V?rbris Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 (endret) Så på text-nyheter tvn at Israelske soldater protesterer på krigsføringen i Libanon. Dette syns jeg lover godt for den framtidige eksistens for Israel. At de unge forkaster disse gamle ekstremisters krigs og blodshunger og forlanger dialog og menneskelig framferd. At kløkt og iniativ, pågangsmot og opptimisme er å foretrekke enn rå umenneskelig vold mot kvinner og barn. Dette bør det fremtidige Israel legge fra seg hvis de vil bli betraktet som ett humant land og ikke ett korrumpert second hand state. Ikke denne voldtekten av verdenssamfunnet vi har vært vitne til hvor også Norske jøder og Kristne ekstremister har stått og klappet i hendene hver gang en bombe falt. Endret 19. august 2006 av ulfjoh01 Lenke til kommentar
covah Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Dette bør det fremtidige Israel legge fra seg hvis de vil bli betraktet som ett humant land og ikke ett korrumpert second hand state. OT: Hvilke land i regionen blir betraktet som et "humant" og ikke "korrumpert second hand state"? Og hvilke land er MEST humant og MINST korrupt? Svaret er ganske enkelt. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 tror ikke israel går fremst i køen som det mest humane landet. Lenke til kommentar
covah Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 I regionen så er de nok det. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 At de unge forkaster disse gamle ekstremisters krigs og blodshunger Det er jo alltid slik i krig. I israel dytter gamlingene ungdommen foran seg. Men de trener dem hvertfall opp og gir dem en overlegen sjans til å vinne. Palestinerne dytter barna sine foran seg. Bruker dem til og med som våpen. Og Hezballah gjemmer seg bak sivile og angriper ifra flyktningeleire. Det vil ikke stå særlig bedre til i regionen før muslimer og venstresiden fordømmer slik brutal og grenseløst kynisk oppførsel og gir opp sine ambisjoner om å ødelegge hele staten israel. Lenke til kommentar
fruktpastille Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 Palistinerene velger å krige fremfor fred. Så det er deres skyld i at det er krig.. Hvem er det som presser landegrensene? palistina Har de ikke nok land til å leve godt der de er? jo Men vil de krige fremfor å skape fred? ja Om Israel skal gi opp mer landområde så blir det ikke plass til de lenger, og da er det forståelig at de må kjempe imot Hvem som har rett til hvilket landområde spiller liten rolle. Palestinerene er hjernevasket til å hate Israelere. Israelere beskytter seg på den eneste riktige måten for å holde palestinerene i sjakk. Et godt tips: Hvis du tar deg tid til å lytte på hva en Israeler sier om krigen, og deretter hva en palestiner sier om krigen, så vet du hvem som vil ha fred. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 Sannheten er at Israel ble opprettet på helt lovlig måte, og at araberne reagerte med å gå til angrep på den nye staten. Benekter du dette faktum? Sannheten er at Israel ble opprettet på helt lovlig måte i vestens øyne, i araberenes øyne var det tydelig ikke så veldi populær. Nå snakker du deg bort. Israel ble opprettet på helt lovlig måte, punktum slutt. Hvorvidt araberne likte det eller ikke er fullstendig irrelevant. må jo skjønne det at når de ikke er et populert folkeslag der nede så blir de neppe ønsket velkommen. Så du forsvarer arabisk rasisme og jødehat? kan sidestilles med at arabere faktisk bestemte seg for og opprette en indianerstat i usa siden de har krav på det. Nei, det kan det ikke. Araberne er tallrike, og har mange land allerede. Jødene, derimot, var et jaget folk som ikke hadde noe eget land. Hvorfor forsvarer du arabisk rasisme og jødehat på denne måten, Snusi? kanskje for at mange her vise store tengn till araberhat? 6704764[/snapback] Det er ikke araberhat. At man forsvarer Israel betyr ikke at man hater arabere. Derimot betyr det at man forsvarer araberne her at man hater Israel, fordi araberne har som mål å utslette Israel. Israel har ikke noe slikt mål. Deres mål er å leve i fred for sine naboer. Lenke til kommentar
