bosse Skrevet 16. oktober 2002 Del Skrevet 16. oktober 2002 Hei, Jeg har koblet pc til forsterker i stua for å høre på mp3 og få lyd fra dvd vcd divx svcd filmer. Men lyden på forsterkeren er det en del støy på kan høres ut som mørk bass dure lyd. jeg inbiller meg at dette har noe med jording å gjøre. men er ingen ekspert på dette området. er det noen som har noen gode råd på hva jeg kan gøre for å kvitte meg med denne ulyden? Denne lyden kommer ikke på høytalerene på pc. jeg bruker et SB live 1024 kort. og win xp. Håper på noen gode råd. :smile: Bosse [ Denne Melding var redigert av: bosse på 2002-10-17 00:04 ] Lenke til kommentar
Lch Skrevet 17. oktober 2002 Del Skrevet 17. oktober 2002 Jordsløyfe (50Hz jordbrum). Det kan jeg nesten garantere. Galvanisk skille vil gjøre trikset. Lenke til kommentar
bosse Skrevet 17. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2002 ok. :smile: Hvor får jeg tak i en såkalt Jordsløyfe (50Hz jordbrum)? Anders Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. oktober 2002 Del Skrevet 17. oktober 2002 Har du skikkelig kabel mellom PC og forsterker? Skjermet og i god stand, ikke hjemmelagd? Går denne kabelen nær en transformator? (prøv å flytte litt på kabelen). Er både PC og forsterker koblet til jordet kontakt? I såfall forsøk uten. Har du andre kabler mellom PC og stereo enn den ene? Lenke til kommentar
bosse Skrevet 17. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2002 Jeg har kun denne ene kablen. den er ikke hjemmelaget men den er heller ingen dyr kabel. Den går ikke i nærheten av noe trasformatorer eller lignende. Lenke til kommentar
LiTe Skrevet 17. oktober 2002 Del Skrevet 17. oktober 2002 har opplevd problemet, opptil flere ganger. 1. var det dårlig kabel, som lå nær strømkrets. kjøpte meg en kabel med dobbel skjerming, og la den unna strømmen. da forsvant skurringa den gang 2 hadde flytte, og kobla sammen tv,anlegg og pc. da jeg sto å holdt i forsterkeren og tok opp lydkabelen fikk jeg meg et lite støt. overlending. saken var at tv og stero var uten jordet kontakt, men pc var jordet. derfor gikk overledninga via signalkabel og jordet seg i pc. om løsninga var låvlig eller ikke, driter jeg mildt sakt i. jeg jordet chasiet(trur det staves sånn(kassa rundt forsterkern)) ved å feste en standard jord kabel i et skrupungt med god jord(ingen lakk, den skrapet jeg vekk) og i jordpunktet i veggen. da var lyden fiiiiin :smile: OBS, hvis du skulle ha problemer som i pungt 2 kan lydkort ta skade av det og lage følgefeil.. Håper det hjelper. Lenke til kommentar
bosse Skrevet 17. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2002 ok takke for svar. skal sjekke dette når jeg kommer hjem fra jobb :smile: bosse Lenke til kommentar
ols Skrevet 17. oktober 2002 Del Skrevet 17. oktober 2002 som allerede antydet: unngå mer enn ett jordingspunkt. ikke glem at at stereoanlegg m tuner eller en tv kan være jordet gjennom et antenneanlegg. Lenke til kommentar
vingtor Skrevet 17. oktober 2002 Del Skrevet 17. oktober 2002 Hadde samme problemet. PC var koblet til jord, men ikkje tv'en og forsterkeren. fikk støy på lyd og bilde. kobla pc'en til ujordet stikkkontakt og alt var fint. Lenke til kommentar
bosse Skrevet 17. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2002 Ja tv og stereo er begge koblet til kable nett. Det vil si det er pcen også via bredbånd fra kableanlegg. vi det si at pcen også er jordet via kable anlegg eller går ikke den jordingen til pcen? Bosse Godt å se at det er så mange som har kjenskap til dette :smile: Lenke til kommentar
Lch Skrevet 17. oktober 2002 Del Skrevet 17. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-17 08:57, skrev bosse:ok. :smile: Hvor får jeg tak i en såkalt Jordsløyfe (50Hz jordbrum)? Du får ikke tak i det, du har det allerede. :smile: Jeg tipper iallefall at det er problemet. Lenke til kommentar
bosse Skrevet 20. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2002 Her er hva jeg har gjort å funnet ut. 1. Først joredet jeg stereo forsterker. Utfallet av dette var mye svakere jordbrum nesten vekk, men siden jeg var så godt i gang ville jeg ha det delt vekk. Så jeg fjerndet den jordingen. 2. Jeg tok å byttet kontaktene på pcen til ikke jordet. å vips så vare jordbrum helt vekk. men er det egentlig lurt å ha en pc som ikke er jordet? Men tusen takk for alle de gode tilbake meldingene jeg har fått. Bosse Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå