Gå til innhold

Så var det igang igjen... Israel vs arabere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med det faktum at et flertall av sivile palestinerne ønsker å "frigjøre hele det historiske palestina", dvs. utslette Israel. Når de vanlige sivile mener det, så tror jeg vi kan glemme å håpe på fred så lenge terrositene holder på og skaper en situasjon som gjør det vanskelig for sivile palestinere.

 

Dette er en ond sirkel som etter min mening bare kan brytes ved å stoppe terroristene. Og det kan man bare gjøre med makt, da terrositene er ekstremister det ikke nytter å forhandle med.

 

De vi heller kan og bør snakke med er sivile palestinere, og få dem til å forstå at terroren holder liv i situasjonen som de lider under, slik at sivile palestinere slutter å støtte terroristene.

 

Nøkkelen mener jeg dermed er en kombinasjon av å avvæpne terroristene med makt, og å kommunisere med palestinerne for å få dem til å erkjenne at terroristene er fiende av begge parter.

Lenke til kommentar

Det er alt for lett å si at det er palestinske terrorister som holder liv i situasjonen. De palestinske terroristene er et direkte resultat av Israelsk undertrykking av palestinerne. For å snu det på hodet; Om Israel slutter å rive ned husa til folk, trekker ut samtlige bosetninger og enten river muren eller flytter den inn på eget territorium så vil ytterligående palestinske grupper enten på litt sikt legge ned våpnene eller miste den støtten dei har i befolkningen, noe som umuligjør eller vanskeligjør deres arbeid.

 

Terroristene springer ut av folket, dei fleste selvmordsbombere er heilt vanlige folk som har sett onkelen bli drept, huset sitt bli rivd ned og kompisen sin bli skutt i hodet. Å tro at man kan fjerne grobunnen for flere terrorister med økt maktbruk er naivt.

 

Om jeg hadde vært palestiner og sett familie og venner bli drept, nabolaget mitt jevnet med jorda, bosetninger som okkuperer dei fineste områda og som forurenser vannet mitt så hadde jeg ledd hånlig om noen hade prøvd å fortelle meg at det var de som kjempet for meg som hadde skylda.

Lenke til kommentar
Det er alt for lett å si at det er palestinske terrorister som holder liv i situasjonen. De palestinske terroristene er et direkte resultat av Israelsk undertrykking av palestinerne. For å snu det på hodet; Om Israel slutter å rive ned husa til folk, trekker ut samtlige bosetninger og enten river muren eller flytter den inn på eget territorium så vil ytterligående palestinske grupper enten på litt sikt legge ned våpnene eller miste den støtten dei har i befolkningen, noe som umuligjør eller vanskeligjør deres arbeid.

6606126[/snapback]

Som jeg påpekete, terrorsitenes og over 50% av den sivile befolkningen ønske er å i helhet fjerne Israel. Jeg kan dermed ikke se at din løsning vil føre til en slutt på terroren. Derimot vil det føre til to andre ting:

 

1. Terror funker. Dette er insentiv til ny terror

2. Israel mister mye av evnen til å forsvare seg. Dette vil terroristene utnytte

 

Jeg er også uenig i at terroren er et resultat av Israelsk undertrykking. Dette fordi aggresjonen mot Israel startet før "undertrykkingen".

 

Terroristene springer ut av folket, dei fleste selvmordsbombere er heilt vanlige folk som har sett onkelen bli drept, huset sitt bli rivd ned og kompisen sin bli skutt i hodet. Å tro at man kan fjerne grobunnen for flere terrorister med økt maktbruk er naivt.

 

Om jeg hadde vært palestiner og sett familie og venner bli drept, nabolaget mitt jevnet med jorda, bosetninger som okkuperer dei fineste områda og som forurenser vannet mitt så hadde jeg ledd hånlig om noen hade prøvd å fortelle meg at det var de som kjempet for meg som hadde skylda.

6606126[/snapback]

Da hadde du også vært en fanatisk idiot som hadde lukket øyne og ører for fornuft. (De fleste som ler hånlig er det... oppegående folk lytter til motparten, er ikke nødvendigvis enig, men ler i hvertfall ikke hånlig.)

 

Men hva med deg i den situasjonen du sitter i nå Olsen, er du uenig i at terroren opprettholder situasjonen og at palestinerne lider pga. den?

