Gå til innhold

Mac eller PC


zand

Anbefalte innlegg

Bare for å oppklare hva jeg faktisk mente... :smile:

Quote:


Den 2002-10-20 19:08, skrev MCDr:


Grafisk arbeid på iBook er ikke noe særlig uansett hvor stort bilde du har. Aqua gjør at det går alt for tregt. Når du begynner å få noen lag så tar det tid bare å bytte verktøy.


Stemmer jo ikke helt med mine erfaringer. Bruker iBooken en del til Photoshoping selv, og takket være at den siste iBooken drar nytte av Quartz-extreme er Aqua slett ikke så tregt som du gir inntrykk av. :smile:

Quote:


FinalCutPro funker vel best på Mac fordi det bare finnes til Mac :smile:


Er selvfølgelig klar over det, var jo faktisk mye på grunn av FCP at jeg skifta til Mac i utgangspunktet. Poenget var bare at det er ett godt eksempel på et kraftig program som benytter seg av G4s Altivec.

Quote:


Kjører man OS9 derimot blir alt mye raskere og funker mye bedre. Skulle ønske Apple kunne gi oss muligheten til å velge OS9 GUI eller OSX GUI når man installerer systemet.


SELVFØLGELIG er OS9 raskere, men så er jo multitaskingen helt latterlig dårlig også! OSX er jo dessuten uendelig mye mer stabilt så man slipper i hvert fall å starte maskinen på nytt til stadighet! :smile:

Quote:


Med XP kan man jo skru av all driten man ikke trenger, noe jeg savner på OSX!


Kjenner ikke til XP, men det høres jo kjekt ut. Du er forresten klar over at man kan laste ned "skins" til OSX som er mindre krevende en Aquagrensesnittet? :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: NickFalk på 2002-10-21 08:17 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-10-21 08:02, skrev NickFalk:

Bare for å oppklare hva jeg faktisk mente... :smile:

Quote:


Den 2002-10-20 19:08, skrev MCDr:


Grafisk arbeid på iBook er ikke noe særlig uansett hvor stort bilde du har. Aqua gjør at det går alt for tregt. Når du begynner å få noen lag så tar det tid bare å bytte verktøy.


Stemmer jo ikke helt med mine erfaringer. Bruker iBooken en del til Photoshoping selv, og takket være at den siste iBooken drar nytte av Quartz-extreme er Aqua slett ikke så tregt som du gir inntrykk av. :smile:

Quote:


FinalCutPro funker vel best på Mac fordi det bare finnes til Mac :smile:


Er selvfølgelig klar over det, var jo faktisk mye på grunn av FCP at jeg skifta til Mac i utgangspunktet. Poenget var bare at det er ett godt eksempel på et kraftig program som benytter seg av G4s Altivec.

Quote:


Kjører man OS9 derimot blir alt mye raskere og funker mye bedre. Skulle ønske Apple kunne gi oss muligheten til å velge OS9 GUI eller OSX GUI når man installerer systemet.


SELVFØLGELIG er OS9 raskere, men så er jo multitaskingen helt latterlig dårlig også! OSX er jo dessuten uendelig mye mer stabilt så man slipper i hvert fall å starte maskinen på nytt til stadighet! :smile:

Quote:


Med XP kan man jo skru av all driten man ikke trenger, noe jeg savner på OSX!


Kjenner ikke til XP, men det høres jo kjekt ut. Du er forresten klar over at man kan laste ned "skins" til OSX som er mindre krevende en Aquagrensesnittet? :smile:

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: NickFalk på 2002-10-21 08:17 ]</font>

Jeg har forsøkt det meste for å få maskinen til å gå raskere. Alt fra å ta vekk alle skygger til å bytte theme. Dette hjelper veldig lite og blir aldri like raskt som OS9. Har fortsatt ikke funnet ut hvordan man tar bort skygger på menyer.

 

OSX er utrolig mye treigere på å vise mapper med mye innhold.

 

Kanskje vi jobber i forskjellig tempo og derfor har ulike krav til hvor raskt maskinen også skal jobbe.

 

Når man skal jobbe med grafisk design så synes hvertfall jeg at det er best med et nøytralt grensesnitt som ikke tar oppmerksomhet. Men Aqua så virker det som om Apple bare tenker på iPeople, de som bruker iApps. Håper dette kommer til å forandre seg ellers tror jeg mange kommer til å switche the wrong way.

 

OSX krever jo utrolig mye mere minne enn OS9. Jeg har 384 RAM på min iBook og det tar mye lengere tid å hoppe fram og tilbake mellom programmer enn det gjorde med OS9 og 196 RAM.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-21 11:29, skrev MCDr:

OSX krever jo utrolig mye mere minne enn OS9. Jeg har 384 RAM på min iBook og det tar mye lengere tid å hoppe fram og tilbake mellom programmer enn det gjorde med OS9 og 196 RAM.


Hopping mellom programmer burde faktisk ikke by på forsinkelser i det hele tatt!

 

Jeg switcher f.eks. fra Word til iTunes til Photoshop imp. (i Classic) uten forsinkelser i det hele tatt!

 

Eller snakker du om å avslutte programmet for så å starte ett nytt? :???:

 

Kanskje vi skulle starte en ny tråd i programvare "OSX vs OS9" ? Beklager at vi har kidnappet denne tråden folkens! :wink:

 

[ Denne Melding var redigert av: NickFalk på 2002-10-21 13:01 ]

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg bare lurte på om noen har peiling på hva jeg skal velge..jeg har sinsykt lyst på apple ibook som kom ut i 1999 men hører at mange sier at jeg heller bør velge pc...for å være helt ærlig vet jeg ikke helt forskjellen...noen som vil fortelle med ulemper og fordele med ibook?? Jeg skal bare ha den til å skrive med å surfe på nettet! Jeg falt skikkelig for designet til apple...

jente 16

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-22 13:52, skrev Girl:

...noen som vil fortelle med ulemper og fordele med ibook?? Jeg skal bare ha den til å skrive med å surfe på nettet! Jeg falt skikkelig for designet til apple...


Vel Girl, som så mange andre ganger her i livet dreier det seg til syvende og sist om smak og behag.

 

Du nevner at du ønsker deg en iBook som kom ut i 1999 og det dreier seg da så vidt jeg kan forså om den fargerike skjellformede iBooken?

ibook.jpg

Hvis dette er tilfellet ville jeg ihvertfall passe på å få en god pris hvis jeg var deg! Vi snakker jo om en 3 år gammel modell!

 

Hvis du derimot tenkte på en ny iBook kan den trygt anbefalles, spesielt når du har såpass begrensede krav til bruk som du har. :smile:

ibook.jpg

Jeg har en selv og er svært fornøyd.

 

Når det gjelder forskjell på PC-PC og Mac trenger man fort en lengere avhandling. Kort sagt så dreier det seg om to forskjellige systemer, ett program laget til Mac funker ikke på PC-PC og det samme gjelder den andre veien.

 

Heldigvis kan man utveklse filer mellom de to plattformene så det byr vanligvis ikke på noen særlige problemer.

 

Hva er best? Selv har jeg sverget til Mac det siste drøye året, etter å ha vært PC-PC-bruker fram til da, men du finner garantert veldig mange som mener noe annet her inne.

Lenke til kommentar

For å si det sånn, så er det ikke for ingenting at folka på Adobe-supporten foretrekker å supportere Mac. Samme med nesten ALLE trykkerier/grafiske bedrifter.

 

Pese vil ALLTID være vanskeligere å konfigurere og mere utsatt for virus/krasj, på grunn av måten hardwaren og Microsofts software fungerer på nåværende tidspunkt.

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: t-paul på 2002-10-22 16:59 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-22 17:51, skrev toretors:

Virker som folk her har for lite ram og ikke bruker OS X 10.2.


Internet på mac er like raskt som på en hvilken som helst PC.


Bullshit. Internet er langt fra så raskt på Mac som på PC. Tilogmed Flashplayern funker bedre på PC. IE kommer alltid til å være dårligere på Mac enn på PC så lenge PCn brukes Microsoft sitt operativsystem.

 

Det finnes jo alternativer til IE på Mac, men disse er stort sett ikke noe bedre enn IE.

-OmniWeb er rask og har mange bra muligheter, men den støtter enda ikke iFrames. (selv om det ikke er en html standar så bør browseren søtte det ettersom det er en bra funksjon og stort utbredt på nettet)

-Chimera (Navigator) Også rask, men mangler mange muligheter og har fortsatt en del bugger.

-Mozilla og Netscape er treige og atter treige.

 

Internet blir aldri like bra på Mac som på PC så lenge Apple ikke kan komme i gir å få laget en egen browser.

 

Jeg har brukt internet på Mac fra det kom og til dags dato. Har brukt alle OS versjonene og bruker nå OSX 10.2 som jeg kjører på min iBook.

 

Uansett om du har 256 RAM eller 512 så burde ikke dette ha noe å si på hvor raskt browseren rendrer sider når browseren er det eneste du har oppe.

 

Internet er og blir treigt på Mac :sad:

Lenke til kommentar

Jeg bruker også både Windows og MAC OS

 

Selv om at jeg har brukt Mac OS X en god del, så har jeg ennå ikke funnet avlogging knappen ennå, da er av og på knappen fin å ha.

 

Itunes er som sagt et kult program

 

nrk mpetre, bredbånd, Mac OS X med Itunes og solide høytalere er bare lækkert.

 

Nye Imac med flatskjerm er også snacksy til internett og multimedia.

resten bruker jeg pc til.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-22 18:07, skrev MCDr:

Quote:


Den 2002-10-22 17:51, skrev toretors:

Virker som folk her har for lite ram og ikke bruker OS X 10.2.


Internet på mac er like raskt som på en hvilken som helst PC.


Bullshit. Internet er langt fra så raskt på Mac som på PC. Tilogmed Flashplayern funker bedre på PC. IE kommer alltid til å være dårligere på Mac enn på PC så lenge PCn brukes Microsoft sitt operativsystem.

 

Det finnes jo alternativer til IE på Mac, men disse er stort sett ikke noe bedre enn IE.

-OmniWeb er rask og har mange bra muligheter, men den støtter enda ikke iFrames. (selv om det ikke er en html standar så bør browseren søtte det ettersom det er en bra funksjon og stort utbredt på nettet)

-Chimera (Navigator) Også rask, men mangler mange muligheter og har fortsatt en del bugger.

-Mozilla og Netscape er treige og atter treige.

 

Internet blir aldri like bra på Mac som på PC så lenge Apple ikke kan komme i gir å få laget en egen browser.

 

Jeg har brukt internet på Mac fra det kom og til dags dato. Har brukt alle OS versjonene og bruker nå OSX 10.2 som jeg kjører på min iBook.

 

Uansett om du har 256 RAM eller 512 så burde ikke dette ha noe å si på hvor raskt browseren rendrer sider når browseren er det eneste du har oppe.

 

Internet er og blir treigt på Mac :sad:

 

Du bør vurdere å laste ned siste build av chimera da, den har hvertfall alt jeg trenger. Ellers kan du skaffe deg speed download, hjelper enormt på nedlastning av ting. Og flashplayer har ingenting med at internet går tregt eller ei. du må ha minst 384 mb ram under os x.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-22 18:07, skrev MCDr:

Quote:


Den 2002-10-22 17:51, skrev toretors:

Virker som folk her har for lite ram og ikke bruker OS X 10.2.


Internet på mac er like raskt som på en hvilken som helst PC.


Bullshit. Internet er langt fra så raskt på Mac som på PC. Tilogmed Flashplayern funker bedre på PC. IE kommer alltid til å være dårligere på Mac enn på PC så lenge PCn brukes Microsoft sitt operativsystem.

 

Det finnes jo alternativer til IE på Mac, men disse er stort sett ikke noe bedre enn IE.

-OmniWeb er rask og har mange bra muligheter, men den støtter enda ikke iFrames. (selv om det ikke er en html standar så bør browseren søtte det ettersom det er en bra funksjon og stort utbredt på nettet)

-Chimera (Navigator) Også rask, men mangler mange muligheter og har fortsatt en del bugger.

-Mozilla og Netscape er treige og atter treige.

 

Internet blir aldri like bra på Mac som på PC så lenge Apple ikke kan komme i gir å få laget en egen browser.

 

Jeg har brukt internet på Mac fra det kom og til dags dato. Har brukt alle OS versjonene og bruker nå OSX 10.2 som jeg kjører på min iBook.

 

Uansett om du har 256 RAM eller 512 så burde ikke dette ha noe å si på hvor raskt browseren rendrer sider når browseren er det eneste du har oppe.

 

Internet er og blir treigt på Mac :sad:

 

Du bør vurdere å laste ned siste build av chimera da, den har hvertfall alt jeg trenger. Ellers kan du skaffe deg speed download, hjelper enormt på nedlastning av ting. Og flashplayer har ingenting med at internet går tregt eller ei. du må ha minst 384 mb ram under os x.

Lenke til kommentar

Hei tintin!

 

Trykk på på/avknappen fort èn gang og det vil kkomme opp et vindu (iallefall på min PB) som spør om du vil slå av, logge av eller om maskinen skal gå i dvale.

 

Eller du kan trykke på eplemenyen(forutsatt at du kjører OS 10.1 eller nyere) i Finder og velge "logg av" der. I OS 9.X, så er jeg ikke helt sikker, men vil tro at du kan tryke på på/avknappen der også.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-22 18:18, skrev tintin77:

Jeg bruker også både Windows og MAC OS


Selv om at jeg har brukt Mac OS X en god del, så har jeg ennå ikke funnet avlogging knappen ennå, da er av og på knappen fin å ha.


Den er under Eple-menyen. Ellers kan du trykke "eple+shift+q" Dette funker både på OS9 og OSx. På OS9 forutsetter det at du bruker muliple accounts da.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-22 18:43, skrev toretors:

Quote:


Den 2002-10-22 18:07, skrev MCDr:

Quote:


Den 2002-10-22 17:51, skrev toretors:

Virker som folk her har for lite ram og ikke bruker OS X 10.2.


Internet på mac er like raskt som på en hvilken som helst PC.


Bullshit. Internet er langt fra så raskt på Mac som på PC. Tilogmed Flashplayern funker bedre på PC. IE kommer alltid til å være dårligere på Mac enn på PC så lenge PCn brukes Microsoft sitt operativsystem.

 

Det finnes jo alternativer til IE på Mac, men disse er stort sett ikke noe bedre enn IE.

-OmniWeb er rask og har mange bra muligheter, men den støtter enda ikke iFrames. (selv om det ikke er en html standar så bør browseren søtte det ettersom det er en bra funksjon og stort utbredt på nettet)

-Chimera (Navigator) Også rask, men mangler mange muligheter og har fortsatt en del bugger.

-Mozilla og Netscape er treige og atter treige.

 

Internet blir aldri like bra på Mac som på PC så lenge Apple ikke kan komme i gir å få laget en egen browser.

 

Jeg har brukt internet på Mac fra det kom og til dags dato. Har brukt alle OS versjonene og bruker nå OSX 10.2 som jeg kjører på min iBook.

 

Uansett om du har 256 RAM eller 512 så burde ikke dette ha noe å si på hvor raskt browseren rendrer sider når browseren er det eneste du har oppe.

 

Internet er og blir treigt på Mac :sad:

 

Du bør vurdere å laste ned siste build av chimera da, den har hvertfall alt jeg trenger. Ellers kan du skaffe deg speed download, hjelper enormt på nedlastning av ting. Og flashplayer har ingenting med at internet går tregt eller ei. du må ha minst 384 mb ram under os x.

Browseren rendrer ikke sidene noe raskere om du har speeddownload. Flashplayer har jo masse med internet å gjøre. Det er jo fullt av flashsiter på nettet og macversjonen er og har lenge vært dårligere på Mac

 

Hvis man må ha minst 384 RAM til OSX, merkelig at alle iMacs blir solgt med endten 128 eller 256 da...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-22 18:43, skrev toretors:

Quote:


Den 2002-10-22 18:07, skrev MCDr:

Quote:


Den 2002-10-22 17:51, skrev toretors:

Virker som folk her har for lite ram og ikke bruker OS X 10.2.


Internet på mac er like raskt som på en hvilken som helst PC.


Bullshit. Internet er langt fra så raskt på Mac som på PC. Tilogmed Flashplayern funker bedre på PC. IE kommer alltid til å være dårligere på Mac enn på PC så lenge PCn brukes Microsoft sitt operativsystem.

 

Det finnes jo alternativer til IE på Mac, men disse er stort sett ikke noe bedre enn IE.

-OmniWeb er rask og har mange bra muligheter, men den støtter enda ikke iFrames. (selv om det ikke er en html standar så bør browseren søtte det ettersom det er en bra funksjon og stort utbredt på nettet)

-Chimera (Navigator) Også rask, men mangler mange muligheter og har fortsatt en del bugger.

-Mozilla og Netscape er treige og atter treige.

 

Internet blir aldri like bra på Mac som på PC så lenge Apple ikke kan komme i gir å få laget en egen browser.

 

Jeg har brukt internet på Mac fra det kom og til dags dato. Har brukt alle OS versjonene og bruker nå OSX 10.2 som jeg kjører på min iBook.

 

Uansett om du har 256 RAM eller 512 så burde ikke dette ha noe å si på hvor raskt browseren rendrer sider når browseren er det eneste du har oppe.

 

Internet er og blir treigt på Mac :sad:

 

Du bør vurdere å laste ned siste build av chimera da, den har hvertfall alt jeg trenger. Ellers kan du skaffe deg speed download, hjelper enormt på nedlastning av ting. Og flashplayer har ingenting med at internet går tregt eller ei. du må ha minst 384 mb ram under os x.

Browseren rendrer ikke sidene noe raskere om du har speeddownload. Flashplayer har jo masse med internet å gjøre. Det er jo fullt av flashsiter på nettet og macversjonen er og har lenge vært dårligere på Mac

 

Hvis man må ha minst 384 RAM til OSX, merkelig at alle iMacs blir solgt med endten 128 eller 256 da...

Lenke til kommentar

Har jobbet med datateknologi i mange år og, har både PC og Mac.

 

IE for Mac er ganske tregt, det er jeg enig i - men jeg kan ikke si at IE 6.0 er særlig kjapt på XP heller!

Skal man ha en behagelig surfeopplevelse er det Opera som gjelder - prøv det! Det gjelder både Mac og PC, selv om Opera må få ut en ordentlig versjon for Mac OS X, ikke bare håpløse beta-versjoner!

 

Bruker man "fram"- og "tilbake"-knappene bruker IE 6.0 og til dels Netscape god tid på å laste siden på nytt.

I Opera skjer det nærmest øyeblikkelig. Og ja, det er nok av med Cache både på harddisk og i minne! IE føles tungrodd i forhold til Opera - som et digert tankskip mot en rask speedbåt.

For "vanlige" folk som ikke har tid til å bruke timesvis på å sette seg inn i et operativsystem eller finjustere innstillinger, er Mac et mye bedre valg, iallfall når det gjelder brukervennlighet. XP er et stort framskritt fra 98/ME, men det er ikke så stabilt som OS X. Det er ofte problematisk å avslutte programmer som henger seg i XP.

 

I mine øyne er den store fordelen med PC at den er mye mer utbredt, og dermed har et større utvalg i både software og hardware. Mac´ens fordel er brukervennligheten og stabilitet, men skal du ha et bra system er prisen litt for høy...

 

Da er det jo greit å ha litt av hvert?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-22 18:58, skrev MCDr:


Browseren rendrer ikke sidene noe raskere om du har speeddownload.


Nei, men du laster ned ting raskere, det sier jo navnet programmet av seg selv.

Quote:


Flashplayer har jo masse med internet å gjøre. Det er jo fullt av flashsiter på nettet og macversjonen er og har lenge vært dårligere på Mac


Jeg kan være helt enig med deg i at flashplayer for mac er treg, men nå er det jo ikke ofte jeg kommer over flashsider uansett.

Quote:


Hvis man må ha minst 384 RAM til OSX, merkelig at alle iMacs blir solgt med endten 128 eller 256 da...


Må ha minste 384 MB RAM for å kjøre OS X i en brukbar fart, kanskje jeg ikke utdypet meg godt nok der, men jeg trodde du ville forstå.

Er enig i at Apple selv er gjerrig på holde tilbake rammen i sine produkter.

 

Og for dem som vil teste Chimera kan den fåes her:

http://www.mozilla.org/projects/chimera/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...