Snusi Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 Merker at jeg blir anklaget for å forsvare antisemittisme og rasisme. Det gjør jeg ikke på noen måte. Igjen er det viktig å skille på "jødehat" og kritikk mot staten Israel. Tydeligvis er dette et problem for mange. Jødene og araberne i området, har såvidt meg bekjent levd sammen mer eller mindre fredelig. Nå er det gang slik at vi mennesker nekter av og til å lære av historien. Hva som en gang har vært et problem og blir løst, kan i sin fulle forstand dukke opp igjen senere i historien. Slik er det også i midtøsten. Ha det i bakhodet. Israel ble opprettet lovlig, punktum. Slik som Pricks sier. Vietnamkrigen var også lovlig. Det har også veldig mange kriger vært. At en ting i seg selv er lovlig betyr IKKE at det nødvendigvis er bra. I tilfellet staten Israel er det ikke vanskelig å se at det førte meg seg litt av hvert. Uansett hvem sin skyld det er at ting er slik de er, er det vel viktigst å fokusere på hvordan man skal løse problemene? Israel, slik staten ser ut i dag, og med de landegrensene den i dag har, så er den i strid med en fredlig løsning. Muren som nå er opprettet er et eksempel på at fred ikke er rundt neste hjørne, det er også invasjonen av Libanon. Jøder og arabere må faktisk klare å leve sammen, og med det hatet som eksisterer på begge sidene av grensene nå, så er det ikke så lett å få til. Israel som er suveren militærmakt i området, bruker denne på en svært dårlig måte. Her på forumet er vi veldig flinke til å kritisere hverandre og kaste dritt på folk vi ikke liker eller ikke skjønner. Det er en usedvanlig dårlig tendens og fører virkelig INGENSTEDS hen. Nok for denne gang. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 Jødene og araberne i området, har såvidt meg bekjent levd sammen mer eller mindre fredelig. I hvilket område er dette? Jødene og araberne har vært i konflikt og utsatt hverandre for terror i årtier, også før staten Israel ble opprettet. Det var faktisk et av argumentene for å opprette staten Israel. De kom vistnok ikke særlig overens og det fantes både jødiske og arabiske terrorgrupper. En stund etter at Israel ble opprettet ble de jødiske terrorgruppene oppløst av David Ben-Gurion (Korriger meg om jeg tar feil noen, som sagt litt rusten i historiekunnskapen). Nå er det gang slik at vi mennesker nekter av og til å lære av historien. Hva som en gang har vært et problem og blir løst, kan i sin fulle forstand dukke opp igjen senere i historien. Slik er det også i midtøsten. Ha det i bakhodet. Dette er korrekt. Midtøsten er nærmest et symbol på frasen "history repeats itself". Det har vel egentlig vært Status quo. Men det skal nå sies at det ikke har vært lett for Israel som fra dag 1 ikke er blitt anerkjent av araberlandene rundt. Selv den dag idag finnes det styresett (i Iran og Palestina) som ønsker å fjerne Israel fra kartet. En liten terrororganisasjon som Hizbollah maktet å sende nær 1 million israelere på flukt i denne konflikten her. Det er ikke småtteri det. Nå spørs det om FN soldatene som utplasseres får mandat til å være annet enn keeper (dvs. være en som alle andre kan skyte på, men som ikke har lov å skyte tilbake). Lenke til kommentar
Snusi Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 I hvilket område? Jeg snakker om midt-østen, men på en litt større skala. Jeg snakker ikke tiår, men om hundrede av år. Dette er bare noe jeg har plukket opp, så det er mulig det er feil I de siste femti årene har det vel mildt sagt vært hett, så det er ikke det jeg sikter til. Når det gjelder hva FN-kan gjøre, så er jeg usikker. Styker fra FN kan jo, som Dotten sier, sette en midlertidig stopper for krigen, men det er vel ikke løst ved det. Det handler vel om at den Isralelske staten må oppgi de delene de har okkupert og alle må egentlig være venner og spide boller og drikke saft sammen. Det er nok best slik. "Hvorfor kan vi ikke bare venner", har igjen fått en relevant betydning. Lenke til kommentar
Stolrygg Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 EO: Please. Du har ikke grunnleggende bibelkunnskap engang. F.eks. hørt om Romerriket? Jeg ser uansett ikke helt hvorfor det skal være veldig relevant. 6693972[/snapback] Jeg ser historikk som svært relevant. Ikke angående rettigheter, men tilhørighet. Jeg vet ikke hva EO mente med innlegget sitt, men jeg tolker det som at han prøver å vise at dette ikke er et fremmed land for jødene (historisk sett). Når det gjelder samene, så har de eget land. Hvis samene ikke hadde egene land områder hvor skulle vi gjort av dem da? Utslette dem? Sendt problemet til en annen verdensdel? Jeg personlig synes det er mer rettferdig å se på tilhørighet og akseptere at de er et folkeslag med rett til å eksistere på lik linje med Israelere. Lenke til kommentar
