Gå til innhold

Hjelp - Maskin slår seg av under oppdatering.

Anbefalte innlegg

Grunnen til at jeg poster dette her og ikke under hardware er fordi det kun skjer når jeg kjører Linux.

Detsom skjer er at mens jeg driver og pakker ut og installerer nye kjerne-moduler (oppdaterer fra 2.4 kjerne til 2.6) kutter plutselig maskinen strømmen mitt i prossessen.

Når jeg da restarter maskinen og kjører i gang igjen, kommer den seg litt lengre før den igjen slår seg av. Så til slutt har jeg greid å bytte kernel, men det er sinnsykt irriterende at den plutselig slår seg av sånn helt uten videre.

Skjer kun under kernel-bytte.

Har prøvd å kjøre den i runlevel 3 for å se om det er det grafiske som gjør det, men resultatet er det samme.

Lurte også på om det hadde noe å si om det var i KDE eller Gnome jeg kjørte det, men det spilte heller ingen rolle.

Første gang jeg oppdaterte kjernen var det på ReiserFS og da skjedde ingenting. Jeg tror at jeg kjørte en runde med ReiserFS først og at det da begynte, før jeg reinstallerte med Ext3 som fil-system. Så jeg tror at det ikke er det som gjør det, men jeg er ikke helt sikker.

Noen som har en ide om hvorfor den gjør sånt?

Jeg teller på knappene om jeg skulle prøve å bytte harddisk, men jeg har inntrykk av at disken fungerte fint i windows for noen måneder siden. Kjørte HDHealth uten at den kom med noen tegn på nedbryting av disken. :(

Begynner å bli lei, samtidig som at jeg før dette hadde kjørt Slackware i to uker uten å reboote til Windows en eneste gang, og når jeg nå må bootetil windows for å få unna en del kontorarbeid i mellomtiden, merker jeg at jeg savner linux'en min. :ermm:

Jeg er SÅ ferdig med Win merker jeg. Eneste grunnen til å ha det er at DaTax-programmet mitt må kjøres der og at jeg ikke har fått til Wine noe særlig ennå.

Endret av Beatnut
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Slår maskinen seg av uansett bruk? Er det variabelt, eller med faste interval? Vært slik lenge?

6485832[/snapback]

Det skjer KUN når jeg kjører det scriptet du skrev i kompileringsguide-tråden min. Nedlastingen går fint. Virker som om det skjer når den pakker ut eller putter ting på plass.

Første gang jeg kjørte scriptet skjedde det IKKE. Etter det har det skjedd HVER gang. Tror faktisk det begynte når jeg valgte EXT3 fremfor ReiserFS. Skal prøve en gang til i kveld med ReiserFS og se om det spiller noen rolle. Men jeg tror ikke det.

Når jeg restarter maskinen og prøver å kjøre scriptet, er dne veldig rask frem til ca der den kutta ut og så jobber dne videre en liten stund til før den igjen kutter ut.

Med andre ord har det ikke pågått lenge, med noen form for faste intervaller og ei heller til forskjellig bruk. Hendelsen er begrenset til en prosess.

Edit: Jeg har altså prøvd å reinstallere og deretter kompilere og oppdatere kjernen fra 2.4 til 2.6 fire ganger denne uken. Det har kun skjedd denne uken. Ikke før.

Endret av Beatnut
Lenke til kommentar
Kanskje CPU blir for varm under load, prøv å kompiler noe utennom kernelen og se hva som skjer.

Kan være korrupt disk, men det skal ikke gi noe annet en kernel panic.

6488984[/snapback]

Kompilere ny KDe 3.5 feks?

Har så vanskelig for å tro at det er CPU som blir for varm. Har kjørt mye tyngre prossesser før og har ikke hatt noe problemer.

Husker ikke hva vifta heter, men jeg kjøpte den på microplex og de sa at den uten problemer skulle takle 1,8 Ghz AMD cpu'en jeg har der. Har montert noen CPU'er og tilhørende vifter opp gjennom tiden og jeg er nøye når jeg appliserer kjølepasta sånn at det ikke er for mye og at porene fylles. Men man vet jo aldri.

Jeg har en 80Gb IDe-disk liggende og tenkte jeg skulle prøve å bytte til den og se om samme problem oppstod.

Akkurat nå er jeg ikke hjemme, men jeg satte i gang scriptet igjen før jeg dro på jobb i dag, men med ReiserFS i stedet for de foregående Ext3. Får se om den har slått seg av når jeg kommer hjem. :ermm:

Det er litt kjipt fordi jeg skal begynne å pendle til høsten og driver på å prøver å få i gang en annen maskin jeg skal ha som hjemmebesøk-pc, men der greier jeg ikke få installert noe. Den sier at det ernoe galt med diskene, men jeg har testa de på andre HK og der funket de bra, så med andre ord ser det ut til at det er noe galt med hovedkortet. Det er ett Asus Socket A kort. Får se om jeg fortsatt får tak i Socket A kort og prøve å bytte HK og se om det funker bedre.

Bare irriterende at jeg pt kun har en gammel laptop med 64Mb minne uten nettverk som funker. :hrm:

Men det er min egen feil at jeg skal tukle med ting hele tiden.. :roll:

Vi får gå tilbake til gode gamle stabile Win2K :!:

Lenke til kommentar

Jeg prøvde igjen med ReiserFS. Ingen suksess. Denne gangen fikk jeg Kernel panic når jeg prøvde å restarte. Skal bytte harddisk og se om problemet fortsetter.

Jeg kom forresten på en annen gang der den slår seg av: Hvis webcam er i gang samtidig som AVG setter i gang med virussjekk (i windows altså..) så slår den seg av selv. Hver gang denne kombinasjonen oppstår.. Bare til info.

Eventuelt, kan jeg gjøre ting mer manuelt enn scriptet og se om jeg på en eller annen måte får det til da? Er det bare å skrive en og en lionje fra scriptet i terminal etter hvert som oppgavene blir gjort?

Her er tråden med scriptet jeg prater om.

Lenke til kommentar

Jeg har nå byttet til en nyere maxtor-disk og begynte å reinstallere.

Når jeg da endelig kom til det å konfigurere disken, klarte den ikke å installere lilo. Hverken på MBR eller superblock. Prøvde flere ganger for å se om jeg trykka feil noe sted, men nei.

Ble da såirritert at jeg satte i gang Gentoo sin live cd og begynte å kjøre stage 3 install der via GLI. Når jeg endelig kom i gang og den begynte å kopiere til filen og pakke ut, så greide den jaggu å slå seg av nå også sånn helt uten videre.

Jeg har nå startet ny slackware installasjon, men denne gangen kjører jeg sakte formatering av disken. Deretter tenker jeg at jeg skal kjøre en og en kommando. Jeg lurer på om den slår seg av mens den både pakker ut bz2-fila og legger ting på plass. Så jeg tenkte jeg fikk pakke ut fila først og seom det hjelper. :hmm:

Edit:Klarer fortsatt ikke å installere ny lilo. Valgte nå å formatere hele disken til ntfs og installere winXp for så å reinstallere Slackware igjen oppå dette. Kanskje gammel lilo er borte da.

Men når den nå begynte å formatere disken så slo plutselig maskinen seg av igjen. Er det for varmt for den mon tro? Trodde ikke det skulle være noe problem, men jeg får for sikkerhets skyld ta en ekstra titt på kjølingen igjen..

Sliter med motivasjonen nå.. :cry:

Endret av Beatnut
Lenke til kommentar
Mulig at disken er/begynner å bli ødelagt (kan også være diskkontrolleren).

6511650[/snapback]

Jeg begynte å tenke den tanken, men nå har jeg byttet disk så da skal det ikke være det...

Har du forsøkt å gjøre dette med dekslet på maskinen av? Dersom det skjer under kompilering av kjerne kan det rett og slett hende det blir for varmt.

Har ikke rukket det ennå nei, men det er det jeg har tenkt selv at jeg skal gjøre, pluss at jeg tenkte jeg skulle montere en gammel CPU-vifte i kabinettet for å få byttet ut litt luft. Har til og med lurt på om jeg skulle rette en vanlig bordvifte inn mot kabinettets åpning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...