Gå til innhold

Sony vs. Microsoft på PC

Anbefalte innlegg

Sony

Vanguard: Saga of Heroes - Sigil

(PS3, PSP, PC) MMORPG - 2007

Everquest II: Echoes of Faydwer - SOE

(PC) - Expansion pack - 2006

Everquest II: The Fallen Dynasty - SOE

(PC) - Adventure pack - 2006

Gods and Heroes: Rome Rising - Perpetual

(PC) MMORPG - 2006

DC Comics MMO game

(PS3, PSP, PC) - 2007

Microsoft

Age of Empires III: The War Chiefs - Ensemble Studios

(PC) - Expansion pack 2006

Flight Simulator X - ACES Studio

(PC) - 2006

Jade Empire - Bioware

(PC) - 2006

Halo 2 - Bungie

(PC) - 2007

--------------

Er det bare jeg som finner det ironisk at Sony skal flere innhouse PC-spill utgivelser planlagt enn Microsoft?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Microsoft er ikkje ein spelutviklar. Dei har rett nok den mest utbrette spelplattformen, men dei har prioritert andre ting framfor spel. Dette kan kanskje endre seg litt etter at Vista kjem ut.

Satsinga på Xbox kan og smitte litt over på satsing på PC-spel. Men eg trur nok at MS i større grad overlet spelutviklinga for Windows til andre. Noko som eg syns fungerer utmerket.

For å svare på spørsmålet til trådstarter: Nei, eg syns ikkje det er rart at Sony produserer fleire PC-spel enn Microsoft.

Lenke til kommentar
SOE som lager Everquest og Vanguard. Men de er jo under Sony selskapet i helheten de også da.

Sony Online Entertainment for de som ikke viste det.

6485677[/snapback]

Men Sigil Games/Vanguard har distribusjonsavtale med Microsoft.. Sært at det ikke blir tilgjengelig på X360 da :)

Endret av agalate
Lenke til kommentar

Ser det er mange som lurer på hvorfor jeg tok opp diskusjonen, tittelen er egentlig voldsom missvisende, grunnen var egentlig ett lite tanke-eksperiment jeg hadde idag, av ett worst-case scenario.

Mark Rein hadde en tirade på en Developers Conference natt til i dag, rettet mot Intel mest. Og han hintet om at Epic vurderer å gå over til mere konsoll, og to han også viste om to andre store aktører som vurderte det samme.

Ettersom MS har kjøpt opp etablerte PC-studio, som f.eks. Lionhead, og går inn sterkere økonomisk i andre og kjøper titler for å kunne konkurere med Sony og Nintendo sine konsoller, og det ser ut til at all satsing fra dem blir å lage mere eksklusivt på 360.

Alle studioene i SCEJ(apan), SCEE(uropa), SCEA(merica) er så å si 100% rene playstation-bedrifter. :-/

Nintendo tror jeg heller ikke har noe særlig på PC.

Så Sony utvikler bare titler på SoE til PC, med noen få untak.

Det er ingen krise ennå, men det er litt bekymringsverdig trend, spessielt med tanke på at mange av de flinkeste utviklerene ikke jobber på PC lenger.

EA kommer forhåpentligvis til å fortsette å tenke i PC-baner.

Blizzard også.

Men de andre er litt mere bekymringsverdige om forsvinner eller selger produksjonene sine, Maxis, Paradox, Ubisoft, etc.

Så egentlig synes jeg utviklingen går imot at flere og flere går over til å utvikle på konsoll, spesiellt med tanke på ikke-mmo spill.

Så det jeg mente var at jeg lurte på hva dere mener om hva Sony vs. MS-krigen har å si for PC-spillene?

Kan Microsoft kan ødelegge for seg selv med for sterk konsoll-satsing? Er det lenger noe poeng å ha Windows, iforhold til Linux, dersom du uansett må kjøpe konsoll for spillene?

Kommer evt. håndholdt XBox til å ta enda flere utviklere?

Burde MS støtte mere opp om PC, hvor de tross alt tjener pengene sine?

Ting som det jeg lurte på..

Lenke til kommentar
SOE som lager Everquest og Vanguard. Men de er jo under Sony selskapet i helheten de også da.

Sony Online Entertainment for de som ikke viste det.

6485677[/snapback]

Men Sigil Games/Vanguard har distribusjonsavtale med Microsoft.. Sært at det ikke blir tilgjengelig på X360 da :)

6486713[/snapback]

Sigil Games består av folk som sluttet i SoE, de ingikk en distribusjonsavtale med Microsoft i April 2002.

Men nå har dem gått mer og mer bort fra MS og tilbake til SoE, som hjelper dem med økonomi, publishing, og utviklingutstyr.

Vanguard: Saga of Heroes blir co-publisert mellom SOE og Sigil Online.

Tror Paradox også var innom ett lignende program som Sigil ser ut til å være, sikkert derfor dem står oppført som SCE andre-parti utvikler i wikipedia, selv om de alltid har vært eksklusiv PC.

Lenke til kommentar
Kan Microsoft kan ødelegge for seg selv med for sterk konsoll-satsing? Er det lenger noe poeng å ha Windows, iforhold til Linux, dersom du uansett må kjøpe konsoll for spillene?

Kommer evt. håndholdt XBox til å ta enda flere utviklere?

Burde MS støtte mere opp om PC, hvor de tross alt tjener pengene sine?

6486893[/snapback]

Det tror jeg, men det virket på E3 som dette var en problemstilling de allerede var klar over. De viste for første gang (så vidt meg bekjent) fram sin "Games for Windows"-merkevare, og selv om ikke alt de viste her var systemselgere, virker det som de i hvert fall skjønner at de trenger å satse på begge sine to hester for å helgardere seg økonomisk.

Spillene de frontet, var blant annet Crysis, Shadowrun, Hellgate, Age of Conan, Alan Wake, World in Conflict, Battlefield 2142, Titan Quest, Neverwinter Nights 2, Call of Juarez, Company of Heroes og Vanguard.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Sony

Vanguard: Saga of Heroes - Sigil

(PS3, PSP, PC) MMORPG - 2007

Everquest II: Echoes of Faydwer - SOE

(PC) - Expansion pack - 2006

Everquest II: The Fallen Dynasty - SOE

(PC) - Adventure pack - 2006

Gods and Heroes: Rome Rising - Perpetual

(PC) MMORPG - 2006

DC Comics MMO game

(PS3, PSP, PC) - 2007

Microsoft

Age of Empires III: The War Chiefs - Ensemble Studios

(PC) - Expansion pack 2006

Flight Simulator X - ACES Studio

(PC) - 2006

Jade Empire - Bioware

(PC) - 2006

Halo 2 - Bungie

(PC) - 2007

--------------

Er det bare jeg som finner det ironisk at Sony skal flere innhouse PC-spill utgivelser planlagt enn Microsoft?

6484587[/snapback]

Microsoft har dog bedre lineup. :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...