Fisk1 Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Ja. Jeg har en stundt lekt med tanken om å ha 2 skjermer på PC'n min, og tok i dag steget, da jeg hadde en gammel IBM 15" stående i skapet. Stakk ned på Spaceworld og kjøpte "VGA -> DVI"-kontakt, og satte på skjermene. Alt funker ypperlig, ingenting i veien med oppsettet, men den gamle CRT-skjermen er veldig blå-aktig og rar i fargene. Har prøvd alle slags instillinger i ATI-Catalyst, men blir ikkeno bedre. Er det noe galt med skjermen (den er tross alt gammel, men funka helt fint før jeg satte den i skapet for 2 år siden ca), eller kan det ha noe å gjøre med at den er koblet i DVI-kontaken? Takker for all hjelp! Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 prøv med den andre kontakten, evt se i menyen til skjermen om du kan endre fargetemperatur (kelvin) er noen gamle skejrmer som kan det og en del nye Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 13. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2006 prøv med den andre kontakten, evt se i menyen til skjermen om du kan endre fargetemperatur (kelvin) er noen gamle skejrmer som kan det og en del nye 6486212[/snapback] Yea! Takk, skal bytte kontakt straks... Så får vi se. Temperaturgreier er det ikkeno option om. Ôô Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 13. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2006 Hmmm... Bytta kontakter i stad, da ble bare skjermene bytta om. Altså at hovedskjermen ble til Skjerm 2, og omvendt... Må vel kanskje bytte innstillinger og da... Hm. Men saken er, at Skjerm 2 alltid får et blåskjær over seg, og ingen andre skjermer. Hva er grunnen til det? Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 kan vel også justere farge i driverene Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 13. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2006 (endret) kan vel også justere farge i driverene 6486702[/snapback] Yupp, men det hjelper ikkeno særlig. Er akkurat som om det blå bare blir mer smurt utover, eller at det blir mer svart. Faen så teit. Har forresten et Sapphire Radeon X700, om det skulle ha noe å si. Virker forresten som om det er DVI-utgangen som gir blågrå-fargen, kanskje overgangen ikke sitter riktig på? Kan det ha noe å si? Endret 13. juli 2006 av Fisk1 Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 har en del å si det ja om ikke alle pinnene har kontakt Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 14. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2006 har en del å si det ja om ikke alle pinnene har kontakt 6488886[/snapback] Hmm... Hadde ikke skrudd i de skruene på DVI-overgangen, kanskje det hadde noe med saken å gjøre. Skal teste på nytt etterpå, så får vi se. Takk for hjelpen så langt! Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 (endret) vri og vend, løft og deng litt på kabelen og se om det bedrer seg. det kan være dårlig kontakt i selve kabelen også. Endret 14. juli 2006 av MrLee Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 14. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2006 (endret) vri og vend, løft og deng litt på kabelen og se om det bedrer seg. det kan være dårlig kontakt i selve kabelen også. 6492768[/snapback] Hehe... Skal "forske" på det etterpå. men det er nok ikke kabelen, har prøvd med 2 skjermer, likt bilde på begge to. Så er nok overgangen evt... Har det jævlig mye å si om man ikke skrur inn de festeskruene på overgangen? Orka ikke finne frem skrutrekkeren, de er så små at det ikke går ann med fingra. Min ser akkurat slik ut, men skruene er dobbelt så små. Endret 14. juli 2006 av Fisk1 Lenke til kommentar
Boye Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Nada, skulle jeg tro min egen overgang som dingler titt og ofte. Det er to ting jeg ville undersøkt, no pressure bare helt standard ting jeg ville forsøkt #1 Når du booter pleier vanligvis begge skjermer å være på. Gå gjerne inn i BIOS eller sammenlikn skjermene mens operativsystem bootes opp. Hvis det framdeles er fryktelig galt, da er det iallefall ikke drivere som er problemet #2 Du sier at det alltid er fysisk skjermkort skjermutgang nr. 2 som er problemet? Eller er det kun skjermen som alltid viser gale farger uansett hvilken utgang du kobler til? Hvis det er skjermen, kan det fint være kontaktproblemer på VGA kabel. Er det utgangen tester du skjermen på en annen utgang. Har du fortsatt problemer forsøker du skjermen direkte uten adapter på en-eller-annen-maskin. Hvis det alltid viser seg å være skjermen, kan det fint være at de individuelle RGB fargene trenger litt justering. Ofte gjøres dette fra menyer (presets). Sjekk også om skjermen har OSD (onscreen display, menyer på selve skjermen som du får ved å navigere skjermens menysystem). Dersom selve OSD viser gale farger, da er du garantert at problemet ligger i skjermen, og ikke skjermkortet ettersom OSD vanligvis ignorerer hva for fargeinnstillinger du får ifra skjermkort. Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 14. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2006 *snipsap* Takk for et givende svar! Problemet er, at det er selve DVI-kontakta som gir rare farger. Har testa på 2 skjermer... Så enten overgangen eller DVI-kontakter. Forresten har den gamle CRT-skjermen ingen innebygd meny, bare en rekke lys foran som man kan justere høyde, bredde etc via. Veldig enkel skjerm, som dere skjønner. Lenke til kommentar
Boye Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Har du rotet fram boksen som kom med skjermkortet? ATi kort (de jeg har sett så langt) har alle kommet med DVI adaptere. Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 14. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2006 (endret) Har du rotet fram boksen som kom med skjermkortet? ATi kort (de jeg har sett så langt) har alle kommet med DVI adaptere. 6493260[/snapback] Gjør de? O_o Det kan jeg ikke huske... Vel skal se etter. EDIT: Du hadde jo helt rett. Faen så idiotisk av meg å kjøpe en helt ny en da... Ingen i Lillehammer-området som vil kjøpe en nesten ubrukt VGA -> DVI-overgang? Endret 14. juli 2006 av Fisk1 Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 14. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2006 Nå virker det! Tusen takk Boye, du er en skjermgud. Var bare å skifte overgangen og rugge litt på den. Nå funker det kokbra! Lenke til kommentar
Boye Skrevet 15. juli 2006 Del Skrevet 15. juli 2006 hahahahaha, KONGE Slår ikke brøleren jeg gjorde - kjøpte en DVI-HDMI adapter til over 500kr på Hifi Klubben som jeg aldri returnerte, og som jeg har brukt en eneste gang. Hvorfor i hule gjorde jeg nå det igjen?? Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 15. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2006 hahahahaha, KONGE Slår ikke brøleren jeg gjorde - kjøpte en DVI-HDMI adapter til over 500kr på Hifi Klubben som jeg aldri returnerte, og som jeg har brukt en eneste gang. Hvorfor i hule gjorde jeg nå det igjen?? 6494204[/snapback] Hehehe... ^^ Nei si det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå