI, for hjemmebrukere, fordi man slipper å kjøpe kontrollerkort. Ytelsen til Raptor, spesielt 74 -og 150GB-utgavene er mye bedre enn andre SATA-disker. Men det er jo ikke verdt pengene for alle, fordi prisen per GB er drøye 5 ganger høyere enn for vanlige 300GB-disker. Sammenligning av Raptor 74GB med og uten RAID0 Lenke til kommentar
Oldboy Jenny Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Har Raptor 74 og merker at den er raskere som systemdisk enn min Seagate 200gb Sata disk. Men så mye raskere at den fortjener en plass i et økonomi-oppsett kan jeg ikke påstå. Passer vel best til entusiaster, de med velfylt lommebok og andre som higer etter topp ytelse på alle plan. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Helt enig! Bare sørg for unngå spyware, anti-virus og annet tull på PC´en din. Jeg reinstallerer hele OS fra et image hver 1-2 mnd, og tro meg det merkes veldig. Maskinen er lynkjapp! 6485908[/snapback] Så trist at noen gjør slikt, og i tillegg anbefaler andre å gjøre det samme. 6488908[/snapback] Kunne ikke vært mer enig! 6489076[/snapback] Hvorfor ? Det å reinstallere hver 2. måned høres ut som en god ide uten ulemper. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Grunnen til at enkelte oppfatter pcen som raskere med Raptor-disk er fordi pcen er nyformatért og "ren", ikke på grunn av selve disken. Det er bare å formatére en "vanlig" disk så får dere samme effekten. 6488854[/snapback] En fersk installasjon hjelper selvsagt på ytelsen, men selvfølgelig spiller ytelsen til harddisken inn en god del. Det er et faktum at harddisken er en flaskehals i visse situasjoner, som oppstart av applikasjoner, og mellom brettene i spill, osv. Det gir jo virkelig merkbare "pauser" når harddisken jobber mye, fordi den er et mekanisk komponent. Hele poenget med å kjøpe mye minne er jo å redusere harddiskaktiviteten, derfor vil jo både minnemengden og harddiskytelsen ha ganske stor betydning i gitte omgivelser. Raptor-serien mener jeg er et meget bra alternativ til SCSI, for hjemmebrukere, fordi man slipper å kjøpe kontrollerkort. Ytelsen til Raptor, spesielt 74 -og 150GB-utgavene er mye bedre enn andre SATA-disker. Men det er jo ikke verdt pengene for alle, fordi prisen per GB er drøye 5 ganger høyere enn for vanlige 300GB-disker. Sammenligning av Raptor 74GB med og uten RAID0 6489143[/snapback] Det er selvsagt forskjell på en eldre 7200rpm-disk og en Raptor, men med nyere 7200rpm-disker er ikke forskjellen merkbar i praktisk brukt. Med en flash-disk hadde nok ytelsen blitt tydelig bedre. Men at dagens harddisker er flaskehalser er overdrevet. Jeg testet for en stund siden ut Windows XP 64bit på en pc. Jeg formatérte og la inn 64bits og hadde den i to dager med testing og så formatérte jeg igjen og la inn 32bits. Det jeg overraksende la merke til var at i 64bits-versjonen var de "pausene" som du omtalte langt mindre og harddiskytelsen var tydeligvis bedre. Dette var veldig merkbart da jeg flyttet filer mellom mange mapper osv. Dette tyder på at systemet er mer en flaskehals enn harddisken. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Men at dagens harddisker er flaskehalser er overdrevet. Jeg testet for en stund siden ut Windows XP 64bit på en pc. Jeg formatérte og la inn 64bits og hadde den i to dager med testing og så formatérte jeg igjen og la inn 32bits. Det jeg overraksende la merke til var at i 64bits-versjonen var de "pausene" som du omtalte langt mindre og harddiskytelsen var tydeligvis bedre. Dette var veldig merkbart da jeg flyttet filer mellom mange mapper osv. Dette tyder på at systemet er mer en flaskehals enn harddisken. Hilsen, efikkan. 6489561[/snapback] Hvis det virkelig er tilfelle, må det ha en annen forklaring enn operativsystemet. At et OS kan arrangere filene bedre på harddisken kan jo være en mulighet, men at filoverføring skal påvirkes under ellers like forhold, får jeg bare ikke til å stemme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå