Ksungam Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Etter at jeg startet på Allmenn GK i fjor høst, har jeg mistet så godt som all kontakt med alle ungdomskole-kameratene mine har startet på praktiske gk (eller hva det nå heter). Jeg er bare venner med de få som går allmenn sammen med meg, samtidig som at jeg har fått en drøss av nye venner på skolen. De gamle vennene mine var ikke sånn "bekjente-venner", men faktisk bestevennene mine i 3 år. Og nå hilser jeg såvidt på de når jeg ser de. Jeg lager ikke denne tråden fordi jeg er trist fordi jeg har "mistet" mine gamle venner, tvert imot trives jeg mye bedre nå, med mine nye venner, men fordi jeg lurer på om det er sånn for andre og? Det er vel også litt sånn at allmenn-elever ofte ser ned på svartruss-elever, og at de og ser på oss som nerder, sosser, whatever. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Det er nok slik for de fleste, man har rett og slett ofte forskjellige interesseområder... Lenke til kommentar
KompleX Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Jeg trodde det skulle bli sånn etter denne sommerferien , skulle egentlig gå på allmen selv, mens resten av - iallefall de fleste av - kompisene mine skulle gå elektro/byggfag, og der ender jeg også opp, på elektro, ombestemte meg nemlig, og det tror jeg neppe jeg vil angre på. For meg hadde det ivertfall vært utrolig kjipt om jeg mista kontakten med de kompisene jeg har nå. Lenke til kommentar
Licht Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Da jeg gikk fra ungdomsskolen til Media, i motsetning til majoriteten av gamleklassen (der allmenn var det mest populære valget), ble det sånn at de vennegjengene som eksisterte på ungdomsskolen enten fulgte med videre fordi de samme folkene gikk på samme skole, eller ble oppløst. Selv ble jeg ble en del av en annen krets med folk fra min egen klasse, mens dem fra ungdomsskolen forsvant mer og mer ut av bildet. Kort forklart skiftet jeg vennekrets da jeg endte opp på en skole uten noen jeg kjente fra før av. De vennene jeg har som jeg ikke ble kjent med i skolesammenheng er fremdeles inne i bildet, siden de i utgangspunktet ikke gikk på samme skole som meg. Jeg skal ikke si jeg forstår helt hvordan det funker, men det slår meg som normalt at man "bytter ut" noen venner i overgangen mellom ungdomsskole og videregående. De fleste jeg kjenner opplevde det samme. Alle ser ned på svartruss, fordi de er "russ" etter to år, og likevel har enda to år igjen med opplæring etter at de har vært "russ". Lenke til kommentar
skyhawk Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 (endret) Jeg lager ikke denne tråden fordi jeg er trist fordi jeg har "mistet" mine gamle venner, tvert imot trives jeg mye bedre nå, med mine nye venner, men fordi jeg lurer på om det er sånn for andre og? 6485864[/snapback] Jeg håper hvertfall å kunne få noen nye venner på vidregående når jeg starter til høsten, for jeg var gørr lei av klassen jeg har gått med i så mange år Det er vel bra å skifte vennekrets når tiden er inne for det ja Endret 13. juli 2006 av skyhawk Lenke til kommentar
H4ngm4N Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Jeg har mistet kontakten med de fleste fra gamleklassa mi. Synes det er ganske trist selv om jeg har fått nye venner på vgs. Vi hadde gått sammen i 9 år da, ikke bare 3 som de fleste gjør på ungdomsskolen. Lenke til kommentar
Shikaru Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Bestekompisen min fra barneskolen flytta til oslo etter vi var ferdig i 7ende klasse. Har fortsatt god kontakt med han. Når jeg starta på videregående så "mista" jeg vel en god del av de vennene fra ungdomskolen. Ser de av og til, og hilser, men ikkeno mer. Bortsett fra 3 stk. De bor jo ikke så langt unna, og siden jeg ser han ene på irc stadig vekk, osv, så prater jeg nesten med de daglig. Selv om det er over nett. -------- Glad jeg slipper halve klassen jeg har hatt på gk, til vk1. Lenke til kommentar
Killerquo Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Var nettopp på kino med ei vennine og kjæresten hennes. Prøver så godt jeg kan å holde kontakta. De jeg fant på saker og ting på fritida med finner jeg fortsatt på med. Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 har blitt noe slikt med meg og då. men litt annerledes her. gikk grunnskolen i bergen. og flyttet til Ålesunds området etter 10ende klasse hehe Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Er ikke slik her. Synes de fleste er hyggeligere nå enn de var før. Men det er nok jeg som har forandret meg og ikke de Lenke til kommentar
CFD Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Alle ser ned på svartruss, fordi de er "russ" etter to år, og likevel har enda to år igjen med opplæring etter at de har vært "russ". 6485964[/snapback] Her har du helt feil Selv var vi Svartruss (vi kunne vært rødruss hvis vi ville siden vi var vårt eget russestyre) og vi trenger ingen opplæring etter å ha vært russ. Har man gått VK2 kan man ta et fagbrev direkte og det var det endel personer som gjorde. Synes det er latterlig at du sier slike ting uten å forstå opplæringssystemet vi har Lenke til kommentar
Licht Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 (endret) Disse folkene hadde tatt VK1, da har de fremdeles to år de primært bruker på tid som læring i en aktuell bedrift igjen, har de ikke? Hvis da ikke den yrkesfaglige opplæringsrekkefølgen har forandret seg på de siste to årene. Eventuelt har de her i byen en tradisjon som går ut på å være for tidlig ute, noe som egentlig ikke ville overraske meg noe særlig. Endret 13. juli 2006 av Zealuu Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Du har rett Zealuu. Ved de fleste yrkesfaglige linjene går man 2 år skole, så 2 år som lærling. Men man kan selvfølgelig velge å gjøre noe annet etter de 2 årene på skolen (allmennfaglig påbygning f.eks) Lenke til kommentar
CFD Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 (endret) Disse folkene hadde tatt VK1, da har de fremdeles to år de primært bruker på tid som læring i en aktuell bedrift igjen, har de ikke? Hvis da ikke den yrkesfaglige opplæringsrekkefølgen har forandret seg på de siste to årene. Eventuelt har de her i byen en tradisjon som går ut på å være for tidlig ute, noe som egentlig ikke ville overraske meg noe særlig. 6487228[/snapback] Normalt sett så går de fleste ut etter VK1 for også ha 2år i lære ,men for fag som har VK2 så kan man somregel ta fagbrev når fylket ikke klarer å skaffe opplæringsplasser og det er noe som omtrent aldri skjer. Derfor kunne alle som ikke gjorde noe annet ta fagbrevet etter VK2. Folk som har gått på almenn trenger jo noen år ekstra for å bli noe håndfast de også. Så det argumentet holder ikke. Å Være russ etter VK1 er egentlig noe tull. Russetiden vår ble altfor kort , vi jobbet i bedrift rundt 50% av tiden , samt at vi hadde en bedrift hvor det kom personer opp med produkter som vi så på og normalt reparerte. Da nytter det ikke å gå i russeklær så det ble veldig liten tid til å feire for oss Endret 13. juli 2006 av CFD Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Sånn er det uansett hva man går. Enten det er elektro, medier eller allmenn. Man mister rett og slett kontakten. Lenke til kommentar
Licht Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Å Være russ etter VK1 er egentlig noe tull. Vel, det var jo det jeg da ville frem til. Sånn opprinnelig handlet vel russetiden om å markere at man var (mer eller mindre) ferdige med skolen, da blir det litt rart når de som er like gamle som oss (altså klare for VK2 etter sommeren) hadde russetid før sommeren, da de fremdeles var VK1-elever. Lenke til kommentar
Sensurert Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Allmenn er for sosser og klyser Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Allmenn er for sosser og klyser 6487395[/snapback] Ja, eller menneskene som skal forvalte pengene dine, fikse deg opp etter du ødelegger armen på macho-jobben din og så videre. Lenke til kommentar
Licht Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Så majoriteten av dagens skoleungdom er sosser og klyser? Mkay. Lenke til kommentar
Even. Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Allmenn er for sosser og klyser 6487395[/snapback] Mekaniske fag er for skitne bønder som drikker hjemmebrent, kjører traktor til skolen og har rulleblad langt som dasspapir. Det er heeelt sant! Allmenne fag er for folk som ikke gidder å jobbe som snekker fra de er 18 til de er 67. Pluss at allmenn-folk blir ordentlig russ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå