Gå til innhold

Utfordring: Romantisk vegetarmiddag

Thlom

Anbefalte innlegg

OK, saken er som følger. Jeg har en fantastisk kjæreste som jeg kanskje har tatt litt for gitt i det siste. Pluss at det har vært endel trøbbel. Men nå ser ting til å gå på skinner igjen og jeg vil overraske henne med en romantisk middag. Vanligvis ikke noe problem, men denne jenta er vegetarianer. Ho spiser hverken kjøtt eller fisk, og helst ikke animalske produkter som melk, ost, egg etc (men det går).

Jeg tenker i retning av noe enkelt, hovedrett og dessert. Hverken hovedretten eller desserten bør være veldig mettende, noe som gjør at typiske veggisprodukter som vegetarburgere, vegetarpølser etc kan avskrives med en gang.

All hjelp motas med stor takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg kan jo alltids ta en tur på ei innvandrersjappe å handle grønnsaker (Jeg er ingen fan av dypfryste grønnsaker).

Pinjekjernene bør vel ristes kjapt før jeg har over grønnsakene? Og cashewnøttene skal strøs over til slutt?

takk for tipset!

Lenke til kommentar
Ja, jeg kan jo alltids ta en tur på ei innvandrersjappe å handle grønnsaker (Jeg er ingen fan av dypfryste grønnsaker).

Pinjekjernene bør vel ristes kjapt før jeg har over grønnsakene? Og cashewnøttene skal strøs over til slutt?

takk for tipset!

6483115[/snapback]

Kan godt riste pinnekjernene ja, og sleng både de og cashewnøttene oppi wokken :)

Lykke til :)

*edit: Riste, ikke rise

Endret av Propaganda
Lenke til kommentar

Er veggis selv så kan muligens hjelpe litt med forslag.

Veganermat er jeg blank på så det er tjukt med andre animalske ting i mine forslag da.

Pai, hvilken som helst; løk, brokkoli.. Uansett hvilken pai du lager vil det være en suksess med rett tilberedning.

Lasagne; trenger defintivt ikke toro sin og ett halvt kilo kjøttdeig for at dette her skal smake. Google deg frem til en god oppskrift

Meksikansk; Lag gjerne en svær taco-buffet med godt utvalg. På denne måten kan hun velge hva hun vil ha i, og velge bort ost, rømme om hun vil. Har en god oppskrift på en bønnedeig (bare le, kjøttetere :!: vet det høres hippie ut) om du vil ha, det er lett å lage og en fin kjøttdeig erstatning.

Øvrige tips, tricks og oppskrifter finner du her. Lykke til!

Og så det er sagt, lag en digg salat og med en snadder dressing, så blir det noe på deg garantert ikveld.

Endret av KissaMcDuck
Lenke til kommentar

Pai er voldsomt mettende, så den tror jeg får vente til en annen anledning ;)

Lasagne er en mulighet, men ikke så veldig spennende, taco er dørgende kjedelig.

Salat er derimot et godt tips, er tross alt mulig å ha salat ved siden av alt :D

Har du ei oppskrift på nøttesteik? Har hatt lyst til å prøve ei stund, men jeg innbiller meg at det er en tungvindt prosess og at resultatet er veldig mettende.

Tusen takk for linken! Skal se om jeg finner noe der :)

Lenke til kommentar

Joa, men jeg er redd det kanskje blir i tyngste laget. Kan ikke ligge utslått på sofaen etter maten :p

Men mye spennende på den linken din!

EDIT: Når jeg tenker meg om så har jeg minst to vegetarkokebøker! jeg får konsultere disse også :D

Endret av olsen
Lenke til kommentar

300 gram pastasløyfer kokes i 1dl olje 1 liter vann, 2 ts salt

tofu fra helsekost forretning evt, marinert spiller liten rolle stekes i terninger.

ostesaus. 1 ss oliven olje, 1 reven fedd hvitløk/presset, 2ts basilikum

freses lett, 3/4 dl H-melk 1 sps mel, kokes lett 60% varme i 5 minut, tilsett salt og pepper, helst hvit. legg tofu terningene i ostesausen. så har du 100 gram revet ost som du tar i etter du har stengt komfyren, og tatt plata av komfyren så du ikke ødelegger ostebindinga.

er egentlig veldig lett og svært godt og lettvint etter hvert.

evt 2 pakker parmesan ost 60 gram 6kr pr.stk på rema1000

server med fersk rundstykke med meierismør

tofu terningene bør stekes lenge og det bør være den danske sorten, stekt i soya litt soya sauce for å få vekk den bitre smaken. hvitløk, pepper/cayene.

nøttestek med rødvinsaus og fløtegratinerte potet, er bare å kaste vann og melk i en lasagne bolle samt potene 40 min ferdig. samt steke nøttesteken samme tid i oven og lage en rødvin saus enten fra pose eller begge deler, evt tilsett litt rødvin utenom fra en liten flaske fra polet så det faktisk smaker rødvinsaus.

pynt med rosenkål, skal kokes lett i 10 minutt.

se til at steken er trukket i olje så den ikke blir tørr

gå på helsekost og få ferdig nøttestek, spør etter en det går mye av.

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar
takk for bra tips. Det endte med spaghetti med pære og valnøttsaus til middag og friterte epler til dessert :D

6495378[/snapback]

hvor er proteindelen? trives når maten har et proteininnhold på iallefall 20-30 gram.

er ikke veggis, meg jeg spiser vegetarmat, liker å lage mat. så av og til må det lages vegetarmat, og sånn blir det mye mer FUN å lage mat, det å lage god kraftig kvess proteinrik makrobiotisk vegetarmat er en kunst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...