Gå til innhold

Hvilken vei skal cd'n ligge ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hvis den skal ligge på en flat overflate, f.eks. et bord, kan den ligge med "skrive-siden" ned. Det er et lite "hakk" eller ei "list" innerst som hever plata en 1/4 mm (tipping) fra overflaten den ligger på.

6490920[/snapback]

Det er da alltids støvkorn eller noe skitt som når opp til flaten?

Lenke til kommentar
Hvilken vei skal cd'n ligge oppå bordet?

Label ned.

Jeg vil ikke ha meninger, eller hva dere tror. Jeg vil bare at EN klok person kan skrive i denne tråden med 100% sikkerhet hvilken vei den skal ligge.

Ok? ingen diskusjon, bare klarhet.

6485519[/snapback]

Lykke til!

Lenke til kommentar
ja, men det blir liksom ikke gnidd på plata, berører bare så vidt.

6493599[/snapback]

Med mindre du har en høypresisjonsrobotarm som plukker platen opp, vil jo dette støvkornet ripe litt opp.

Jeg skal gi meg ... ;)

Det er virkelig ikke nødvendig å bry seg så mye om hvorvidt du skal legge platen opp-ned eller ei. Så lenge du ikke mishandler mediet, vil det nok overleve en god stund.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Fordi man ikke drar kontaktflaten til der laseren skal lese mot en annen overflate og dermed unngår riper?

6485553[/snapback]

Spør du meg? Du som skal vite dette her.

6485557[/snapback]

Jeg spurte ikke deg om noe. Jeg forklarte.

Du har et spørsmålstegn etter forklaringen din. Derfor ble det tatt som et spørsmål.

Riper på lesesiden er det i endel tilfeller mulig å reparere. Får man riper på label siden, kan det i endel tifeller også skade området som dataen er lagret på. En brennbar(cd-r) plate er vel mer utsatt enn en ikke brennbar da label laget er tynnere.

Lenke til kommentar
Label-siden skal ligge ned mot bordet. Pga. at da ødelegger du ikke leseflaten. 100% sikkert. Punktum finale.

6485591[/snapback]

Det er labelsiden som har det reflekterende laget. Skade på dette medfører at CD/DVD ikke kan leses.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Hvorfor ikke legge til kantsiden i diskusjonen?

Kan jo stille plata på høykant eller tre den innpå noe, da skades ingen av sidene.

Hvis man trer to plater inn på en penn og tilter dem litt så vil begge stå på høykant uten å lene seg inntil noe.

Det finnes også stabilisatorringer å få kjøpt som man kan tre rundt cdplatene for at de skal vibrere mindre.

En slik ring vil bygge litt opp helt ytterst på kanten.

Dermed kan plata ligge på bordet uten å ta nedi bordplaten mer enn helt ytterst på kanten.

Siden data legres fra hullet og utover, så bør det være sikkert.

Dette forutsetter selvsagt at det ikke er ugjevnheter eller smuler på bordet som er høyere enn hva ringene bygger.

Et annet problem med å legge plater med den blanke siden opp er at de da blir mer utsatt for rusk og rask som faller ned over dem samt at sollys kan skade platen.

For å unngå dette kan man for eksempel brette til en avis og legge over plata (uten at avisen berører selve platen) som en kombinert solskjerm og ruskstopper.

Man kan også ta backup av alle platene og så kan man herje vilt med backupene og ta stadig nye backuper etterhvert som den opprinnelige backupen ødelegges.

Dette skaper arbeidsplasser også, både til produsenter og selgere.

Men sånn generelt så bør nok den blanke siden ligge opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...