Gå til innhold

Så var det igang igjen... Israel vs arabere


Anbefalte innlegg

Det er vel Libanon som sier nei,dette fordi de som en uskyldig tredjepart ikke har noen "rettigheter", når de så gjelder Israels rett til å forsvare seg,vil jo det i realiteten si at Israel vil anngripe når det passer dem og hevde at de ble anngrepet .

6620725[/snapback]

 

Dette blir nå kun spekulasjoner. Har det seg slik at Israel har angrepet uten å bli provosert? Tror du Hizballah ønsker en våpenhvile?

 

Hva er det du ønsker da, en våpenhvile som sier at Israel ikke kan forsvare seg om Hizballah angriper?

6620752[/snapback]

 

Hvem vet hva Hozbolla ønsker,men jeg tror det kunne passe dem med en våpenhvile, men akkurat det driter jeg i da jeg ikke har noe til overs for dem,jeg tenker på alle sivile,eldre kvinner og ikke minst barn som blir slaktet av begge parter.

Hva jeg ønsker??

Vel drømmen er vel å få en slagkraftig internasjonal hær inn som kan tilintetgjøre terrorgrupper samtidig som de setter Israel kraftig på plass og jager dem tilbake til sine opprinnelige grenser.

EN DRØM; ja det er nok det all den tid USA er Israels høyre hånd og all den tid USA er den som viser tommeln opp eller ned for drap av sivile og desverre har de en tendens til å holde den opp så lenge Israel ønsker seg nytt land .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=125603

Det har lenge vært fryktet at konflikten mellom Israel og Hizbollah skal kunne utvides til en regional krig.

 

 

Høres ikke veldig ut som om de frykter noen ting, men faktisk ypper til krig, slik de har gjort i lengre tid. Om Syria blander seg inn gir de israel juridisk rett til å angripe dem. Noe iran allerede har gjort.

Lenke til kommentar
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=125603

Det har lenge vært fryktet at konflikten mellom Israel og Hizbollah skal kunne utvides til en regional krig.

 

 

Høres ikke veldig ut som om de frykter noen ting, men faktisk ypper til krig, slik de har gjort i lengre tid. Om Syria blander seg inn gir de israel juridisk rett til å angripe dem. Noe iran allerede har gjort.

6622625[/snapback]

 

De frykter det kanskje ikke, men verdenssamfunnet frykter nok i det store og det hele en ny krig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt dette. Israel er jo bra overlegen militært, de pisset på de andre landene i 67 (?), og de har vel bare blitt sterkere siden den gang. De andre har vel også stått er eller mindre i ro utviklingsmessig. USA er vel klar til å hjelpe Israel dersom de skulle trenge det. Med andre ord, en krig i området

 

Hva får nabolandene ut av en sånn krig? Jeg er ingen konspirasjonsteoretiker, men jeg tror det ligger et eller annet mystisk bak her. Eller hva sier derE?

Lenke til kommentar
Hva får nabolandene ut av en sånn krig? Jeg er ingen konspirasjonsteoretiker, men jeg tror det ligger et eller annet mystisk bak her. Eller hva sier derE?

6622672[/snapback]

 

De vinner såklart enda mer publisistet, sympati og enda flere tilhengere fra oss her i vesten, noe som trengs for at de skal klare så utrydde Israel fra kartet. De har jo allrede klart å splitte oss i vesten ganske bra fram til nå.

 

Ellers på konspirasjonssiden så er det vel også spekulert på om Iran fikk Hizbollah til å angripe Israel for å få fokuset vekk fra Irans atomplan.

Lenke til kommentar
Men dersom landene rundt blander seg inn for å forsvare en terrorgruppe kan de ikke vinne mye publisitet på det?

6622703[/snapback]

 

Åjoda...så lenge de gjemmer seg bak sivile slik at sivile blir de som dør. Undervurder ikke hvor naive vi kan være i vesten. Dessuten er det nok av mennesker som automatisk tar parti med den parten USA og Israel IKKE er på.

Endret av invictus
Lenke til kommentar
Men dersom landene rundt blander seg inn for å forsvare en terrorgruppe kan de ikke vinne mye publisitet på det?

6622703[/snapback]

 

Det er jo allrede veldig mange som ensidig kritiserer Israel for sine handlinger uten å i det heletatt nevne noe om hvorfor utfallet av Israels handling er som de er.

 

Vi så jo også hvor splittet vesten var da det var snakk om å avsette banditten Saddam fra sitt grusomme terrorstyre.

Lenke til kommentar
Det er jo allrede veldig mange som ensidig kritiserer Israel for sine handlinger uten å i det heletatt nevne noe om hvorfor utfallet av Israels handling er som de er.

6622720[/snapback]

Eller blir beskyldt for det. Det går heldigvis an å kritisere Russland for deres fremferd i Tsjetsjenia, men for Israel er det tydligvi anderledes.
Lenke til kommentar

En blogg jeg fant på dagbladet, fantastisk godt skrevet.

Sakset fra bloggen.

 

http://www.dagbladet.no/weblogg/blog.php/hogrim/post/13779[/url] ']Libanon er historie. Landet er råttent til kjernen og kan ikke bestå. Dets ledere har gitt avkall på retten til en plass i den siviliserte verden. Det er en tragedie som smerter meg dypt.

 

Men politikerne som er valgt til å styre dette Mini-Frankrike innerst i Middelhavet, ga etter for mobben som ville krig for enhver pris. Regjeringsmedlemmer støtter opp om et uprovosert angrep på et naboland med fotsoldater og raketter. Hundrevis, hvis ikke tusener raketter har disse folkene latt regne over sivilbefolkningen på andre siden av Libanons sørlige grense. Det er ingen unnskyldning at de sjelden treffer, for hensikten er ondskap i system. Bak lurer despotiene Iran og Syria, som i sin perverse dødskult leker med verdensbrannen for å fremme sine forrykte forestillinger om makt og profetisk gjenfødelse.

Men det er ikke bare lederne som svikter Libanon. Selve folket er fanget i en latterlig tro på at storheten de ikke kan skape med fredelig strev, i stedet kan oppnås med sverd. De smir plogjernet om til våpen og slynger dem mot naboen.

Jeg ler av dette folkets griller og gråter over dets misgjerninger. Libaneserne er rasister som flokker som om en stum gud og kaster vrak på nestekjærligheten. De heier på trangsynte fundamentalister som hater bøker og vitenskap, men drømmer om å seile til Paradis på en elv av blod. De ønsker seg et samfunn der tilhengere av andre trosretninger, ja endog muslimer som ikke tenker som dem, skal holdes under pisken i et åndelig fengsel, rettsløse i shariastaten.

 

Vi har sett libanesiske smågutter juble for hver rakett som passerer grensen. Vi har sett bestemødre feire sine barnebarns martyrium. Men vi tåler ikke lenger at dyrkelsen av krigerprofeten får styre en statsorganisasjon. Mer enn tretten hundre år er gått siden han formulerte sin krigserklæring mot de ”vantro”. Allerede da opererte de første soldatene i Allahs parti.

Lenke til kommentar
En blogg jeg fant på dagbladet, fantastisk godt skrevet.

Sakset fra bloggen.

*Mer saksing*
Hvis noen skrev:
Libanon er historie. Landet er råttent til kjernen og kan ikke bestå. Dets ledere har gitt avkall på retten til en plass i den siviliserte verden. Det er en tragedie som smerter meg dypt.

 

Men politikerne som er valgt til å styre dette Mini-Frankrike innerst i Middelhavet, ga etter for mobben som ville krig for enhver pris. Regjeringsmedlemmer støtter opp om et uprovosert angrep på et naboland med fotsoldater og raketter. Hundrevis, hvis ikke tusener raketter har disse folkene latt regne over sivilbefolkningen på andre siden av Libanons sørlige grense. Det er ingen unnskyldning at de sjelden treffer, for hensikten er ondskap i system. Bak lurer despotiene Iran og Syria, som i sin perverse dødskult leker med verdensbrannen for å fremme sine forrykte forestillinger om makt og profetisk gjenfødelse.

Men det er ikke bare lederne som svikter Libanon. Selve folket er fanget i en latterlig tro på at storheten de ikke kan skape med fredelig strev, i stedet kan oppnås med sverd. De smir plogjernet om til våpen og slynger dem mot naboen.

Jeg ler av dette folkets griller og gråter over dets misgjerninger. Libaneserne er rasister som flokker som om en stum gud og kaster vrak på nestekjærligheten. De heier på trangsynte fundamentalister som hater bøker og vitenskap, men drømmer om å seile til Paradis på en elv av blod. De ønsker seg et samfunn der tilhengere av andre trosretninger, ja endog muslimer som ikke tenker som dem, skal holdes under pisken i et åndelig fengsel, rettsløse i shariastaten.

 

Vi har sett libanesiske smågutter juble for hver rakett som passerer grensen. Vi har sett bestemødre feire sine barnebarns martyrium. Men vi tåler ikke lenger at dyrkelsen av krigerprofeten får styre en statsorganisasjon. Mer enn tretten hundre år er gått siden han formulerte sin krigserklæring mot de ”vantro”. Allerede da opererte de første soldatene i Allahs parti.

Hvis noen skrev slikt om Libanon og libaneserne, ville han utvilsomt og med all rett bli kalt rasist og muslimhater. Ingen ville tro på hans forsikring om at han egentlig elsker arabere, men at tiden er kommet for å tukte dem med ord og at de har seg selv å takke når de forspiller sin rett til eget land.

Men Jostein Gaarder skal vi tro på.

:)

Endret av Feynman
Lenke til kommentar
En blogg jeg fant på dagbladet, fantastisk godt skrevet.

Sakset fra bloggen.

 

http://www.dagbladet.no/weblogg/blog.php/hogrim/post/13779[/url] ]Libanon er historie. Landet er råttent til kjernen og kan ikke bestå. Dets ledere har gitt avkall på retten til en plass i den siviliserte verden. Det er en tragedie som smerter meg dypt.

 

Men politikerne som er valgt til å styre dette Mini-Frankrike innerst i Middelhavet, ga etter for mobben som ville krig for enhver pris. Regjeringsmedlemmer støtter opp om et uprovosert angrep på et naboland med fotsoldater og raketter. Hundrevis, hvis ikke tusener raketter har disse folkene latt regne over sivilbefolkningen på andre siden av Libanons sørlige grense. Det er ingen unnskyldning at de sjelden treffer, for hensikten er ondskap i system. Bak lurer despotiene Iran og Syria, som i sin perverse dødskult leker med verdensbrannen for å fremme sine forrykte forestillinger om makt og profetisk gjenfødelse.

Men det er ikke bare lederne som svikter Libanon. Selve folket er fanget i en latterlig tro på at storheten de ikke kan skape med fredelig strev, i stedet kan oppnås med sverd. De smir plogjernet om til våpen og slynger dem mot naboen.

Jeg ler av dette folkets griller og gråter over dets misgjerninger. Libaneserne er rasister som flokker som om en stum gud og kaster vrak på nestekjærligheten. De heier på trangsynte fundamentalister som hater bøker og vitenskap, men drømmer om å seile til Paradis på en elv av blod. De ønsker seg et samfunn der tilhengere av andre trosretninger, ja endog muslimer som ikke tenker som dem, skal holdes under pisken i et åndelig fengsel, rettsløse i shariastaten.

 

Vi har sett libanesiske smågutter juble for hver rakett som passerer grensen. Vi har sett bestemødre feire sine barnebarns martyrium. Men vi tåler ikke lenger at dyrkelsen av krigerprofeten får styre en statsorganisasjon. Mer enn tretten hundre år er gått siden han formulerte sin krigserklæring mot de ”vantro”. Allerede da opererte de første soldatene i Allahs parti.

