Knebba Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Holder på å lage et kontaktskjema, og funksjonen jeg holder på med nå er å legge til nye kontakter. hvordan kan jeg finne ut en variabel inneholder variabelnavnet? f.eks: if ($telefonnummer = telefonnummer){ $telefonnummer = ""; [COLOR=red](setter variabelen til ingenting)[/COLOR] } gjør formen for å legge til kontakter penere Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 For å finne ut om en variable er satt kan du bruke issett, men er usikker på om det er det du spør om Lenke til kommentar
Knebba Skrevet 13. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2006 det var ikke det jeg var ute etter hvis variabelen heter telefonnummer, og den inneholder ordet telefonnummer vil jeg at det skal skje noe Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 (endret) Når i alle dager får man bruk for det her, og ikke minst hvorfor skal du dette? Edit: Har en lite mistanke om at register_globals er satt til on, noe som ikke akkurat er noe pent eller sikkert. Endret 13. juli 2006 av Ernie Lenke til kommentar
Knebba Skrevet 13. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2006 det er register_globals er off, var bare et kjapt eksempel der oppe. skulle gjøre siden så simpel som mulig, derfor satte jeg: <input type="text" name="fornavn" value="fornavn"> i phpprosessen: if ($_POST['fornavn'] = fornavn){ $fornavn = ""; (setter variabelen til ingenting) } Slik at hvis ikke det er blitt skrevet noe eller forandret noe i inputboksen så settes den til ingenting i php'en, og da vil det heller ikke komme noe annet enn det jeg trenger i mysql-tabellen.. men fikk gjort slik at det ikke ser like bra ut, satt beskrivelsen av boksene utenfor. Lenke til kommentar
stian90_2 Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 hmm, kan du bruke $fornavn = $_POST["fornavn"]; $fornavn = ceil($fornavn); if(empty($fornavn)) { //$variabel = false; } tror det skal funke :S Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Hva med: if ($telefon == "telefon") { $telefon = ""; } Lenke til kommentar
Knebba Skrevet 13. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2006 judofyr: tenkte å lage en function for det. trodde det skulle bli lettere function rens($input){ if($input == input){ $input = ""; } stianiguinez: så på http://no.php.net/ceil , virker ikke som om den er til det? Lenke til kommentar
stian90_2 Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 nej, men om den runder av noen tall som ikke eksisterer, vil jeg tro alle bokstavene forsvinner, og om det kun er bokstaver vil det ikke være noe data igjen i $input Lenke til kommentar
kakkle Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 (endret) ala noe slikt: function rens($felt, $verdi) { if($verdi == $felt) { return ""; } else { return $verdi; } // enlinjers: return $verdi==$felt?"":$verdi; // } $fornavn = rens ("Fornavn", $POST["fornavn"]); EDIT: Med inlinjers, mener jeg at kun den linjen kan stå inni funksjonen og gjøre den samme jobben. Men om det er noe lettere, det er jeg ikke helt sikker på $fornavn = $POST["Fornavn"]=="Fornavn"?"":$_POST["fornavn"]; er vel kanskje like enkel Endret 14. juli 2006 av kakkle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå