Gå til innhold

Lese eller se på dataskjermen med linser?

Gjest Slettet+432

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+432

Har nettopp fått linser (noen timer siden), og merker såvidt at jeg har dem på. Det er jo en utrolig forbedring, selv om jeg "bare" har noe med -1.

Men når jeg ser på dataskjermen eller leser noe over lengre tid så blir det på en måte litt uklart, diffust, skjønner? Har ikke mulighet for å snakke med en optiker (eller hva det nå heter) før om noen dager, så lurer på om noen andre har hatt noen slike opplevelser med en gang, om det bare er noe som kommer i begynnelsen eller noe som er galt?

Aleks

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432
Første gang du har på linser skal du ikke ha dem på lenge og slikt. Øynene dine er ikke vant til den store forsjellen, men dette ordner seg fort.

6485824[/snapback]

What? Det sa de ingenting om. Har gått med dem ca siden klokken 12 nå, bør jeg ta dem av?

Takk for så fort svar, forresten.

Lenke til kommentar
Første gang du har på linser skal du ikke ha dem på lenge og slikt. Øynene dine er ikke vant til den store forsjellen, men dette ordner seg fort.

6485824[/snapback]

What? Det sa de ingenting om. Har gått med dem ca siden klokken 12 nå, bør jeg ta dem av?

Takk for så fort svar, forresten.

6485837[/snapback]

Du skal ta dem av dersom det blir ubehagelig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Linser er ikke like klare som briller, og ingen erstatning for disse. Det er det du sannsynligvis opplever..

6485849[/snapback]

Jeg har ingen tro på at alle som har linser ser slik som dette hele tiden når de leser eller ser på dataskjermen/tv. Ingen kan gå rundt slik da...

Lenke til kommentar

Øynenene dine er ikke vandt med linser, så dette er en ganske naturlig årsak. Mener jeg opplevde noe sånt som dette selv.

Engangs- eller flerbrukslinser?

For å være helt sikker kan du jo ringe optikeren, eller stikke innom når du har tid. Tror ikke det er en hastesak.

Hvis du merker at det svir eller du opplever en sterk smerte etter å ha brukt dem en stund, så ta dem ut.

Det hender at det svir ganske mye når du setter i linsene (spes. med skittne fingre/såpe), men dette skal gå over etter en liten stund, ca 5min. Hvis det ikke gjør det, prøv å ta dem ut og sett de inn igjen. Hvis du har engangslinser, så sett i nye.

Håper svaret hjalp deg litt :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Jeg har dagslinser, engangslinser ja. Jeg tok dem ut nå (det er hell of a job, har "smale øyelokk og lange øyevipper som alle jenter kunne ønske" ifølge optikeren, og det så ut til å stemme.)

thanks

Lenke til kommentar

Hvis ting er diffuse - da gjelder det alt, ikke bare dataskjermer - så kan det komme av at selve linsen er "smusset", som min optiker så elegant uttrykte det. Riktignok skjer vel det helst med månedslinser, da de kan få litt hard medfart i løpet av de tredve dagene de lever, men det kan jo være verdt å være obs på.

Og nei, skjermer skal ikke være diffuse med linser, selvom linser ikke er like klare som briller.

Forresten er det en god ide å skifte til briller om du har tenkt til å sitte mange timer i strekk foran PC-en, og likevel ikke skal ut blant folk (som f.eks. om natten), selv etter at du er blitt en dreven linsebruker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Hvis ting er diffuse - da gjelder det alt, ikke bare dataskjermer - så kan det komme av at selve linsen er "smusset", som min optiker så elegant uttrykte det. Riktignok skjer vel det helst med månedslinser, da de kan få litt hard medfart i løpet av de tredve dagene de lever, men det kan jo være verdt å være obs på.

Og nei, skjermer skal ikke være diffuse med linser, selvom linser ikke er like klare som briller.

Forresten er det en god ide å skifte til briller om du har tenkt til å sitte mange timer i strekk foran PC-en, og likevel ikke skal ut blant folk (som f.eks. om natten), selv etter at du er blitt en dreven linsebruker.

6486000[/snapback]

Det var bare skjermen... har ikke briller... men takk!

Lenke til kommentar
Linser er ikke like klare som briller, og ingen erstatning for disse. Det er det du sannsynligvis opplever..

