Gå til innhold

52grader etter 12t Prime95 (A64 280x9@1,46v), mye?

Anbefalte innlegg

Hei, er nettop ferdig med installasjon av vankjølinga mi, og nå når jeg har kjørt Prime95 stabilt i 12 timer har jeg i overkant av 50 grader på cpu (Athlon 64 3000+ Venice) :scared:! Det må da være forferdelig mye til vannkjøling å være?

Edit: Idle ser ut til å ligge på 40 grader.

Er ikke så varmt i rommet her, vil tippe 20-25 grader. All luft skal være borte fra systemet, vifteneradiator går på fullt.

Hastighet på cpu er 280x9@1,46v så er jo klokket en del men likevel da. Har ikke testet Prime95 på stock hastighet :blush: så kan teste det.

Kan det kanskje være kjølevannet som har litt for mye frostvæske i seg tro. Blandet 1dl frostvæske med 10dl batterivann. Ifølge stickyen her på siden skal blandingen såvidt ha et blåskjær i seg men her vi jeg si det er rimelig sterk blåfarge.

CPU-blokken er definitivt godt nok montert, AC5 er påført med tynt jevnt lag på HS og greier.

Kunne nok med fordel ha gått for kraftigere vifter, slik som Papst sine 26db vifter for de viftene jeg har er så utrolig stille at det er rent skummelt ;), hører ikke forskjell på 12v og 5v (viftestyring) om jeg så kliner øret nedpå rad'en. Men Yate Loon vifter, som disse Mist viftene egentlig er, skal da være i topp klasse med flow-vs-støy angår.

Kjølesettet består av...

AC Cuplex Pro cpublokk

AC AquagrATIx gpublokk med 90 graders vinkler

Cooltek 240mm radiator

AC Aquastream vannpumpe

Mist (Yate Loon) 16,5db 120mm vifter (2x).

Endret av CannibalCorpse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, er nettop ferdig med installasjon av vankjølinga mi, og nå når jeg har kjørt Prime95 stabilt i 12 timer har jeg i overkant av 50 grader på cpu (Athlon 64 3000+ Venice) :scared:! Det må da være forferdelig mye til vannkjøling å være?

Er ikke så varmt i rommet her, vil tippe 20-25 grader. All luft skal være borte fra systemet, viftene  på radiator går på fullt.

Hastighet på cpu er 280x9@1,46v så er jo klokket en del men likevel da. Har ikke testet Prime95 på stock hastighet :blush: så kan teste det.

Kan det kanskje være kjølevannet som har litt for mye frostvæske i seg tro. Blandet 1dl frostvæske med 10dl batterivann. Ifølge stickyen her på siden skal blandingen såvidt ha et blåskjær i seg men her vi jeg si det er rimelig sterk blåfarge.

CPU-blokken er definitivt godt nok montert, AC5 er påført med tynt jevnt lag på HS og greier.

Kjølesettet består av...

AC Cuplex Pro cpublokk

AC AquagrATIx gpublokk med 90 graders vinkler

Cooltek 240mm radiator

AC Aquastream vannpumpe

Mist (Yate Loon) 16,5db 120mm vifter (2x).

6483514[/snapback]

Then stop the whining!

Endret av haakie
Lenke til kommentar

Du vil altså ha bedre temps? Kan nok ha lite med radiatoren, siden denne er ganske tynn, og lufta viftene blåser kommer igjennom. Det spørs også såklart hvordan du har festet radiatoren. Hvis den er festet slik at viftene suger inn kald ny luft og blåser den vekk slik at radiatoren ikke får noe av den varme lufta tilbake, er jo dette greit.

Cpu blokka di ser grei nok ut, jeg har ikke noe erfaringer med den, men den klarer sikker bra temps. Jeg syntes du har en del høy temp til den cpu'en du har. Men du har også klokket. Gi oss tempen på et uklokket system. Gi oss også tempen på gpu (klokket\uklokket)

Da dette også kan gi en viss måling. Gpu'en og cpu'en min lager omtrent lik varme, jeg har montert en hjemmelagd blokk på cpu og har en Swiftech blokk på gpu som er av høyere kvalitet. Tempen er ganske lik på disse to, gpu er 1-2 grader kaldere og holder seg mer stabil enn cpuen. Det er vel en grunn. Men gi oss nå ihvertfall temps, så kan vi hjelpe! Hvis det er noe hjelp å gi da!

Lenke til kommentar

Hei, når jeg prøvekjørte systemet under installasjonen, før diskene, tillegskort etc var satt i (Edit: dvdbrenner var provisorisk koblet til og brukte ubcd til testing) fikk jeg maks 35 grader etter 5 timer med prime, prosessoren var da stock uklokket, men kabinettet var uten sidedører og slikt da. Men burde vel gi en pekepinn på temp på stock hastighet. Raden er montert på toppen i kab med vifter under den som trekker inn luft gjennom rad og inn i kab. Ikke den heldigste måten å gjøre det på, men er bedre enn å dra oppvarma luft fra innsiden og ut. GPU tempen er jeg usikker på, må installere ATITool for å se den regner jeg med. Nå når jeg kjører pcen mer eller mindre idle er fortsatt tempen på 45 grader selv om jeg har vinduet åpent og det blåser frisk luft inn. Skal innstallere Everest og sjekke tempene der bare jeg finner den at...

Kan jo legge til da at jeg har brukt bios og Abit EQ til å sjekke tempen hittil.

Endret av CannibalCorpse
Lenke til kommentar

Aha, prøv å få tak i tempen når du har lukket igjen kabinettet og har systemet helt vanlig og uklokket. De tempene du nettopp har oppgitt er ikke brukbare, da disse ikke er sikre, siden du hadde døra åpen osv.

Men det sier litt også da! Du burde kanskje montere noen ekstra vifter? Kanskje noen vifter som suger vekk den varme lufta som samler seg i kabinettet?

Lenke til kommentar

Vifter er det nok av ennå ;), foruten psu så er det ei 92mm i bakkant sammen med to 80mm i front. Alle vifter styrt av viftestyring.

Nå er tempen 38-40 under Prime95 på standard hastighet. Idle er drøyt 35. PCen står like innenfor åpent vindu med frisk luft. Nå hadde ikke nødvendigvis 40 grader på standard (1800), og 50 grader på klokket (2500) hastighet egentlig vært så høyt med single rad og vifter på laveste hastighet.

Tempen for systemet ligger på ca 33-35 grader. Vann og romtemp er jeg usikker på, men rommet er nok sikkert drøyt 15 grader.

Selv om ytelse ikke var hovedgrunnen til at jeg gikk for vann, og at økonomi utvilsomt hadde litt å si på valg av komponenter, så hadde jeg nok forentet litt bedre temps enn som så med dualrad og gode vifter :dontgetit:.

Mener ikke å syte, er veldig fornøyd med utstyret bare så det er sagt, og ytelse i forhold til støy er veldig bra i forhold til den fæle luftkjølinga jeg hadde før, og det var lav mot null støy som var målet, men synes likevel at noe ikke helt stemmer.

Slike "småfeil" som at cpublokken ikke sitter godt nok nedpå, ingen kjølepasta eller at cpublokken er satt "feil" vei eller noe. Men blokken sitter definitivt godt (med utnippelen på oversiden), er vel like før plexien knekker om jeg strammer mer :p, pasta er smurt på i tynt jevnt lag. Nå trenger jo AS5 en "burn-in periode" da, så kan være det bedre seg, og om jeg fjerner HS vinner jeg nok noen grader der og. Hvis det skule være litt mye frostvæske iforhold til vann i kjølevæsken kunne det gå ut over tempen av nevneverdig grad?

Endret av CannibalCorpse
Lenke til kommentar
Vifter er det nok av ennå ;), foruten psu så er det ei 92mm i bakkant sammen med to 80mm i front. Alle vifter styrt av viftestyring.

Nå er tempen 38-40 under Prime95 på standard hastighet. Idle er drøyt 35. PCen står like innenfor åpent vindu med frisk luft. Nå hadde ikke nødvendigvis 40 grader på standard (1800), og 50 grader på klokket (2500) hastighet egentlig vært så høyt med single rad og vifter på laveste hastighet.

Tempen for systemet ligger på ca 33-35 grader. Vann og romtemp er jeg usikker på, men rommet er nok sikkert drøyt 15 grader.

Selv om ytelse ikke var hovedgrunnen til at jeg gikk for vann, og at økonomi utvilsomt hadde litt å si på valg av komponenter, så hadde jeg nok forentet litt bedre temps enn som så med dualrad og gode vifter :dontgetit:.

Mener ikke å syte, er veldig fornøyd med utstyret bare så det er sagt, og ytelse i forhold til støy er veldig bra i forhold til den fæle luftkjølinga jeg hadde før, og det var lav mot null støy som var målet, men synes likevel at noe ikke helt stemmer.

Slike "småfeil" som at cpublokken ikke sitter godt nok nedpå, ingen kjølepasta eller at cpublokken er satt "feil" vei eller noe. Men blokken sitter definitivt godt (med utnippelen på oversiden), er vel like før plexien knekker om jeg strammer mer :p, pasta er smurt på i tynt jevnt lag. Nå trenger jo AS5 en "burn-in periode" da, så kan være det bedre seg, og om jeg fjerner HS vinner jeg nok noen grader der og. Hvis det skule være litt mye frostvæske iforhold til vann i kjølevæsken kunne det gå ut over tempen av nevneverdig grad?

6486376[/snapback]

Kan ikke tro det, hvis det er så er det max 1-3 grader.

Lenke til kommentar

Tenkte nok det. Nei, jeg dr*ter i temperaturene nå, gidder ikke styre med det. For se an om det bedrer seg, så lenge maskinen er stabil, noe den tydeligvis er, så er det det viktigste. Cpuene er nå en gang ment å tåle 60 grader så er da innenfor grensa. Skal om ikke lenge bytte til silikonslanger og hive inn en nb blokk samt antakelig installere et par ekstra vifter for push-pull konfig.

Lenke til kommentar

Ja, den er jo klokket over 700mhz fra standard hastighet så er ikke rart det blir litt varmt her :innocent:. Og siden jeg har E6 steppingen som ikke er den mest klokkevennlige utgaven av en A64 3000+ så kan muligens det også bidra til høyere temps når man presser den opp i hastighet. Har da også øket fra 1,40 til 1,46volt. Men jeg synes fortsatt tempen på cpu i standard hastighet er for høy i forhold til tempen i rommet. Skal kjøpe et nytt termometer i dag og slippe det ned i t-pluggen i kretsen for å sjekke vanntempen.

Lenke til kommentar

Bruker den DD fillport hos Microplex montert i toppen ;).

I teorien skulle den være genial, bare montere den på toppen av kab, skru ut pluggen og helle i vann men så enkelt var det ikke her. Under fylling ble det litt stress når jeg samtidig som jeg prøver å helle vann ned i det lille hullet må stoppe pumpen fordi jeg ikke klarer å fylle på nok vann før fylleslangen går tom :roll: og får "oversvømmelse" på toppen av kab pga jeg "tettet igjen" fillporten med trakten jeg brukte så lufta som skal ut presser vannet opp igjen :ermm:. Brukte jo tilogmed de "spruteflaskene" som batterivannet kom i som egentlig bare kunne settes opp-ned over fylleporten og la vannet renne ned men klarte ikke presse ut nok vann med èn hånd. Ja også synes jeg lufting gikk irriterende tregt. Virker som 80% av lufta som sirkulerer i kretsen bare svømmer elegant forbi t-pluggen uten å stige opp i fylleslangen :no:. Prøv med en t-plugg i litt større dim enn slangene dine kanskje.

Utenom det fungerte den fint :thumbup:

Tenker jeg kjøper med en vanntank neste gang jeg skal ha noe på Microplex, tror fylling og lufting går litt enklere da.

Edit: Eller en slik sak med shut-off ventil og bare legge slangen ned i ei bøtte med vann. Lett å tømme og.

Endret av CannibalCorpse
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Vannkjøling (ikke ekstrem-oppsett) er ikke så mye bedre mht. temperatur i forhold til de råeste heatpipe-kjølere..

Jeg burde vite det da jeg til stadighet bytter/tester kjøleløsning (luft/vann) på mine dual Pentium oppsett...

Dette forutsetter selvsagt at CPU/system er montert i ett godt ventilert kabinett i ett rom som ikke blir varmet opp av ett dual Intel system som kjører dual Prime (og trekker ca. 300watt fra strømnettet).

På min 805D er "forbedringen" (med tilsvarende vannkjøling som trådstarter) ca. 5 grader bedre enn med TT Thyphoon (omtrent det samme med Presler-system.. 930D). Begge system er da overklokket (hhv. 2.66 - 3.8, 3.0 - 4.0).

Dersom man installerer et high-end vannkjølings-system.. og i tillegg sørger for kaldt vann (radiator står "remote" i kjølelager..eller koblet til air-condition) vil man selvsagt se radikalt bedre temperaturer i forhold til high-end luftjkøling. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...