Gå til innhold

PROftp(d) - lage egendef. path til usere?

Anbefalte innlegg

Hei.

Har proftp og får til det vanlige - altså å laste opp/ned filer fra hjemmeområdet til den useren som logger på ftp-en. Men nå har jeg også installert apache som har documentroot på /var/www/. Hvordan kan jeg så komme meg til denne pathen (/var/www/) ved hjelp av ftp-overføring?

Meningen er altså å kunne behandle filer og directories over ftp til /var/www/ med innloggin og passord selvfølgelig. Er det mulig å i tillegg hindre å gå lenger opp (til /var/) på serveren? Slik at useren er "låst" til /var/www/ ? (kan seff gå videre derfra, feks /var/www/bilder/ osv).

På forhånd takk :)

Endret av w3p
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

I /etc/passwd setter du web-brukerens home til /var/www. /var/www chownes til web-brukeren, mens /var beholder vanlig eierskap (root). Deretter setter du rettigheter på /var slik at det bare er eier som kan lese og skrive, men +x må være til alle. Når web-brukeren logger inn vil han da komme til /var/www, og om han prøver å gå opp ett nivå vil han få error.

Lenke til kommentar

Takk skal du ha! Må gjøre dette senere- får ikke tid nå. Hva mener du med "i passwd setter du webbrukerens home? Brukes ikke passwd til å sette passord til vanlige brukere på serveren? Beklager, men er _helt_ ny på linux og sånn. Kan du vennligst skrive hele commandoen?? Tusen takk =)

W.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

/etc/passwd er en fil som inneholder info om alle brukerne. Hver bruker har en egen linje, og på hver linje er det flere verdier som er skilt med kolon. I filen skal du lete deg frem til web-brukeren og så endre den nest siste verdien.

Eksempel:

root@dev: nano /etc/passwd

(...)

www-data:x:33:33:www-data:/var/www:/bin/bash

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Men denne er allerede /var/www:/bin/bash :s Men kommer allikevel ikke direkte til denne mappen...

Hvordan gjør jeg det da? At jeg kommer direkte inn. Feks at jeg lager en egen bruker som bare kommer til /var/www/ ?

Takk =)

EDIT: Går det ann å lage nye brukere kun ved å legge til ei linje til i passwd? Fant ut at jeg kan logge inn med å bruke www-data; sikkert det du mente..

Endret av w3p
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Altså, her er det snakk om brukeren www-data som er webbrukeren. Når du logger inn med det brukernavnet skal brukeren da ha /var/www som sitt hjemme-område hvis det er det som er satt i /etc/passwd. Utenom det forstår jeg ikke helt hva du mener, du kommer ikke til /var/www om du logger inn som www-data, er det det du vil frem til?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

En bruker kan ikke ha to hjemmeområder, men om brukeren har lese- og skriverettigheter til begge områdene så er det ikke noe som hindrer deg i å bruke begge. Er bare å skrive cd /var/www når du er i /home/<user>.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...