Gå til innhold

Ny Xbox 360 med HD-DVD spiller og mye mere

Straffa

Anbefalte innlegg

Men som sagt, det var oppspinn som var basert på oppspinn dette, og ta det ikke seriøst. Men innrøm nå at det er svært lite i veien for at MS skal kunne benytte seg av en slik mulighet.

Nå har de vel sagt hver eneste gang hd-dvd er blitt nevnt at det *ikke* blir til spill, så det er vel en litt vel urealistisk og ikke særlig matnyttig spekulasjon.

6643592[/snapback]

Jeg har personlig mailet litt med Major Nelson, og jeg spurte han rett ut om spill på HD-DVD. Og han svarte at de hadde ikke komt med noen uttalelser hverken for eller mot på dette tidspunkt.

Så hvis ikke du har en konkret kilde å komme med ville jeg vært forsiktig å si det helt fra meg ennå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har personlig mailet litt med Major Nelson, og jeg spurte han rett ut om spill på HD-DVD. Og han svarte at de hadde ikke komt med noen uttalelser hverken for eller mot på dette tidspunkt.

Så hvis ikke du har en konkret kilde å komme med ville jeg vært forsiktig å si det helt fra meg ennå.

6644818[/snapback]

Godt poeng, kilder er greit å ha. Dette var hva jeg klarte å finne med et kjapt google søk:

http://www.gamespot.com/news/6141930.html

http://us.gizmodo.com/gadgets/games/xbox-3...ames-134424.php

Faktisk er ikke Peter Moore så bombastisk på at hd-dvd ikke vil bli brukt på spill som jeg husket, så kanskje spekulasjonen ikke var så urealistisk likevel? Men det virker ikke som det blir i den umiddelbare framtid i såfall, og jeg vil tro at hvis de først bruker hd-dvd til spill så vil de samtidig slippe de ut på flere dvd'er - dvs det ikke blir noe som er kun på hd-dvd. Men det er forsåvidt bare spekulasjon det også :D

Endret av arnegn
Lenke til kommentar
Faktisk er ikke Peter Moore så bombastisk på at hd-dvd ikke vil bli brukt på spill som jeg husket, så kanskje spekulasjonen ikke var så urealistisk likevel? Men det virker ikke som det blir i den umiddelbare framtid i såfall, og jeg vil tro at hvis de først bruker hd-dvd til spill så vil de samtidig slippe de ut på flere dvd'er - dvs det ikke blir noe som er kun på hd-dvd. Men det er forsåvidt bare spekulasjon det også  :D

6646529[/snapback]

Som sagt, det ville ikke være så mye som står i veien for bruk av HD-DVD til spill. Og dersom MS vil at folk skal kjøpe den ekstra HD-DVD spilleren, eller en potensiell ny versjon av 360, er den enkleste måten å sørge for at underleverandører begynner å kjøre ut 'heite' spill i dette formatet.

Dette er en mulighet vi kanskje kan spekulere i om MS og deres HD-DVD kompiser vil trekkes mot dersom formatkrigen blir hard.

Spillutviklerene nok er enkle å manipulere med hensyn til hvilket format de skal kjøre ut spill på. Det er bare for MS å endre litt på de royalties de forlanger for DVD versus HD-DVD.

Jeg tror at både formatkrigen og MS vs Sony kan bli veldig interessant dersom vi ser en utvikling hvor MS kjører seg opp i det samme som Sony har høstet mest kritikk på, nemlig prisen..

Jeg har løst til å dra frem et eksempel jeg dro frem i en annen tråd hvor det ble mast på at PS3 er så og så mye dyrere enn 360. Den kan være litt interessant selv om den står på hodet i forhold til min 'story' over:

XBox 360 - veiledende pris ved lansering:

Premium:              3.400,- (Stemmer dette noenlunde?)

PS3 - forventet pris:

Premium:              6.000,- (Konservativt anslag)

-HD Videospiller     2.000,- (forventet lanseringspris for MS HD-DVD add on??)

-40GB 2,5" HD          300,- (Konservativt anslag. 20GB 2,5" HDer selges knapt.)

=                          3.700,- (Redusert til tilsvarende system som X360)

+Onlinetjenester som etter sigende for Sony blir gratis. Tilsvarende hos MS koster peng..

+HDMI port.. Jeg vet ikke hva en slik koster å utvikle jeg..

Det vil si, at for å bringe en PS3 Premium (eller hva de kommer til å kalle det) ned på det nivået X360 ble lansert på, er ikke PS3 mye dyrere. Den er bare bedre utrustet, noe som koster mer.

Det som mest sannsynlig skjer om MS finner ut at de skal lansere en HD versjon av 360 er nok at den vil bevege seg opp på samme prisnivå som PS3.. -Om den ikke blir dyrere da..

Endret av Fhj
Lenke til kommentar
Faktisk er ikke Peter Moore så bombastisk på at hd-dvd ikke vil bli brukt på spill som jeg husket, så kanskje spekulasjonen ikke var så urealistisk likevel? Men det virker ikke som det blir i den umiddelbare framtid i såfall, og jeg vil tro at hvis de først bruker hd-dvd til spill så vil de samtidig slippe de ut på flere dvd'er - dvs det ikke blir noe som er kun på hd-dvd. Men det er forsåvidt bare spekulasjon det også  :D

6646529[/snapback]

HD-DVD er noe jeg tror de vil ta i bruk i spill - om 1, kansje 2 år. Da har allerede mange fått kjøpt HD-DVD spilleren, den eksterne, og kansje det er kommet en SKU med innebygd spiller. Da kan de begynne å rulle ut spill på HD-DVD plater.

Og til FHJ;

Jeg betalte nettop 2800 for en ny XBOX 360.

Og jeg kan ikke forstå hvordan du kan trekke fra kroner i regnestykket ditt om PS3. Sony tvinger deg til å kjøpe Deres format - ser ikke du det?

Det er ikke garantert å vinne engang.

Vil anbefale deg å høre denne podcasten:

http://centracomm.cachefly.net/majornelson...dplayer-mp3.mp3

(link til mp3 fil. Høyreklikk - lagre mål som / save target as)

Der intervjuer han noen av gutta bak XBOX 360 sin HD-DVD device. De kommer med en god del bra poeng.

Lenke til kommentar
Jeg betalte nettop 2800 for en ny XBOX 360.

Og jeg kan ikke forstå hvordan du kan trekke fra kroner i regnestykket ditt om PS3. Sony tvinger deg til å kjøpe Deres format - ser ikke du det?

6647570[/snapback]

Reknstykket mitt var satt opp for å støtte opp om min påstand om at PS3 ikke er dyr. Den er bare bedre utstyrt, og det koster penger. Og om man trekker fra de tingene som 360 ikke har, er man nede på så og si det samme prisnivået som 360.

Det var det jeg ønsket å indikere.

Det er det med tvang som nettop er poenget mitt. Sony tvinger deg til det i utgangspunktet, det er riktig. Men det er ingenting i veien for MS at ikke de gjør det samme over tid. Det er akkurat det de vil gjøre dersom mine spekulasjoner slår til. :ermm:

Ja, 360 er billigere nå, men det kommer PS3 også til å bli etterhvert. Det var derfor jeg benyttet en ca lanseringspris. Vi vet jo egentlig ikke 100% sikkert om 6000 er lanseringsprisen for PS3 heller.

Lenke til kommentar
Det er det med tvang som nettop er poenget mitt. Sony tvinger deg til det i utgangspunktet, det er riktig. Men det er ingenting i veien for MS at ikke de gjør det samme over tid. Det er akkurat det de vil gjøre dersom mine spekulasjoner slår til. :ermm:

6647662[/snapback]

Det er ingen grunn til å tro at man skal bli tvunget til å kjøpe hd-dvd add-on'en til 360 - det ville vært tåpelig taktisk og de har heller ikke gitt noen som helst signaler på at det vil bli tilfellet (se sitater i tidligere post).

Fakta er at skal man spille et ps3 spill, så må man først ut med (ca) 6000 kroner, mens skal man spille det samme spillet til 360 så slipper man unna med halvparten. Vil man se hd-filmer også, så er prisen på ps3 helt grei. Men man har ikke noe valg, i motsetning til hvis man vil kjøpe en x360.

Jeg hadde tenkt å kjøpe ps3, men synes den er for dyr med tanke på hvor lik den er x360 (som jeg allerede har). Samtidig så virker det som om hd-dvd har fått et forsprang, så jeg er ikke sikker på om jeg vil gamble på blu-ray - som er omtrent det eneste ps3 har som evt kunne fristet meg. Da ser jeg an prisen på hd-dvd add-on'en først.

Lenke til kommentar

Begynner de med spill på HD-Dvd så er egentlig jeg ferdig med Xbox for all fremtid. Skal jeg måtte kjøpe en HD-Dvd spiller som ekstra for å kunne spille en del av spillene, så har MS lurt meg, og bevist at de ikke er til å stole på på noen plattform.

Akkurat for øyeblikket er jeg veldig glad i Xbox 360en min, men ting kan fort forandre seg. Tror også mange andre vil føle det likt som meg, og all denne "kanskje" diskusjonen ødelegger nok en del av salget av Xbox 360. Hvorfor kjøpe noe som ikke er fullverdig ennå, hvis det kommer noe forbedret av det samme senere.

Lenke til kommentar
Det er ingen grunn til å tro at man skal bli tvunget til å kjøpe hd-dvd add-on'en til 360 - det ville vært tåpelig taktisk og de har heller ikke gitt noen som helst signaler på at det vil bli tilfellet (se sitater i tidligere post).

6647876[/snapback]

Kan ikke se at det er tåpelig taktisk å tjene penger.. :ermm: Det kan jeg overhodet ikke se... Det er det som er agendaen til både MS og Sony.

Det er som jeg sier en veldig vag og spekulerende linje jeg har lagt meg på, men jeg har ikke sett noe håndfast her som sier at HD-DVD spill ikke vil bli tilfellet.

Det eneste argumentet mot jeg har sett fra din side er at det vil være 'tåpelig taktisk' å gjøre dette. Jeg kan ikke helt se hvorfor. Jeg lar meg gjerne belyse med noe mer håndfast angående dette :)

Lenke til kommentar
[Det eneste argumentet mot jeg har sett fra din side er at det vil være 'tåpelig taktisk' å gjøre dette. Jeg kan ikke helt se hvorfor. Jeg lar meg gjerne belyse med noe mer håndfast angående dette :)

6648059[/snapback]

Slik jeg ser det vil kanskje mange føle seg lurt av MS hvis HD-DVD skal benyttes til spill. En god grunn for å kjøpe konsoll er nettopp å slippe å oppgradere.

I tillegg kan MS risikere å ekskludere store kundemasser ved HD-DVD spill. Det er selvsagt avhengig av hvor mange HD-DVD spillere som blir solgt.

Du har rett i at profitt styrer MS, som de aller fleste private selskaper, men kundetilfredshet er tross alt en viktig del i dette. De må ha kundene med på lasset for å kreve HD-DVD på spill.

Å benytte harddisk kan også være en mulighet. Nå er imidlertid harddisk heller ikke standardutstyr, så det blir spennende å se. Man vet jo aldri.

edit: du slo meg Eddie81 :p

Endret av _Astron_
Lenke til kommentar
En ting som vil gjøre det tåpelig er jo at hele den nåværende kundebasen til MS, som spillutviklerne lager spill mot har dvd-rom og ikke HD-Dvd. De vil dermed utelukke mange potensielle kunder som kan kjøpe softwaren deres ved å lage dem på HD-Dvd.

6648206[/snapback]

Eller de kan 'lure' de til å kjøpe HD-DVD. Det er jo det hele 'konspirasjonsteorien' min går på.

Det vil overhodet ikke være tåpelig i markedsføringen av HD-DVD, da dette vil sørge for at man får mange HD-DVD'er kjapt ut på markedet, -men det vil være tåpelig og rett og slett forjævlig ovenfor kundene som allerede sitter med en 360.

De kundene som vil bli pissed off er de som allerede har en 360, og Microsoft trenger ikke vinne noe popularitets konkurranse ovenfor de.. De dette gjelder har jo allerede kjøpt en 360. :p

Så vi får bare håpe MS er snill og grei, og ikke fører slik politikk og markedsføring med 360 som har gjort de 'kanonpopulære' i PC verdenen..

Lenke til kommentar

Vel, for å skyte inn i HD-DVD vs. BR diskusjonen litt, så kom jeg over dette på Reuters:

At an HD-DVD panel Monday during the Entertainment Media Expo in University City, representatives from the three studios supporting the format -- Universal, Warner Bros. and Paramount -- promised more than 150 HD-DVD titles in stores by year's end.

Warner has 21 titles on the market and will release as many as 50 more; Universal, the only studio to support only HD-DVD, will have released 60 titles by year's end. And Paramount, which has just 10 titles in the market, will release another 10 by year's end

Og Itavisen oversetter slik:

Foreløpig satser Warner Bros og Paramount på begge formatene, mens Universal har valgt å kun støtte HD DVD.

De tre Hollywood-gigantene vil slippe om lag 150 titler på HD-DVD innen utgangen av 2006.

Så til de som allerede hadde dømt HD-DVD nord og ned, pga at BR er litt 'overlegen' tror jeg kan ta seg en bolle.

Men tilbake til topic:

Kan ikke forstå hvordan Dere som har kjøpt 360 nå, eller ved launch, kan føle Dere lurt når det evt. om 2 år kommer en ny utgave av 360 med innebygd HD-DVD spiller. Da er det å legge ut en ca 100$ så er din 'gamle' akuratt lik. MS blir nesten nødt til å utnytte HD-DVD til spill, hvis utviklerne vil ha det.

Lenke til kommentar

Jeg fatter bare ikke problemet enkelte har med at det kan være mulighet for at det kommer en 360 versjon med innebygged HD DVD spiller og at kanskje det også etterhvert kommer spill på HD-DVD plater.

Jeg veit like lite om framtida som resten av dere - selv om enkelte går langt i sine personlig teorier om hva de tror Microsoft tenker.. Men dette er jeg nesten sikker på: Det vil uansett ta tid før spillutviklerne begynner med spill på HD-skiver. En par grunner for det:

1. For å gidde å ta produksjonskostnadene av å trykke opp X antall kopier av spillene på HD-DVD skiver må det finnes en tilfreddstillende kundemasse med HD-DVD spillere til å spille spillene.

2. Per i dag så utvikles titlene for lansering på vanlige DVD skiver. Også de store titlene som kommer 2007 så langt jeg kan forstå. Det betyr at innen spillselskapene for "go" av Microsoft til å bruke HD-DVD som medium så vil det ta lang tid før de første titlene kommer på markedet.

Og innen dette er jeg rimelig sikker på at de eksterne HD-dvd spillerene er billigere enn de er ved lansering i høst OG at evt 360 m/innebygget HD-DVD er til ok pris.

Og så et hjertesukk: Microsoft lever av fornøyde kunder som alle andre. Bevisst luring tjener ingen på. Det blir litt patetisk med alle disse "Microsoft juger kanskje for meg og da liker jeg de ikke og da er det slutt med spilling på Xbox for meg" -innleggene. Denne bransjen har ALLTID vært i utvikling framover. Jeg husker samme grininga for de som ikke ville kjøpe CD-Rom til PC'n da det kom fordi de heller ville ha spillene på 16 disketter og installere på den måten i stedet. "De kan ikke kreve at jeg skal kjøpe meg sånn CD spiller til PC'n..buhuhu". Samme greiene.

OG - til opplysning. Microsoft har gått ut og sagt de STØTTER HD-DVD som medium fordi de mener det er bedre på flere vis. De så også på BlueRay da det ble lansert, men fant at HD-DVD var det formatet de ville støtte. Microsoft sa at BlueRay ble bl.a. dyrt, dyre spillere og dyr produksjon av plater, de hadde skjøre plater, lite forbrukervennelig kopisperring osv.... Det er div. elektronikkfirma (husker ikke hvem som står bak, toshiba og diverse..). Men Microsoft har laget filmkodeker som både HD-DVD spillerne og Bluerayspillerne kan benytte. Jeg synes på en måte Sony satser/gambler hardere da de virkelig er en av iniativtagerne til BlueRay hvis det går i bøtta med tiden.

Jeg håper virkelig at hvis spillutviklerne finner ut at de kan fylle plassen med noe fornuftig på de platene, at de tar i bruk HD-DVD. Og hvis det skjer tar det så lang tid at det er fullt mulig å få seg en HD-DVD speller til en "rimelig" penge til 360'n.

Dr Peedee

Lenke til kommentar

En ting jeg ikke skjønner er at folk blir pisse sur hvis det komer spill i framtiden som krever HD-Dvd til Xbox 360.

Du blir jo ikke tvunget til å kjøpe det spillet og den driven!

"Det var ingen som sa til meg for 5 år siden at jeg MÅTTE oppgradere min PS2 med networksadapter, eyetoy, buzzere, mikrofoner og en gitar."

Jeg forventet i 2001 da jeg kjøpte PS2 at jeg kunne spille alle spill til det fulle på PS2 framover. Men neida.

Så fikk jeg vite at for å komme online på Socom, måtte jeg ha en nettverksadapter.

For å spille eyetoy-spill måtte jeg kjøpe kamera.

For å synge i singstar trengte jeg mikrofoner.

For å spille Buzz, så trengte jeg buzzere.

Guitar Hero var ikke så gøy som folk anslo så lenge jeg spilte med Dual Shock 2, men da en kompis overtalte meg til å kjøpe gitar, da ble det bra da.

Det er ingen som tvinger dere til å kjøpe HD_Dvd til 360. Men hvis det kommer spill som krever det i framtiden, så regner jeg med de er skikkelig fete spill.

Tenk om PS2 kun skulle bli solgt som bundle med gitar, buzzere, kamera og mikrofoner?

Lenke til kommentar
Kan ikke se at det er tåpelig taktisk å tjene penger..  :ermm:  Det kan jeg overhodet ikke se... Det er det som er agendaen til både MS og Sony.

Det er som jeg sier en veldig vag og spekulerende linje jeg har lagt meg på, men jeg har ikke sett noe håndfast her som sier at HD-DVD spill ikke vil bli tilfellet. Det eneste argumentet mot jeg har sett fra din side er at det vil være 'tåpelig taktisk' å gjøre dette. Jeg kan ikke helt se hvorfor. Jeg lar meg gjerne belyse med noe mer håndfast angående dette :)

6648059[/snapback]

Grunnene til at jeg tror de ikke vil lage spill som er eksklusivt på hd-dvd (kan være de lager spill på hd-dvd, men da tror jeg også de kommer på vanlig dvd) er:

1. De har lagt seg på en linje der de sier at hd-dvd'en er først og fremst ment for filmer (se sitater i tidligere post)

2. Det har potensialet for å irritere en stor del av kundemassen deres

3. De ikke har gitt noen som helst signaler (som jeg har klart å finne) som skulle tilsi at de vil gi ut spill eksklusivt på hd-dvd.

Jeg kan ihvertfall ikke se at det er mer som teller for enn mot evt eksklusive hd-dvd spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...