salah Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 Palistinerene velger å krige fremfor fred. Så det er deres skyld i at det er krig.. Hvem er det som presser landegrensene? palistina Har de ikke nok land til å leve godt der de er? jo Men vil de krige fremfor å skape fred? ja Om Israel skal gi opp mer landområde så blir det ikke plass til de lenger, og da er det forståelig at de må kjempe imot Hvem som har rett til hvilket landområde spiller liten rolle. Palestinerene er hjernevasket til å hate Israelere. Israelere beskytter seg på den eneste riktige måten for å holde palestinerene i sjakk. Et godt tips: Hvis du tar deg tid til å lytte på hva en Israeler sier om krigen, og deretter hva en palestiner sier om krigen, så vet du hvem som vil ha fred. 6709679[/snapback] Hehe, tror nok du bør gjøre litt research før du skriver enda en post om konflikten. Du skriver jo til og med at palestinere presser landegrenser.. Dessuten, så er situasjonen helt annerledes for en israeler enn en palestiner, se på deres levemåter og situasjon, så skjønner du hva jeg mener. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 Dessuten, så er situasjonen helt annerledes for en israeler enn en palestiner, se på deres levemåter og situasjon, så skjønner du hva jeg mener. 6723091[/snapback] Kanskje Israelere har det bedre fordi de lever i et vestlig demokrati, og ikke under et tyranisk, barbarisk og tilbakestående islamistisk diktatur? Lenke til kommentar
conspiracy Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 Dessuten, så er situasjonen helt annerledes for en israeler enn en palestiner, se på deres levemåter og situasjon, så skjønner du hva jeg mener. 6723091[/snapback] Kanskje Israelere har det bedre fordi de lever i et vestlig demokrati, og ikke under et tyranisk, barbarisk og tilbakestående islamistisk diktatur? 6723161[/snapback] Eller fordi israel driver å bomber vannstasjoner, bruer, kraftverk og andre instalasjoner som trengs for å leve et verdig liv? Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 Dessuten, så er situasjonen helt annerledes for en israeler enn en palestiner, se på deres levemåter og situasjon, så skjønner du hva jeg mener. 6723091[/snapback] Kanskje Israelere har det bedre fordi de lever i et vestlig demokrati, og ikke under et tyranisk, barbarisk og tilbakestående islamistisk diktatur? 6723161[/snapback] Eller fordi israel driver å bomber vannstasjoner, bruer, kraftverk og andre instalasjoner som trengs for å leve et verdig liv? 6723336[/snapback] Ja, for de fire tusen rakettene Hizbollah fyrte av mot Israel fløy helt sikkert for langt og traff sjøen bak Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 Dagens Hizbollah-propaganda-post: http://blogs.news.com.au/heraldsun/andrewb...ralian_warship/ Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 Jøder og arabere må faktisk klare å leve sammen, og med det hatet som eksisterer på begge sidene av grensene nå, så er det ikke så lett å få til. Hatet er mot Israel og jøder. Hadde det vært opptil Israel hadde det ikke vært krig nå. Det er alltid araberne/muslimene som har startet. Du skriver jo til og med at palestinere presser landegrenser.. Hvem andre enn palestinske flyktninger med PLO i spissen var det som okkuperte landområder i sør-Libanon og kriget med libanesiske styrker, frem til de kom frem til en avtale der PLO anerkjente Libanon som en suveren stat mot at de fikk bruke deler av landet som base for å angripe Israel? Dessuten, så er situasjonen helt annerledes for en israeler enn en palestiner, se på deres levemåter og situasjon, så skjønner du hva jeg mener. 6723091[/snapback] De har seg selv å takke. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 Hatet er mot Israel og jøder. Hadde det vært opptil Israel hadde det ikke vært krig nå. Det er alltid araberne/muslimene som har startet. vet ikke helt om du fikke det med deg, men det var link tidliger i tråden om at israel og usa hadde planlagt en invasjon siden mai... Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 Hatet er mot Israel og jøder. Hadde det vært opptil Israel hadde det ikke vært krig nå. Det er alltid araberne/muslimene som har startet. vet ikke helt om du fikke det med deg, men det var link tidliger i tråden om at israel og usa hadde planlagt en invasjon siden mai... 6725493[/snapback] Det virker ikke som det. Israels invasjon av Sør-Libanon gav på ingen måte preg av å være spesielt gjennomtenkt. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 de er kanskje lik som usa i og undervirdere fienden? synest hele greia er trist jeg. skulle ønske de fikk oppleve hvoerdan det er og leve i fred. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå