Gå til innhold

Hva menes med "Out of the box - magnification" ?

Anbefalte innlegg

Valget står mellom noen av Canon's L-linser. 300mm f/4 is, 100-400mm f/4,5-5,6 is og 400mm (Uten is). Mesteparten av bildene jeg tar er ved 300mm og f/5,6 (og nedover). Ute etter best mulig bildekvalitet. Ut ifra The Digital Picture er det fast-brennvidde som gir det (ikke overraskende egentlig).

Så jeg satser på enten 300 eller 400. Enten 300 med 1,4 extender eller 400 med et dugandest stativ til.

Så kommer det jeg lurer på: Om jeg ved en senere anledning skulle få behov for enda større brennvidde? Si jeg går for 400 og stativ (det jeg har mest lyst på nå). Går det like bra å sette på 1,4 extender da? Hva med en 2x? Da kommer jeg inn på emnetittelen og sitat fra TDP:

The Canon EF 300mm f/4 L IS USM Lens and the Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM Lens both have IS. These two lenses also have the largest out-of-the-box magnification capability - .24 and .2 respectively vs. .12 for the Canon EF 400mm f/5.6 L USM Lens.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

autofolkus på de (relativt) billige kameraer 350D, d20 og D30 ryger når størst mulige blænde kommer over 5,6.

1,4 converteren tager et blændetrin og x2 to blændentrin, men så er du også ude på afstande hvor stativ og spejllås er en fordel - og så kan manuel fokus jo gøre det.

Til nød bruger jeg selv 50-500 med 1,4x converter, og ender så på f8 - men søgeren ppå 350D er lige lille nok til manuel fokus syntes jeg

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar

En ting jeg lurer på ved blendertrinn og ekstendere...

Gitt Linse: Med 1.4x: Med 2x:

f/4 --------- f/5.6 ------- f/8

f/10 ------- f/14 ------- f/20

f/2.8 ------- f/3,92(?) -- f/5,6

Når jeg blender ned på objektivene jeg har nå blir det f/4 -f/4,5 - f/5 - f/5,6 --> Altså mister man 3 "trinn" ved en 1,4 ekstender?

Endret av Knutgrus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...