fireofawakening Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Cybbe: tror det blir vanskelig å utelate islamismen når islam er temaet. 6480970[/snapback] Hvorfor det? Er LRA pensum når det undervises i Kristendom, eller leser man lange artikler om pedofile katolske prester? Poenget er hvorledes dette i så fall relateres til religion. Er ICU og LRA brutale fordi de er henholdsvis muslimer og kristne eller på bakgrunn av langvarig borgerkrig og nød? 6481093[/snapback] Når spørsmålet i Topic angår religion, så trenger du vel ikke spør meg om -hvorledes-. Hva jeg forsøker å formidle er at i en diskusjon som denne vil den politiske ideologien bli bragt opp, og da særlig når det gjelder denne religionen fordi ?alle? de muslimske landene er fundamentalistiske. Lenke til kommentar
warpig Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 (endret) som styres av musilimske religiøse ledere ligger jo år og dag bak andre land... Kan ikke si jeg gir menneskesynet deres toppkarakter heller. 6480546[/snapback] Jepp, vi har jo enkelte Buddhistiske land, som Mongolia er et svært godt eksempel på, som er bortimot hårreisende moderne. For å ikke å snakke om land i andre verdensdeler som Sør-Amerika og Afrika, jøsses her er det moderne fra topp til tå. Endret 12. juli 2006 av warpig Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 (endret) Et paradoks, er det ikke? Hvordan de kan utvikle seg fra å være med og bidra i verdens utvikling til å drive terror, undertrykkelse og faktafornektelse? 6480950[/snapback] Det er nettop det jeg hater - at folk legger terrorister og muslimer i samme båt. Hvis jeg kaller meg muslim så er jeg en terrorist altså. Serriøst, det bør være grenser for hva man kan si. Greit jeg har hørt det mange ganger, at fok dreper på Allahs navn. Men det er de personene som er tullinger og _tror_ de er muslimer. Dine meninger er latterlige, for Islam har ikke noe med terroren å gjøre. - Mitt bevis liger i Koranen 6480979[/snapback] Har ikke Islam noe med terroren å gjøre? Når noen muslimer dreper seg selv i krig for å bli martyrer så har ikke det noe med Islam å gjøre? Tull, såklart det har noe med Islam å gjøre; Noen tolker Koranen på sin måte for å legitimere terror, så lenge de bruker Islam og koranen så har terroren noe med Islam å gjøre. Det er ikke min mening, men det er fakta. Og seriøst, du slipper å legge ord i min munn. Jeg har ikke sagt at muslim = terrorist, og jeg kaller ikke alle muslimer for terrorister. Og mine meninger kan du godt kalle latterlig, men jeg ser enda ikke noen motarguemnter for det jeg sier. Islam har noe med terroren å gjøre, det er faktisk ikke noe en kan bortforklare. Det er alt etter hvordan en velger å tolke koranen. Det er bare tull at en skal legitimere drap og terror fordi i følge en bok en har lest så har en "lov" eller "rett" til å gjøre det. Muhammed mente jo at alle som ikke trodde på Islam skulle enten konversteres eller drepes og han dro jo selv på ganske så mange slaktertokter i sin tid. Saudi-Arabia er feil å trekke fram. Det er et land som Norge, rik på olje. Forresten er SA meget restriktivt, onkelen min bodde der for en del år tilbake og når han flyttet inn i landet måtte han føre tanten min (altså konen hans) som hans egen eiendel, tanten min ble altså kun sett på som en eiendel, ikke et menneske. Slik er det for alle kvinner i landet. 6480964[/snapback] Og det var det din onkelen og hans meninger...hwo cares? [reflekterer dine bevegelser] 6481000[/snapback] Min onkel og hans meninger? Det er da vel ikke hans mening at hans egen kone skal bli betrakket som hans egen eiendel? Det er da vitterlig ikke hans mening at konen hans ikke kunne gå ut i offentligheten uten å dekke til håret og hodet sitt? Beskrivelser av virkeligheten kan ikke betraktes som meninger, men mindre en har et totalt annet virkelighetsbilde. Og jeg skulle faktisk tro at du brydde deg, da jeg bare påpekte hvor "velstående" Saudi-Arabia er.. Endret 12. juli 2006 av smoothie Lenke til kommentar
BrickTop Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 (endret) Okay, det er mange som har quotet meg. Det jeg egentlig mente med at de ligger langt tilbake i tid i utviklingen er at de ikke har ting som feks stemmerett for kvinner, dødsstraff (ja, jeg vet USA har det også så de er primitive de og...men de har jo tross alt en ape til president)...landene er heller ikke spesielt frie, de har mange restriksjoner og folk kan langt i fra gjøre hva de vil, bortsett fra sloss med hverandre (se hva som skjer i Irak og flere land i afrika). Dessuten er det jo i muslimske landene det er kriger i. Det er lenge siden det har foregått en krig basert på kristendommen, buddhismen osv. Vet ikke hva med dere, men jeg kaller det primitivt. Kuwait har jo nettopp innført stemmerett for kvinner, 100 år etter Norge Endret 12. juli 2006 av BrickTop Lenke til kommentar
warpig Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 (endret) Mener du vi skal ha respekt for en pedofil 6481297[/snapback] Det bare måtte komme. Det var slettes ikke noe gærnet i å være det vi i dag kaller pedofil på den tiden, det var snarere helt normalt, spesielt blant de høyerestående herrer. Å gå ut fra dagens normer og regler når man snakker om historiske begivenheter er heller døfødt, nettopp fordi personene som levde for noen tusen år siden ikke fulgte de reglene vi har skapt oss i dag, slik som vi ikke følger regler som blir skapt om noen tusen år. Du kan banne på at Mommamed også kjørte utallige ganger ulovlig med kamelen sin (igjen ut fra dagens normer og regler). Fredrik. Endret 12. juli 2006 av warpig Lenke til kommentar
BrickTop Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 (endret) ...og det må sies. I følge koranen så står det at du gjør Allah en tjeneste ved å lyge, svindle, stjele osv fra en ikke-troende. da er du en god muslim... da er det vanskelig for en ikke-troende å snakke pent om islam Endret 12. juli 2006 av BrickTop Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 (endret) Mener du vi skal ha respekt for en pedofil 6481297[/snapback] Det bare måtte komme. Det var slettes ikke noe gærnet i å være det vi i dag kaller pedofil på den tiden, det var snarere helt normalt, spesielt blant de høyerestående herrer. Å gå ut fra dagens normer og regler når man snakker om historiske begivenheter er heller døfødt, nettopp fordi personene som levde for noen tusen år siden ikke fulgte de reglene vi har skapt oss i dag, slik som vi ikke følger regler som blir skapt om noen tusen år. Begrepet "seksuell lavalder" i Iran gir ikke spesielt mye fornuft siden all utenomekteskapelig sex er forbudt, men i dag er aldersgrensene for ekteskap hhv. 15 for gutter og 13 for jenter, inntil 2002 var grensen 9 for jenter som tilfeldigvis er en av de påståtte alderene til Aisha, Muhammeds kone. http://www.reference.com/browse/wiki/Marriageable_age http://en.wikipedia.org/wiki/Ages_of_consent_in_Asia http://en.wikipedia.org/wiki/Marriageable_age#Asia Endret 13. juli 2006 av sumptrollet Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 (endret) De ser rett og slett på Islam som om det skal være no dritt - noe jeg kaller mangel på respekt. Respekt er ikke noe man har krav på. Det er noe man fortjener. Når Islam bl.a kommer på lista av de mest irriterende tingene, til brukere, synes jeg det går litt for langt Vi har heldigvis fremdeles rett til å yttre oss. Enda en grunn til å hate islam. Deres ønske ikke bare om å kontrollere det skrevne og talte ord, men også våre tanker og konsepter. jeg synes det er galt å mene Islam som en helhet er no "mindre bedre" enn andre religioner. Hvorfor det? Det finnes ingen verre religion i dag. For 500 år siden ville jeg vært like knallhard mot kristendommen. Men den plassen har islam tatt over i dette århundret. Dette med relativitet i politikken, i kulturen, i religionen osv. er også noe jeg er fordømt lei av. Noen konsepter ER bedre enn andre. Som f.eks demokrati og ytringsfrihet er bedre enn tyranni og sensur. Det kan forsvares selv fra en rent objektiv vinkel. Vet du egentlig hva Islam inneholder. Vet muslimer det da? Virker ikke som de fleste har noen clue. Vi er nødt til å dømme dem på deres handlinger. Som tross alt sier mye mer enn ord. Det er ikke vår feil at de velger å tolke koranen på en korrupt måte. Mener du vi skal ha respekt for en pedofil En pedofil er ikke nødvendigvis en overgriper. Pedofili er en seksuell legning. Det er ikke nødvendigvis noe man kan noe for. Men akkurat som alle andre VELGER noen å voldta barn. Akkurat som noen heterofile menn VELGER å voldta kvinner. Endret 13. juli 2006 av guardianpegasus Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 (endret) Når spørsmålet i Topic angår religion, så trenger du vel ikke spør meg om -hvorledes-. Hva jeg forsøker å formidle er at i en diskusjon som denne vil den politiske ideologien bli bragt opp, og da særlig når det gjelder denne religionen fordi ?alle? de muslimske landene er fundamentalistiske. 6481341[/snapback] Du ville nok bli tatt betraktelig mer seriøst om du ikke spredde løgner om at alle muslimske land er fundamentalistiske. Men poenget i denne sammenhengen, noe ditt innlegg kan brukes til å illustrere, er tendensen til å sette likhetstrekk mellom radikal islamistisk fundamentalisme og Islam, selv om religionen på ingen måte er alene om å ha slike innslag. Endret 13. juli 2006 av Cybbe Lenke til kommentar
kvilten Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 (endret) Det vil til enhver tid finnes ekstremister i alle religioner og kulturer. Det skal legges til at Islam fremstår "noe" verre enn en del andre religioner, men det er viktig at vi ikke plasserer ALLE muslimer i en og samme bås. Det er som sagt noen ekstremister, men det store flertallet er jo akkurat som oss nordmenn. En nese, to øyne, to ører og en munn. Endret 13. juli 2006 av kvilten Lenke til kommentar
kvilten Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Når vi først er inne på fundamentalistiske grupper... Er dette en seriøs side egentlig? Virker jo i utgangspunktet som en tulleside, men hvis man ser nærmere etter er det jo reportasjer fra menighetens 17. mai feiring...? Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Er dette en seriøs side egentlig? Nei Lenke til kommentar
kvilten Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Er dette en seriøs side egentlig? Nei 6482386[/snapback] Var det jeg kom frem til også Men man skal være passe nerd for å lage en så omfattende side. Det er ikke annet enn imponerende Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Er dette en seriøs side egentlig? Nei 6482386[/snapback] Var det jeg kom frem til også Men man skal være passe nerd for å lage en så omfattende side. Det er ikke annet enn imponerende 6482399[/snapback] Enkelte ser pa det som sin misjon i livet a latterliggjore religion, det er jo naermest en tradisjon med lange roetter. Siden er relativt velskrevet men ikke noen revolusjon akkurat Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Konklusjon: Islam er en grei religion, om den er ren. Dessverre er det en del feiltolkninger av hellige tekster, slik det alltids er i større religioner (har jo også hatt noen slike tilfeller i kristendommen). Disse feiltolkningene gjorde at Sharia-lovverket kunne oppstå, i takt med ekstremismen. Islamismen (ekstremismen, altså) lever sterkt i dag og er jo så og si i krig. Det er dette folk virkelig hater, ikke enhver grei muslim, som Atir_. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Tja, har kanskje noe å gjøre med at mange ikke synes kvinnediskriminering, steining som avstraffelse, manglende rettsikkerhet (særlig for kvinner), osv er noe særlig. Noe som man finner i mange islamske land. 6480497[/snapback] Vet du egentlig hva Islam inneholder. Jeg kan være enige med at noen islamske land gjør slike ting, men hva har det med Islam å gjøre? Det står ingen steder i koranen at man skal se kvinner som en mindreverdig person, heller ikke at de skal kastes stein på. Jeg skjønner at du kan ha slike tanker, men prøv å fornye dem etter å ha skjønt hva Islam egentlig inngår. (- ikke ha fordommer) 6480798[/snapback] Det er helt pokka likegyldig om det står i koranen eller ikke, så lenge ting praktiseres slik. Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Det er helt pokka likegyldig om det står i koranen eller ikke, så lenge ting praktiseres slik. 6482517[/snapback] Skal det gå utover hyggelige og sosialt fungerende muslimer som Atir_ (han går i parallellklassen min, btw) at noen psychoes i Sør-Asia dreper i hans religions navn? I så fall må det gå ut over 65% av den norske befolkningen at Bush gikk til krig i Irak fordi "God told him so". Og så må jeg lide fordi en ateisttulling borti USA brant bibler og latterliggjorde kristendommen offentlig. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Det er helt pokka likegyldig om det står i koranen eller ikke, så lenge ting praktiseres slik. 6482517[/snapback] Skal det gå utover hyggelige og sosialt fungerende muslimer som Atir_ (han går i parallellklassen min, btw) at noen psychoes i Sør-Asia dreper i hans religions navn? I så fall må det gå ut over 65% av den norske befolkningen at Bush gikk til krig i Irak fordi "God told him so". Og så må jeg lide fordi en ateisttulling borti USA brant bibler og latterliggjorde kristendommen offentlig. 6482639[/snapback] På hvilken måte går det ut over ham eller deg? Mange har lite overs for islam, blant annet fordi det i islamske land begås overgrep mot menneskerettigheter og likestilling daglig. Folk misliker ikke denne Atir_ spesielt, men overgrep utført i religions navn generelt. Se forskjellen. Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 På hvilken måte går det ut over ham eller deg? Mange har lite overs for islam, blant annet fordi det i islamske land begås overgrep mot menneskerettigheter og likestilling daglig. Folk misliker ikke denne Atir_ spesielt, men overgrep utført i religions navn generelt. Se forskjellen. 6482653[/snapback] Jeg ser forskjellen. Problemet er at folk hater feil ting! Disse skrudde tullingene i Al-Qaida som dreper mennesker i Allahs navn er hjernavaska skrotinger som fortjener å bli forhatt, men religionen deres er langt fra moderne Islam, i hvert fall slik den eksisterer i Norge. De tror blant annet at Allah belønner selvmordsbombere med jomfruer i paradis, at sivile som dør i slike angrep er martyrer og også får belønning, de tror at kvinner skal tjene mannen, de tror at tyver skal få hånda kuttet av og at homofile skal drepes ved at en murvegg knuses over dem. Det er overhodet ikke Islam slik det egentlig er. Islamfundamentalisme er dog ikke helt riktig å beskrive det som, da tøvet ikke samsvarer med Koranens innhold og Mohammeds profil, men begrepet (og også "islamisme") brukes om disse tullingene, og i media fremstår de som troende muslimer og påstår at de har alle muslimers støtte. Betrakt dette som en oppfordring til å si "Jeg hater islamistiske tullinger og ekstremister av alle slag" fremfor "Jeg hater Islam", det er det jeg er ute etter. Lenke til kommentar
evilleader Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Herregud, terror har ikke noen ting med isalm aa gjore. Det er IMAMENE! Jeg var en laerling til en mann her for noen maaneder tilbake, han hatet imamer og sa at det eneste de drev med var logn. De skremte folk for aa faa penger, for aa forsorge seg selv. ISLAM HAR IKKE NOE MED TERROR AA GJORE, LES KORANEN FORSTAA DEN. Islam er egentlig ingen religion men en lov for oss muslimer. Og det med den at mannen bestemmer er helt feil. I koranen er det kvinnen som er satt hoyt oppe. Og i Islam staar det ingen ting om aa slaa, det staar. Muhammed sa: Aa drepe et menneske, er som aa drepe hele menneskeheten. Saa dere forstaar at aa drepe er ULOVLIG i Islam. Og sharia loven, den er bare HELT paa jordet. De tolker den feil, man skal ikke lese den bokstav for bokstav. Lese den og forstaa den, saa forstaar dere islam. At islam staar for fred . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå