Gå til innhold

Så var det igang igjen... Israel vs arabere


Anbefalte innlegg

Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og for øvrig kan man gjøre hva man vil

 

Ro ned ordbruken nå og fokuser litt mer på sak og ikke person. Ikke forvent fred i Midtøsten når krigen så lett bryter ut i en diskusjon om Midtøsten :)

 

Med det håper (forventer) vi i moderatorteamet at temperaturen senker seg litt og sakligheten tar overhånd. Innlegg som ikke har med emnet å gjøre blir slettet/redigert uten varsel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147
Beklager hvis ordet "terrorpakk" virker støtende for deg, PencilCase, men nå har det seg slik at jeg ikke har noe godt å si om personer som bedrive terror, uansett hvem det nå måtte være og mot hvem. Personen som bedriver med slik har ingenting å gjøre her på jord, uansett hvor mye penger de gir til enkeltfamilier i etterkant av kriger og katastrofer de selv har satt i gang. Jeg håper inderlig du er enig i dette.

6758898[/snapback]

 

Neida, jeg blir ikke støtt i min trygge kjøkkenstol i verdens fineste by, Sarpsborg :w00t:

 

Det jeg ønsker å påpeke er at begge sider har utviklet "terrorpakk", men forhåpentligvis er de i mindretall i begge leire. Personen som nevnes går sannsynligvis, sett her fra kjøkkenstolen min å tilhøre første kategori, men det tjener ikke vår diskusjon å gre alle over samme kam.

 

Uansett, hva Israel foretar seg av fengslinger etc føler jeg at verken jeg eller noen andre her på dette forumet skal prøve å legitimere. Det er ville jo vært alt for lett for meg å kunne legitimere slike ting, uten at jeg vet noe spesielt om det, fra mitt ståsted

 

Second that, så hva er vi da egentlig uenige om?

Lenke til kommentar
Kidnappingene førte til krig? Det var vel heller det at han bombet Israel! For en løgnaktig slange.

6756050[/snapback]

Hvordan vet du det?

Fordi det var det som skjedde. Hizbollah bombet Israel, og Israel svarte.

 

Og nå snakker jeg om å vite i ordets "sikker kunnskap"-forstand, kjenner du diskusjonene i den israelske administrasjonen? At det blir sagt at bombingen bak er grunnen betyr ikke at det er sant, ei heller at det er den mest sannsynlige grunnen.

Jeg har ingen grunn til å tro noe annet.

 

 

Det gjør ikke Israel til en "terrorgruppe".

jeg synest at dette med terririster er noe vesten misbruker. blir litt sånn som i middel alderen og hekse jakten.er jo selvfølgelig terrorister der ute. men det hyles og skrikes om terorister over allt, og det spessiellt når de stiler seg opp mot vestens forsøk på vestens forsøk og styre verden.

Synes du det er negativt hvis vesten innfører demokrati og frihet over hele verden? Mener du diktaturstater skal få holde på uten at noen griper inn? Mener du vi ikke bør ha som mål at det skal bli fred, frihet og demokrati i hele verden?

 

Ja, terroristbegrepet misbrukes, særlig av Bush-administrasjonen, som elsker å bruke terrorisme som pressmiddel for å få gjennom nye lover. Men det gjør ikke Hizbollah til mindre terrorister.

 

når det først og fremst er folk som kjemper sin lille krig med usedvanli begrensa resurser. og da ender det ofte opp med bomber i biler eller rundt magen eller fly.

Javel, men det er fortsatt terrorisme. De retter seg direkte inn mot sivilbefolkningen, der Israel ikke angriper sivile, men sivile blir uheldige ofre for en krig mot Israels væpnede fiender.

 

hvis jeg setter ting litt på spissen her, kjemper de nesten slik som norge gjorde mot tyskland.

Nei, det gjør de ikke.

 

frykter litt for at fn blir og ta opp krigen mot hezbolla, selv om de sier at de ikke skal. kommer til og bli en liten konflikt, og usa blir og legge press....osv

Jeg håper virkelig FN begynner å krige med Hizbollah.

 

ser på vg at olmert er anklaga for korupsjon. var ikke han annklaga for voldtekt forrige uke? fin fyr :thumbup:

6756097[/snapback]

Nei, det var vel en annen som var anklaget for voldtekt. Han gikk av.

 

 

#Off topic fjernet av moderator#

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Synes du det er negativt hvis vesten innfører demokrati og frihet over hele verden? Mener du diktaturstater skal få holde på uten at noen griper inn? Mener du vi ikke bør ha som mål at det skal bli fred, frihet og demokrati i hele verden?

6759005[/snapback]

 

Vet ikke hva Leifeinar mener, men føler for å komme med min vurdering. Nei det er ikke negativt med sunne verdier, og demokratiske styresett som verdsetter endel av de verdiene vi har. Helt feil om vi uten å ta oss tid til å forstå/respektere andre kulturer, ukritisk hals over hode slenger missiler i hodet på andre, for så og væpnet til tennene daffe rundt og dele ut sjokolade, for så å bli forbannet over at de som vi "frelser" ikke liker smaken.

 

Edit: Jada, nå gikk det litt fort.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Kidnappingene førte til krig? Det var vel heller det at han bombet Israel! For en løgnaktig slange.

6756050[/snapback]

Hvordan vet du det?

Fordi det var det som skjedde. Hizbollah bombet Israel, og Israel svarte.

 

Og nå snakker jeg om å vite i ordets "sikker kunnskap"-forstand, kjenner du diskusjonene i den israelske administrasjonen? At det blir sagt at bombingen bak er grunnen betyr ikke at det er sant, ei heller at det er den mest sannsynlige grunnen.

Jeg har ingen grunn til å tro noe annet.

 

 

Poenget mitt er at du slenger rundt ordet "løgn" mye, og det er i mine øyne en sterk påstand, der du bør være mer eller mindre 100% sikker på at det som blir sagt ikke er riktig. (i den grad det noen gang er mulig). Og dessuten være rimlig sikker på at de som sier ting gjør det med vilje, ikke bare tar feil.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

http://aei.org/publications/pubID.24830,fi.../pub_detail.asp

 

 

 

Resident Fellow David Frum 

"A Lebanese man counts U.S dollar bills received from Hizbollah members in a school in Bourj el-Barajneh, a southern suburb of Beirut, August 19, 2006. Hizbollah handed out bundles of cash on Friday to people whose homes were wrecked by Israeli bombing, consolidating the Iranian-backed group's support among Lebanon's Shiites and embarrassing the Beirut government. REUTERS/Eric Gaillard (LEBANON)"

 

This scene and dozens more like it flashed around the planet. Only one thing was missing--the thin wire security strip that runs from top to bottom of a genuine US$100 bill. The money Hezbollah was passing was counterfeit, as should have been evident to anybody who studied the photographs with due care.

 

 

 

Iran og enkelte andre land ryktes å ha trykket store mengder dollarsedler, noe USA har vært pottesure for i mange år men ikke kan gjøre stort med.

Lenke til kommentar

Israel styres av ett gubbevelde med forhistoriske preferanser.

 

Når det gjelder Hizbollah, hvis de 2 stk Israelske soldater ble kidnappet på okkupert jord, hadde Hizbollah rett til det, Israelerne hadde ingenting der og gjøre.

 

Sikkerhetssoner kan de danne på egen jord og bygge sonene så sterke at de også beskytter Palistinerne mot Israelere.

Lenke til kommentar
Mye riktig i det du sier her ja, nå er vel neppe dem som ønsker fred i mindretall, problemet er vel heller at de ikke har makt/mulighet til å gjøre noe med saken.

Det er som du sier ekstreme idioter på begge sider som styrer det hele.

6744061[/snapback]

 

Om de som ønsker fred er i flertall har de makt! Men som tidligere nevnt er de mest ekstreme faktisk demokratisk valgt inn i de nasjonalforsamlinger som i første rekke må ta ansvar for det som skjer og ev. ikke skjer....

 

Om dette skyldes frykt og/eller feighet eller ren skjær stolthet over å ha en en unge som sprengte seg i luften sammen med en busslast andre mennesker skal jeg ha usagt, da jeg ikke på noen måte har forståelse hverken for det meningsløse hatet som ligger bak og/eller mindre opplyste foreldres forhold til egne barn...

 

Hadde bare én av sidene fjernet skylappene og hatt visjoner utover appelsinhøsten og "respekt" kunne ting kanskje ha løst seg...

 

Jeg gjentar gjerne hva jeg har sagt før, at begge sider er hjernedøde individer mer opptatt av hat og hevn og ingenlunde har fortjent engang en bisetning i den øvrige verdens media....

 

Og de er begge i flertall, på hver sin side... Her snakker vi om unger som får ukepenger for å kjøpe seg et balltre og bonus for å knuse ribbeina på pappa's uvenner...

 

Hadde de som ønsket fred vært i flertall hadde det blitt fred.... Så lenge deres eneste ambisjoner er å ta la livet av hverandre, la de gjøre det...

 

Hvorfor i H****** skal vi blande oss i denne konflikten hvor IQ regnes i piskeslag og voldtekt er guddommelig?

 

La oss sende ned A & B gjengen også.... Vi trenger seriøst ikke å importere evneveike bøller med psykiske skader for livet og Flintstones type både biler og hjernekapasitet... Vi har vel nok problemer selv uten slike tapere...

Endret av trn100
Lenke til kommentar
Sikkerhetssoner kan de danne på egen jord og bygge sonene så sterke at de også beskytter Palistinerne mot Israelere.

 

 

Araberne angrep israel. Gang på gang. Palestinerne gjør det samme. Israel tok landet på legitimt vis, i forsvarskrig. De har rett til å okkupere land så lenge det brukes til å angripe israel.

 

Og det såkalte sikkerhetsgjerdet, beskytter palestinerne mer enn det beskytter israelere.

 

Uansett hva israel gjør vil det aldri være godt nok for araberne.

Lenke til kommentar
Sikkerhetssoner kan de danne på egen jord og bygge sonene så sterke at de også beskytter Palistinerne mot Israelere.

 

 

Araberne angrep israel. Gang på gang. Palestinerne gjør det samme. Israel tok landet på legitimt vis, i forsvarskrig. De har rett til å okkupere land så lenge det brukes til å angripe israel.

 

Og det såkalte sikkerhetsgjerdet, beskytter palestinerne mer enn det beskytter israelere.

 

Uansett hva israel gjør vil det aldri være godt nok for araberne.

6768551[/snapback]

 

Hva er det du vil frem til? At araberne som folkeslag er noen slusker og slasker som på fritiden og på jobben angripet Israel? Gjør meg og andre en tjeneste og vær litt mer konkret på hva du mener med araberne. For slik du skriver nå, høres det ut som om hele det arabiske folkeslag angriper Isreal, og det stemmer vel neppe.

 

Dette sikkerhetsgjerde, er det muren du snakker om?

 

Det forsvaret som dere snakker om, det som Israel bedriver, er å bombe de omkringliggende landene (Libanon og "Palestina) tilbake til steinalderen. Nå har de ødelagt det meste av infrastruktur i Libanon. Ok, Israel er i en forsvarsposisjon, og ja de har vært det mange ganger, men retten å gjøre hva som helst følger ikke med i forsvarspakken. Israels handlinger de siste årene har blitt fordømt av både FN og Amnesty. Brudd på menneskerettighetene følger ikke med i forsvarspakken.

 

.Snusi

Lenke til kommentar
Uansett hva israel gjør vil det aldri være godt nok for araberne.

6768551[/snapback]

 

Jo, en ting; slutte å eksistere.

6769450[/snapback]

 

Ser helst at du begrunner denne påstanden.

 

I klartekst sier du at det arabiske folkeslaget ikke ønsker Israel, det er nok feil min venn. Slike kommentarer fører heller ingensteds hen, det får bare folk irriterte.

Lenke til kommentar
Uansett hva israel gjør vil det aldri være godt nok for araberne.

6768551[/snapback]

 

Jo, en ting; slutte å eksistere.

6769450[/snapback]

 

Ser helst at du begrunner denne påstanden.

 

I klartekst sier du at det arabiske folkeslaget ikke ønsker Israel, det er nok feil min venn. Slike kommentarer fører heller ingensteds hen, det får bare folk irriterte.

6769504[/snapback]

 

De mest annerkjente arabiske islamistiske landene ønsker at Israel skal fjernes fra kartet, Iran og Syria f.eks. Det kommer også ganske klart at arabere generelt ikke ønsker at Israel skal eksistere da de stemmer frem partier som har som dagsorden å utslette Israel, se f.eks. Hamas og Fatah i Palestina.

 

Vidre er det naivt å tro at arabere generelt ikke deler disse meningene, da slike terrororganisasjoner neppe ville hatt noen grobunn hvis ingen hadde delt slike meninger disse organisasjonene har.

