Gå til innhold

Kjøp av ny SATA Harddisk

Anbefalte innlegg

Ja... Det må handles fra MPX. Men det er ikke jeg som betaler, så jeg får snakke med mannen med penga og si at man får mer for penga ved å kjøpe en 320g disk.

6489155[/snapback]

Gjør det du! :)

Regnestykket er enkelt:

kr. 895,- / 320GB = kr. 2,79 pr GB for 320GB disken.

kr. 660,- / 200GB = kr. 3,30 pr GB for 200GB disken.

Som du ser betaler du omtrent 50 øre mer pr. GB på den minste disken...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
NCQ er en funksjon som kom med SATA300 (SATA2) standarden så dette sier seg igrunn selv...

Produktbeskrivelse: Seagate Barracuda 7200.10 - harddisk - 320 GB - SATA-300

SATA2 er det forøvrig ingenting som heter og det beror på en misforstått oppfatning

av en ikke eksisterende standard.

SATA-300 derimot er det riktige navnet og som du ser av produktinformasjonen

er dette en SATA-300 disk (Som noen fremdeles kaller SATA2)

6488910[/snapback]

At SATA2 var/er en standard som ikke er "ekte" erjo greit nok allmenviten, men at den ikke skal/skulle være kompatibel for SATA kontrollere er for meg en påstand (ikke fra deg altså, men fra nr2 jeg quotet, om jeg husker riktig), da jeg sitter på en 300GB Maxtordisk med NCQ.. Men ser jo lenger ned at dette stemte med hva jeg trodde uansett. :p
Lenke til kommentar

Tja, nå vet jeg ikke hvor mange disker du skal kjøpe og hvor mye penger du har, men hvis du bare skal kjøpe en disk, så lønner det seg å kjøpe en stor disk. f. eks en 400 GB. Hvis du skal kjøpe flere så kan det lønne seg å kjøpe f. eks 250 GB disker. Selv fikk jeg 1x 200 GB Samsung IDE Disk og 6x250 GB S-ATAII disker.

Hvorfor jeg gjorde det slik? Jo det skal jeg fortelle dere. Det er pga prisen. Du betaler faktisk mindre for 2x250=500 GB enn du gjør f. eks for en 400 GB.

Så for mine 7 disker ble det vel litt over 4 lapper.

Helt Fear pris egentlig.

Uannsett så er jo Samsung sine disker å anbefale da.

Jeg ville riktignok holdt meg unna både Maxtor, Western og noen Seagate disker. Har hatt alle diskene selv og Maxtorn døde her for ikke så lenge siden, Western og Seagate diskene har også dødd en gang.

Samsung diskene derimot. Som jeg tilsammen har hatt 9 stykk av nå. har vært stabile og bra. Eller, iallefall 3 av dem. De 7 jeg har nå har jeg ikke rukket å prøvd så mye, men det er kjempe disker det å.

Samsung 250 GB S-ATAII ble jo kåra til Best i Test av et PC blad.

Ting ting jeg bare har litt lyst til å si med det samme.

Jeg har hørt noen fugler som kvitrer om at når man har flere disker inni maskina så bråker det mere. Det er jo bare tull. Mine disker hører jeg nesten ikke. Selv med et ikke isolert kabinett.

Også en siste ting: Du kan iallefall ha Samsung S-ATAII diskene selv om du har et hovedkort som bare støtter S-ATAI, dette pga at Samsung S-ATAII diskene kan jumpres slik at det ble S-ATAI av dem. Dette måtte jeg gjøre på 2 av mine 250 GB disker nå i dag faktisk. Vet ikke hvordan det er med andre disktyper, pga at jeg ikke har hatt noen andre S-ATA disker enn Samsung sine disker.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Tja, nå vet jeg ikke hvor mange disker du skal kjøpe og hvor mye penger du har, men hvis du bare skal kjøpe en disk, så lønner det seg å kjøpe en stor disk. f. eks en 400 GB. Hvis du skal kjøpe flere så kan det lønne seg å kjøpe f. eks 250 GB disker. Selv fikk jeg 1x 200 GB Samsung IDE Disk og 6x250 GB S-ATAII disker.

Hvorfor jeg gjorde det slik? Jo det skal jeg fortelle dere. Det er pga prisen. Du betaler faktisk mindre for 2x250=500 GB enn du gjør f. eks for en 400 GB.

Så for mine 7 disker ble det vel litt over 4 lapper.

Helt Fear pris egentlig.

Uannsett så er jo Samsung sine disker å anbefale da.

Jeg ville riktignok holdt meg unna både Maxtor, Western og noen Seagate disker. Har hatt alle diskene selv og Maxtorn døde her for ikke så lenge siden, Western og Seagate diskene har også dødd en gang.

Samsung diskene derimot. Som jeg tilsammen har hatt 9 stykk av nå. har vært stabile og bra. Eller, iallefall 3 av dem. De 7 jeg har nå har jeg ikke rukket å prøvd så mye, men det er kjempe disker det å.

Samsung 250 GB S-ATAII ble jo kåra til Best i Test av et PC blad.

Ting ting jeg bare har litt lyst til å si med det samme.

Jeg har hørt noen fugler som kvitrer om at når man har flere disker inni maskina så bråker det mere. Det er jo bare tull. Mine disker hører jeg nesten ikke. Selv med et ikke isolert kabinett.

Også en siste ting: Du kan iallefall ha Samsung S-ATAII diskene selv om du har et hovedkort som bare støtter S-ATAI, dette pga at Samsung S-ATAII diskene kan jumpres slik at det ble S-ATAI av dem. Dette måtte jeg gjøre på 2 av mine 250 GB disker nå i dag faktisk. Vet ikke hvordan det er med andre disktyper, pga at jeg ikke har hatt noen andre S-ATA disker enn Samsung sine disker.

Lykke til.

6493043[/snapback]

Det ble denne: Western Digital 250GB Caviar SE SATA II.

Jeg håper virkelig at denne også kan jumpes slik at den kan brukes på Sata1 systemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...