Gå til innhold

Så var det igang igjen... Israel vs arabere

Anbefalte innlegg

En jødisk stat eksisterer bare så lenge de selv kan forsvare seg. For deres del, det tror jeg de kan. Og og det godt. Historisk sett har alltid grenser blitt flyttet. Og jeg tror ikke vi har sett den siste grensen bli flytter på der nede. Det kan bety et større Israel eller et mindre Israel. Får araberene det som de vil, blir det ingen Israel.

Jeg tror dette ender med et større Israel i denne omgang. Så lyder historiens gang. Om 1000 år er disse dager fjern historie. Og da kan våre etterkommere garantert ikke bruke våre kart....

Endret av pwd3679
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå må snart noen sette en stoppe for Israel. Dette landet har ikke ført til noe godt. Hyper relgiøse folk klarer aldri å drive et land.

6505164[/snapback]

Så de muslimske statene rundt, som helst ser at Israel fjernes fra kartet, er ikke religiøse og trenger ikke å stoppes?

Lenke til kommentar
Nå må snart noen sette en stoppe for Israel. Dette landet har ikke ført til noe godt. Hyper relgiøse folk klarer aldri å drive et land.

6505164[/snapback]

Så de muslimske statene rundt, som helst ser at Israel fjernes fra kartet, er ikke religiøse og trenger ikke å stoppes?

6507995[/snapback]

Enig.

Det virker som det er meget lett for, i dette landet, å sympatisere for araberene, mens Israel lett blir den store syndebukken. Faktum er, i dette tilfellet, at araberne angrep først. Om det rettferdigjør Israels reafksjoner, kan diskuteres. Krig fører stort sett bare med seg mer skade, da gjerne ovenfor en uforsskylt sivilbefolkning.

Lenke til kommentar
Greit nok israel har krigsmaskin araberene har folk. Men når de bomber i hytt og dynevær  så er vell det like mye terrorisme selv om det er en organisert hær som utfører den...

6484662[/snapback]

Forskjellen i praksis er vel at hvis det er staten eller en regjering som offisielt befaler krigen og får en hær under staten til å utføre handlingene, så blir det kalt krig. Man erklærer vel også krig da det er offisiellt.

Men hvis sivilie eller en gruppe som ikke direkte kan spores til regjeringen eller regjeringens bestemmelser, utførere slike krigshandlinger, så blir det kalt terrorisme.

F.eks. Hvis Bush administasjonen bestemmer å bombe Irak, så er det Krig. Hvis Timothy McWeight eller hva han het, og en kompis bestemmer seg for å bombe et sivilt mål. F.eks. den bygningen i Oklahoma, da er det terrorisme. Også blir det slemme muslimene enten de er fra Tetjenia eller Palestina ofte referet som terrorister. Mens handlingene til stormaktene, Usa, Russland ol. (ofte land som er med i FN sitt sikkerhetsråd) utfører kriger og ikke terrorsisme. Man kan jo ikke ha terroristland i FN sitt sikkerhetsråd :p Men det er jo ofte media som gjengir og kanskje også kaller ene parten terrorister. Hva med å begynne å kalle Israel for terrorister når dere referrer om dem fremfor Palestina? Isaelerne stjal jo et landområde. Gret at de har denne avtalen mellom gud. Men da er det jo ikke FN som skal lage stat til dem. Da er det det gud som skal lage den. Og de annerkjenner jo ikke Jesus som Messias. Så det er kanskje derfor Gud ikke har holdt avtalen om å love dem dette landet.

EU støttet jo Israel sammen med Usa i større grad enn de støtter Palestina. Selv om det er det Palestinske folket som lider mest. Kanskje pga. man anser det Palestinerne driver med som terrorisme, og det Isreal gjør som krig?

Krig=Dreping med en stat og eller andre allierte staters offisielle velsignelse.

Terrorisme= Noe uoffisielt som utføres av sivile.

Lenke til kommentar

Tenk før du snakker (EDIT : til magicus). Definisjonen på terror er vel uklar, men den innebærer vel ikke krigshandlinger fra en stat?