Lenke til kommentar
Som jeg påpekete, terrorsitenes og over 50% av den sivile befolkningen ønske er å i helhet fjerne Israel. Jeg kan dermed ikke se at din løsning vil føre til en slutt på terroren. Derimot vil det føre til to andre ting:

 

1. Terror funker. Dette er insentiv til ny terror

2. Israel mister mye av evnen til å forsvare seg. Dette vil terroristene utnytte

6606230[/snapback]

Det er ikke rart at mange ønsker å jevne Israel med jorda med tanke på uretten som blir begått mot palestinerne. Jeg forstår det veldig godt, men jeg er selvsagt ikke enig.

 

Angående de to punktene dine:

1. Uenig. Folk flest vil ikke lenger føle den maktesløsheten og det ekstreme sinnet som de føler i dag og vil følgelig avvise væpnet kamp mot Israel. Mulig enkelte gruperinger vil fortsette terroren, men uten massiv støtte i folket og fortsatt israelsk aggresjon vil ikke disse gruppene lenger kunne forsvare sine handlinger.

2. Trenger Israel ulovlige bosetninger for å kunne forsvare seg? Trenger Israel en mur langt inn på palestinsk land for å forsvare seg? Trenger Israel å rive ned husa til folk for å forsvare seg?

 

Jeg er også uenig i at terroren er et resultat av Israelsk undertrykking. Dette fordi aggresjonen mot Israel startet før "undertrykkingen".

6606230[/snapback]

Israel har fra dag en undertrykt palestinerne, med forskjellig intensitet selvsagt.

 

Da hadde du også vært en fanatisk idiot som hadde lukket øyne og ører for fornuft. (De fleste som ler hånlig er det... oppegående folk lytter til motparten, er ikke nødvendigvis enig, men ler i hvertfall ikke hånlig.)

 

Men hva med deg i den situasjonen du sitter i nå Olsen, er du uenig i at terroren opprettholder situasjonen og at palestinerne lider pga. den?

6606230[/snapback]

Nei, jeg hadde vært et vanlig traumatisert menneske.

 

Jeg er uenig i at terroren aleine opprettholder situasjonen. Det er konflikta som opprettholder situasjonen. I konflikta inngår både israelsk og palestinsk terror.

Lenke til kommentar
Som jeg påpekete, terrorsitenes og over 50% av den sivile befolkningen ønske er å i helhet fjerne Israel. Jeg kan dermed ikke se at din løsning vil føre til en slutt på terroren. Derimot vil det føre til to andre ting:

 

1. Terror funker. Dette er insentiv til ny terror

2. Israel mister mye av evnen til å forsvare seg. Dette vil terroristene utnytte

6606230[/snapback]

Det er ikke rart at mange ønsker å jevne Israel med jorda med tanke på uretten som blir begått mot palestinerne. Jeg forstår det veldig godt, men jeg er selvsagt ikke enig.

 

Angående de to punktene dine:

1. Uenig. Folk flest vil ikke lenger føle den maktesløsheten og det ekstreme sinnet som de føler i dag og vil følgelig avvise væpnet kamp mot Israel. Mulig enkelte gruperinger vil fortsette terroren, men uten massiv støtte i folket og fortsatt israelsk aggresjon vil ikke disse gruppene lenger kunne forsvare sine handlinger.

6606341[/snapback]

Det kreves bare noen få ekstremister for å holde terroren i gang. Om de kan forsvare sine handlinger ovenfor andre kan jeg ikke se vil utgjøre noen hindring.

 

 

 

2. Trenger Israel ulovlige bosetninger for å kunne forsvare seg? Trenger Israel en mur langt inn på palestinsk land for å forsvare seg? Trenger Israel å rive ned husa til folk for å forsvare seg?

6606341[/snapback]

Nei, ja, nei. Men det er mange andre ting Israel er nødt til å gjøre for å forsvare seg, og som virker undertrykkende på palestinerne. Som kontrollposter, millitære aksjoner mot terrorister osv.

 

Jeg er også uenig i at terroren er et resultat av Israelsk undertrykking. Dette fordi aggresjonen mot Israel startet før "undertrykkingen".

6606230[/snapback]

Israel har fra dag en undertrykt palestinerne, med forskjellig intensitet selvsagt.

6606341[/snapback]

Fortell!

 

 

Da hadde du også vært en fanatisk idiot som hadde lukket øyne og ører for fornuft. (De fleste som ler hånlig er det... oppegående folk lytter til motparten, er ikke nødvendigvis enig, men ler i hvertfall ikke hånlig.)

 

Men hva med deg i den situasjonen du sitter i nå Olsen, er du uenig i at terroren opprettholder situasjonen og at palestinerne lider pga. den?

6606230[/snapback]

Nei, jeg hadde vært et vanlig traumatisert menneske.

 

Jeg er uenig i at terroren aleine opprettholder situasjonen. Det er konflikta som opprettholder situasjonen. I konflikta inngår både israelsk og palestinsk terror.

6606341[/snapback]

Men du er enig i at så lenge terroren består, så kan ikke situasjonen løses?

Lenke til kommentar
Israels uttalelse om at hele Beirut nå er et militær mål, har skapt stor frykt i den libanesiske hovedstaden

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=125337

 

Nok en bekreftelse på at Israel bruker 40 talls metoder, å annse en millionby som miliært mål sier vel ikke annet enn etnisk utrydding :cry:

6607029[/snapback]

Forstår jeg deg riktig hvis jeg tolker deg dithen at du mener Israels angrep på Libanon må ansees som et forsøk på å ta livet av alle libanesere?

Lenke til kommentar
Israels uttalelse om at hele Beirut nå er et militær mål, har skapt stor frykt i den libanesiske hovedstaden

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=125337

 

Nok en bekreftelse på at Israel bruker 40 talls metoder, å annse en millionby som miliært mål sier vel ikke annet enn etnisk utrydding :cry:

6607029[/snapback]

 

Fra samme artikkel:

 

Nedjusterte Qana-tall

 

Granskingen av bombingen av den libanesiske byen Qana søndag konkluderer med at den israelske hæren ikke ville ha bombet huset dersom den visste at flere titall sivile hadde søkt tilflukt i bygningen.

 

Libanesiske myndigheter har nedjustert dødstallene til 28, deriblant 16 barn, torsdag. Tidligere ble det sagt at 54 personer ble drept i Qana-angrepet.

 

Dødstallet etter bombingen ble allerede onsdag nedjustert til 28 av menneskerettsorganisasjonen Human Rights Watch.

Lenke til kommentar
Irans president Mahmoud Ahmadinejad mener løsningen på krisen i Midtøsten er å utslette Israel.

 

Ahmadinejad uttalte dette i en tale under et krisemøte for muslimske land i Malaysia torsdag. Presidenten krevde også en umiddelbar våpenhvile for å gjøre slutt på kampene mellom Hizbollah og Israel.

 

– Selv om hovedløsningen er å eliminere det sionistiske regimet, må man i denne situasjonen få en våpenhvile på plass, sa Ahmadinejad, ifølge nettsiden til det statlige TV-selskapet i Malaysia.

 

– Kutt bånd med israel

Men presidenten er skeptisk til å sette inn noen internasjonal styrke for å overvåke grensen mellom Israel og Libanon.

 

– Fred og sikkerhet i Libanon må sørges for av den libanesiske regjeringen og folket. Utenlandske styrker er ikke akseptable om de ikke bygger på FNs regler og den territorielle integriteten til Libanon, understreket han.

 

Kilde: BA.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Irans president Mahmoud Ahmadinejad mener løsningen på krisen i Midtøsten er å utslette Israel.

 

Ahmadinejad uttalte dette i en tale under et krisemøte for muslimske land i Malaysia torsdag. Presidenten krevde også en umiddelbar våpenhvile for å gjøre slutt på kampene mellom Hizbollah og Israel.

 

– Selv om hovedløsningen er å eliminere det sionistiske regimet, må man i denne situasjonen få en våpenhvile på plass, sa Ahmadinejad, ifølge nettsiden til det statlige TV-selskapet i Malaysia.

 

– Kutt bånd med israel

Men presidenten er skeptisk til å sette inn noen internasjonal styrke for å overvåke grensen mellom Israel og Libanon.

 

– Fred og sikkerhet i Libanon må sørges for av den libanesiske regjeringen og folket. Utenlandske styrker er ikke akseptable om de ikke bygger på FNs regler og den territorielle integriteten til Libanon, understreket han.

 

Kilde: BA.

