Gå til innhold

Widescreen-TV: 28" 100Hz vs 32" 50Hz

megavolt

Anbefalte innlegg

Kansje dette er feil kategori men uansett:

Til de av dere som har bra peiling på TV'er:

Jeg har 6000kr jeg skal bruke på TV, og kravene er:

-2 Stk Scart-innganger + inngang i front / på siden. Eventuelt 3 Stk Scart innganger, bare det tilsammen er 3 typer uttganger/innganger.

-Må være widescreen

Budre jeg satse på en veldig billig 32" TV eller en bra 28" TV med 100Hz? Dvs. Burde jeg satse på størelse eller Hrz?? Hadde vært fint med noen tilbakemeldinger om hva jeg burde styre unna...

Hva med denne??? http://www.multicom.no/varedetaljinfo.asp?...relagerantall=2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får ikke nødvendigvis bedre bilde med 100Hz fremfor 50Hz. Dette kommer an på signalkilden. Altså om du ser DVD / digital-tv eller VHS / Telenor Avidi kabel-tv.

Med dårlig kabel-tv (Avidi) eller VHS så kan faktisk 50Hz tv være BEDRE enn 100Hz.

Derfor har endel av toppmodellene kommet med manuelt valg om 50Hz vs 100Hz...

Men hverken Hz eller størrelse sier noe om bildekvaliteten og kvaliteten på tv ellers.

Jeg for min del ville ikke kjøpt tv til 6000,- for du får så mye mer ved å legge til "litt" til og sånn holder vi på til vi er rundt 20.000,- hehe

Vel, ikke fullt SÅ ille kanskje...

Du må SE på tv-bildet i butikken og se hvilket bilde du syns er best og hvilke kvaliteter tv har som DU syns er viktig. SÅ kan du snuse rundt på web'en og se etter tilsvarende tv'er til en event. rimeligere penge.

PS: Det er fort gjordt å lese seg "blind" på tekniske spesifikasjoner og utrykk. Ikke la deg lure... :smile: SE med dine egne øyne

P4 [email protected]

Asus P4B533-V

2x256MB TwinMos 266DDR 2100 :sad:

GeForce 3 64MB

Søk og du skal finne....

[ Denne Melding var redigert av: JarleW på 2002-10-16 23:48 ]

Lenke til kommentar

Du må definere kravene dine først.

Skal tv'en for det meste brukes til dvd-filmer og tv-spill (xbox, ps2 osv) ? (mindre/lite vanlig tv-titting?).

Isåfall trenger jo ikke tv'en kamfilter. Kamfilteret brukes til å "behandle" dårlige tv-signaler som ofte kommer fra kabel tv/rf antenner osv. Siden signalet i dvd-filmer/tv spill er perfekt, trenger du ikke dette. Tv'er som ikke har dette, har ofte bedre kvaliteter på andre ting, f.eks billedrør osv.

Trenger du bra lyd i tv'en? Veldig mange har jo en ekstern surroundreciever som de bruker som lydkilde, da trenger man ikke lyd i tv'en i det hele tatt.

Hvor langt sitter du unna tv'en ? 28" widescreen er nok i massevis, sitter du 2-2.5 meter unna. Noe lenger enn det, hadde jeg valgt 32".

Når det gjelder merker, så ville jeg holdt meg langt unna Philips. Mange av modellene dems har bra billedkvalitet, men fy så dårlig kvaliteten er! (driftssikkerheten altså). Vet om mange tilfeller men trøblete philips'er. (De er som dataverdenens harddisker fra IBM, hvis du skjønner hva jeg mener).

Bra merker i den prisklassen du nevner er f.eks Panasonic, Thomson, Sony. (men mange andre også).

Alle tv'er som selges idag har 2 scarter inn bak, og inngang i fronten med s-video. Selv de aller rimeligste (har fortsatt ikke sett en 28" ws som ikke har dette idag).

Når det gjelder 50/100Hz, så kommer det helt ann på modellen og hva som er prioritert. 50Hz er i flere tilfeller bedre enn 100Hz, det kommer ann på bruksområdet og kvaliteten på tv'en.

Men, jeg skulle tro at til 6000,- så får du en helt OK 100Hz 28" ws.

Bare hold deg unna Philips! :evil:

Lenke til kommentar
Quote:

Den 2002-10-17 00:22, skrev GeeZuZz:

et 28" widerscreen TV virker jo som om er på størrelse med et 24" vanlig TV.

Jeg hadde aldri giddet å kjøpt et 28" widescreen TV...

Enig! Min søster kjøpte seg nettop en 28" widescreen og eg må si at eg er skuffet. Skjermen er altfor lite og eg ville heller satset på en 32" widescreen. Fikk nesten overtalt mine foreldre til å kjøpe den phillips tv som er 36" 100hz eller noe som koster rundt 25000,-kr men de bestemte seg heller for å kjøpe jakuzi eller ka nå det heter. :sad:
Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-17 00:27, skrev b-duvaland:

Du må definere kravene dine først.

Skal tv'en for det meste brukes til dvd-filmer og tv-spill (xbox, ps2 osv) ? (mindre/lite vanlig tv-titting?).

Isåfall trenger jo ikke tv'en kamfilter. Kamfilteret brukes til å "behandle" dårlige tv-signaler som ofte kommer fra kabel tv/rf antenner osv. Siden signalet i dvd-filmer/tv spill er perfekt, trenger du ikke dette. Tv'er som ikke har dette, har ofte bedre kvaliteter på andre ting, f.eks billedrør osv.

Trenger du bra lyd i tv'en? Veldig mange har jo en ekstern surroundreciever som de bruker som lydkilde, da trenger man ikke lyd i tv'en i det hele tatt.

Hvor langt sitter du unna tv'en ? 28" widescreen er nok i massevis, sitter du 2-2.5 meter unna. Noe lenger enn det, hadde jeg valgt 32".

Når det gjelder merker, så ville jeg holdt meg langt unna Philips. Mange av modellene dems har bra billedkvalitet, men fy så dårlig kvaliteten er! (driftssikkerheten altså). Vet om mange tilfeller men trøblete philips'er. (De er som dataverdenens harddisker fra IBM, hvis du skjønner hva jeg mener).

Bra merker i den prisklassen du nevner er f.eks Panasonic, Thomson, Sony. (men mange andre også).

Alle tv'er som selges idag har 2 scarter inn bak, og inngang i fronten med s-video. Selv de aller rimeligste (har fortsatt ikke sett en 28" ws som ikke har dette idag).

Når det gjelder 50/100Hz, så kommer det helt ann på modellen og hva som er prioritert. 50Hz er i flere tilfeller bedre enn 100Hz, det kommer ann på bruksområdet og kvaliteten på tv'en.

Men, jeg skulle tro at til 6000,- så får du en helt OK 100Hz 28" ws.

Bare hold deg unna Philips!
:evil:

Ehmm? tar eg ikke feil så hadde hifi ett eller annet teste mange tv'r og funnet ut at de litt dyrere philips modelene var de BESTE. vet ikke kor eg leste det men det finnes en tråd her på HW.no et sted.

[ Denne Melding var redigert av: SnowDOG_ på 2002-10-17 00:35 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-17 00:35, skrev SnowDOG_:

Ehmm? tar eg ikke feil så hadde hifi ett eller annet teste mange tv'r og funnet ut at de litt dyrere philips modelene var de BESTE. vet ikke kor eg leste det men det finnes en tråd her på HW.no et sted.

Lyg&Bilde? Ikke hør på dem (vel, Darren Warring stoler jeg en smule på).

Lenke til kommentar

En ting du må se på er Hva type scart inganger det er. Scart kan "ta imot" RGB / SVHS / CVBS(vanlig video) signaler, så det er viktig å vite hva type signal bilde kilden din sender, så du ikke ender op med Scart RGB fra DVD spilleren til en TV som bare tar i mot CVBS(andlig video).

En annen ting du må de på hvist du kjøper en Widescreen tv (må ta 32" btw, ellers blir det for lite) er hvilken måte den "strekker" ut 4:3 (vanlig NRK sending fx) til Widescreen, noen merker/modeller gjøre dette bedere/mere naturlig en andre, noen merker/modeller får teksten under bilde linjen når du gjør det, andre ikke..

