Gå til innhold

Firefox 2.0 Beta 1 sluppet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
FF 1.5.0.4 kanskje?

6486549[/snapback]

uten noen extensions?

6486564[/snapback]

Jepp, men dette skjer enten når jeg:

1) Spiller to-tre flashspill (i separate vinduer)

eller

2) Lar internettleseren stå åpen med mange internettsider.

Lenke til kommentar
IE7 bruker klart minst plass på selve vinduet rundt av de 3.

6486373[/snapback]

Med standard utseende er jeg helt enig. Nå går det an å konfigurere utseendet ganske mye på alle tre nettleserene. Justeringen gjøres i løpet av noen sekunder ved innstallering så er det fikset. Personlig synes jeg FF både er enklest å justere etter eget ønske og at resultatet blir best av de tre.

Slik ser det ut hos meg:

post-3851-1152823435_thumb.png

Lenke til kommentar

Fine ikoner Simen1, men det er noe som jeg ikke liker med FF. Det er at når man åpner en ny tab (forutsatt at man ikke har noen tab'er oppe fra før av) forflytter bildet seg slik at du bommer på neste link du skal åpne med FF. Dette merker jeg når jeg åpner uleste meldinger i forskjellige tab'er her på HW.no.

Endret av Dell_9200
Lenke til kommentar

Det har du rett i. Det er en liten ulempe, men heldigvis noe jeg merker skjeltent til siden det er skjeldent jeg har oppe så lite som bare en nettside. :p Men selv om det er en ulempe så har det sine fordeler også: Det utnytter litt mer av høyden på skjermen. Hvis man bare har oppe 1 side så har både IE og Opera en linje (tabslinja) som er unyttig (De knappene som fins der finnes andre plasser i FF).

Man kan gjerne si at når man har bare en linje oppe i FF så er det som en mellomting mellom å ha oppe fulle menyer med tabs-linje og fullskjerm-modus. Jeg ser det har sine fordeler og ulemper så her må man vel bare si at det er smak og behag hva man foretrekker.

Redigert: Jeg ser nå at jeg har tenkt litt feil. Det er jo ingen forutsetning at siden må flytte seg for at tabs-linja skal dukke opp. Jeg er helt enig i at de kunne løst dette på en mer elegant måte. Siden kan godt stå i ro selv om tabs-linja slåes av og på. Får håpe en eller annen programmererentusiast leser tråden, tar tak i dette enkle problemet og fikser det. :) (Fordelen med open source er at hvem som helst kan fikse slike detaljer) :thumbup:

Lenke til kommentar

Er komisk med disse folkene som på død og liv skal mene at alt Firefox & IE gjør, er stjålet fra Opera, greit nok å være patriot siden Opera er fra Norge, men jesus..

Sannheten er, at Opera nok har stjålet vel så mye fra Firefox, som Firefox har stjålet fra Opera, Firefox & Opera sine nyvinninger er som regel noe som er basert på en extension, og gjerne har eksistert lenge.. og enten extensionen ble funnet opp og laget av en Firefox eller Opera bruker, er revnende likegyldig.

Opera hadde/(har?) IRC-støtte, fant de opp det ?

Opera har BitTorrent støtte, fant de opp det ?

Opera har/hadde innebygget e-post, fant de opp det ?

Opera har støtte for Widgets, fant de opp det ?

Nei, nei, nei, og atter nei.

Men ser dere noen som syter om det ? (Bortsett fra nå.. :p )

Vær glad for nye funksjoner og slutt å syt, takk heller oppfinneren av extensionen, som ble "stjålet" av Firefox eller Opera, man kan ikke ha enerett på gode ideer.

Lenke til kommentar
Er komisk med disse folkene som på død og liv skal mene at alt Firefox & IE gjør, er stjålet fra Opera, greit nok å være patriot siden Opera er fra Norge, men jesus..

Sannheten er, at Opera nok har stjålet vel så mye fra Firefox, som Firefox har stjålet fra Opera, Firefox & Opera sine nyvinninger er som regel noe som er basert på en extension, og gjerne har eksistert lenge.. og enten extensionen ble funnet opp og laget av en Firefox eller Opera bruker, er revnende likegyldig.

Opera hadde/(har?) IRC-støtte, fant de opp det ?

Opera har BitTorrent støtte, fant de opp det ?

Opera har/hadde innebygget e-post, fant de opp det ?

Opera har støtte for Widgets, fant de opp det ?

Nei, nei, nei, og atter nei.

Men ser dere noen som syter om det ? (Bortsett fra nå..  :p )

Vær glad for nye funksjoner og slutt å syt, takk heller oppfinneren av extensionen, som ble "stjålet" av Firefox eller Opera, man kan ikke ha enerett på gode ideer.

6488325[/snapback]

Å legge til "ekstraprogrammer" innen programmet på den måten er vel strengt tatt ingen "oppfinnelse" slik jeg ser det, og opera har jo mange ting i seg som de ikek fant opp (en back-knapp feks), det er jo også slik at for brukeren har det ikke så mye å si hva som kom først.

Men jeg synes allikevel det er et poeng at Opera har vært de som har kommet først med mange av de beste nye "browseroppfinnelsene" som har kommet de siste årene og er således en stor ressurs.

PS: Kan ikke se da har hvert noe særlig syting om dette, i feks mitt innlegg påpeker jeg det bare, sågar med en smileyface.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

6488325[/snapback]

Hva har Opera "stjålet" fra FF? Noen funksjoner kommer fra Extensions, men disse er jo strengt tatt ikke en del av FF.

Fint at FF implementerer noen av de mer innovative funksjonene i Opera, men å kalle det innovativt blir i drøyeste laget. Innovasjon knyttet til FF kommer nesten utelukkende fra de som lager extensions, dermed blir det feil å gi plattformen de utvikler for æren når de finner på noe genialt (Omtrent det samme hadde det vært å gi Windows æren for alle programmer som blir laget for platformen).

Personlig liker jeg best å ha alle funksjonene i en pakke uten timevis med tilpasning, men det er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar

Er helt utrolig hvor fort en "ditt vs datt" post kan dukke opp, denne posten skulle opprinnelig handle om den nye beta versjonen av firefox men nei se hva 75% av post er fylt med, jo tåplig motsang om at den og den browser kom med det og at den browsern er bedre enn den.

Uansett, testet beta versjonen litt og så langt er jeg fornøyd.

Lenke til kommentar

Uansett, testet beta versjonen litt og så langt er jeg fornøyd.

6489481[/snapback]

Enig der. Har kjørt beta1 noen dager og har ikke opplevd noen problemer enda. Stabil og føler ting går en tanke raskere nå enn før også.

Lenke til kommentar

For å spore heelt av her: Ja, det er flott at de forbedrer produktet uten å bli til bloatware sånn som opera er :p

Edit: For the record -> Jeg liker forresten opera godt -- på pc/windows. Brukte opera på min gamle windowsmaskin og var godt fornøyd. At Firefox tar med seg gode kvaliteter fra andre nettlesere / videreutvikler nettleseren er ingen dårlig ting. Så lenge de har konkurranse mellom seg til å fortsette å være innovative er det ett fett, egentlig.

Endret av Leon Johannessen
Lenke til kommentar
Stavekontrollen fungerer dårlig i den norske versjonen for å si det slik... nesten alt jeg skriver får rød feilunderstrekning...

6485692[/snapback]

Det er sikkert fordi du har glemt å installere norsk stavekontroll. For øyeblikket er man nødt til å installere dette manuelt. Stavekontrollen er den samme som brukes i OpenOffice.org, og den fungerer faktisk veldig bra i de seneste versjonene av ordlisten.

Du kan installere følgende XPI pakker for å få Norsk ordliste i Firefox:

http://firefox.no/spell-nn.xpi for Nynorsk

http://firefox.no/spell-nb.xpi for Bokmål

(Du må restarte programmet etter at ordlistene er installert)

Disse ordlistene er kun for Firefox og Thunderbird 2.0 beta og nyere.

For å velge Norsk ordbok, må du først ha slått på stavekontroll i det tekstfeltet du vil sjekke ved å høyreklikke i feltet og velge:

Stavekontroller dette feltet

Deretter høyreklikker du en gang til og velger

Språk

der får du opp en undermeny hvor du kan velge hvilket språk du vil bruke.

PS. Kopier og lim inn adressene til .xpi filene ovenfor i adressefeltet ditt i nettleseren hvis du får problemer med å installere pakkene.

Lenke til kommentar

Eneste grunn til at Firefox er poppis (og jeg skyr som oftest poppis-ting) er at folk generelt sett først begynte å bruke alternativ til IE da Firefox 1.0 kom. Nettleseren ble hauset til de grader, og alle potensielle byttere hoppet selvsagt over. Siden er Firefox blitt en innarbeidet vane og et uunnværlig program for mange. Da blir man fort blind for ting som er bedre. For det er ingen tvil om at Opera 9.0 er overlegent bedre enn alle andre nettlesere som eksisterer i dag. Det tror jeg de fleste webdesignere er klar over, som vet hva som ligger under panseret og hvordan ting er nede på kodenivå.

Men positivt at Firefox tar opp mange av de gode ideene som har vært tilgjengelige for operabrukere i årevis.

Edit: Firefox har brukt en sleip form for markedsføring hvor de har skremt IE-brukere til å forstå at de må bytte nettleser til noe som er bedre. Det uten å opplyse om at det finnes andre alternativer (ikke at der er et krav da). Opera markedsførte seg aldri på den måten. Det har pent og holdent tilbydd en nettleser med følgende suksess, uten å ha måttet ty til anti-IE-kampanjer.

Endret av neitakk
Lenke til kommentar
Opera markedsførte seg aldri på den måten. Det har pent og holdent tilbydd en nettleser med følgende suksess, uten å ha måttet ty til anti-IE-kampanjer.

6493755[/snapback]

Og vi ser jo alle hvor bra det gikk mtp nettleserstatistikk ^^

IE 7: 1.6%

IE 6: 58.2%

IE 5: 4.3%

Firefox: 24.9%

Opera: 1.4%

Opera er mindre brukt enn en nettleser som fortsatt er i betaversjon (IE 7), og en nettleser som med god margin er eldre enn begge nevøene mine og to av mine søskenbarn!

Endret av Leon Johannessen
Lenke til kommentar

Jeg har prøved opera mange ganger, men jeg klarer bare ikke å venne meg på nettlesern der, jeg tror nok Firefox blir standard nettleser på maskina mi fortsatt. Jeg har ikke prøvd 2.0 og ie7 enda da, det skal sies.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...