Gå til innhold

Sitter og venter på Ixus 3v, men så dukker dette opp!!! innt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, skal du ha deg videokamera? Hvorfor ikke kjøpe det som er spesiallaget for å lage video? Jeg kikket litt på kameraet i den linken du ga... synes ikke bildene er særlig imponerende egentlig. Det er jo uhorvelig mye digital støy i disse bildene? Er det ikke det da?

Har selv et Canon Powershot Pro 70, det er ganske gammelt og har en oppløsning på 2 megapixler. Dette kameraet gir betraktelig bedre bilder enn de som ble lagt ut som eksempler på sidene til Fuji... kanskje jeg tar feil, men jeg mener bestemt at et fotokamera i hovedsak skal brukes til å ta bilder med. Det er ok at du kan ta en liten filmsnutt for moro, men ikke regn med særlig god kvalitet.

Har selv lyst til å kjøpe meg det nye Canon kameraet S45, her kan du også ta opp korte filmsnutter med lyd. Dette kameraet skal visstnok gi fin-fine bilder og er primært rettet mot dette også. Lurer litt på Olympus sitt nye C-50 Zoom også. Dette kameraet gir også mulighet for videosnutter...

Det er iallfall min mening..

Lykke til med valget.

mvh

Jonia

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jepp, 2,5" er kult, det samme er video i VGA-kvalitet med 30 fps, selv om du bare får 111 sekunder med 128 MB xD-kort. Ixus V3 gir forøvrig samme video i ca 30 sek. Mao: Vil du ha video, bør du kjøpe videokamera.

Nærgrense på 60 cm (20 cm i macro) er derimot ikke imponerende (dersom du har bruk for bedre), og det oppgis heller ikke max blenderåpning på de enkelte brennviddene. Det som oppgis er F3.2, sannsynligvis på max vidvinkel. Den bør ikke være mye over F4 på max tele med denne lille zoomen, men Fujifilm velger altså å ikke oppgi dette. Dersom denne er betydelig dårligere, vil det si at blitzen vil gå på (ved auto) på nesten alle bildene du tar på tele, unntatt utebilder i godt lys. Til sammenligning har Ixus V3 f2.8 på wide og f4.0 på tele og makrogrense på 10 cm, og Olympus C300Z med 3 x zoom F2.9 på wide og f4.4 på tele.

Skulle jeg velge mellom M603 og V3, ville valget vært V3 (selv om jeg har Olympus selv). Den største fordelen med V3 kontra M603 er størrelsen, og min erfaring med andre Canon (analoge) er at kvaliteten er meget god.

Lenke til kommentar

Hva snakker vi om når det gjelder video kvaliteten som disse kameraene kan ta opp, er det snakk om video som kan vises på en TV med brukbar kvalitet eller i fullskjerm på PC, eller blir dette bare "robot" bevegelser som ikke egentlig er brukende til noe. Finnes det feks. noen snutter på nett som er tatt opp med Ixus eller tilsvarende?

MVh

Dag

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg kan bare snakke for min Olympus C-220 Zoom: Selv på beste kvalitet ser det ut som en 8 mm smalfilm fra 60-åra på en TV, men til bruk på WEB/som e-mailvedlegg er det greit nok. Denne har riktinok en relativt enkel videomodul, 15 fps i 320x200, uten lyd, mer påkostede kamera er helt sikkert bedre.

Lenke til kommentar

Det største problemet med video på digitalkamera er vel kodingsartifakter?

Såvidt jeg vet, bruker alle kameraer motion jpeg. Denne er langt fra like bra som mpeg2 som brukes av dv-kamera.

motion jpeg har ingen prediksjon fra bilde til bilde, det er bare en serie av komprimerte stillbilder.

Knut Inge

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...