Gå til innhold

Så var det igang igjen... Israel vs arabere


Anbefalte innlegg

Jeg skal ihvertfall ikke gjøre den vurderingen. poenget er fremdeles at samme oppskrift har vært benyttet hver gang Israel føler seg truet.

Føler seg truet? Israel blir ikke bare truet, de blir direkte angrepet!

6745842[/snapback]

"føler" seg truet, med et mener jeg at Israel gjentatte ganger har beveget seg inn i andre land for å likvidere, kidnappe etter deres definisjon "fiender".

Og alt går altså tilbake til det faktum at Israel stadig blir angrepet av sine naboer.

 

"Israels kriger handler om selve statens eksistens. Slik har det vært siden nabolandene i 1948 forsøkte å kvele staten i fødselen. Israel har ikke råd til å tape en eneste krig."

Slik retorikk/tankegang er med på å ghettofisere Israelske forestillinger. Nå har de tapt en krig, ifølge hizbollah

I følge Hizbollah ja. Sannheten er en litt annen.

 

Ja, det er ganske enkelt å sitte i godstolen her i trygge Norge og fortelle Israel, som er omringet av fiender som vil utslette landet, at de skal slutte å forsvare seg.

Jeg debatterer med deg, ikke med Israel. En annen ting er at du forsøker å tvinge meg til å tenke sort/hvitt, men det ser jeg ingen fornuft i.

Poenget er at du sitter og snakker som om Israel har noe reelt valg.

 

Palestinerne fikk et hjemland da Israel ble grunnlagt. Men de var ikke fornøyd med det.

Hvis man hele tiden ser bakover så tror jeg ikke problemene kan løses. Som jeg tidligere har skrevet så mangler det "mandela" typer som har evnen til å si nok er nok, nå må vi konsentrere oss om nåtid/fremtid.

6746345[/snapback]

Dette må først og fremst skje hos de andre, og ikke hos Israel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147
Og alt går altså tilbake til det faktum at Israel stadig blir angrepet av sine naboer.

6746564[/snapback]

 

Nei det er ikke faktumet, Israel foretar seg ting i forkant av det de tror kommer til å skje. Så fremskynder de ved sin ghettotenking enten det de trodde, eller noe verre.

 

I følge Hizbollah ja. Sannheten er en litt annen.

 

Ja, sannelig vet ikke jeg, men det vi alle kan høre via signalene er at de nådde ikke målene sine, presset mot egen administrasjon for felttoget er voksende, mat og vann manglet de, hizbollah er styrket, vesten skal inn å rydde/bygge opp, osv. Det virker som de gjorde samme overilte feilvurdering som USA gjorde før invasjonen i Irak, det kommer som en overraskelse at fienden har hjerne. og vilje.

 

Poenget er at du sitter og snakker som om Israel har noe reelt valg.

 

Jeg aner ikke om Israel har noe reelt valg, men det jeg har erfart er at konfliktløsning fungerer best ved å fokusere fremover, ikke bakover.

 

Dette må først og fremst skje hos de andre, og ikke hos Israel.

 

Dette mener jeg er sort/hvitt, alle parter er like skyldige. Det trengs en "sanhetskommisjon", og et team av fredselskende mennesker fra alle parter som er innstilt på virkelig å gi og få.

Lenke til kommentar
Og alt går altså tilbake til det faktum at Israel stadig blir angrepet av sine naboer.

6746564[/snapback]

Nei det er ikke faktumet, Israel foretar seg ting i forkant av det de tror kommer til å skje.

Jo, det er et faktum. Israel er omringet av fiender som ønsker å knuse Israel.

 

I følge Hizbollah ja. Sannheten er en litt annen.

Ja, sannelig vet ikke jeg, men det vi alle kan høre via signalene er at de nådde ikke målene sine, presset mot egen administrasjon for felttoget er voksende, mat og vann manglet de, hizbollah er styrket, vesten skal inn å rydde/bygge opp, osv.

Dette er tull. I realiteten er det Hizbollah som tapte, siden de ikke klarte å jage Israel på flukt.

 

Poenget er at du sitter og snakker som om Israel har noe reelt valg.

Jeg aner ikke om Israel har noe reelt valg, men det jeg har erfart er at konfliktløsning fungerer best ved å fokusere fremover, ikke bakover.

Og dermed mener du at Israel skal lene seg tilbake og bare se på at Hizbollah bomber byene deres?

Lenke til kommentar
Hva sa han om historien bak konflikten da, rakkerunge?

6746785[/snapback]

 

Nå husker jeg ikke helt ordrett hva han sa, men han fortalte hvertfall litt om at jødene bedrev en ganske grov terror mot araberne rett etter at de kom dit. Og at det ikke var så enkelt at det var araberne som angrep først.

Israelerne hadde visst drevet ca 700 000 arabere fra sine hjem.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
snip!

6746859[/snapback]

 

Jeg har ikke så mange nøytrale argumenter å komme med. Hvis det er mere bekvemt for deg å diskutere sort/hvitt så anbefaler jeg en ny tråd som er opprettet for det formålet. Du tar på deg ansvaret for å fortelle meg om Israels riktighet i å leke miniUSA i midtøsten. Samtidig holder du med liberalister her hjemme som skal luke ut "misbrukere av våre smukke oljedaler, som vi nå heller skal bruke på å rydde opp etter det gloriøse/rettferdige felttoget som Israel har foretatt seg inn i en venneligsinnet arabisk stat.

Lenke til kommentar
Araberne drev terror mot jødene også.

 

Men faktum er at araberne angrep staten Israel først.

6746884[/snapback]

 

Min mening er at man skal være veldig usikker med å slenge ut såkalte "faktum" når det gjelder den konflikten der.

6746901[/snapback]

 

Det er jo faktisk så enkelt. Dagen etter, eller samme dagen, som Israel ble opprettet gikk 5 av nabolandene til angrep..

 

Det du må huske at Willoch er like subjektiv som alle og en hver på dette forumet f.eks. Bare fordi han har hatt sin storhetstid betyr ikke det at han er noen som nødvendigvis har rett til en hver tid. Jeg har sett flere debatter på tven hvor han har blitt satt ganske kraftig på plass av representanter fra flere partier.

Lenke til kommentar
Libanon bombet 15 år tilbake

 

(VG Nett) Staten som Libanon klarte å gjenoppbygge i løpet årene som fulgte etter borgerkrigen, ble bombet 15 år tilbake på en måned, hevder FNs utviklingsprogram, UNDP.

 

Minst 15 000 hjem ødelagt

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=127808

6746934[/snapback]

 

Kanskje Libanon skal slutte å la terrorister få oppholde seg i landet sitt?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Araberne drev terror mot jødene også.

 

Men faktum er at araberne angrep staten Israel først.

6746884[/snapback]

 

Hvilket modus for konfliktløsning har du egentlig? Tar du absolutt ingenting til deg?? Du velger konsekvent å omgå slike spørsmål, alt er senterert rundt "hvem gjorde hva", dette er fortid, hvis du ønsker lsning på problem så må fortid være akkurat det.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Kanskje Libanon skal slutte å la terrorister få oppholde seg i landet sitt?

6746957[/snapback]

 

Kan være litt vanskelig å slenge dem på hue å ræva ut, fordi det du kaller terrorister fra ditt ståsted i Trøndelag, oppfattes som "gutta på skauen" i Libanon.

Lenke til kommentar
Kanskje Libanon skal slutte å la terrorister få oppholde seg i landet sitt?

6746957[/snapback]

 

Kan være litt vanskelig å slenge dem på hue å ræva ut, fordi det du kaller terrorister fra ditt ståsted i Trøndelag, oppfattes som "gutta på skauen" i Libanon.

6747045[/snapback]

 

Vanskelig? Altså.. Jeg skjønner ikke fra mitt ståsted her i trøndelag hvordan noen kan i det heletatt bo i områder hvor det er terrorister. Ikke nok med å bo i nærheten, men og samtidig støtte de, noe jeg vil påstå av en god del av libaneserene gjøre.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Kanskje Libanon skal slutte å la terrorister få oppholde seg i landet sitt?

6746957[/snapback]

 

Kan være litt vanskelig å slenge dem på hue å ræva ut, fordi det du kaller terrorister fra ditt ståsted i Trøndelag, oppfattes som "gutta på skauen" i Libanon.

6747045[/snapback]

 

Vanskelig? Altså.. Jeg skjønner ikke fra mitt ståsted her i trøndelag hvordan noen kan i det heletatt bo i områder hvor det er terrorister. Ikke nok med å bo i nærheten, men og samtidig støtte de, noe jeg vil påstå av en god del av libaneserene gjøre.

6747070[/snapback]

 

Nei jeg skjønner heller ikke hvordan de kan bo der, kanskje de elsker fedrelandet sitt, stakkars tullinger ... :ohmy:

 

Vet ikke hvor mange som støtter hizbollah før invasjonen, men det høres ut som at de har høstet flere sympatisører etter Israels lille picknik. Kan det være fordi araberne er totalt utkoblet, eller kan det være fordi felttoget var sinnsykt?

Lenke til kommentar
Hvilket modus for konfliktløsning har du egentlig? Tar du absolutt ingenting til deg?? Du velger konsekvent å omgå slike spørsmål, alt er senterert rundt "hvem gjorde hva", dette er fortid, hvis du ønsker lsning på problem så må fortid være akkurat det.

6746961[/snapback]

Det som er poenget her er at du må se på historien for å se hva som egentlig skjer nå. Hvorfor det som skjer, skjer.

 

Du må også huske på at Israel er i en situasjon der de kjemper for å overleve, mot en mektig og mangetallig fiende som kjemper for å knuse dem.

 

Det er enkelt for deg å sitte i godstolen å moralisere over Israel, men for Israel er det blodig alvor.

Lenke til kommentar
Libanon bombet 15 år tilbake

 

(VG Nett) Staten som Libanon klarte å gjenoppbygge i løpet årene som fulgte etter borgerkrigen, ble bombet 15 år tilbake på en måned, hevder FNs utviklingsprogram, UNDP.

 

Minst 15 000 hjem ødelagt

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=127808

6746934[/snapback]

 

Kanskje Libanon skal slutte å la terrorister få oppholde seg i landet sitt?

6746957[/snapback]

 

Tja om de klarte det og Israel samtidig klarte å kvitte seg med alle fanatiske jøder så ble det muligens fred der nede, fanatisme er roten til alt ondt og fanatismen er sterkt utbredt i Israel :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...