Gå til innhold

Mac eller PC


zand

Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere brukt både mac og pc og bruker nå mac. Er fornøyd med det, men ser også fordeler med pc. Klarer rett og slett ikke å bestemme meg!

 

Liker programmer som er laget av mac til mac. Jeg synes da det er dumt at jeg ikke kan bruke de. På en annen side er det lettere å finne programmer til pc.

 

Kan noen komme med synspunkter og pluss og minus som kan hjelpe meg?

 

På forhånd takk!

 

mvh

Henrik Sand

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-10-16 22:23, skrev zand:

Er fornøyd med det, men ser også fordeler med pc.


Det evige problem. Selv har jeg nå vært Macbruker i ett drøyt år.

 

Enkelt sagt skiftet jeg fordi jeg ikke var fornøyd med PC-PC. Så jeg pleier å si: er du fornøyd med Windows, hold deg til windows, hvis ikke, test en mac!

 

For deg blir jo selvfølgelig problemstillingen omvendt: er du fornøyd med Mac, så hold deg til mac, hvis ikke, test en windowsmaskin!

 

Nå er det jo heller ikke noe i veien for å ha to maskiner. :wink:

Lenke til kommentar

Vurderer selv å gå over til mac nå som de har et riktig OS i bunn. For meg er det mer et spørsmål om pris. Er du villig til å betale 20-40 % mer for litt bedre GUI og et solid UNIX basert system så gjør det. Siden Mac slenger med en office type pakke er det kanskje ikke noe prisforskjell heller siden man må kjøpe MS Office ller liknende til en PC.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-17 12:09, skrev t-paul:

Finnes det "virus" til OSX mon tro?


 

Klart det gjør, men problemet er jo langt mindre på Mac-plattform siden den totale utbredelsen av Mac er mindre og det dermed er langt færre folk som leker seg med å hacke/cracke/lage virus osv.

 

Er uansett lurt å ha et oppdatert virusprogram også til Mac. På jobben hos meg hadde vi en gjennomgang av alle maskinene våre og av 12 PC'er og 4 Mac'er var det kun 2 maskiner det var virus på, og begge var Mac. Var litt artig å se trynet på han Mac-ansvarlige som gjør livet vårt vanskeligere ved å nekte å bruke f.eks. Outlook på 'sine' maskiner siden det visstnok er så farlig...

 

PS: Alle PC'ene + mailserveren var/er selvfølgelig beskyttet mot virus og det er grunnen til at PC'ene slapp unna, men Mac-mannen syntes ikke det var nødvendig på hans maskiner siden det 'ikke finnes virus rettet mot Mac'... :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-17 20:37, skrev Gabriel_X:


Finnes det "virus" til OSX mon tro?


Klart det gjør
, men problemet er jo langt mindre på Mac-plattform siden den totale utbredelsen av Mac er mindre og det dermed er langt færre folk som leker seg med å hacke/cracke/lage virus osv.


Klart deg gjør? Så vidt jeg vet er det vel faktisk ikke registrert ett eneste OSX-virus så langt!

 

Det er vel noe sånt som 45(?) registrerte mac-virus totalt.

 

Den største faren per dags dato er vel Word og Excel macrovirus. (Selv om de vel stort sett ikke er laget for å gjøre ugang noe annet sted enn i windows).

 

Når det er sagt har du selvfølgelig helt rett i at det er lurt å ha oppdaterte antivirusprogram til Mac også, man vet jo aldri.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-17 20:37, skrev Gabriel_X:

Quote:


Den 2002-10-17 12:09, skrev t-paul:

Finnes det "virus" til OSX mon tro?


På jobben hos meg hadde vi en gjennomgang av alle maskinene våre og av 12 PC'er og 4 Mac'er var det kun 2 maskiner det var virus på, og begge var Mac.

 

 

Var det OSX eller 8x/9x på de?

Lenke til kommentar

Hva jeg har hørt at det gjennom tidene vært 4 virus til Mac. Av disse er det kun ett som "finnes" ett eller annet sted i cyberspace nå. Jeg har hatt virus en gang og jeg har hatt Mac siden 1990.

 

Har du penger så kan du jo kjøpe en Mac, men du får jo mye raskere PC for mye mindre. Skal du bare skrive, høre på musikk så kan du jo kjøpe en Mac. Skal du spille bruke grafiske programmer, surfe på nettet så kjøp en PC.

 

Grafiske programmer på en iBook funker dårlig.

Internet funker uten tvil mye bedre på PC.

Spilling har vel alltid vært best på PC.

iTunes er det beste musikkprogrammet jeg har prøvd så langt. Skal du kun høre på musikk så kjøp deg en Mac :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-20 11:31, skrev MCDr:

Skal du spille bruke grafiske programmer, surfe på nettet så kjøp en PC.


Er vel en smule uenig med deg her MCDr. :wink:

Skal du spille, så for all del, kjøp PC-PC!!!

Grafiske programmer?! Mac selvfølgelig, riktignok har

Apples G4 prosessorer mye lavere klokkefrekvens enn de raskeste PC-PC'ene, men en del programmer (f.eks. FinalCut og Photoshop) tar i bruk G4'enes Altivec instruksjonssett som behandles i 128-bit(!)

 

Dette er grunnen til at Mac faktisk fremdeles er raskere på en god del Photoshop arbeid.

 

Grafisk arbeid fungerer fint på en iBook også det, men skal du jobbe med enorm store bildefiler (for plakater etc.) eller 3D grafikk sliter den nok hardt.

 

Grafikk i forbindelse med f.eks. webdesign burde da være greit nok!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-20 16:48, skrev NickFalk:

Quote:


Den 2002-10-20 11:31, skrev MCDr:

Skal du spille bruke grafiske programmer, surfe på nettet så kjøp en PC.


Er vel en smule uenig med deg her MCDr. :wink:

Skal du spille, så for all del, kjøp PC-PC!!!

Grafiske programmer?! Mac selvfølgelig, riktignok har

Apples G4 prosessorer mye lavere klokkefrekvens enn de raskeste PC-PC'ene, men en del programmer (f.eks. FinalCut og Photoshop) tar i bruk G4'enes Altivec instruksjonssett som behandles i 128-bit(!)

 

Dette er grunnen til at Mac faktisk fremdeles er raskere på
en god del
Photoshop arbeid.

 

Grafisk arbeid fungerer fint på en iBook også det, men skal du jobbe med enorm store bildefiler (for plakater etc.) eller 3D grafikk sliter den nok hardt.

 

Grafikk i forbindelse med f.eks. webdesign burde da være greit nok!

Jeg skrev at det funker dårlig på en iBook, og en iBook har G3 prosessor.

 

Jeg gikk utfra en iBook som macalternativ. Regner ikke med at det er så mange som har råd til å kjøpe en PowerBook. Hvis man skulle ha råd til det så får man jo 2 PCr til samme prisen så det er kanskje ikke så lurt uansett.

 

Grafisk arbeid på iBook er ikke noe særlig uansett hvor stort bilde du har. Aqua gjør at det går alt for tregt. Når du begynner å få noen lag så tar det tid bare å bytte verktøy. Det programmet som faktisk har funka best på min iBook er Cinema3D fordi det har en egen GUI og slipper derfor det krevende Aqua-grensesnittet.

 

FinalCutPro funker vel best på Mac fordi det bare finnes til Mac :smile:

 

Kjører man OS9 derimot blir alt mye raskere og funker mye bedre. Skulle ønske Apple kunne gi oss muligheten til å velge OS9 GUI eller OSX GUI når man installerer systemet.

 

Med XP kan man jo skru av all driten man ikke trenger, noe jeg savner på OSX!

 

[ Denne Melding var redigert av: MCDr på 2002-10-20 19:12 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Apples G4 prosessorer mye lavere klokkefrekvens enn de raskeste PC-PC'ene, men en del programmer (f.eks. FinalCut og Photoshop) tar i bruk G4'enes Altivec instruksjonssett som behandles i 128-bit(!)


Dette er grunnen til at Mac faktisk fremdeles er raskere på
en god del
Photoshop arbeid.


 

En G4 med to 1GHz prosessorer ble testet mot en P4 2 GHz maskin i programmer som Photoshop og andre grafiske programmer. P4'en slo Mac'en ned i støvlene. Mac'en hadde i utgangspunktet bedre utstyr og kostet omtrent det dobbelte :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-20 19:59, skrev Afseth:

Quote:


Apples G4 prosessorer mye lavere klokkefrekvens enn de raskeste PC-PC'ene, men en del programmer (f.eks. FinalCut og Photoshop) tar i bruk G4'enes Altivec instruksjonssett som behandles i 128-bit(!)


Dette er grunnen til at Mac faktisk fremdeles er raskere på
en god del
Photoshop arbeid.


 

En G4 med to 1GHz prosessorer ble testet mot en P4 2 GHz maskin i programmer som Photoshop og andre grafiske programmer. P4'en slo Mac'en ned i støvlene. Mac'en hadde i utgangspunktet bedre utstyr og kostet omtrent det dobbelte :smile:

Det kommer jo helt ann på hva slags PC det er snakk om. Hvilken versjon av Photoshop som blir brukt og masse annet.

På skolen min er det en som har en ny PowerMac med 2x867MHz, 512 RAM. Den knuser alle Dell maskinene på 1.6 MHz lett.

Men så koster den jo dobbelt så mye da.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-20 19:43, skrev zand:

Mitt problem er at jeg bruker mye internett og mye musikk. Har opplevd problemer med IE til mac ved at sider ikke vises likt osv. Er også enig at iTunes er det desidert beste musikkprogrammet på markedet...


Internet er langt ifra så bra på Mac som på PC. Explorer ligger ganske langt bak på det meste på Macen. Spesielt på rendering av sider. Det er også en del saker som vises annerledes på Mac explorer og Win Explorer.

Det finnes derimot andre browser alternativ som viser sider likt som PC explorer, men disse bruker gecko motoren som er langt ifra så rask som PC explorer.

Det er jo også problemer med visning av avi filer på nettet ved bruk av Mac. wmp er også farlig dårlig til Mac.

 

Internet er uten tvil best på PC. (noe apple bør gjøre noe med og mest sannsynlig gjør ganske snart ettersom de har ansatt han som mekka chimera)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...