Israel har all rett til å forsvare seg, spørsmålet er om det hjelper å legge Libanon i grus. Hva med Mossad, har ikke de sjangs til å knerte en god del av Hizbollah? Eventuelt kirurgiske angrep som Dotten tidligere har nevnt. Men for all del, jeg er ikke fra regionen og kan umulig sette meg inn i situasjonen. Ei heller har jeg peiling på krigføring.

Endret av monzilla
Lenke til kommentar
Tenk før du snakker (EDIT :  til magicus). Definisjonen på terror er vel uklar, men den innebærer vel ikke krigshandlinger fra en stat?

Israel har all rett til å forsvare seg, spørsmålet er om det hjelper å legge Libanon i grus. Hva med Mossad, har ikke de sjangs til å knerte en god del av Hizbollah? Eventuelt kirurgiske angrep som Dotten tidligere  har nevnt. Men for all del, jeg er ikke fra regionen og kan umulig sette meg inn i situasjonen. Ei heller har jeg peiling på krigføring.

6508999[/snapback]

Terror kan være så mangt. Og en stat kan fint være kontrollert av terrorister slik som Israel er.

Trodde høyrefolk var for å straffe kriminelle og for å fengsle terrorister.. Dere trenger ikke lete lengre.. Israel har nok terrorister å ta av. La de lide økonomisk!

Vi må vise vår avstand helt klart.. Norge har litt innflytelse i denne situasjonen siden vi tok del i oslo-avtalen og siden vi ikke er med i EU har vi fortsatt vår egen stemme i verden.

IKKE DRIV MED TERRORIST FINANSIERING, BOYCOTT ISRAEL

Lenke til kommentar

Er de rakettene så treffsikre at de kan sikte på sykehus da?... Trodde det var mer sånn... fyr av 30 raketter så kanskje vi treffer en by.

En annen ting er at Israelerene skyter på helsepersonel på gaza stripen.

Endret av Aqidon
Lenke til kommentar
Terror kan være så mangt. Og en stat kan fint være kontrollert av terrorister slik som Israel er.

6509093[/snapback]

Og slik som Libanon også er. Regjeringen i Libanon burde ha tenkt seg om litt om tidligere slik at Hizbolla (med sannsynligvis Syria og Iran i ryggen) ikke fikk etablert en stat i staten. Som minelegger sør-libanon, har sine egne miltære styrker, rakettbaser, sin egen politisk agenda som går på tvers av libanon sin politikk, osv. Dette burde de forstått ville skape trøbbel med Israel før eller siden, med dette resultatet som skjer idag.

Kort sagt, tror Israel har fått nok av dette, og vil forsøke å "rydde" opp så best som mulig (etter sin måte og tankesett). Slik som de gjorde sist gang de gikk inn libanon for 25(?) år siden og gikk på angrep på Hamas som hadde samme rollen i Libanon som Hizbolla idag.

Lenke til kommentar
Boycott israel og la de lide økonomisk. Ved å kjøpe amerikanske og israelske produkter støtter vi indirekte oppom terror! Tenk før neste gang du handler.

6508950[/snapback]

Dette blir helt feil. Om noen kommer og påstår at jeg støtter terror fordi jeg kjøper meg en Jaffa appelsin så vil jeg be vedkommende få litt perspektiv på tingene. Om du sitter med Intel prosessor i pc'en din, skal jeg da beskylde deg for å støtte at Israelske raketter dreper sivile? Om du har Windows operativsystem, skal jeg da påstå at du støtter tortur av fangene på Abu Gihrab eller alle urettmessige handlinger gjort av USA? Om du kjøper kinesiske produkter, skal jeg da påstå at du støtter de uttallige bruddene på menneskerettigheter i Kina?

Jeg kjøper mine jaffa appelsiner med god samvittighet. Jeg har intet uoppgjort med sivile palestinske og israelske appelsinplukkere.

At venstresiden er så opptatt av å bruke kapitalistiske krefter for å ramme Israel er ganske ironisk.

Men jeg vil ha meg frabedt å bli beskyldt for å støtte terror bare fordi jeg kjøper meg en Jaffa appelsin.

Lenke til kommentar

Våpnene Israel sine motstandere har er langt fra tragiske eller ufarlige. Det er ikke uten grunn Nato anser våre egne fartøyer som udugelige i en konflikt langs kysten der nede, de ville blitt blåset vekk fortere enn man sier Donald Duck.

Heldigvis har det endret seg med at vi har fått ny fregatt(og får fire til), men sant skal sies, det er ikke bare Israel som sitter på en imponerende og skremmende våpenarsenal der nede.

Lenke til kommentar
Hvis de har såpass tragiske våpen, skjønner jeg ikke at de gidder å prøve engang

Som en annen nevner over, så er de langtfra så dårlige. Men når det er sagt... så har de ikke så mye å komme med mot militæret til israel. Men det er vel også derfor de hjernevasker barna sine til å bli levende bomber. Når en av lederne, altså de voksne som virkelig står bak all dritten, blir drept, så klikker de jo alle sammen fullstendig. Offre andres barn gjør de gjerne... men gud bedre om israel skader en av dem! Da er det dommedag!

Lenke til kommentar

6509093[/snapback]

Og slik som Libanon også er. Regjeringen i Libanon burde ha tenkt seg om litt om tidligere slik at Hizbolla (med sannsynligvis Syria og Iran i ryggen) ikke fikk etablert en stat i staten. Som minelegger sør-libanon, har sine egne miltære styrker, rakettbaser, sin egen politisk agenda som går på tvers av libanon sin politikk, osv. Dette burde de forstått ville skape trøbbel med Israel før eller siden, med dette resultatet som skjer idag.

Kort sagt, tror Israel har fått nok av dette, og vil forsøke å "rydde" opp så best som mulig (etter sin måte og tankesett). Slik som de gjorde sist gang de gikk inn libanon for 25(?) år siden og gikk på angrep på Hamas som hadde samme rollen i Libanon som Hizbolla idag.

6509604[/snapback]

Er neppe så enkelt for hadde regeringen der nektet Hizbolla så spørs det om det ikke var regeringen som hadde måttet gå.

De er mellom barken og veden og har en veldig vanskelig oppgave.

Uansett synest jeg det er skremmende det Israel nå gjør, for de slakter nemmelig uskyldige sivile, en skulle ikke tro at de ville gjøre slik når en vet hvor raske de er til å rope ut om hvor ille de hadde det under nazismen (noe de hadde) men når de selv dreper uskyldige barn da er det liksom OK :thumbdown:

Enda mere skremmende er det at USA har gitt Israel tilnærmet frie tøyler og er imot en våpenhvile :no:

Lenke til kommentar

USA invaderte Afghanistan med stort sett samme retorikken som Israel bruker nå. Så det er nå ikke særlig merkelig.

Hadde FN fått Syria til å trekke seg skikkelig ut og fått avvepnet Hizbollah slik som FN's resolusjon tilsier at de skulle så ville situasjonen sett litt annerledes ut. Men det er etterpåklokskap. Bare nok et tilfelle hvor FN's handlingslammede fremferd har fått konsekvenser.

Imens avfyrers det hundrevis av missiler på begge sider og sivile blir drept på begge sider. Det er skammelig. I Libanon er det ikke regjeringen som styrer, det er militante grupper. Her skulle det vært ryddet opp for lenge siden. Det er ikke slik at regjeringen kan nekte Hizbollah noenting som helst. Da misoppfatter man litt hvem som faktisk styrer i Libanon. Der sitter det en regjering som ikke styrer militæret.

Hadde bare FN gjort jobben sin i Libanon, men det maktet de ikke.

På en grotesk måte finner nå avvepning av Hizbollah sted. Ved at de sender alt de har inn i Israel. Som igjen svarer med å sende langt mer tilbake.

For hver soldat som dør så går det nok med endel sivile.

Lenke til kommentar
Uansett synest jeg det er skremmende det Israel nå gjør, for de slakter nemmelig uskyldige sivile, en skulle ikke tro at de ville gjøre slik når en vet hvor raske de er til å rope ut om hvor ille de hadde det under nazismen (noe de hadde) men når de selv dreper uskyldige barn da er det liksom OK  :thumbdown:

6533213[/snapback]

Det er ingen som slakter noen. Folk blir drept, uskyldige blir drept. Men det er ingen slakt. Og det er ingen som sier det er OK at barn blir drept. Hvorfor må sånne som deg alltid overdrive for å ha argumenter? :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...