Gå til innhold

Er det for lite i sosialstøtte?


Anbefalte innlegg

http://www.nettavisen.no/innenriks/politik...ticle683448.ece

 

- Ingen klarer å leve på 4270 kroner i måneden. Det vet jeg, for jeg har prøvd, sier hun.
- Karin Andersen (SV)

 

Hva syns dere, er det for lite?

 

Jeg har selv hatt denne type støtte i omtrent 2 år, og har klart å leve av det, men jeg lever ikke fett. Skjønner ikke helt hvordan hun kan si at det ikke går, for må man, så må man.

 

Men jeg syns uansett at 4270 kroner er veldig lite støtte, de fleste av oss har jo virkelig lyst til å komme seg ut å tjene penger, men så er det ting som hindrer oss i dette.

 

Syns dere det skal økes? Eventuellt ett beløp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
http://www.nettavisen.no/innenriks/politik...ticle683448.ece

 

- Ingen klarer å leve på 4270 kroner i måneden. Det vet jeg, for jeg har prøvd, sier hun.
- Karin Andersen (SV)

 

Hva syns dere, er det for lite?

 

Jeg har selv hatt denne type støtte i omtrent 2 år, og har klart å leve av det, men jeg lever ikke fett. Skjønner ikke helt hvordan hun kan si at det ikke går, for må man, så må man.

 

Men jeg syns uansett at 4270 kroner er veldig lite støtte, de fleste av oss har jo virkelig lyst til å komme seg ut å tjene penger, men så er det ting som hindrer oss i dette.

 

Syns dere det skal økes? Eventuellt ett beløp?

6482991[/snapback]

 

Nei, det bør ikke økes. Å leve på trygd skal ikke være et alternativ til å jobbe.

Lenke til kommentar
Nei, det bør ikke økes. Å leve på trygd skal ikke være et alternativ til å jobbe.

6483145[/snapback]

 

Alternativ til å jobbe? Trur du ikke at de fleste ( ja, jeg er klar over at en del sitter å snylter på detta) vil ut å jobbe?

 

Å sitte hjemme i lengre perioder er som oftest enda mer slitsomt enn å jobbe, spør hvem som helst som er i den situasjonen. Det er en stor psykisk belastning, og det ender opp med at selv den minste ting blir ett tilltak.

 

Er det da rettferdig at disse menneskene skal leve med så lite penger?

Lenke til kommentar
Nei, det bør ikke økes. Å leve på trygd skal ikke være et alternativ til å jobbe.

6483145[/snapback]

 

Alternativ til å jobbe? Trur du ikke at de fleste ( ja, jeg er klar over at en del sitter å snylter på detta) vil ut å jobbe?

 

Å sitte hjemme i lengre perioder er som oftest enda mer slitsomt enn å jobbe, spør hvem som helst som er i den situasjonen. Det er en stor psykisk belastning, og det ender opp med at selv den minste ting blir ett tilltak.

 

Er det da rettferdig at disse menneskene skal leve med så lite penger?

6483163[/snapback]

 

Jo, jeg vet at det er mange som ikke kommer seg ut i arbeid av forskjellige grunner, men trygd må ikke være så "bra" at det plutselig blir et alternativ til å jobbe.

Lenke til kommentar
Jo, jeg vet at det er mange som ikke kommer seg ut i arbeid av forskjellige grunner, men trygd må ikke være så "bra" at det plutselig blir et alternativ til å jobbe.

6483223[/snapback]

 

Trenger ikke så ''bra'', men la oss si 6000 spenn istedenfor 4000, det hadde hjulpet utrolig mye, trur t.o.m bare en tusenlapp ekstra hadde betydd ekstremt mye for noen, hadde det værtfall for min del.

 

I mine øyne, så blir sosialen aldri ett bra alternativ til å jobbe, da du blir så utrolig dritt lei og psykisk sliten etterhvert.

 

Dette er selfølgelig lettere å forstå når man selv har vært i situasjonen, jeg også klagde på alle sosial folka før, helt til jeg satt der selv.

Lenke til kommentar

her er jo utgifter til strøm og husvære trekt fra og da er det kanskje en liten tankevekker at jeg levde på mindere en dette da jeg var student. Selvom det er noen år siden nå ('95 - '01) så er fantisk ikke mat og klær så veldig mye dyrere i dag når det gjelder å snu på kronene.

 

Å si at det er umulig å leve sundt på stramt budsjett synes jeg også er dumt. Feks er grovbrød dyrere enn kneip, en så blir man mer mett og brødet er altså drøyere. 5 frukt og grønt om dagen handler om å passe på å få med seg frukt og eller grønt til hvert måltid, ikke i tilleg. Feks, brødskiver med gulost og et eple til lunsj. Og de brødskivene og det eplet er sikkert billigere om amn handler mat på Rema og smører matpakke enn om man handler på Stortingsresturanten. Selvom det er relativt billig der. Ok, så er pålegget litt kjipere men så har man kanskje spart en 5er på det måltidet.

Endret av Xell
Lenke til kommentar
her er jo utgifter til strøm og husvære trekt fra og da er det kanskje en liten tankevekker at jeg levde på mindere en dette da jeg var student. Selvom det er noen år siden nå ('95 - '01) så er fantisk ikke mat og klær så veldig mye dyrere i dag når det gjelder å snu på kronene.

 

Å si at det er umulig å leve sundt på stramt budsjett synes jeg også er dumt. Feks er grovbrød dyrere enn kneip, en så blir man mer mett og brødet er altså drøyere. 5 frukt og grønt om dagen handler om å passe på å få med seg frukt og eller grønt til hvert måltid, ikke i tilleg. Feks, brødskiver med gulost og et eple til lunsj. Og de brødskivene og det eplet er sikkert billigere om amn handler mat på Rema og smører matpakke enn om man handler på Stortingsresturanten. Selvom det er relativt billig der. Ok, så er pålegget litt kjipere men så har man kanskje spart en 5er på det måltidet.

6483273[/snapback]

 

helt enig, det er sånn jeg får ting til å gå rundt, men det er jo fortsatt ganske trangt. Det er jo fortsatt regninger å betale etter at husleie/strøm er betalt, og da er da problemene kommer.

Lenke til kommentar
Jo, jeg vet at det er mange som ikke kommer seg ut i arbeid av forskjellige grunner, men trygd må ikke være så "bra" at det plutselig blir et alternativ til å jobbe.

6483223[/snapback]

 

Trenger ikke så ''bra'', men la oss si 6000 spenn istedenfor 4000, det hadde hjulpet utrolig mye, trur t.o.m bare en tusenlapp ekstra hadde betydd ekstremt mye for noen, hadde det værtfall for min del.

 

Når argumentet for å øke sosialstøtten er "fordi jeg ikke kan gjøre det samme som de som jobber" er det allerede nok. Så lenge en klarer å overleve på det en får, så ser jeg ikke noen grunn til å øke støtten. Når det er 700,000 som allerede mottar en eller annen form for trygd så sier det seg egentlig selv, vi kan ikke ha 1/5 av den arbeidsføre befolkningen på trygd.

 

I mine øyne, så blir sosialen aldri ett bra alternativ til å jobbe, da du blir så utrolig dritt lei og psykisk sliten etterhvert.

 

Minner meg litt om de politifolka som klagde over at de ikke hadde noe å gjøre. Det eneste som hindrer en selv i å gjøre noe er en selv. Og det er stor forskjell på det å ta en deltidsjobb og en heltidsjobb. Trenger ikke jobbe engang, hva med å engasjere seg som frivillig i et eller annet prosjekt? Det er mange som ikke kan jobbe av psykiske og fysiske grunner, men det er ikke grunn til at de skal sitte på rævva og kjede seg. Det er nok å gjøre hvis en bare engasjerer selv.

 

Dette er selfølgelig lettere å forstå når man selv har vært i situasjonen, jeg også klagde på alle sosial folka før, helt til jeg satt der selv.

6483249[/snapback]

 

Sikkert :)

Lenke til kommentar

Så lenge en klarer å overleve på det en får, så ser jeg ikke noen grunn til å øke støtten. .

 

 

Det eneste som hindrer en selv i å gjøre noe er en selv.

6483311[/snapback]

 

Punkt 1 : Problemet er at det er ikke alle som klarer å få ting til å gå rundt på så lite penger.

 

Punkt 2: Det er jo helt feil å si, det sitter folk med sykdommer/plager som gjør at de ikke kan jobbe.

Lenke til kommentar

Jada, vet det er flere regninger, men jeg hadde jo faktisk det som student også ;) Grunnen til at jeg bet meg merke i at husleie og strøm var trekt fra var at det fakstisk var det som gjore at mitt budsjett faktisk var en del strammere en dette. Og jeg hadde fantiks billig husleie i forhold til mange jeg kjente, så de hadde enda dårligere råd. OGså var politikerene overrasket over at studenter prioriterte deltidsjobber fram for forelesninger? En del måtte rett og slett for å kunne betale husleia

 

Og bunnlinja er jo at man ikke kan bruke penger man ikke har og da må man bare tenke over hva man har penger til og hva man ikke har penger til. Det er jo mange med god råd som ikke får dette til og jeg vil anta at man har en liknenede fordelig blandt de som går på sosialstøtte. Jeg tror at de som syter mest over dette er de som egentlig ikke har lsyt til å måtte vurdere hva de egentilg har råd til. Når ejg var liten hadde jeg to foerldre i arbeid, men vi hadde ikke god råd. Jeg hadde folk i klassen med allenemødre som gikk på sosialen som stort sett aldri hadde noe annet enn merkeklær på seg, Personlig hadde ejg aldri noe merkeklær før jeg var gammel nok til å kjøpe det selv for sommerjobbpenger. Det lært jeg utrolig mye av. Når man har lite penger må man vurdere nøye hva man bruker pengene på. VIl man ha brus og en pose med boller eller vil man ha et grovt rundstykke med skinke. Det er mer lettvint der og da å ta det usunne valget, men det er lettere på økonomien å ta det sunne valget.

 

Som du sier; det er utolig kjipt å ha dårlig råd, dermed er det desto viktigere å bruke den ekstra 1/2 timen hver dag til å vurdere økonomien så tror jeg faktisk at mange ville fått råd til den lille ekstra lettelsen som gjør at man får et lite løft i det psykiske også ;)

Lenke til kommentar

Så lenge en klarer å overleve på det en får, så ser jeg ikke noen grunn til å øke støtten. .

 

 

Det eneste som hindrer en selv i å gjøre noe er en selv.

6483311[/snapback]

 

Punkt 1 : Problemet er at det er ikke alle som klarer å få ting til å gå rundt på så lite penger.

 

Punkt 2: Det er jo helt feil å si, det sitter folk med sykdommer/plager som gjør at de ikke kan jobbe.

6483328[/snapback]

 

1: Det er ikke alle studenter som klarer å få ting til å gå rundt på 80000 i året heller. Men det er tydeligvis mulig..

 

Jeg husker en annen forumbruker her som lagde en tråd om akuratt det samme for ikke så lenge siden, selv klagde han over at det var alt for lite, men det viste seg at han hadde f.eks. en meget stor ADSL linje osv.

 

2: Les alt jeg skrev, ikke bare den lille setningen :)

Lenke til kommentar
Jada, vet det er flere regninger, men jeg hadde jo faktisk det som student også ;) Grunnen til at jeg bet meg merke i at husleie og strøm var trekt fra var at det fakstisk var det som gjore at mitt budsjett faktisk var en del strammere en dette. Og jeg hadde fantiks billig husleie i forhold til mange jeg kjente, så de hadde enda dårligere råd. OGså var politikerene overrasket over at studenter prioriterte deltidsjobber fram for forelesninger? En del måtte rett og slett for å kunne betale husleia

 

Og bunnlinja er jo at man ikke kan bruke penger man ikke har og da må man bare tenke over hva man har penger til og hva man ikke har penger til. Det er jo mange med god råd som ikke får dette til og jeg vil anta at man har en liknenede fordelig blandt de som går på sosialstøtte. Jeg tror at de som syter mest over dette er de som egentlig ikke har lsyt til å måtte vurdere hva de egentilg har råd til. Når ejg var liten hadde jeg to foerldre i arbeid, men vi hadde ikke god råd. Jeg hadde folk i klassen med allenemødre som gikk på sosialen som stort sett aldri hadde noe annet enn merkeklær på seg, Personlig hadde ejg aldri noe merkeklær før jeg var gammel nok til å kjøpe det selv for sommerjobbpenger. Det lært jeg utrolig mye av. Når man har lite penger må man vurdere nøye hva man bruker pengene på. VIl man ha brus og en pose med boller eller vil man ha et grovt rundstykke med skinke. Det er mer lettvint der og da å ta det usunne valget, men det er lettere på økonomien å ta det sunne valget.

 

Som du sier; det er utolig kjipt å ha dårlig råd, dermed er det desto viktigere å bruke den ekstra 1/2 timen hver dag til å vurdere økonomien så tror jeg faktisk at mange ville fått råd til den lille ekstra lettelsen som gjør at man får et lite løft i det psykiske også ;)

6483387[/snapback]

 

Er veldig enig i det du skriver, og har selv vokst opp sånn som deg, og ja, jeg lærte masse av det, og jeg trur det er viktig å lære seg sånne verdier tidlig i livet.

 

Men jeg kan fortsatt ikke se ett problem ved å øke denne støtten litt, du hadde vel satt pris på det du også, når du sleit som hardest?

 

Smooth: Det er snakk om prioriteringer, men det er faktisk noen som ikke har muligheten til å prioritere. Jeg bruker selv mangfoldige tusen på medisiner hvert år, og det biter hardt i budsjettet mitt.

Lenke til kommentar
Smooth: Det er snakk om prioriteringer, men det er faktisk noen som ikke har muligheten til å prioritere. Jeg bruker selv mangfoldige tusen på medisiner hvert år, og det biter hardt i budsjettet mitt.

6483444[/snapback]

 

Mangfoldige tusner er vel overdrivelse når en får frikort etter 1000 eller noe?

Lenke til kommentar
Smooth: Det er snakk om prioriteringer, men det er faktisk noen som ikke har muligheten til å prioritere. Jeg bruker selv mangfoldige tusen på medisiner hvert år, og det biter hardt i budsjettet mitt.

6483444[/snapback]

 

Mangfoldige tusner er vel overdrivelse når en får frikort etter 1000 eller noe?

6483451[/snapback]

 

Er fortsatt en egenandel, og du får frikort på rundt 1500 hvis jeg ikke husker feil :)

Lenke til kommentar

Riktig at frikortet er på 1500.

 

Joda, det hadde sikkert vært ok for disse å hatt litt mer å rutte med. "Alle" skulle jo ønske at man hadde litt bedre råd. Personlig synes jeg at minstepensjonister fortjener disse kronene uendelig mye mer en noen anne gruppe i dette landet. Der har du en gruppe mennesker som aldri har hatt god råd. Det er de som var med å bygge opp velferdsstaten Norge og de får ikke skeit igjenn. Det er faktisk de du kan takke for at du har de få kronene du har i støtte.

 

Og jeg vet at det er tungt å leve som ufør. Har hatt flere slektnigner som har levt på uførepensjon et helt liv. Det man kanskje da bør tenke på er at man er i en situasjon der man er prisgitt resten av samfunnet. I fare for å virke kynisk; takk velferdsstaten Norge for at du får den støtten du får. Det er ikke så mange andre steder i verden som har det like godt som trygdede i Norge.

 

edit: btw: har du/eventuelt har mulighet til å få medesinene dine på blå resept?

Endret av Xell
Lenke til kommentar
takk velferdsstaten Norge for at du får den støtten du får. Det er ikke så mange andre steder i verden som har det like godt som trygdede i Norge.

6483552[/snapback]

 

Er på ingen måte misfornøyd med den støtten jeg får, er utrolig glad for at jeg har muligheten til å kanskje bli frisk, og bruke den tiden jeg trenger på det. :)

Lenke til kommentar

Trydgeetaten - frikort

 

Egenandelstak 1

Ordningen gjelder egenandeler ved:

 

undersøkelse og behandling hos lege, psykolog, i poliklinikk og i røntgeninstitutt

reise i forbindelse med undersøkelse og behandling

viktige legemidler og spesielt medisinsk utstyr på blå resept

Egenandelstaket for 2006 er kr 1.615,-

 

Les mer om egenandelstak 1

 

Egenandelstak 2

Ordningen gjelder egenandeler ved:

 

undersøkelse og behandling hos fysioterapeut

enkelte former for tannlegehjelp

Opphold ved offentlig godkjent opptreningsinstitusjon hvor trygden yter stønad

behandlingsreiser til utlandet i regi av Rikshospitalet

 

Egenandelstaket for 2006 er kr 2500,-

 

Les mer om egenandelstak 2

 

Sidenote; tror ikke frikort dekker alt.

Endret av reverto
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
takk velferdsstaten Norge for at du får den støtten du får. Det er ikke så mange andre steder i verden som har det like godt som trygdede i Norge.

6483552[/snapback]

 

Er på ingen måte misfornøyd med den støtten jeg får, er utrolig glad for at jeg har muligheten til å kanskje bli frisk, og bruke den tiden jeg trenger på det. :)

6483566[/snapback]

 

Er det sånn å forstå at du er forhindret fra jobb grunnet sykdom, og derfor mottar stønad? Isåfall hva fyller du tiden med??

:)

Lenke til kommentar
Er det sånn å forstå at du er forhindret fra jobb grunnet sykdom, og derfor mottar stønad? Isåfall hva fyller du tiden med??

:)

6483617[/snapback]

 

Det stemmer.

 

Hva jeg fyller tiden med? Ingenting egentlig, utenom oppfølging av sykdom, som tar lang tid, da det tar tid å se om visse medisiner fungerer, og justering av disse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...