Gå til innhold

Hvilken vei skal cd'n ligge ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Spør du meg? Du som skal vite dette her.

6485557[/snapback]

Jeg spurte ikke deg om noe. Jeg forklarte.

Hva er det som er forsiden og baksiden på en CD?

6485563[/snapback]

Det pleier vanligvis å være et merke, en logo på baksiden av CDen.

Edit: Baksiden er for meg den siden som IKKE brukes av datamaskinen (med unntak av tosidige plater).

Endret av Dell_9200
Lenke til kommentar
Spør du meg? Du som skal vite dette her.

6485557[/snapback]

Jeg spurte ikke deg om noe. Jeg forklarte.

Hva er det som er forsiden og baksiden på en CD?

6485563[/snapback]

Det pleier vanligvis å være et merke, en logo på baksiden av CDen.

6485584[/snapback]

Ok, trodde det var forsiden. Da skjønner jeg. Tror jeg. Jeg har hørt begge deler, at den skal ligge med den blanke siden ned, og med label siden ned.

Lenke til kommentar
Fordi man ikke drar kontaktflaten til der laseren skal lese mot en annen overflate og dermed unngår riper?

6485553[/snapback]

Så du vil heller skade selve data delen(som er nærmest labelen), enn den biten hvor laseren leser gjennom ?

Endret av willbend
Lenke til kommentar
Så du vil heller skade selve data delen(som er nærmest labelen), enn den biten hvor laseren leser gjennom ?

6485595[/snapback]

Ødelegger ingenting så lenge du er forsiktig. Riper i leseflaten er lettere å få enn skrapemerker på labelet.

Lenke til kommentar

Jeg tror lillebroren min bruker cd'er og dvd'er som spader og underlag for kopper og sånt. Jeg har aldri lånt bort en cd/dvd til han som ikke har fått voldsomt med riper og som har vært nærmest umulig å lese etterpå. Uansett hvor mye jeg poengterer det til han før han får låne... (og han er 23!) :wallbash:

Lenke til kommentar

Jeg har også hørt at skader på labelsiden er mest skadelig. Fant ikke noen sikre kilder dessverre, regner ikke kilden under som sikker.

http://www.supermediastore.com/do-not-scra...op-of-a-cd.html

En annen kilde jeg fant er noe bedre, men sier ingenting direkte om saken:

http://www.opticaldisc-systems.com/SepOct99/58-AFM.htm

Det jeg derimot så på siden var disse bildene:

CD:

58-fig.3.jpg

DVD:

60-fig.1.jpg

Ut fra dem ser det ut til at CDer er ganske sikre mot riper på den blanke siden, i alle fall kan den siden repareres. DVDer derimot er jeg mer usikre med.

redigert: Kom på én ting: Jeg har ikke noe data på hvor harde de forskjellige materialene er, og dermed hvor lette de er å skrape opp.

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar

Poenget er IKKE å skrape CDen. Poenget er at labelsiden, ved vanlig bruk, ikke tar skade av å bli lagt på et bord. Ta en CD som du ikke er glad i og bøy den. Da ser du hvordan data blir lagret og beskyttet av en film som ligger UTENPÅ datalaget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...