 

Du kan jo også merke deg at jeg skriver arabere, og ikke alle arabere. Jeg mener såklart arabere generelt, og jeg tror du skjønner dette. Tror du jeg hadde ment alle verdens nordmenn om jeg hadde skrevet at nordmenn bor i Norge?

Lenke til kommentar
Hva er det du vil frem til? At araberne som folkeslag er noen slusker og slasker som på fritiden og på jobben angripet Israel? Gjør meg og andre en tjeneste og vær litt mer konkret på hva du mener med araberne

 

Trenger jo ikke det når du er så flink til å putte ord i munnen på meg da.

 

Men jo, både befolkningen, og det øverste lederskapet, i en del arabiske (og andre muslimske) land ønsker israel slettet fra kartet.

 

For slik du skriver nå, høres det ut som om hele det arabiske folkeslag angriper Isreal, og det stemmer vel neppe.

 

Stemmer nok ganske bra det. Israel har vært i militær konflikt og trefninger med palestinerne, egypt, syria, jordan, irak og iran opptil flere ganger hver. De øvrige arabiske landene, som saudi arabia, yemen og oman er alle med på å støtte militante terror organisasjoner.

 

Så jo... hele den arabiske verden ligger i en reell eller proxy krig med israel på et eller annet punkt.

 

Dette sikkerhetsgjerde, er det muren du snakker om?

 

Ja. Venstreradikale og palestinavenner liker å kalle det en mur fordi det høres skummelt ut og bringer tankene tilbake til berlinmuren. I virkeligheten er nesten hele "murens" lengde to sett med gjerder.

 

Israels handlinger de siste årene har blitt fordømt av både FN og Amnesty. Brudd på menneskerettighetene følger ikke med i forsvarspakken.

 

Sannhet med modifikasjoner. FN som helhet vil aldri fordømme israel fordi USA, europa og enkelte andre land ikke vil tillate det. Lederskapet i FN derimot består jo av en del personer fra ytre venstre. Det samme gjør Amnesty. De kan fordømme israel så mye de vil, og alt de ødelegger er sin egen og sine organisasjoners troverdighet.

Endret av guardianpegasus
Lenke til kommentar

Israel går ikke inn for å ramme sivile mål, men i krig er det dessverre slik at det blir sivile tap.

6485735[/snapback]

 

Akkurat. Kanskje noe å huske når et israelsk mål sitter på en buss som det desverre også sitter sivile på? Det er jo ikke sikkert palestinerne mener å drepe de sivile, men som du sier; sivile tap må påregnes i krig.

 

Det blir på akkurat samme måte som når israelere bomber en hel boligblokk fordi det befinner seg et mål der inne. Uheldigvis sammen med 100 andre, uskyldige.

 

Og når palestinerne er nektet av okkupasjonsmakten å ha en hær, er det den type krigføring man får. Asymetrisk krig. Cause and effect.

Lenke til kommentar
Kanskje noe å huske når et israelsk mål sitter på en buss som det desverre også sitter sivile på? Det er jo ikke sikkert palestinerne mener å drepe de sivile, men som du sier; sivile tap må påregnes i krig.

 

Fullstendig ulogisk og tåpelig sammenligning, og det tror jeg du vet selv også iom. at i tilfellet du nevner er man NETTOPP ute etter sivile.

Lenke til kommentar
Kanskje noe å huske når et israelsk mål sitter på en buss som det desverre også sitter sivile på? Det er jo ikke sikkert palestinerne mener å drepe de sivile, men som du sier; sivile tap må påregnes i krig.

 

Fullstendig ulogisk og tåpelig sammenligning, og det tror jeg du vet selv også iom. at i tilfellet du nevner er man NETTOPP ute etter sivile.

6771408[/snapback]

 

På samme måte som israelere er ute etter å drepe flest mulig sivile ved å bombe hele boligblokker for å ta en mann? Jo, jeg skjønner hva du mener...

Lenke til kommentar
På samme måte som israelere er ute etter å drepe flest mulig sivile ved å bombe hele boligblokker for å ta en mann?

6771463[/snapback]

Den setningen er selvmotsigende.

 

Er israelerne ute etter å ta én mann, eller er de ute etter å drepe flest mulig sivile?

 

Forøvrig, om israelerne ønsket det, så kunne de drept sivile palestinere i tusenvis. Og om palestinerne kunne det, så ville de antagelig drept israelere i tusenvis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...