6485849[/snapback]

Fjas. Jeg har jo brukt linser i 2 år nå, og bruker bare briller når jeg skal hvile øynene en kveld i uka eller no. O_o

Så det der er nok bare tull. :)

Lenke til kommentar

Når man ser på PC-skjermer er det bevist at en blinker sjeldnere enn om en ser f.eks. ut i løse lufta (gjelder alle, med og uten linser/briller). Derfor opplever du at det blir diffust, for når du blinker sjeldnere, tørker linsene ut. Ikke bare blir de uklare, men det blir også mer ubehagelig å ha de på.

Så når en sitter framfor en PC-skjerm, så er det ofte lurt å passe på å blinke litt ekstra. Det gjelder ikke bare de som bruker linse, men også alle andre.

Lenke til kommentar

Når jeg begynte med linser fikk jeg beskjed om å bruke de 4 timer første dagen, 6 neste så 8 osv. eller noe i den dur. Gradvis!

Merker av og til (selv etter 2 år) at synet blir uklart. Det pleier som regel skje når linsene er tørre, altså om kvelden etter en lang dag eller etter å ha dysjet.

BTW, når man snakker om å blunke; Jeg har merket at jeg klarer å holde øynene åpne uten å blunke så lenge jeg vil når jeg har linsene på. Rekorden er ihvertfall på over 5 min. minst før jeg ikke gadd mer (hadde noen små konkurranser blandt venner :D ). Men når jeg ikke har linsene på klarer jeg bare så vidt et halvt min. :hmm:

Noen forklaring på dette?

Lenke til kommentar

Hadde noe av det samme problemet.

Jeg har ganske svakt syn, rundt -4.0 på begge øynene, i tillegg har jeg skjev hornhinne på høyre øye. Jeg begynte med linser for rundt 3 år siden og da hadde jeg "vanlige" månedslinser. For ca ett år siden, gikk jeg over til en annen type linser, som skulle være mye "luftigere" å bruke pga at jeg ble fort sliten i øynene med de jeg brukte først. Det jeg fort merket med disse sågar "superlinsene" jeg fikk, var at all databruk ble slitsomt. Hadde store problemer med å se ordentlig på skjermen og skrift og slikt ble blurete og ekkelt. Jeg trodde dette var på grunn av den stadig synkende styrken i øynene mine, så jeg gikk med disse linsene i godt og vel ett år. Så, nå nylig, var jeg på sjekk hos optikeren og vi fant ut at jeg skulle gå tilbake til den gamle linsetypen, altså de vanlige (jeg vet ikke om det finnes noe spesiellt navn på dem, jeg). Jeg merket med èn gang at all databruk ble bedre. Nå er allt som det en gang var. Optikeren synes det var rart at dette fikset problemet mitt, han mente det var pga andre ting (han hadde så mye fancy navn på det, så jeg husker ikke hva han trodde det var :p). Såja, kanskje dette kan gi deg en pekepinn. :)

Lenke til kommentar

Når det først er snakk om linser vil jeg komme med et lite tips til de som ikke vet det;

http://www.lenses4net.no/ får du kjøpt de fleste linsetyper, og det til en laaaaang rimeligere pris enn hva de fleste optikere tar. Kjøper du for over 200 kr så sendes varene i flere forsendelser for å unngå tolltull. Har handlet linser på lenses4net i 2-3 år uten det minste problem. :)

Og for å ha mitt på det rene; jeg har ikke noe med lenses4net å gjøre annet enn at jeg er en fornøyd kunde som vil hjelpe andre med å spare litt cash :thumbup:

Lenke til kommentar
Har nettopp fått linser (noen timer siden), og merker såvidt at jeg har dem på. Det er jo en utrolig forbedring, selv om jeg "bare" har noe med -1.

Men når jeg ser på dataskjermen eller leser noe over lengre tid så blir det på en måte litt uklart, diffust, skjønner? Har ikke mulighet for å snakke med en optiker (eller hva det nå heter) før om noen dager, så lurer på om noen andre har hatt noen slike opplevelser med en gang, om det bare er noe som kommer i begynnelsen eller noe som er galt?

Aleks

6485809[/snapback]

Det kan hende det hjelper å blunke eller gni på øyelokket når du har lukket øynene. Når man sitter foran dataskjermen er det lett å glemme å blunke. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...