Gå til innhold

X1900XTX vs 7900GTX

robiwan

Anbefalte innlegg

1. Fått beskjed om at PC'en jeg har bestilt kommer med 7900GTX istedenfor x1900XTX, burde jeg bli veldig sur for dette?

2. De sa at det utgjør kun 0,3 poeng i fosrkjell på 3D Mark(sa ikke hvilken versjon), stemmer det?

3. Har lest litt rundt og slik jeg skjønner det vil ATI kortet bli bedre når mere pixel shader intensive spill kommer på banen. Når kan man regne med at dette vil skje, og hvor stor vil ytelses forskjellen utgjøre, eks. på kommende spill som vill være så pixel shader intensive at det vil gjøre utslag?

4. Og sist men ikke minst, kommer noen av kortene til å kunne gjøres DX10 kombatible ved driver/firmware update? Noen som har noen kloke spådommer om det?

Ble litt mange spørsmål på en gang, men vi får håpe det går bra...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du får en annen vare enn du har bestilt, så har du lov til å bli sur.

Spiller du OpenGL spill, så vær glad. Spiller du DirectX spill, ala HL2 og sånt, så kan du bli litt irritert.

6484212[/snapback]

Kjapt svar forresten...

Er jo nå informert i forveien. Og fått prisreduksjon. Reduseringen utgjør 12 kr./mnd(HjemmePC ordning) så det blir vel 12*36=432 som er vel greit hvis man sammenligner billigste kort fra vær type i prisguiden.

Regner med at det blir litt av begge typer(OpenGL og DirectX). Av spill som står på lista som skal spilles finnes jo Doom3, Quake 4 og Prey(veldig spent på hva hummanhead har fått ut av 3d-realms konseptet). Men jeg har også tenkt på Haflife 2, SiN episodes(gammels SiN fans :w00t: ), F.E.A.R, og Oblivion.

Så vinninga går vel da litt opp i spinninga og motsatt...

Redigert: fant prisene på PC'en så jeg kunne regne ut reduksjonen

Endret av robiwan
Lenke til kommentar
1. Fått beskjed om at PC'en jeg har bestilt kommer med 7900GTX istedenfor x1900XTX, burde jeg bli veldig sur for dette?

2. De sa at det utgjør kun 0,3 poeng i fosrkjell på 3D Mark(sa ikke hvilken versjon), stemmer det?

3. Har lest litt rundt og slik jeg skjønner det vil ATI kortet bli bedre når mere pixel shader intensive spill kommer på banen. Når kan man regne med at dette vil skje, og hvor stor vil ytelses forskjellen utgjøre, eks. på kommende spill som vill være så pixel shader intensive at det vil gjøre utslag?

4. Og sist men ikke minst, kommer noen av kortene til å kunne gjøres DX10 kombatible ved driver/firmware update? Noen som har noen kloke spådommer om det?

Ble litt mange spørsmål på en gang, men vi får håpe det går bra...

6484198[/snapback]

Det er ikke særlig forskjell mellom disse kortene nei, sånn jevnt over så tyer de ganske likt. ATi kortene har fordel med HQ AF og HDR+AA (i noen flere spill enn nvidia). Fordelene med nVidia kortet er at det er mye mer stillegående, bruker mindre strøm, og har bedre støtte for andre OS enn Windows.

Ingen av disse kortene vil kunne gjøres DX10 kompatible

Spiller du OpenGL spill, så vær glad. Spiller du DirectX spill, ala HL2 og sånt, så kan du bli litt irritert.

6484212[/snapback]

Dette er forresten en veldig utbredt myte... Og det stemmer ikke. nVidia har litt overtaket i OpenGL

I DirectX er bedre enn ATi i noen spill også, og skal også nevnes at ATi er bedre enn nVidia i andre DirectX spill og... Det går ikke ann å generalisere iallefall.

Lenke til kommentar

Poengene blir ikke vist i desimaltall, nei.. :hmm:

Når det gjelder 3DMark score så er XTX best på -05, og GTX best på -06 :p

(Ihvertfall på alle testene jeg har lest).

(XTX tar dog GTX på -06 hvis man bruker høy oppløsning og evt. AA & AF).

Endret av jaynuz
Lenke til kommentar

Det er jo bare til å kjøpe et XFX GTX kort (finner det på netshop) som er klokka opp til 690Mhz, så har du bedre enn XTX.

Jeg har enda ikke funnet noen XTX kort som blir solgt klokka opp, men man kan jo alltids ta en risk, om jeg får si det, og klokke det opp litt.

Jeg holder ihvertfall moralsk med Nvidia kort fordi ATI har vist seg svake på TV-out utgangene på de kortene jeg har hatt.

Har også sammenlignet med vennene mine sine Nvidia kort med mine ATI kort, og Nvidia kortene er mye mer stabile.

Nå snakker jeg selvfølgelig mer generelt om Nvidia vs ATI og ikke GTX vs XTX, men jeg mener det er et spørsmål om hvem du liker best.

Forresten så holder GTX seg mer kjølig enn XTX, så da har man 2 ulemper med XTX: bråker mer enn GTX og blir mer varm...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...