6622977[/snapback]

 

Personlig synes jeg den var fantastisk generaliserende, og jeg stiller spørsmål om hvor mye skribenten vet om Libanon, det virker jo som vedkommende tror at nesten hele befolkningen er muslimer.

 

AtW

Lenke til kommentar

Uansett hvordan du snur og vender på det, hvorfor vil ikke den libanesiske hær gjøre noe med situasjonen selv?

De har jo et forsvar og hadde fult mulig kunne sammarbeidet med Israel om å tilintetgjøre Hisbolla.

Hadde blitt mye mindre sivile tap om de hadde gjort det.(må taes på egen regning)

Til nå ser det ut som den libanesiske regjeringen sitter helt hjelpesløs på sidelinjen og ser på og fordømmer Israel.

Lenke til kommentar
Uansett hvordan du snur og vender på det, hvorfor vil ikke den libanesiske hær gjøre noe med situasjonen selv?

De har jo et forsvar og hadde fult mulig kunne sammarbeidet med Israel om å tilintetgjøre Hisbolla.

Hadde blitt mye mindre sivile tap om de hadde gjort det.(må taes på egen regning)

Til nå ser det ut som den libanesiske regjeringen sitter helt hjelpesløs på sidelinjen og ser på og fordømmer Israel.

6623761[/snapback]

 

 

Som sagt, kanskje de ikke ønsker å bringe landet ut i krig nok en gang? Det ville kanskje ført til borgerkrig, og landet er jo knapt nok ferdig bygd opp siden forrige krig.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ser ikke ut som alternativet er så mye bedre da!

Det betyr i parksis at Libanon som nasjon lar dette skje vell vitende om konsekvensene.

Hadde vært mulig å bli enig med Isralerne når de begynte å rasle med sablene istedenfor å la de komme uhindret.

6623815[/snapback]

 

 

Jeg må innrømme at jeg ikke kjenner det innenrikspolitiske forholdet i Libanon godt nok til å komme med noen kvalisfisert gjetning av konsekvensene av en krig mellom hæren og hizbollah. Så jeg vet ikke hvorvidt det var en klok avgjørelse.

 

Libanon har jo såklart et ansvar for sitt valg ja, Mulig de tror alternativet er verre?

 

AtW

Lenke til kommentar
Altså jeg blir litt nysjerrig på de rakettene til Hizbollah..

Er det noen som kan forklare meg, evt har en link til hvordan de funker?

Er det bare sånn at de skyter og håper på å treffe noe, eller er det mer avansert?

6623124[/snapback]

 

 

Orker ikke gå inn i detaljer, men det er litt mer avansert enn det. Det sikter inn på større sivile mål, som byer og landsbyer.

 

Hizbollah angriper Haifa nå

 

- Kraftigste angrep på Israels tredje største by

 

(VG Nett) Hizbollah skal ha startet sitt kraftigste angrep på den nordisraelsk byen Haifa siden krigen startet, skriver nyhetsbyrået AP.

 

Av ANDREAS FOSSE

 

 

VG Nett følger:

Midtøsten

Libanon

 

Sky News sier at 20-30 personer skal være skadet i angrepene, ifølge rapporter. Fem Hizbollah-raketter skal ha truffet i boligområder i den israelske storbyen.

 

AP skriver at en uidentifisert antall mennesker skal ha blitt skadet.

 

Ifølge israelske medier ventes det også at dødstallet vil være høyt.

 

Minst et hus med med flere mennesker inni skal ha kollapset, ifølge israelske Channel 2.

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=125625

 

Om nå Israel velger å ta ut stillingene som avfyrer rakettene mot sivilbefolkningen vil de vente seg massiv kritikk.

 

Skal Israel svare med å angripe fiendens stillinger i sivile områder når rakettene regner over Haifa?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...