Gå til innhold

Ny allround-PC til 15000! tips?

Anbefalte innlegg

Hey! :D

Skal nå bygge ny PC som forhåpentlig vis kommer til å funke fett! PC’en skal være basert på AMD’s sokkel AM2 ettersom jeg foretrekker AMD isteden for Intel. Det skal være en kraftig PC som kommer til å bli brukt mye til spilling, musikk, og generelt alt annet. Er ikke akkurat PC smart, men jeg tror jeg har klart å sette sammen ett rimelig godt oppsett. Vil gå til innkjøp rundt høsttider i august.

Budskjettet ligger på ca 15000 og vil prøve å holde det under det, men hvis nødvendig så er oppgradering en mulighet for et bedre resultat. :p

Cooler Master Mystique 631 info

NorthQ 4775-500BULK, ATX 500W info

Asus M2N32SLI Deluxe socket AM2 info

AMD Athlon 64 X2 3800+ 2.0GHz info

Zalman CNPS9500 AM2 info

Asus GeForce 7900GT 256MB info

Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB info

Seagate Barracuda 7200.10 info

Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic info

Samsung 19" LCD Syncmaster 930BF info

Er litt usikker på mus og tastatur men lurer på om jeg skal gå for Logitech MX610 og Logitech Media Keyboard Elite. Noen ideer og erfaringer?

Vil gjerne få tips og kommentarer til oppsettet. Er det noe jeg bør forandre på? Komponenter som ikke passer sammen? Bedre valuta for andre komponenter?

DVD brenner er anskaffet, NEC ND-3550.

Lurer også på tilkobling til hjemmekino. Har hembio i kjellern med Panasonic PTA-E700, oppløsning på 1280 × 720, kontrast 2000:1 og med bilde på 80” + surround anlegg så jeg lurer også litt på lydkort og kabler som evnt. måtte handles inn og også om dette ville fungere.

Jeg takker på forhånd for alle kommentarer og tips! :w00t:

Endret av jurgeeen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Bytt ut strømforsyningen med Hiper HPU-4B580 719 kr

Skal du overklokke?

Hvis ikke er cpu-kjøler og et så dyrt hovedkort unødvendig.

Asus M2N-SLI Deluxe 1147 kr

AMD Athlon 64 X2 5000+ sokkel AM2 5539 kr (prisen vil falle til cirka 3200 kr snart)

Lydkortet på hovedkortet er mer enn godt nok.

Da har jeg vel demontért store deler av oppsettet ditt :)

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

Siden jeg selv kjører film/DVD fra PC til TVen i stua (Sagem 45") vil jeg anbefale deg å anskaffe en støysvak CPU-kjøler, og ellers stillegående kabinettvifter (1000-1500 rpm max), hvis du skal ha PCen og hembion i samme rom. Vet ikke hvor mye/lite AMDs stock-kjølere bråker i forhold til f.eks 9500, men det finnes vel noen tester på nettet.

Bruker Logitech MX-5000 bluetooth mus+keyboard i stua, men det lagger endel hvis avstanden er mer enn 2-3 meter mellom mus/keyboard og PCen.

Du sier jo klart at du skal ha AMD, så det er vel ikke noen vits i å mase om de kommende Intel-prosessorene (Core2Duo/Conroe), men hvis du ikke skal kjøpe før i august bør du iallfall se an markedet litt mhp pris og tilgjengelighet.

EDIT: Musikk- og surround-lyd overføres greit fra PC til receiver via SPDIF coax. Du trenger bare halvparten av en vanlig stereo RCA/phono-kabel (røde/hvite kontakter). Hvis du skal høre mye musikk fra PCen via receiver er det ikke så dumt med et X-Fi lydkort. Da har du muligheten til bit-perfect digitaloverføring, dvs at det digitale lydsignalet ikke resamples i PCen, men sendes uforandret over SPDIF til dekoderen i receiveren. Dette er en bra ting.

Endret av jon67
Lenke til kommentar

Ja, veit hvor irriterende det er når en vifte står å surrer i bakgrunnen av et stille øyeblikk i en film! Jeg tror nok det funker bra siden PC'en antagelig vis vil stå litt unna selve hembio'n, så støy tror jeg ikke vil være det største problemet. :hmm:

Har tenkt til å vente med innkjøp til jeg ser hvordan utfallet blir for AMD sin side når Core2duo/Conroe slippes så regner nok med å spare litt i forhold til dagens priser. Vurderer derfor egentli å gå til innkjøp av X-Fi lydkort, både pga hembio'n, men også pga at jeg er litt hifi(l) :D Recievern;) onkyo

Lenke til kommentar

hm, nå har det kommet andre tanker inn. Begynner å revurdere Intel med Core2Duo/Conroe. Hvis valget faller på AMD's plattform AM2 så blir det AMD Athlon 64 X2 5000+, men etter hauger av tester bla annet denne så lurer jeg på om jeg skal gå for Intels Core 2 Duo E6600, socket LGA 775. Ser jo at i flere tester så er Intel suverent bedre i ytelse enn AMD. Noen som har noe forslag? :hmm:

Lenke til kommentar

Ja det er det de fleste tester viser. Conroe er suverent best, og AMD's prosessorer blekner i forhold vilket forteller meg at jeg burde slenge meg på Conroe. Skal avvente situasjonen litt tenkte jeg for å se hvordan prisfallet til AMD blir. Det ligger da å vipper mellom Asus M2N-SLI Deluxe og AMD Athlon X2 5000+ eller Asus P5N32-SLI Deluxe og Core 2 Duo E6600. hva er best?

Har også begynt å titte litt på skjerm, og lurer på om jeg skal gå for denne isteden for denne. Koster ikke så mye mer enn lillebroren på 19", men taper litt på ms. Ville disse to valgene, Intel og Samsung 20" være en god forandring i oppsettet mitt? (veit at jeg må skifte socket og hovedkort) :p

Endret av jurgeeen
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Okay, etter mye om og men og MYE searching så har jeg kommet fram til to oppsett. Prislappen har selvsagt steget, men det er vel verdt det :D Det står igjen på valget mellom AMD og Intel men det regner jeg med at vil løse seg etterhvert som det kommer hk til Intel og flere tester av div. hk.

AMD oppsett

Intel oppsett

har hvertfall tatt med alt jeg trenger, både joystick, gamepad og headphones :love: Ser dette bra ut?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...