Når du går får en så pass "billig" tv kan 100Hz være værre en 50Hz pga. "billig" elektronik som styrer oppkonverteringen fra 50Hz til 100Hz, men generelt sett vil en 100Hz tv virke "roligere" en en 50Hz tv.

se oxo etter hva innganger Tv'n har i front/side, noen modeller har bare Compsitvideo + lyd, mens andre har Svhs i tilleg(bra for x-box/ps2 m.m) Jeg selv foretrekker at de ekstra kontaktene er på Siden, litt bakover, så kabler kan være koblet inn men er lite synlig fra "normal" tv possisjon, liker ikke synet av masse kabler hengendes forran Tv'n :smile:

Til slutt er det vært å tenke litt på størrelsen, en 32" widescreen er veeeldig mye større en en 28" "normal" spesielt tenker jeg da på Dybden av tv'n, har du litt lite plass å sitter allerede ca 1.5-2m fra en normal tv kommer du mulignes opp til 50cm nærmere med en widescreen, noe som ikke er å anbefale.

Cya

Lenke til kommentar

Kjøpte en philips 28" 100Mhz for 12000 kr for et par år siden, den har fungert ypperlig... den har som nevnt oxo 2 scart og s-video i fron... bra ved linking til pc :smile:

I dag er flere av disse modellene mye billigere og verd å se nærmere på...

100Mhz er et must... mye mindre STØY, hvis det er en prioritet da...

Lenke til kommentar

Har nettopp kjøpt meg ny TV og Tuner selv (På Elkjøp)

Kjøpte meg en 32" FLAT Samsung tv (50hz).

Den har akkurat det du spør etter og koster 8495,- (vist du pruter slik som meg så får du den for under 8k)

I tillegg så kjøpte jeg en Force tuner til 5500,-. Dette er en kjempe sammensetning og for en flat tv så vil jeg ikke si at det er en upris.

TV'n kan du lese om her.

Lenke til kommentar

Jeg er egentlig ikke så veldig kresen på bildekvalitet (dvs. lommebika mi tilater ikke at jeg er så veldig kresen på bildekvalitet) så jeg tror det blir en 32" i prisklassen 6000 - 8000. Skulle gjerne lagt på enda noen 1000-lapper og enda noen osv... Hadde jeg bare vært milionær så hadde jeg kjøpt B&O eller plasma-TV, men det er jeg altså ikke.

Skal bruke den til å se DVD, kansje VHS av og til men jeg foretrekker DVD, vanlig kabel-TV, PS2 og jeg kommer nok til å koble data'en til så jeg kan se skjermbilde på TV'en (DivX, spilling etc...).

I tillegg skal jeg også bruke den som "TV-reciver". Dvs. at jeg tar en slik SCART > RCA kobler (som også har S-Video og en "svitsj" som man kan velge om det skal være Out-put eller Inn-put) og tar på Out og tar en S-Video kabel fra utgangen til Video-innganegen på grafikk-kortet mitt. I tilegg tar jeg også lyd kabler selfølgelig, altså rød+hvitRCA > minijack som går inn på lyd-inngangen på lydkortet. På denne måten kan jeg ta opp TV-programmer osv... Blir litt lame oppløsning og bildekvaliteten er litt dårlig, men det holder til Simpsonsepisoder :smile: Faktisk kan jeg ikke ta høyere oppløsning enn 352x240 (i MPEG1) siden det alltid henger seg opp under komprimering hvis jeg har noen andre innstillinger. Uannsett så tar det bare så jæv*a mye plass hvis jeg tar mye bedre...

Takk for tips! Legger nok til et par 1000-lapper slik som JarleW fåreslo. Blir alltid slik, setter en max-pris men ender med å betale litt mer bare for å få enda litt bedre...

Også en ting;

Hva er dårlig med Philps-TV'er??? Legger ikke merke til noe spesielt dårlig med dem, men uansett; jeg kjøper noe annet. Sony har fine TV'er men det er jo selve TV'en som teller ikke utsene.

Skal prøve å ikke la meg lure av tekniske spesifikkasjoner. Slik er det med alle ting. F.eks TI-4600 som har ytelser dårligere enn TI-4200kort og det står bare TI-4600 fordi det skal se bra ut... ***** salgstriks!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...