Gå til innhold

Gratis Virtual PC

Anbefalte innlegg

Virtual PC var tidligere nøytralt og hadde grei støtte for en rekke OS. Husker jeg lekte med det for noen år siden og kjørte Win98 og Linux Mandrake under Windows 2000. Morsomt å teste, men nokså ressursslukende og dermed ubrukelig tregt  den gangen jeg hadde 256MiB ram.

Men hvordan blir nytteverdien av slike programmer nå som hardware virtualisering er på full fart inn? Hvordan setter man i praksis opp flere OS på en hjemmePC som støtter virtualisering? Er det noen som har sett noen bra guider på dette?

6485757[/snapback]

Har ikke sett noen guider for dette, men jeg tror virtualiseringsprogramvare (VP) vil være interessant også i fremtiden:

1) Det er greit å ha en "sandkasse" der man kan teste ut ting uten å være redd for at noe ryker. Med VP kan man enkelt klone OS'et og tilbakestille dersom ting skjærer seg. (Ble den VP-baserte serveren hacket? Rollback tar ett minutt...)

2) Med VMWare player har det også åpnet seg et "marked" der man kan laste ned ferdigkonfigurerte miljøer og teste selv. Virker ryddigere enn først å måtte lære seg hvordan det skal settes opp, for deretter eventuelt finne ut hvordan det skal fjernes hvis det viste seg å være lite interessant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, default er at den virtuelle maskinen får en ny IP adresse av nettverket. For eksempel har Windows'en min nå 10.0.0.4 som adresse, mens Linux (Fedora Core 5) som jeg kjører i Virtual PC har 10.0.0.5

Hadde jeg startet opp enda en viruel maskin her hadde den fått en ny IP, osv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...