 

Geir :)

6607513[/snapback]

 

Jeg gjentar megselv fra tidligere i tråden; Dette er mannen enkelte mener bør få ha atomvåpen? Dette er helt sykt. Det er ene og alene jøde-hat og ønske om folkemord...og norske politikere og norske folk støtter det!

Lenke til kommentar
Irans president Mahmoud Ahmadinejad mener løsningen på krisen i Midtøsten er å utslette Israel.

 

Ahmadinejad uttalte dette i en tale under et krisemøte for muslimske land i Malaysia torsdag. Presidenten krevde også en umiddelbar våpenhvile for å gjøre slutt på kampene mellom Hizbollah og Israel.

 

– Selv om hovedløsningen er å eliminere det sionistiske regimet, må man i denne situasjonen få en våpenhvile på plass, sa Ahmadinejad, ifølge nettsiden til det statlige TV-selskapet i Malaysia.

 

– Kutt bånd med israel

Men presidenten er skeptisk til å sette inn noen internasjonal styrke for å overvåke grensen mellom Israel og Libanon.

 

– Fred og sikkerhet i Libanon må sørges for av den libanesiske regjeringen og folket. Utenlandske styrker er ikke akseptable om de ikke bygger på FNs regler og den territorielle integriteten til Libanon, understreket han.

 

Kilde: BA.

 

Geir :)

6607513[/snapback]

 

Jeg gjentar megselv fra tidligere i tråden; Dette er mannen enkelte mener bør få ha atomvåpen? Dette er helt sykt. Det er ene og alene jøde-hat og ønske om folkemord...og norske politikere og norske folk støtter det!

6607652[/snapback]

 

Det norske folk støtter hva da? Jødehat? ønske om folkemord?

 

AtW

Lenke til kommentar
Det norske folk støtter hva da? Jødehat? ønske om folkemord?

 

AtW

6607690[/snapback]

 

Ikke DET norske folk, men norske folk. Altså norske personer. Jeg har hørt mange (hvorav mengden er mange sett i forhold til hvor syk mening det er) nordmenn som sier Iran bør få ha atomkraft og tilogmed atomvåpen. I tillegg til jødehatet som mange norske personer tydeligvis sitter med så ved å si at iran bør få ha atomvåpen støtter de en mann som ønsker folkemord. Det gjør at de indirekte støtter folkemord av jøder.

 

 

Jeg er dønn seriøs, og jeg synes dette er svært svært sykt.

Lenke til kommentar
Det norske folk støtter hva da? Jødehat? ønske om folkemord?

 

AtW

6607690[/snapback]

 

Ikke DET norske folk, men norske folk. Altså norske personer. Jeg har hørt mange (hvorav mengden er mange sett i forhold til hvor syk mening det er) nordmenn som sier Iran bør få ha atomkraft og tilogmed atomvåpen. I tillegg til jødehatet som mange norske personer tydeligvis sitter med så ved å si at iran bør få ha atomvåpen støtter de en mann som ønsker folkemord. Det gjør at de indirekte støtter folkemord av jøder.

 

 

Jeg er dønn seriøs, og jeg synes dette er svært svært sykt.

6607726[/snapback]

 

Norske folk voldtar barn, norske folk vil utrydde alle muslimer, norske folk er med i vigrid, kan ikke helt si jeg synes mitt inntrykk av folk sykhet har økt nevneverdig

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Irans president Mahmoud Ahmadinejad mener løsningen på krisen i Midtøsten er å utslette Israel.

 

Ahmadinejad uttalte dette i en tale under et krisemøte for muslimske land i Malaysia torsdag. Presidenten krevde også en umiddelbar våpenhvile for å gjøre slutt på kampene mellom Hizbollah og Israel.

 

– Selv om hovedløsningen er å eliminere det sionistiske regimet, må man i denne situasjonen få en våpenhvile på plass, sa Ahmadinejad, ifølge nettsiden til det statlige TV-selskapet i Malaysia.

 

– Kutt bånd med israel

Men presidenten er skeptisk til å sette inn noen internasjonal styrke for å overvåke grensen mellom Israel og Libanon.

 

– Fred og sikkerhet i Libanon må sørges for av den libanesiske regjeringen og folket. Utenlandske styrker er ikke akseptable om de ikke bygger på FNs regler og den territorielle integriteten til Libanon, understreket han.

 

Kilde: BA.

 

Geir :)

6607513[/snapback]

 

Hvordan BA klarte å lage den ingressen utifra det Ahmadinejad er sitert på fremstår som komisk. Å "eliminere det sionistiske regimet" kan bety noe helt annet enn å utslette Israel.

Lenke til kommentar
Hvordan BA klarte å lage den ingressen utifra det Ahmadinejad er sitert på fremstår som komisk. Å "eliminere det sionistiske regimet" kan bety noe helt annet enn å utslette Israel.

6607853[/snapback]

Han kan jo ha sagt begge deler...? Jeg oppfattet det slik.

 

Edit: Men jeg kan ha tatt feil, og skal ikke gå god for BAs etterrettelighet.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Hvordan BA klarte å lage den ingressen utifra det Ahmadinejad er sitert på fremstår som komisk. Å "eliminere det sionistiske regimet" kan bety noe helt annet enn å utslette Israel.

6607853[/snapback]

Han kan jo ha sagt begge deler...? Jeg oppfattet det slik.

 

Edit: Men jeg kan ha tatt feil, og skal ikke gå god for BAs etterrettelighet.

 

Geir :)

6607957[/snapback]

 

Kan selvsagt tenkes, men da er i så fall tegnsetting veldig tilfeldig. Dersom ordene som ble brukt i ingressen faktisk ble sagt ville jeg personlig brukt det mye mer enn det BA i så fall har gjort. Syntes det lukter "sensasjons" preg over denne artikkelen.

 

Når det er sagt så er jo ikke en uttalelse om å "eliminere det sionistske regimet" fritt for aggressivitet og fremstår jo ikke akkurat som diplomatisk og politisk fornuftig.

Lenke til kommentar
Det norske folk støtter hva da? Jødehat? ønske om folkemord?

 

AtW

6607690[/snapback]

 

Ikke DET norske folk, men norske folk. Altså norske personer. Jeg har hørt mange (hvorav mengden er mange sett i forhold til hvor syk mening det er) nordmenn som sier Iran bør få ha atomkraft og tilogmed atomvåpen. I tillegg til jødehatet som mange norske personer tydeligvis sitter med så ved å si at iran bør få ha atomvåpen støtter de en mann som ønsker folkemord. Det gjør at de indirekte støtter folkemord av jøder.

 

 

Jeg er dønn seriøs, og jeg synes dette er svært svært sykt.

6607726[/snapback]

 

Norske folk voldtar barn, norske folk vil utrydde alle muslimer, norske folk er med i vigrid, kan ikke helt si jeg synes mitt inntrykk av folk sykhet har økt nevneverdig

 

AtW

6607746[/snapback]

 

Du må gjerne prøve å legitimere eller uskadeliggjøre det ved å henvise til andre syke ting, men fakta er og blir at dette er svært sykt.

Lenke til kommentar
Det norske folk støtter hva da? Jødehat? ønske om folkemord?

 

AtW

6607690[/snapback]

 

Ikke DET norske folk, men norske folk. Altså norske personer. Jeg har hørt mange (hvorav mengden er mange sett i forhold til hvor syk mening det er) nordmenn som sier Iran bør få ha atomkraft og tilogmed atomvåpen. I tillegg til jødehatet som mange norske personer tydeligvis sitter med så ved å si at iran bør få ha atomvåpen støtter de en mann som ønsker folkemord. Det gjør at de indirekte støtter folkemord av jøder.

 

 

Jeg er dønn seriøs, og jeg synes dette er svært svært sykt.

6607726[/snapback]

 

Norske folk voldtar barn, norske folk vil utrydde alle muslimer, norske folk er med i vigrid, kan ikke helt si jeg synes mitt inntrykk av folk sykhet har økt nevneverdig

 

AtW

6607746[/snapback]

 

Du må gjerne prøve å legitimere eller uskadeliggjøre det ved å henvise til andre syke ting, men fakta er og blir at dette er svært sykt.

6608822[/snapback]

 

Jeg prøver ikke å legitimere det (det vil si ikke spesielt mye ihvertfall, enkeltidioter uten innflytelse er tross alt ikke så farlig i mine øyne), poenget mitt er at alltid er mennesker som mener syke ting, det er såpass vanlig at jeg ikke får noe mindre tiltro til menneskeheten. Sålenge det ikke er personer med innflytelse.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...